Ombouw Citroën Jumper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Ombouw Citroën Jumper



Bericht door WoutvanAken »

Al langere tijd maak ik gebruik van dit forum maar ik zal mij alsnog even voorstellen; mijn naam is Wout, 53 jaar en getrouwd met Johanna.
Wij hebben al 10 jaar "gecamperd" met een Mitsubishi L300 met Hymer opbouw. Deze camper was van 1983 met een 1600 benzinemotor. Onverslijtbaar overigens, na aankoop technisch 100% gemaakt en daarna alleen nog maar enkele keren olie ververst en bandenspanning gecontroleerd...
Meestal stonden we hiermee op de camping, vaak nog een boot(je) er achter mee.
90 km/uur was goed te doen maar sinds we een grotere boot hebben werd het toch wat lastiger.
Daarom besloten een "nieuwe" camper te gaan bouwen.
Het is een Citroen Jumper geworden met 3.0 dieselmotor van 2010. 170.000km gelopen. Inmiddels technisch in orde gemaakt; beurt, nieuwe filters, waterpomp verv. V-riem verv. achter remschijven en blokken verv.

Inmiddels heb ik de bus al een jaar in bezit maar pas sinds enkele maanden actief aan het bouwen. Al wel de nodige spullen verzameld.
Het wordt de alom bekende inrichting waaraan ik mijn eigen touch zal geven; draaistoelen en tweezits bankje/tafel links voor, toilet/nooddouche links, dwars bed achterin opklapbaar en keuken rechts.
Inmiddels dak geïsoleerd met 19mm Armaflex, bodem met 10mm kurk en daarop 10mm multiplex.
De rechtervoorbank heb ik verhoogd en het gordelpunt in de c-stijl naar voren gebracht zodat ik deze kan benutten.
Onder de bank meteen bevestigingspunten voor huishoudaccu en Easyplus aangebracht.
De basis van het elektrisch systeem zal bestaan uit een 200 ah huishoudaccu, Easyplus 12/70/1600 lader/omvormer, afgeregeld op 30A laadstroom met een Cyrix tussen de beide accu's. 256wp zonnepaneel met Victron laadregelaar.
Koelkast 220V 90 liter, kachel Truma e 4000 en een kleine geiser (in afgesloten ruimte met aparte luchttoevoer) voor warm water.
Ik hoop jullie via dit forum op de hoogte te houden van de vorderingen/bevindingen.
Wout.
Bijlagen
vloer.jpg
vloerisolatie met kurk.
vloer.jpg (156.21 KiB) 6575 keer bekeken
dakisolatie.jpg
dakisolatie Armaflex en kurk op de balkjes ter voorkoming van een koudebrug. Hiertegen wordt de hemel gelijmd.
dakisolatie.jpg (152.2 KiB) 6575 keer bekeken
bus.jpg
Jumper
bus.jpg (214.8 KiB) 6575 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WoutvanAken op zo 22 okt 2017, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw Jumper.



Bericht door Dafluc »

Leuk. We gaan het graag volgen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Jumper



Bericht door WoutvanAken »

Dakluik binnen.jpg
Dakluik binnen.jpg (162.17 KiB) 6102 keer bekeken
Hemel Vilon.jpg
Hemel Vilon.jpg (132.27 KiB) 6102 keer bekeken
Hemel en dakluik.jpg
Hemel en dakluik.jpg (180.94 KiB) 6102 keer bekeken
Inmiddels de hemel en dakluiken gemonteerd.
Hemel bestaat uit een samengestelde triplex plaat, beplakt met Vilon.
Op naar de volgende stap.....
Wout.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Ombouw Jumper



Bericht door VAN-tastique »

Hallo Wout, je pakt 't goed aan, daar is al veel en goed over nagedacht!
Heerlijk spul om mee te werken he, die vilon!
Succes met de bouw en plaats de nodige foto's!!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouw Jumper



Bericht door AadenAnke »

Wout, dit hoop ik over een jaar of 2 ook te kunnen gaan doen met een dan hele nieuwe bus. Ik blijf meekijken/lezen. Succes en maak er iets moois van man.

