Nieuwe Ducato L3H2 ombouw (België) naar camper
Nieuwe Ducato L3H2 ombouw (België) naar camper
Hallo,
Dit is eigenlijk een cross post wat ik al op het belgische forum geplaatst heb:
Na 5 maanden gewerkt te hebben aan mijn ombouw laat ik graag het resultaat eens zien van mijn inspanningen.
Dit is de eerste keer dat ik een camper maak maar ik heb er heeeel veel plezier gehad.
De homologatie was in het begin zenuwslopend maar eens het juiste station (en informatie) gevonden redelijk vlot verlopen (2 maanden) maar duur (450€) in België
Als er mensen van plan zijn om ook een camper te maken ben ik net als de leden hierboven bereikbaar via PB om informatie te geven
De wagen zoals besteld bij Fiat:
-Fiat Ducato 130Pk
-Metaalkleur
-125l dieseltank
-dubbele bladveren
-versterkte alternator
-versterkte accu
-bestuurderszetel en passagierszetel in de hoogte verstelbaar EN draaibaar
-Airco, GPS, achteruitrijcamera...
-Donker getinte ruiten rondom en achteruitverwarming (moet je erbij nemen)
- Airbag voor vrouwke
Woongedeelte:
- Alles in 18mm Rosatello en laminaat
- Lattenbodems en sommige constructie onderdelen in massief Ayous
- rond ramen afgewerkt in kunstleder
- Formaat bed 185cm breed x 195cm Lang
- 12v compressor koelkast 85l
- Webasto 3.5K dieselverwarming
- 2x mini Heki
- Vuilwatertank onder wagen
- Drinkwater tank 90L in woongedeelte
- Shurflo pomp en drukvat
- Dometic gasfornuis - wasbak combo met Campingaz flesje (geleerd bij Chris
- 200 Ah Accu
- Victron 30Ah bluepower lader
- Victron 350watt omvormer puresine
- Victron Accu monitor
- Cyrix scheidingsrelais (zou ik niet meer nemen)
- Votronik bedieningspaneel om relais (4) aan te sturen om 12v, koelkast, waterpomp en volledige verlichting aan/uit te schakelen op afstand
- Omnistor luifel
- Thule elektrische opstap
- Thule fietsrek
Todo's:
- Zonnepaneel (nog niet zeker omdat ik nog niet echt in de problemen geraakt ben met accu)
- DVb-t2 antenne op dak
- Veel reizen
De Foto's:
Overzicht
Een kleine badkamer
Koelkast - TV
Keuken
Zithoek / Bed
Hangkastjes
Lades keuken (Softclose)
Laadruimte met scharnierende laadklep - Hier moeten nog gasveren komen
Controle paneel
Camperplek in Spanje
Dit is eigenlijk een cross post wat ik al op het belgische forum geplaatst heb:
Na 5 maanden gewerkt te hebben aan mijn ombouw laat ik graag het resultaat eens zien van mijn inspanningen.
Dit is de eerste keer dat ik een camper maak maar ik heb er heeeel veel plezier gehad.
De homologatie was in het begin zenuwslopend maar eens het juiste station (en informatie) gevonden redelijk vlot verlopen (2 maanden) maar duur (450€) in België
Als er mensen van plan zijn om ook een camper te maken ben ik net als de leden hierboven bereikbaar via PB om informatie te geven
De wagen zoals besteld bij Fiat:
-Fiat Ducato 130Pk
-Metaalkleur
-125l dieseltank
-dubbele bladveren
-versterkte alternator
-versterkte accu
-bestuurderszetel en passagierszetel in de hoogte verstelbaar EN draaibaar
-Airco, GPS, achteruitrijcamera...
