Transporter T4 pickup ombouw naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Toedeledoki

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Toedeledoki »

6J kan tot 215/225 dat is geen probleem.

De mechanische tdi pomp is gewoon een elektronische tdi pomp met een deksel van een mechanische pomp. De opbrengstregeling gaat van elektronisch naar mechanisch dus. Dit werd 15 jaar geleden ook al zo gedaan en geeft een mooi betrouwbaar en simpel systeem.
Voordeel is dat je door de roetstop en turbodruk te verdraaien zelf kunt bepalen hoeveel vermogen je wenst.
De 1Z is de befaamde tdi motor die kilometerstanden van 500-600.000km aan kan.
Ik snap de keuze wel. Alhoewel een fijne 5 cilinder tdi ook niet te versmaden is.

Leuk project, keep up the good work :thumbup:
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Inderdaad goed idee met de motor... een ongeblazen 1.9D met zo'n kerk achterop word je op termijn niet heel vrolijk van denk ik!
martinelke
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
Locatie: Geesteren
Contacteer:

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door martinelke »

Net even kort ingelezen over de ombouw naar een Mtdi blok.
Wel een goed idee, van een 90 naar een 140 pk is makkelijk mogelijk.

Waarschijnlijk wel even de koppeling aanpassen,deze blijken er wel moeite mee te hebben.

Tof :thumbup:
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.

https://www.martin-elke.com/
Gebruikersavatar
Jack of all trades
Berichten: 25
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 16:57
Locatie: Het noorden

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Jack of all trades »

@paulsnip: Helaas kun je niet zo de bovenkant van een mechanische pomp op een electronische pomp zetten. Dit past simpelweg niet. (Als jij het wel pas krijgt wil ik graag weten hoe) De basis van het ontwerp is gelijk. Maar door bijvoorbeeld verschillen in het pomphuis kun je niet het elektronische pomphuis gebruiken. Wat ik van plan ben te bouwen is een combinatie van onderdelen uit verschillende pompen. Een mechanische pomp met LDA is de basis, met daarop een grotere kop voor voldoende opbrengst, een andere boostpin die wat agressiever is en een pompwiel dat past gemaakt is om het gekozen pomphuis/as te laten passen op de vw tdi.

5 cilinder is ook leuk, zeker als mtdi. Maar zoveel vermogen heb ik niet nodig, en het blok met bak en al is nogal wat zwaarder. Plus dat die dingen nogal wat duurder zijn. Vandaar dat ik voor de 4 cil ga.

@Jeroen_hanomaf: HAHA die kerk achterop (ik snap wat je bedoeld hoor), sorry ik ben een beeld denker, dat levert mooie beelden op. Zou eigenlijk het ding als een kathedraal er uit moeten laten zien haha :lol: :mrgreen:

@Martinelke: Het mooie hiervan is de directe inspuiting (dus niet gloeien bij temperaturen boven het vriespunt, en zuiniger) en meer vermogen met inderdaad nog een potentieel voor meer en best wel betrouwbaar.

De koppeling gaan we zien. Ik heb nu het 1z eenmassavliegwiel met koppeling gemonteerd, mijn broertje rijd in een mk1 caddy met 130PK AFN blok en daar blijft het ook heel. Natuurlijk blijft het afwachten met een zwaardere bus met grote wielen.
Toedeledoki

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Toedeledoki »

Oke, toen ik een jaar of 10 terug van plan was een t3 van een tdi te voorzien ben ik eens bij een bedrijf geweest die de pompen ombouwde. Het binnenwerk van een tdi pomp kwam dan in een mechanische pomp volgens hem. Met als voordeel dat tunen een kwestie van schroefjes draaien was :-)

Het project is destijds gestrand op het feit dat ze toen al idioot hoge bedragen vroegen voor een knappe t3 bus.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door durisotti »

Volgens deze info heb je eigenlijk 7j nodig.

https://www.banden-pneus-online.nl/equi ... dvies.html
Gebruikersavatar
Jack of all trades
Berichten: 25
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 16:57
Locatie: Het noorden

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Jack of all trades »

Ik heb laatst ook een 165/45/16 op een 7 inch brede velg gemonteerd. Gaat ook prima. Alleen monteren is wat lastiger. En je moet niet met te weinig druk gaan rijden. Maar verder rijd het prima hoor :thumbup: Bredere banden is niet snel een probleem, zeker niet met een hoge wang. Ik durf mijn banden ook wel op een 4 inch brede velg te monteren. Dat geeft denk ik nog steeds geen problemen. Deze richtlijnen zijn leuk zodat de leek weet wat hij aan moet schaffen om enigsinds het zelfde uiterlijk te behouden en geen onvoorziene problemen te krijgen. Maar het is natuurlijk niet de absolute waarheid.
Gebruikersavatar
Jack of all trades
Berichten: 25
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 16:57
Locatie: Het noorden

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Jack of all trades »

