Breedte Fiat Ducato?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Michel65
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 18:20

Breedte Fiat Ducato?



Bericht door Michel65 »

Dag allen,
Hoop dat een van jullie kan zeggen hoe breed de fiat ducato
is op een hoogte zo tussen de 70 a 90 cm.
Vraag dit omdat ik nu bezig ben een catamaran te maken waarvan een drijflichaam
in twee delen kan (dus vier halve delen totaal).
Ik maak deze in een mal waar een product uitkomt van 1,95 lang.
Hoop in maart een start te kunnen maken met het verbouwen van
een Fiat ducato tot camper.
Zou dan graag aan de achterzijde een verhoogt bed willen maken
waar ik de catamaran in delen onder kan plaatsen.
Begin het nu toch een beetje benauwd te krijgen dat het net niet zal passen.
Wist toen ik begon hieraan niet dat het volgende project een camper zou zijn
waar hij in zou moeten passen.
Wie kan uit ervaring hier iets over zeggen.
Zal waarschijnlijk geen isolatie worden op deze plek.
Groet,
Michel
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Fiat ducato breedte



Bericht door martinb007 »

Bouwjaar, type etc wellicht een idee om even te plaatsen?


Groet, MartinB007
Michel65
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 18:20

Re: Fiat ducato breedte



Bericht door Michel65 »

De bus bezit ik nog niet,maar verwacht dat ik een bus zal kopen
tussen 2006 en 2010
Michel
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Fiat ducato breedte



Bericht door Vertrokken2 »

Ik hoop voor je dat het enigszins zeilt. Ik heb al veel eigenbouwsels in delen gezien, maar het zeilde allemaal voor geen meter. Als wij een cat meenemen is het derhalve altijd op een trailer.
Hoe ga je het met de mast doen? Ook delen? Je hebt vlug zeven meter mast bij je bij een 16 voeter en dik acht meter mast bij een 18 voeter.
Bijlagen
IMG_1141.JPG
IMG_1141.JPG (52.58 KiB) 4404 keer bekeken
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat ducato breedte



Bericht door PaulBng »

Ik gok dat de bruikbare breedte op 1m85 uitkomt.
Ik heb in mijn Peugeot Boxer, zusje van de Fiat Ducato, een dwarsbed van 1m87.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat ducato breedte



Bericht door Kroppie »

breedte van de deuropening is vaak minder dan de breedte in de bus.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Fiat ducato breedte



Bericht door martinb007 »

Als je de mast op de bus knoopt, wellicht blijf je dan qua lengte binnen de maximale toelaatbare maat?


Groet, MartinB007
Michel65
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 18:20

Re: Fiat ducato breedte



Bericht door Michel65 »

Daar heb je zo gelijk in Gobert,het ding voor op het water zal en (hopelijk ,goed vooruit kunnen komen
met een hobie mirage en of met een nog zelf te ontwikkelen roterend (fiets) systeem.
Het zeil gedeelte wordt hoop ik een verbeterede versie van een hobie Island (snel zeil op kunnen rollen,maar zeilt voor geen meter) of een foil cat.
Heb nu 1 halve gemaakt (1,95m) van prepreg foam/carbon.weegt 7,5 kg,kan iets lichter nog.
Mast is totaal geen probleem om die in delen te maken(zie surf masten)
Uuuh dit is toch een camper forum haha.
Ik verwacht dat het een bus wordt in L2H2 of L3H2,maar neem aan dat het voor de breedte niet uit zal maken.
Heb nu dus een halve voorkant drijver gemaakt,maak ik uiteraard dezelfde lengte nog een voorkant,en zal ik de twee achter zijde halve drijver in 1,80 maken.
Dan ga ik mn bus tzt zo inrichten dat ik de twee drijflichamen van 1,95m in het verlengde van de bus onder een bank zal steken en de twee drijflichamen van 1,80 onder het bed zal hangen.
Dank voor jullie hulp.
Michel
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Fiat ducato breedte



Bericht door WoutvanAken »