-Donker getinte ruiten rondom en achteruitverwarming (moet je erbij nemen)
- Airbag voor vrouwke
Woongedeelte:
- Alles in 18mm Rosatello en laminaat
- Lattenbodems en sommige constructie onderdelen in massief Ayous
- rond ramen afgewerkt in kunstleder
- Formaat bed 185cm breed x 195cm Lang
- 12v compressor koelkast 85l
- Webasto 3.5K dieselverwarming
- 2x mini Heki
- Vuilwatertank onder wagen
- Drinkwater tank 90L in woongedeelte
- Shurflo pomp en drukvat
- Dometic gasfornuis - wasbak combo met Campingaz flesje (geleerd bij Chris
- 200 Ah Accu
- Victron 30Ah bluepower lader
- Victron 350watt omvormer puresine
- Victron Accu monitor
- Cyrix scheidingsrelais (zou ik niet meer nemen)
- Votronik bedieningspaneel om relais (4) aan te sturen om 12v, koelkast, waterpomp en volledige verlichting aan/uit te schakelen op afstand
- Omnistor luifel
- Thule elektrische opstap
- Thule fietsrek
Todo's:
- Zonnepaneel (nog niet zeker omdat ik nog niet echt in de problemen geraakt ben met accu)
- DVb-t2 antenne op dak
- Veel reizen
De Foto's:
Overzicht
Een kleine badkamer
Koelkast - TV
Keuken
Zithoek / Bed
Hangkastjes
Lades keuken (Softclose)
Laadruimte met scharnierende laadklep - Hier moeten nog gasveren komen
Controle paneel
Camperplek in Spanje
Re: Nieuwe Ducato L3H2 ombouw (België) naar Camper
Wat een mooi staaltje werk, respect,
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Nieuwe Ducato L3H2 ombouw (België) naar Camper
Daar kan ik alleen maar een diepe buiging voor maken
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Nieuwe Ducato L3H2 ombouw (België) naar camper
Wat een balzaal, je kunt je hele wijk bijkans meenemen.
Maar fraai gedaan, daar kan geen fabrieksbus tegenop.
Maar fraai gedaan, daar kan geen fabrieksbus tegenop.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
- Peter LMC
- Berichten: 10162
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Nieuwe Ducato L3H2 ombouw (België) naar camper
Mooi hoor,vakman aan het werk geweest
Plaatje geleend van Easybee
Plaatje geleend van Easybee
Re: Nieuwe Ducato L3H2 ombouw (België) naar camper
Heel hartelijke dank voor de mooie woorden!
Laatst gewijzigd door Antpower op ma 31 jul 2017, 8:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe Ducato L3H2 ombouw (België) naar camper
Complimenten! Naast het bouwen van een prachtige camper zie ik dat je ook het een en ander van fotograferen weet. Chapeau!
Jouw 'hangkastjes' noemen we in Nederland 'legkastjes'. De kastjes hangen wel maar je kunt er niets in ophangen. Een hangkast in Nederland is een kast waar je bijvoorbeeld een jasje in kunt ophangen .
Jouw 'hangkastjes' noemen we in Nederland 'legkastjes'. De kastjes hangen wel maar je kunt er niets in ophangen. Een hangkast in Nederland is een kast waar je bijvoorbeeld een jasje in kunt ophangen .
Forum verlaten.
Re: Nieuwe Ducato L3H2 ombouw (België) naar camper
Antpower
Ik vind je bus schitterend, met een originele, ruimtelijke indeling. Mooie kleuren. Geen douche, maar wel een heel bruikbare wasplaats. Het type Thetford toilet heb ik ook al overwogen.
Ben benieuwd naar details van de afwerking in skai rond de ramen.
Waarom geen cyrix meer? Aan het plaatsen van een zonnepaneel zou ik echt niet twijfelen. Ik schat dat jullie ook regelmatig zonder stroomaansluiting willen staan?
Hoeveel weegt je bus 'vertrekkensklaar', zonder personen?
Ik vind je bus schitterend, met een originele, ruimtelijke indeling. Mooie kleuren. Geen douche, maar wel een heel bruikbare wasplaats. Het type Thetford toilet heb ik ook al overwogen.
