Ombouw Citroën Jumper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Ombouw Jumper



Bericht door Gommel »

Werkt dat in een camper? Een geiser?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Jumper



Bericht door Kroppie »

waarom niet.? , is niet de enige camper met een geiser, als je de aan en afvoer van de gassen maar goed doet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Jumper



Bericht door WoutvanAken »

De geiser heb ik nog niet kunnen testen Gommel, maar het moet wel werken zo.
Het was overigens wel een uitdaging om een geschikte plaats hiervoor te vinden.
Ik had hem eigenlijk bovenin de toiletruimte willen plaatsen maar je moet een afvoerpijp van minimaal 50cm hebben om voldoende trek te hebben.
Daarom nu onderin met een afvoerpijp (80mm) naar boven. Onderin de vloer een roostertje voor aanvoer van frisse lucht.
Ik denk dat het qua gebruik wel werkt straks maar of ik het volgende keer weer zou doen twijfel ik aan.
Nu een gebruikte kachel en nieuwe geiser maar dan misschien toch een nieuw combitoestel.
Het nadeel van een boiler is dat je hem tijdig moet verwarmen en het water dan warm houden terwijl de geiser altijd warm water "op afroep" geeft.
Ben benieuwd naar het eindresultaat maar dat geldt niet alleen voor de geiser..... :wink:
Wout.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Jumper



Bericht door gsm »

In onze eerste buscamper, een Commer van 1969, zat een open geiser en nooit problemen mee gehad. Na de winterstalling even de stof en spinnenweb er uit en dan deed die het gelijk weer. Ik had meer problemen met de koelkast op gas :lol3:
Maar ik zou hem niet meer nemen vanwege de afvoerpijp door het dak.
In onze 2e camper zat een boiler op gas in het bankje en ook daar nooit problemen mee gehad, voordeel van de boiler was dat die weg gewerkt zat en weinig ruimte in beslag nam.
Nu hebben we helemaal geen warmwater voorziening genomen, gewoon een keteltje op het gas :D :cheers:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Jumper



Bericht door WoutvanAken »

Het heeft even geduurd maar nu weer een update.
De ramen zijn geplaatst. Dit was nog een behoorlijke klus; het frame bestaat uit drie lagen. Eerst een rand in de vorm van het plaatwerk waar het rubberprofiel van het raam omheen komt, de volgende laag is vlak voor de montage van de combi-rollo en de derde laag loopt gelijk met de binnenkant van de carrosserie.
Het geheel bekleed met kunstleer, daarna raam gemonteerd en daarna het paneel gemonteerd voor het geheel waarbij het net over de randen van het raamwerk heen valt waardoor de schroefjes van de rollo nog bereikbaar blijven.
Meteen een stukje zwart geplakt aan de zijkanten, dit wordt later nog afgewerkt met twee andere kleuren striping.
Daarnaast het zonnepaneel nog gemonteerd en iets gevorderd met het meubelwerk.
Wout.
Bijlagen
IMG_20180430_193021.jpg
IMG_20180430_193021.jpg (58.76 KiB) 1030 keer bekeken
IMG_20180430_193021.jpg
IMG_20180430_193021.jpg (58.76 KiB) 1030 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WoutvanAken op ma 30 apr 2018, 22:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Jumper



Bericht door WoutvanAken »

IMG_20180428_133432.jpg
IMG_20180428_133432.jpg (84.66 KiB) 1030 keer bekeken
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Ombouw Jumper



Bericht door VAN-tastique »

Ziet er mooi uit, mooi afgewerkt dat raam!
Een bus ombouwen moet je ook goed de tijd voor nemen, ieder detail heeft zijn aandacht nodig, niks is recht en..., je kunt een raam maar èèn keer (goed) uitzagen!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Jumper



Bericht door WoutvanAken »

Nog weer een kleine update. Over 2 1/2 week hopen we op vakantie te gaan met de camper.
Hij is dan nog lang niet klaar maar we willen er toch alvast mee op pad. Het bouwen duurt altijd weer langer dan gedacht.
Voor we vertrekken moeten in ieder geval het bed, tafel, keuken, toilet, watersysteem en elektra gereed zijn. Dat begint allemaal ook behoorlijk op te schieten dus het lijkt te gaan lukken.
Hieronder weer enkele foto's van de vorderingen;
Bijlagen
bank en bed.jpg
bank en bed.jpg (80.97 KiB) 909 keer bekeken
keuken2.jpg
keuken2.jpg (88 KiB) 909 keer bekeken
IMG_20180625_202101.jpg
IMG_20180625_202101.jpg (61.99 KiB) 909 keer bekeken
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Jumper