Korte update: gisteren een 3 pers bank opgehaald van een Ford F150, en een set gordels uit een ???? Ford uit vermoedelijk eing jaren '70/ begin '80 met chromen gespen. Ook dat gaat pas gemaakt worden in de T4. Voor diegene die vind dat het gevaarlijk, onmogelijk, oncomfortabel en niet handig is.... Ik doe het lekker toch hahaha

Foto's volgen
Gebruikersavatar
Jack of all trades
Berichten: 25
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 16:57
Locatie: Het noorden

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Jack of all trades »

Heeft er iemand trouwens ooit een selecteerbare locker (airlocker o.i.d) in het voorste diff van een VW Transporter T4 gebouwd of gezien? misschien in een 02G? er zit nu een 02B achter maar ik denk dat die niet lang heel blijft met een locker en offroad rijden . Dat zou het geheel wat offroadwaardiger maken.

Ombouwen naar syncro zie ik niet zitten. Dat is veel werk en erg duur in verhouding tot wat je er voor terug krijgt. Ook denk ik dat je met een 2wd en een locker verder komt als met een syncro zonder lockers in het meeste terrein.
martinelke
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
Locatie: Geesteren
Contacteer:

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door martinelke »

Om heel eerlijk te zijn kom je met een locker verder in de shit, maar een terreinwaardige auto zal het nooit worden.
Heb zelf jarenlang wedstrijden gereden met een Suzuki Sj410 met nissan patrol assen ,ingekorte hoofdbak van een vitara, 1.6 van een vitara,416 reductie tussenbak, lockers voor en achter en 3 lieren, en 36 inch boggers.

Hiermee kwam je verder ,maar geloof me , met een 2 wiel aangedreven volgepakte vw is het een veldslag.
Altijd 50 euro op zak om door een boer in de omgeving losgetrokken te worden. :-B

Wij hadden uitgedraaide lagerschalen om onze homokineten geperst en zelf die wilden nog stuk gaan .

Gewoon lekker door een plas rijden en over droge grond .
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.

https://www.martin-elke.com/
Gebruikersavatar
Jack of all trades
Berichten: 25
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 16:57
Locatie: Het noorden

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Jack of all trades »

Ik was ook niet van plan om er wedstrijden mee te gaan rijden hoor haha. Maar om te spelen. zeker zonder opbouw zou een locker wel leuk zijn. En misschien een lier zodat ik geen boer hoef te zoeken haha.

Als ik weet dat, als ik vast komt te zitten, ik een probleem hebt ga ik toch anders rijden. Of te voorzichtig en vermijd ik de leuke stukken of ik bent geneigd om er met meer snelheid door te gaan om niet vast te komen en dan sloop ik de boel. Misschien laat ik het ook wel zo hoor, zal wel veel werk worden als er niks min of meer kant en klaar voor te koop is. Ik ga er in ieder geval geen "MIG diff" of detroit-locker o.i.d in plaatsen, want daarvoor ga ik veel te veel op de weg rijden.

Uitgedraaide lagerschalen om de homokineten kende ik nog niet. Mooie oplossing :thumbup: Maar de volgende stap was dat ze binnenin afbreken?

Waar gebruik je die 3e lier trouwens voor? 1 voor, 1 achter maar een 3e? Ben ook niet echt thuis in het wedstrijd 4x4 spul.

Heb je ergens foto's van de Suuz? Ik ben altijd benieuwd naar dat soort voertuigen.
martinelke
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
Locatie: Geesteren
Contacteer:

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door martinelke »

De derde lier was om de auto overeind te houden ivm scheve stukken en vaak waren alle drie de lieren ook noodzaak.

Ik moet even kijk hoe ik hier de foto`s op krijg , maar zal even graven.

Mocht je een lier monteren ,doe dat dan aan de achterkant, dat is nmlk de kant waar je vandaan kwam,voordat je je vastreed.
:-B :-B
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.

https://www.martin-elke.com/
Gebruikersavatar
Jack of all trades
Berichten: 25
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 16:57
Locatie: Het noorden

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Jack of all trades »

Maar hoe kom ik dan ooit op mijn bestemming :wink:

Als er een lier op komt is het idee om hem makkelijk afneembaar te maken zodat hij van voor naar achter gewisseld kan worden. Kost wat extra tijd met een wissel maar dan heb je twee lieren voor de prijs/het gewicht van 1.
martinelke
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
Locatie: Geesteren
Contacteer:

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door martinelke »

Beter 1 lier met een katrol en richtwiel onder je bus door.
Een beetje lier trekt op enkele kabel 3 ton en dat is rollend gewicht, met een lier waarop staat 1600kg kan je echt helemaal niets.
Als je met 1600kg vaststaat ,dan kom je al tekort :P

Hoop dat de foto`s gelukt zijn, kon zosnel niets verder vinden, wel veel films
Bijlagen
wedstrijd soes 2.jpg
wedstrijd soes 2.jpg (119.9 KiB) 695 keer bekeken
wedstrijd soes.jpg
wedstrijd soes.jpg (93.78 KiB) 695 keer bekeken
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.

https://www.martin-elke.com/
Plaats reactie