Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
DionS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 11:25

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door DionS »

Volgens mij moet er onderscheid gemaakt worden tussen geel en grijs kenteken.
Voor geel kenteken klopt het bovenstaande.
Maar voor grijs geldt dat de bus eerst omgekeurd wordt tot personen wagen en bij die keuring moeten de zitplaatsen aan de regels voldoen.

Maar wil je het zeker weten, zit er maar één ding op. Bellen met de RDW.
hagen111
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 13:59

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door hagen111 »

Gebeld met RDW.

Voertuig wordt inderdaad eerst omgekeurd van bedrijfsvoertuig N1 naar personen auto M1

Aan de zitplaatsen in een bedrijfsvoertuig worden niet veel eisen gesteld.

Echter een personen voertuig van NA 1-1-1998, MOET voorzien zijn van GORDELS

En laten aan die gordels nu juist hele strenge eisen gesteld worden...en als die gordels vast aan de bank zijn gemonteerd, dan worden OOK aan de bank hele hoge eisen gesteld - lees je moet middels een berekening voldoende sterkte aan tonen. Bijna niet zelf te doen.

Dus ik had het mis :bang:

Wat wel opmerkelijk is...ik heb een Sprinter met dubbele cabine met af-fabriek 4 extra zitplaatsen...gebruikt door de overheid...terwijl er 0 extra zitplaatsen op kenteken staan. Echter aan die extra zitplaatsen worden toch geen zware eisen gesteld dus maakt het allemaal niet zoveel uit.

Hier is het overigens na te lezen...

https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... 202014.pdf
15 wat betreft eisen bank (lees: geen/weinig eisen) en 19 wat betreft gordels (specifieke sterkte vereist).
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Dafluc »

Het verschil is dat N1 een laadruimte moet hebben waarin geen zitplaatsen mogen staan.
Dat zijn dus precies dezelfde zitplaatsen als die voor in een M1 staan.
Er zal dus wat betreft de zitplaatsen geen verschil zijn lijkt me.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Marius HRL »

Beste Anno,

De bodemplaat van jouw VW-bus is nagenoeg zeker standaard voorzien van al dan niet versterkte bevestigingspunten voor een of twee rijen zitplaatsen.
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=18406
https://vwcampersite.wordpress.com/werk ... jplaatsen/
Als je die benut vermijd je discussies over de sterkte van de bevestigingspunten.......
Jij schreef:De bouten gaan door de bodem om soort van stroppen die om chassisbalken zitten vast te maken.
De RDW geeft geen plekken waar je stoel of bank neer zet. Die plekken moet jezelf gaan bedenken en vervolgens beschrijven.
Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door annoh »

Beste Marius,

De basis van mijn camper is een VW T5 L2 zonder bevestigingspunten voor stoelen of banken in de laadruimte.

Daarom maak ik gebruik van stroppen die zitten om de chassisbalken.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Marius HRL »

Helder.
Ik zie hier https://www.camperfixx.nl/nl/13-nl/dive ... -t5-t6-190 dat jouw bevestigingsmethode ook goedgekeurd wordt.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Dafluc »

Goh, toevallig :wink:
Afbeelding
hagen111
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 13:59

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door hagen111 »

Marius HRL schreef:Beste Anno,

De bodemplaat van jouw VW-bus is nagenoeg zeker standaard voorzien van al dan niet versterkte bevestigingspunten voor een of twee rijen zitplaatsen.
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=18406
https://vwcampersite.wordpress.com/werk ... jplaatsen/
Als je die benut vermijd je discussies over de sterkte van de bevestigingspunten.......


Groeten,
Marius HRL
De voorbeelden die hier worden gegeven leveren mijnsinziens geen 'geldige' extra zitplaatsen op. Voor N1 (bestelbus) maakt het niet uit, maar als het een bestelbus is die omgebouwd wordt naar een camper, dan wordt de voertuigklassificatie M1; personen auto. Vanaf dat moment moet er vanaf bj 1998 een certificaat OF berekening (die dan nog geaccepteerd moet worden) overlegd worden dat de constructie van de gordelbevestiging voldoet aan de voertuigeisen die aan de gordels en eventueel bank gesteld (indien de gordels aan de bank bevestigd worden) worden.