Ben benieuwd naar details van de afwerking in skai rond de ramen.
Waarom geen cyrix meer? Aan het plaatsen van een zonnepaneel zou ik echt niet twijfelen. Ik schat dat jullie ook regelmatig zonder stroomaansluiting willen staan?
Hoeveel weegt je bus 'vertrekkensklaar', zonder personen?
Re: Nieuwe Ducato L3H2 ombouw (België) naar camper
Dankjewel voor de mooie woorden!
Mijn camper weegt 2880kg op een onderstel van 3500kg.
De cyrix zou ik niet meer nemen omdat het relais open blijft na stil leggen can de motor waardoor spanning verloren gaat naar startaccu.
Mijn camper weegt 2880kg op een onderstel van 3500kg.
De cyrix zou ik niet meer nemen omdat het relais open blijft na stil leggen can de motor waardoor spanning verloren gaat naar startaccu.
Re: Nieuwe Ducato L3H2 ombouw (België) naar camper
Mooi gedaan Antpower.
Heb je extra lampjes gezet voor het maken van de foto's en met welke lens heb je dat kunnen doen ?
Over de werking van het Cyrix relais moet je nog wat langer nadenken...
Er is de factor tijd en de factor spanning. Die staan in de handleiding.
Je moet die parameters kennen om te begrijpen wanneer een Cyrix open gaat of sluit.
In het begin is het een beetje raar dat de Cyrix niet meteen reageert maar soms zelfs pas na een dag.
Het voordeel van eerst een beetje stroom uit de startaccu te verbruiken is dat je dit als extra ter beschikking krijgt voor het huishouden. Dus dat is geen nadeel.
Als er al een nadeel is, is het dat de startaccu's met de laadcurve (walstroom en zon) van de huishoudaccu zullen geladen worden. En permanent geladen worden, waardoor ze iets sneller kunnen slijten. Maar dat de accu's altijd geladen worden is natuurlijk ook een voordeel. Veel accu's gaan stuk door ze te weinig te laden in de berging, goed wetende dat er altijd een sluipverbruik is.
Heb je extra lampjes gezet voor het maken van de foto's en met welke lens heb je dat kunnen doen ?
Over de werking van het Cyrix relais moet je nog wat langer nadenken...
Er is de factor tijd en de factor spanning. Die staan in de handleiding.
Je moet die parameters kennen om te begrijpen wanneer een Cyrix open gaat of sluit.
In het begin is het een beetje raar dat de Cyrix niet meteen reageert maar soms zelfs pas na een dag.
Het voordeel van eerst een beetje stroom uit de startaccu te verbruiken is dat je dit als extra ter beschikking krijgt voor het huishouden. Dus dat is geen nadeel.
Als er al een nadeel is, is het dat de startaccu's met de laadcurve (walstroom en zon) van de huishoudaccu zullen geladen worden. En permanent geladen worden, waardoor ze iets sneller kunnen slijten. Maar dat de accu's altijd geladen worden is natuurlijk ook een voordeel. Veel accu's gaan stuk door ze te weinig te laden in de berging, goed wetende dat er altijd een sluipverbruik is.
Groeten Kampo
Re: Nieuwe Ducato L3H2 ombouw (België) naar camper
Dag Kampo,kampo schreef:Mooi gedaan Antpower.
Heb je extra lampjes gezet voor het maken van de foto's en met welke lens heb je dat kunnen doen ?
Neen geen extra lampjes, enkel de verlichting die in de camper zit en de zon .Ik heb dit met een action camera gefotografeerd, heeft een 150gr lens.
De cyrix blijft na het rijden open tot de hh accu op 12.85v staat, dan gaat hij dicht. Maw er loopt spanning van hh accu naar startaccu terug, wat ik niet wil.
Ik begrijp de spanningstabel, ik zou liever hebben dat het relais sluit na afleggen motor ipv open ye blijven tot 12.85v.
Maar het is nu oké zo en ga dit niet meer veranderen.
Gr