2lions schreef:Ik heb een vraagje over het beeldscherm van de achteruitrijcamera, welk merk, type en heb je die zelf gemonteerd?
Is deze bij niet gebruik opklapbaar?
Voor de rest een mooie bus en aan JWG zul je veel plezier beleven.
groet,
Henk.
Bovenstaande combi heb ik gemonteerd. Installatie is zeer eenvoudig.
Ik heb het beeldscherm op constante prik van binnenverlichting aangesloten en niet laten schakelen op de achteruitrijverlichting.
Ik schakel hem dus handmatig op het beeldscherm.
Beeldscherm is niet opklapbaar zoals ik hem heb gemonteerd. Is in mijn geval ook niet nodig daar ik er met gemak onderdoor kijk. Zit dus niet in mijn blikveld.
We are far beyond "1984"
The Earth does not belong to us
we belong to the Earth
gawron schreef:Ik ben later dit jaar ook van plan om een nieuwe bus aan te schaffen en mijn vraag is: wat is de reden dat je later deze ramen hebt laten inbouwen in plaats van gelijk bij de aankoop van de bus ramen erbij laten plaatsen, is dat niet goedkoper?
Ik heb de bus gekocht bij een handelaar in bedrijfswagens welke de auto's zelf uit Italië haalt. Hij koopt dus in en meer keuze heb je niet. Is dus niet via de importeur of fiat-dealer.
Via deze handelaar kon ik dus aanmerkelijk goedkoper een nieuwe bus aanschaffen dan via een dealer / importeur. En loonde het zeer zeker om de ramen dan maar achteraf te moeten inbouwen. 4 ramen compleet ingebouwd voor € 900,-
We are far beyond "1984"
The Earth does not belong to us
we belong to the Earth
Nee zijn de originele autoruiten, dus enkel glas.
Ik hou niet van dat plastic.
Kwestie van voldoende ventileren en de ringverwarming de te verwarmen lucht van buiten laten halen en niet de lucht van binnen steeds weer opwarmen wat alleen maar meer condens geeft.
Ja geeft wat hogere stookkosten maar dat heb ik er wel voor over.
We are far beyond "1984"
The Earth does not belong to us
we belong to the Earth
Da's nog een beetje een probleem in mijn camper. De Webasto haalt de te verwarmen lucht uit de camper. Denk ik. Onderwerp van studie, alhoewel ik weinig last van condens heb..
@PaulBNG: even offtopic maar ik zet mijn Webasto 's winters ook wel tijdens het rijden aan. Ik weet niet of dat goed gaat als je met jouw onderbouw kachel de op te warmen lucht van buiten gaat halen. Iets met overdruk in de binnenruimte en te weinig flow misschien.
Het dakluikje boven het slaapgedeelte heeft een aardige ventilatie opening. Warme lucht zal daar verdwijnen, en die word denk ik aangevuld vanuit het auto ventilatie systeem (ik zet de klep nooit op intern).
Ik heb in deze camper aanmerkelijk minder last van condens dan in de vorige...
Of de kachel dit tijdens het rijden nog kan trekken merken we wel en anders zet ik er dan nog een keuzeklep tussen zodat tijdens het rijden er geen lucht van buiten betrokken wordt maar van binnen.
We are far beyond "1984"
The Earth does not belong to us
we belong to the Earth
Dit vind ik een geweldige oplossing voor koken en verwarmen. Een Fins product uit de jachtbouw wat nu ook inmiddels ingezet wordt voor campers.
Een diesel-verwarmde kookplaat die tevens de verwarming kan verzorgen.
Als ik het goed zie komt bij dat systeem de warme lucht indien het als verwarming wordt gebruikt, vanaf de kookplaat?!
Ik heb de warme lucht toch liever over de vloer !!
Warme lucht stijgt wel op en warme voeten geeft een algeheel gevoel van warmte...
We are far beyond "1984"
The Earth does not belong to us
we belong to the Earth
Onlangs nog even bij JWG langs geweest voor de officiële opdracht. Zij hadden natuurlijk ook niet stil gezeten; er waren al een aantal opdrachten tussendoor gekomen zodat ze met onze bus eind juni begin juli kunnen beginnen, dus we moeten nog even geduld hebben. Hebben we ook nog even de tijd om een aantal details uit te werken.
We are far beyond "1984"
The Earth does not belong to us
we belong to the Earth
Ik zie met deze ombouw tot Camper een grote parallel met mijn plannen, daarom een vraag:
Als alles gaat volgens plan, rolt er over 4 weken een 4 jaar oude Ducato L4H2 maxi, 3.0 L de oprit op, 85.000 km gelopen. Enige min-punt zijn de zwaar gedeukte wielkasten achter. Mijn BOVAG man denkt dat hij hem wel voor een geschikte prijs binnen kan brengen, gezien de diesel-malaise en de wielkasten. Dan komt natuurlijk de ombouw tot camper. Ik trek daar een klein jaar voor uit, laat ook sommige dingen doen. We kiezen voor langsbedden, ik ben 1.93 lang en wil comfortabel liggen. T.a.v. toilet/wasgelegenheid: Ik wil een net "vast" toilet met een wasbakje, geen douche, kost te veel ruimte en die gaat al op aan de langsbedden.
Vraag: zijn er snijpaketten op de markt voor een dergelijk interieur? Het hoeft niet luxueus, wel goed afgewerkt met nog een restrictie op max gewicht? Er moet ook wel eens een motorfiets (200 kg) mee. Die kan ook op een aanhanger indien we er 2 willen meenemen.
Pigion