Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
joostm
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:27

Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door joostm »

Hoi allemaal,

Ik wil binnenkort starten met de ombouw van een L3H2 of L4H3 of iets daar tussenin. Op het forum heb ik erg goede en bruikbare informatie kunnen vinden voor de voorbereidingen. De belangrijkste vraag die ik op het moment heb is over de goedkeuring van 2 extra zitplaatsen. Ik wil de bus namelijk geschikt maken voor 4 personen en orgineel hebben deze bussen er 2 of 3.

Wat ik heb kunnen terugvinden is dat het bijna onmogelijk is om veilige naar voren gerichte stoelen ingebouwd te krijgen. Ze moeten eigenlijk van fabrieks-af al zo zijn.. De enige optie wat dan nog over blijft is een in lengte geplaatste bank erin zetten, wat blijkbaar dus mag bij bussen tot bouwjaar 2011. Na de keuring kan de bank er weer uit en laat j veiligere naar voren gerichte stoelen plaatsen...

Heeft iemand ervaring met het zo verkrijgen van extra zitplaatsen op je kenteken? Verkrijg je die dus serieus door een bank langs de zijkant te plaatsen?
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door zuk4wd »

Hi there,

Welkom op dit forum.
a.s. vrijdag ga ik met een 3persoons bank in de lengte naar de RDW voor 3 extra zitplaatsen wat het totaal dus op 6 zal brengen.
zie pagina: viewtopic.php?f=7&t=8455272&start=28

check mijn topic vrijdag avond en je weet meer.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Aloys »

Ik heb achterin mijn Peugeot Boxer bus een bed/dinette van 1.40m breed. Twee langsbanken dus,
van 1.40m. Mijn bus is van 2011 en werd in het voorjaar van 2013 goedgekeurd voor 8 personen,
het staat op mijn kenteken. Sinds de zomer van 2013 mag dit niet meer.

Als ik die banken zelf zou gaan vervangen door naar voren gerichte stoelen, dan ben ik bang dat
ik niet meer door de APK kom...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door myway »

Datum van het voertuig waar langsbanken nog is toegestaan is tot 21 juli 2013
Ik had laatst iemand die bij de RDW was geweest en daar hield de keurmeester bij hoog en laag vol dat het 2012 was ach ja RDW.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door annoh »

@TS,

Een aantal verzekeringsbedrijven heeft mij erop gewezen dat wijzigen na de RDW keuring gevolgen kan hebben voor het wel of niet uitkeren bij malheur.
joostm
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:27

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door joostm »

Bedankt allen voor de snelle reacties. Hier kan ik wat mee.

Wat betreft de APK keuring van de naar voren gerichte zitplekken: Er wordt enkel gecontroleerd of de gordels nog goed werken dus dat risico durf ik wel te nemen.

@zuk4wd, ik volg je topic, erg mooi verslag en mooie bus. Succes vrijdag!

Als aanvullende vraag, weet iemand hoe vast zo'n bank moet zitten? Of betekend bij de RDW vast met 1 schroef ook vast....
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door annoh »

De RDW beroept zich op Europese wetgeving betreffende de vraag 'Hoe vast is vast?'. Dat betekent dat de bank of stoel, gemonteerd in een auto, slechts een geringe vervorming mag hebben bij een test waarbij krachten vrij komen alsof je met 50 km/uur ergens tegen aan knalt.

Het overleggen van computer berekeningen is is het algemeen onvoldoende. Overleg je een certificaat dan ben je meteen klaar.

Sommige bestelauto's zijn al voorzien van bevestigingspunten voor stoelen. Ook die kan je gebruiken met de juiste stoelen.

Nog iets anders:
Volgens de richtlijnen van de RDW mag een lokaal RDW station niet een camperkeuring doen waarbij het aantal zitplaatsen verhoogd wordt waarbij geen gebruik wordt gemaakt van een langzit. De meeste RDW stations werken inmiddels volgens die richtlijn.

Wil je het aantal zitplaatsen op kenteken verhogen en je wilt geen gebruik maken van de langzit dan moet je een zogenaamde TTV aanvragen bij de RDW. Klinkt ingewikkeld waar dat is het zeker niet. Je krijgt een formuliertje toegemaild.
joostm
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:27

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door joostm »

Bedankt annoh,
Mooie VW bus trouwens. Zit jouw slaapbank ook op de officiële bevestigingspunten?
Enig idee welke grotere bedrijfsbussen deze officiële bevestigingpunten hebben?

Ik las gisteren ergens dat Reimo ook een oplossing heeft voor bussen zonder deze punten. Dan komt er dus een constructie om de draagbalk van de bus heen. Dit steekt dan zoon 10 cm onder je bus uit... Boven de laadvloer krijg je dan een stalen bak met gordels, waar je stoelen op kan plaatsen.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door annoh »

@Joostm,

Mijn bus had/heeft geen originele bevestigingspunten voor stoelen e.d. Om de slaapbank te monteren heb ik met scherp boortje gaten in metalen bodem van mijn camper geboord om daar bouten doorheen te kunnen steken.

Ik weet niet welke grotere bussen voorzien zijn van bevestiging voor stoelen e.d.
joostm
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:27

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door joostm »

@annoh

Ok, en die zitten niet om de carrosserie balk heen; Enkel vast aan de bodemplaat?
Heeft de RDW je er wel 2 officiële plekken voor gegeven omdat de bank een certificaat heeft?
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door annoh »

@joostm,

De bouten gaan door de bodem om soort van stroppen die om chassisbalken zitten vast te maken.

De RDW geeft geen plekken waar je stoel of bank neer zet. Die plekken moet jezelf gaan bedenken en vervolgens beschrijven.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Marius HRL »

Lees in deze draad eens verder....
Keuze te over!

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
hagen111
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 13:59

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door hagen111 »

Ook ik worstel met deze vraag! Ik heb sinds kort een XXL Mercedes Sprinter - eerste toelating 1999 - met dubbele cabine - zijnde een 6 persoons versie - met af fabriek een rij met 4 zitplaatsen met gordels in de rijrichting, achter de bestuurder.

Voor mijn bus/kenteken wordt op de RDW site vermeld:
Voertuigcategorie: Bedrijfsauto (N1)
Carrosserietype: Bestelwagen (BB)
Inrichting: gesloten opbouw
Bijzonderheden Voertuig: voorzien van dubbele cabine.
S.1Aantal zitplaatsen 0

Neem aan dat de bus grijs kenteken is (hoe te checken?) - nu in particulier bezit.

Ik wil de bus ombouwen naar camper (volgens de inbouwrichtlijn RDW/belastingdienst), maar eigenlijk de rij met 4 zitplaatsen en dus 6 persoons op kenteken behouden als de bus onder het camper tarief gaat vallen.

Wat te doen?
- is de bus op dit moment als 6 persoons geregistreerd?
- eerst van grijs naar geel kenteken keuren? met behoud van zitplaatsen (immers alles is af fabriek)?
- daarna pas als camper omkeuren, waarbij zitplaatsen behouden kunnen blijven omdat dit al op het gele kenteken vermeld worden?

Volgens mij is de bus sowieso BPM vrij om te keuren.

Weet iemand hoe het zit?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Dafluc »

Een dubbele cabine is normaliter grijs kenteken. N1 bedrijfsauto is altijd grijs kenteken.
De code voor personenauto is M1.
Je zitplaatsen staan niet op kenteken, dus behouden lijkt me moeilijk.
Ik zou het gewoon even navragen bij de RDW.
Afbeelding
Plaats reactie