Michel, net even gemeten bij mijn Jumper van 2010 (gelijk aan Ducato).
De deuropening is ter hoogte van de bovenkant van de achterlichten, ongeveer 80 cm hoog, 155 cm.
De interieurbreedte is achterin op die hoogte 186 cm.
Dit is tussen de horizontale profielen gemeten, wanneer je nog gaat bekleden gaat de materiaaldikte er nog af.
Je moet natuurlijk ook rekening houden met de wielkasten en meestal benut je de ruimte daaromheen voor de gasfles, watertank en bergruimte.
Ik zou de catamaran achter de camper hangen...
Wout.
Michel65
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 18:20

Re: Fiat ducato breedte



Bericht door Michel65 »

Whoo wat fijn Wout dat je zelfs even bent gaan meten,dankjewel daar voor,dat is wel onverwachts smal tussen de deuren die 1.55m,hoop dat ik me niet vergis maar als ik met de halve romp van 1,80 aankom en ik steek hem er schuin in dat moet dat toch gewoon goed gaan.

Er achter hangen ,tja, mijn wens is om straks een bus te hebben die er aan de buitenzijde uitziet als een bedrijfsbus en aan de binnenzijde als een noorse hytter.
Ik zit meestal in Noorwegen en daar is wildkamperen of je camper neer zetten waar je wil geen probleem,maar hier in Nl en de omringende landen wel.
Mijn gedachte is (als dat zo heet)een bus met een dubbele cabine te nemen,vanwege
de twee (of een) extra ramen,en die dan te beplakken aan de binnen zijde met van die folie,
zodat je niet naar binnen kan kijken en verder grote dakramen en een ven .
Zie het als een mooi avontuur,leuk heb er nu al zin in,maar eerst m,n bootje klaar .
groet
Michel
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fiat ducato breedte



Bericht door Hoofdnoorman »

Uh, ik heb geen verstand van zeilen en catamaran ken ik alleen van patat met twee fricandellen, maar:

Als je nu eens de drijvers uit 3 delen maakt? De tussenstukken waterdicht en samen L + R, of moet ik zeggen B + S, en de voorste drijver en achterste hol en open. Als de drijver dan ook nog taps toe loopt, kun je dus het achterste deel een groot stuk in het voorste steken. Als je het middendeel dan 1,8 meter maakt kunnen de beide voorkanten en achterstukken ver genoeg in elkaar.
Maar, zoals gezegd, ik heb er geen verstand van. Het is enkel maar een idee.


Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Fiat ducato breedte



Bericht door Vertrokken2 »

Heb je enig idee van de krachten die erop staan als je door de branding gaat, met een km of 40/50 over het water scheert of in een golfdal van anderhalve meter diep valt terwijl je op 1 romp zeilt? Laat staan als hij prikt en je over de neus gaat.
Even ter overweging: de verstaging van een cat is ongeveer twee maal zo dik uitgevoerd als een monohul van dezelfde lengte.
Nogmaals, vele pogingen zijn gedaan, vooral door Duitsers, maar ik heb nog geen enkel enigszins werkend resultaat gezien.

Ik heb er meen ik zes gehad, heb een tijd actief wedstrijden gevaren, heb 5 keer Tondje Texel gevaren. Ben er door heel Europa mee getrokken, Ben er zelfs Sicilië mee rond geweest.
Heb er nu nog eentje, mijn Sicilië boot, een oude 18 voeter. Heeft dit jaar nog geen water gezien, helaas.
Ik weet dus enigszins waarover ik spreek.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat ducato breedte



Bericht door kampo »

Een bus/bestelwagen is hiervoor de verkeerde basis.
Koop een 3,5 Ton bakwagen en bouw die om tot camper.
Dan kan je vlot tot 210, 220 cm breed gaan.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Breedte Fiat Ducato?



Bericht door WoutvanAken »

Succes Michel,
Ik zit ook altijd vol ideeën.
In jouw geval zou ik er toch nog eens goed over nadenken; bij een dubbelcabine wordt de laadruimte erg kort.
Ik ben het ook eens met de andere schrijvers dat gedeelde rompen toch best zwak worden en de vaareigenschappen en het gewicht niet ten goede komen.
De drijvers op het dak is misschien ook nog een optie?
Wout.
Plaats reactie