Bericht door WoutvanAken »

Nog een kleine toevoeging; in eerste instantie had ik gekozen voor een forse omvormer en 220V koelkast maar na veel lezen op dit forum en wikken en wegen toch de omvormer en koelkast weer verkocht en een nieuwe Victron lader en 90 liter 12V compressorkoelkast gekocht.
Ik hoop hiermee in combinatie met mijn 256wp paneel en 135ah accu toch enkele dagen vrij te kunnen staan.
Wout.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Ombouw Jumper



Bericht door VAN-tastique »

Je maakt er echt iets moois van!
Of je lang vrij kan staan hangt natuurlijk van een aantal factoren af:
De hoeveelheid zon, wordt er tussendoor nog gereden zodat de dynamo de accu vult en..., wat gebruik je allemaal voor stroom gebruikers...!
Misschien een indicatie...
Wij zwerven nu bijna 4 weken door Noorwegen en hebben 1 nacht op een camping gestaan, zelfs zonder aan de paal te staan want we hadden een volle accu.
We hebben de koelkast (absorbtie) dan wel de hele tijd op lpg draaien, maar bakken wel 2 keer per dag onze (bake-off) broodjes en de inductie melkopschuimer voor de cappucino doet ook een paar keer per dag zijn werk.
Ook laden we er enkele keren per week een fietsaccu mee op.
Verder de gebruikelijke stroomgebruikers licht, waterpomp en alles wat er tegenwoordig maar opgeladen moet worden.
Ik raad je sowieso aan om een Victron BMV accumonitor te installeren, daarop kan je de inhoud van de accu aflezen zoals de inhoud van de brandstof tank, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Tijdens onze 4 weken Noorwegen kon ik de inhoud van de accu altijd ruim boven de 70% houden, ondanks dat de zon niet altijd scheen.
Ik heb 160 WP op het dak, een accu van 165 ah. En een Victron multiplus 1200w 12v 50ah.

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Jumper



Bericht door WoutvanAken »

Ok Teake,
De Accumonitor heb ik (nog) niet maar wel de app van de laadstroomregelaar. We gaan het binnenkort eens proberen. Ik hou jullie op de hoogte.
Misschien komen we elkaar nog eens tegen, altijd leuk de zelfbouwers.
Wout.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Jumper



Bericht door WoutvanAken »

Kleine update;
Inmiddels enkele weken op vakantie geweest; camper doet het prima: 3.0 motor beresterk, ook de boot erachter geen enkel probleem.
Goed bed, 90 liter koelkast, vrijwel meteen warm water via de geiser, laatste week op camperplaatsen zonder stroom gestaan.
Een dag somber weer en regen gehad waarbij het zonnepaneel (256wp) maar rond de 20 W leverde waardoor ik bang was dat de koelkast er misschien mee zou stoppen de tweede ochtend maar toch niet. Wel de accuspanning (130AH) inmiddels naar 12,4 volt maar na enkele uurtjes zon ging deze zo weer richting 14 volt.
Ik vind het heel prettig om niet meteen snoeren te gaan lopen uitrollen. Voorlopig bevalt het zonnepaneel ons goed ongeacht de afweging of het kostentechnisch nuttig is. Ook erg leuk dat de Victron laadstroomregelaar via de app uit te lezen is. Op een zonnige dag een piek van 220W gehad bij een paneel van 30 volt. Dit is ruim 7 Ampere maar omgezet naar 12 volt ga je dan naar bijna 18 ampere.
Ik schat dat ik bij redelijk zonnig weer onbeperkt zonder stroom kan met mijn 12V compressorkoelkast, waterpompje, led verlichting en af en toe een telefoon/tablet opladen. Hierbij wel aangetekend dat alles nieuw is en dus de maximale capaciteit nog heeft.
Nu eerst weer wat andere zaken en dan vanaf de herfst de camper helemaal afbouwen.
Wout.
Bijlagen
IMG_20180715_112209.jpg
IMG_20180715_112209.jpg (110.44 KiB) 682 keer bekeken
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Jumper



Bericht door WoutvanAken »

IMG_20180715_112148.jpg
IMG_20180715_112148.jpg (96.46 KiB) 680 keer bekeken
De bijlage IMG_20180715_112148.jpg is niet meer beschikbaar
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Jumper



Bericht door WoutvanAken »

IMG_20180715_112137.jpg
IMG_20180715_112137.jpg (85.18 KiB) 680 keer bekeken
Plaats reactie