Gr. Aad
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Jumper



Bericht door pele »

Wout,
Deze werkzaamheden komen me bekend voor. :D Ik veronderstel dat je het frame waar de duozit op komt, zelf hebt gemaakt? Hoe is de bevestiging aan het chassis? Met een bestaand gordelbok zoals die zijn ontworpen met een typegoedkeuring voor deze bus is er nogal onnodig zwaar ijzerwerk onder de bodem.
In België wordt een zelf gemaakte bevestiging niet aanvaard, ook al is het verstandiger uitgevoerd. Bij jouw bus gaat dat geen probleem geven met de wetgeving?
Het gebruik van kurk om koude bruggen te vermijden vind ik prima!
Misschien een tip : Ik haalde de plastieken bak boven de cabine eruit en verving die door een lichtere multiplexplaat. Hiermee win je véél plaats voor nuttige opbergruimte. Bij het verwijderen hiervan kan je het cabinedak ook veel beter isoleren, vooral tegen warmte. De handgreep die in het midden op het plafond van de cabine zit, monteerde ik op de schuifdeur. Die klapt plat en komt bij het openen niet tegen de carrosserie. Je hebt er dan een goede greep aan.

Ik volg je werk met veel interesse, omdat het er bovengemiddeld goed uitziet. :thumbup:
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Jumper



Bericht door WoutvanAken »

Bedankt voor de reacties,
Vilon is mooi materiaal al vind ik het gewicht nog tegenvallen, een hele rol weegt nog redelijk wat...

Een hele nieuwe bus Aad, gaat wel boven mijn budget. Ik zou dan toch nog eens goed gaan rekenen hoor;
Ik heb al veel delen voor leukere prijzen opgespaard maar het tikt allemaal nog behoorlijk door.
Ik twijfel of je bij aankoop van een nieuwe bus en alle delen nieuw nog veel goedkoper uit bent dan een nieuwe complete camper of bijv. een overjarige of iets dergelijks.

De bank wordt aan de achterkant gemonteerd met vier M10 bouten en aan de voorkant met vier M8 bouten.
Deze zitten precies in de flensrand van de dwarsbalken onder de bodem. Daarbij nog een 2 mm hoekprofiel eronder waardoor de bouten nooit door de vloer getrokken kunnen worden.
De linker gordel zit via een verlengstukje verbonden aan het originele gordelpunt van de C-stijl.
De bank is vrijwel zeker veilig genoeg maar zal niet goedgekeurd worden.
Ik ga dan ook vooraf keuren met een langsbankje.
Onder de bank komen de lader/omvormer, accu, zekeringkast e.d.
Aan de zijkant van de bank een uitklapbaar kussen om bij "overdwars zitten" je voeten op te kunnen leggen.

Wout.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Jumper



Bericht door WoutvanAken »

Hoera! Weer een camper erbij.
Vanmorgen gekeurd bij de RDW, geen problemen.
Ook de draaiplateau's onder de voorstoelen geen probleem.
Enige opmerking was dat ook zitplaatsen van een langsbank hoofdsteunen moeten hebben. Was mij niet bekend.
Nu weer verder bouwen, plaatmaterialen besteld, binnenkort ramen, watertanks en veel klein materiaal bestellen.
Komt goed!
Wout.
MssgOnline
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 18:48

Re: Ombouw Jumper



Bericht door MssgOnline »

Gefeliciteerd, waar heb je laten keuren?
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Jumper



Bericht door pele »

Proficiat! Nu kan je verder aan de slag.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouw Jumper



Bericht door AadenAnke »