Bestaande af-fabriek montage punten van de bank of gordels voldoen niet automatisch aan die eis...omdat je geen certificaat/verklaring van de fabrikant hebt die je kunt overleggen. De zitplaatsen mogen dan niet gebruikt worden voor het vervoer van personen. Ook de verzekering denkt bij een ongeval niet de personen die toch op de bank zitten. Feitelijk blijft het een camper waar maar 2 personen in mogen rijden.

De camperbank: https://www.camperfixx.nl/nl/13-nl/dive ... -t5-t6-190

...komt wel met een certificaat waarmee je de constructie kan aantonen, en levert dus wel 2 extra zitplaatsen op...maar kost dan ook ruim 3000 euro.
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Ares »

Of toch gewoon een langsbank plaatsen.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Marius HRL »

@ Hagen111
Als je slechts reageert op een deel van het verhaal, kun je natuurlijk alles in twijfel trekken.
Ik geef steeds aan dat het gaat om twee componenten, die in combinatie moeten voldoen aan de goedkeuringseisen:
1. De zitconstructie (bank, stoel, gordelbok) moet qua degelijkheid en veiligheid een typegoedkeuring dan wel een individuele goedkeuring hebben
2. De bevestiging van de zitconstructie in het betreffende voertuig, moet degelijk en veilig zijn in relatie tot het anatal goedgekeurd te beveiligen zitplaatsen. De vooraf in het voertuig aangebrachte (meestal verstevigde bevestigingspunten) voldoen aan die eisen. Bij de door mij aangeduide niet-voertuigspecifieke railconstructies bestaan er geen voertuiggebonden montage-instructies en beoordeelt de RDW naar eigen zeggen 'algemeen technisch'.
De door mij aangeduide leveranciers van gordelbokken en inbouwstoelen en banken lever(d)en die dingen in de regel met typegoedgekeurde inbouwinstructies

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Lize1991
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 09 mei 2016, 18:59

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Lize1991 »

Ik las net op de site van de Camperbeurs in Hardenberg, op de pagina 'Presentaties op zaterdag', dat CamperfiXX met een goedgekeurde dinette voor de Ducato op de markt komt. Misschien een idee voor TS?
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door martinb007 »

Marius HRL schreef:beoordeelt de RDW naar eigen zeggen 'algemeen technisch'.

Marius HRL
Klinkt mij "met 100% kans op willekeur". Er staat niets vast dus als de keurmeester "erop mocht afgelopen nacht" heeft die een andere mening wat "goed" is dan op de maandagmorgen als die met een halve kater aankomt..


Groet, MartinB007
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Aloys »

Willekeur is nooit uit te sluiten. Als je het er niet mee eens bent teken je bezwaar aan of je neemt
een goede advocaat in de arm en spant een rechtszaak aan tegen de RDW.

Je kunt nu eenmaal niet álles exact vastleggen in regeltjes.

Bij mij viel de keurmeester over de bevestiging van de gordelvanger aan het draaiende deel van de stoel.
"Maar", zo sprak de man, "als ik hem erop afkeur dan monteert u de vanger aan het vaste deel. Daarna
komt u terug en keur ik 'm goed. Vervolgens zet u de bevestiging weer terug aan het draaibare deel. Dus
laat maar zitten..."

Het viel hem niet op dat de vanger van de bestuurdersstoel óók aan het draaiplateau zat, omdat ik daar
de originele bevestiging (met afdekkapje) had gebruikt! :D

Een andere keurmeester had 'm waarschijnlijk erop afgekeurd.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Kees2 »

Dat komt omdat het draaiplateau de gordelbevestiging verandert,
maar stel in een extreem geval van een ongeluk en het draaiplateau geeft
de geest en jij gaat in de gordel maar met de losse stoel door de auto,
dan kon letselschade wel eens een verzekeringsprobleem worden,
bij grote bedragen wil een verzekering nog wel eens zoeken of ze er onderuit kunnen komen.

En die keurmeester is gewoon maar praktijkgericht bezig geweest,
als hij het afkeurt weet hij ook dat het nadien het weer terug gezet wordt, en hij dus werk voor niets doet.
Plaats reactie