Ja ik ben ook hard aan het sparen! Wat ik nieuw kan kopen is qua inrichting niet wat ik wil/nodig heb. Mijn vrouw gebruikt een rolstoel en ik wil de nieuwe bus geheel inrichten op wat wij de komende 10a15 jaar kunnen/mogen verwachten qua gezondheid en achter uitgang met haar spierziekte. Ik wordt deze maand nog 61 en wil nog heel lang met een camper weg. Waren wij nog 20 jaar jonger dan bleef Tokkie (onze 32 jaar oude MB307D) gewoon nog en kwam er niets nieuws. Ik zie mezelf over 10 jaar niet meer de gereedschapstas pakken om te sleutelen aan het oudje of een nieuwe te bouwen. Dus nu nieuw kopen en bouwen naar eigen speciale behoeften en dan hopen dat we er nog een 20 jaar of meer mee kunnen doen. Koop ik eenbus van b.v. 8 jaar oud dan zit ik aan het eind van mijn te verwachten camper tijd weer met een extreem oude wagen en dat wil ik voor komen. Ja ik schat dat ik rond de 65a70 k ga uitkomen. Maar als ik daar dan 20 jaar mee mag doen is het mij dat wel waard. Dus nog veel sparen en sommige dingen nu al verzamelen. Heb nu 3 draaischijven in topconditie liggen. Jij weet wat ze kosten! Ik gaf er een flesje rum voor :-B zo heb ik al rollen 2 aderig draad liggen 1x100m 1 1/2mm2. 2x100m 2 1/2mm2. 1x100m 4mm2. En een 1/2 rol nog dikker ik denk 10mm2 maar weet dat niet zeker. Had nog iets te goed van een zelfstandig installateur. Heb hem een jaar of 2 geleden midden in de nacht hier in de polder weer op het asfalt getrokken nadat hij er was afgegleden. Bleek het nog iemand vlak bij huis te zijn ook die ik later nog bleek te kennen via via. Toen de camperbus te spraken kwam lagen de rollen draad een paar dagen later voor de deur met een briefje heb ik over en voorlopig geen klus waar ik dit voor kan gebruiken. Als jij je bus heb zal je dit wel nodig hebben. Wel zo probeer ik nog wat materiaal bij elkaar te sparen terwijl de bank rekening ook nog flink moet groeien. Nieuw is dus geen luxe. Alhoewel, als je om je heen kijkt blijk je het dan toch best wel goed te hebben vergeleken met vele anderen.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Jumper



Bericht door WoutvanAken »

Hij is gekeurd in Zwijndrecht mssg. Voor mij het dichtst bij en geschikte keurmeesters.
Ik vind overigens dat de RDW stations tegenwoordig veel klantgerichter zijn dan vroeger; vriendelijk personeel, een koffieautomaat, openbaar toilet. Geen klagen.

Ja, nu lekker doorpakken.

Ik begrijp het Aad. Nadeel van een nieuwe bus is natuurlijk ook de grote hap BPM. Het voordeel van de jongere bussen vind ik wel dat met de verzinkte plaat (Sprinter vanaf 2012 en Ducato/Jumper vanaf 2008) de bussen vrijwel niet meer roesten.
Mijn camper staat, wanneer ik hem niet gebruik binnen, ik verwacht er dan ook gemakkelijk 20 jaar mee te kunnen doen.
Mijn vorige L300 was van '83 en daar heb ik ook 10 jaar mee gedaan en heeft nu weer een nieuwe eigenaar.
Binnen ons taxibedrijf heb ik misschien ook nog wel iets voor jullie; een rolstoellift, retractors om de rolstoel vast te zetten.
Lift is wel behoorlijk zwaar overigens maar wanneer je interesse hebt...
Wout.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouw Jumper



Bericht door AadenAnke »

Ja die BPM is een rib uit het lijf :bang: een rolstoellift, gelukkig niet mijn vrouw is niet rolstoel afhankelijk maar een gebruikster. Wil zeggen kan lopen maar beperkt. Dus de stoel hoeft niet het woon gedeelte van de bus/camper in. Já die roestduivel daar vrees ik het meeste voor. Bij een nieuwe kan je er je maatregelen tegen nemen bij een 2e of 5e handsje is het vaak al in een beginstadium of al verder aanwezig en blijft het een continue bestrijding van de uitbraak. Bij een nieuwe behandelen ter voorkoming. Moet in theorie een stuk simpeler zijn. Dus nog even sparen en ook hopen op die mooie prijs in een van de vele loterijen (Oooh wat zou dat fijn zijn) en dan straks helemaal naar wens en behoefte een mooie nieuwe! Er dan heel veel mee weg en zorgen dat dat ding na meer dan 20 jaar echt op gebruikt is. Dan hebben wij de investering er wel uit gehaald.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Ombouw Jumper



Bericht door Zwerfsteen »

Mooi Wout!
Stiekem ben ik reuze jaloers op al die zelbouwers.
Zelf zou ik het niet kunnen maar ik kijk en lees graag mee!

Mooie plannen Aad, hopelijk mogen wij jouw bouwvorderingen hier straks ook volgen.
Groet,
Leny en Pieter
Plaats reactie