Knutselen aan de Ford Transit MK2: elk seizoen een beetje mooier

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (de bouw is begonnen)



Bericht door pwhooftman »

Datenebusje schreef:
zo 04 mar 2018, 16:50
Is het nu beter om de vloer eerst te leggen, en daar bovenop de bank + keuken te bouwen. Of zouden jullie eerst bank en keuken bouwen, en daarom heen de vloer leggen? Ik ben geneigd tot dat eerste. Mijn vriend tot dat laatste.
Als je eerst de vloer legt is dat minder werk, maar bank en keuken komen wel 1,15 cm hoger tov de wand, dus je lijnt niet meer uit voor de bestaande schroefgaten. Bedenk goed of de keuken 1,15 cm omhoog kan, als er bijv. zijpanelen tot het plafond lopen zou je die moeten inkorten.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (de bouw is begonnen)



Bericht door Datenebusje »

Bedankt! Goede overwegingen. We zijn er nog niet helemaal uit, gelukkig nog genoeg andere klusjes te doen. Kunnen we nog even tobben.

Vandaag hebben we frame aan de achterkant opnieuw vast gezet met langere, roestvrijstale schroeven. Het hout zelf behandeld met anti rot. Verder de binnenkant ontstoft en ontvet. Kunnen we hopelijk komende week de boel gaan schuren en daar waar nodig de gaatjes vullen.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (de bouw is begonnen)



Bericht door Datenebusje »

De afgelopen dagen zijn we bezig geweest om de bus te verstevigen, bepaalde delen met vloeibare rubber (weer) 100% waterdicht te maken. Gaten gedicht, de boel geschuurd en weer stofvrij gemaakt.

De verf (Ral 2010) staat klaar, alleen vandaag is wel heel koud en winderig. Hopelijk lukt het komende dagen. We hebben ook de vloer besteld: een restpartij 2 laags kurk met daarop vinyl met houtprint (daarnaast nog een isolatiefolie-ondervoer die vooral geluid dempt). We hebben genoeg meters om eerst vloer te leggen en dan de inrichting te maken. Qua centimeters kan de keuken ook uit. We houden zelfs wat vloerdelen over die we wellicht in elders in de camper kunnen gebruiken.

Hier een impressie van de vloer:
Afbeelding

19 april gaan we naar de garage voor een kleine beurt + het oplossen van het olie probleem eerder uit het topic. Hij heeft een bestuurdersstoel en een tweezits bijrijdersbankje staan die we voor een zacht prijsje mogen overnemen. Eens zien of we die mooier vinden dan wat we nu hebben :mrgreen:
Afbeelding
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (miljoen vragen)



Bericht door Datenebusje »

Van:
Afbeelding

Naar:
Afbeelding

Afbeelding

Komende week de vloer leggen. Misschien eerst de kastjes nog verfen? Dat heeft echter geen haast. Kan ook volgend jaar nog.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (de bouw is begonnen)



Bericht door frank_h »

Leuk klusje... Ik heb de mijne iets minder uitgebreid gedaan. Dat rollen van het plaatwerk is een goede tip. Dat moet ik nog doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (de bouw is begonnen)



Bericht door Datenebusje »

Jouw interieur zag er ook een stuk beter uit dan het onze :D Net je topic eens doorgelezen, leuk, ik ga het volgen! Verder hebben wij de camper ook echt als oefen-klus-project. We hebben beide weinig klus-ervaring, maar vinden het leuk om deze op te doen! En als beloning kunnen we er straks nog mee op vakantie ook.

Gisteren hebben we trouwens een tweedehands accu op kunnen halen voor een prijs waar je geen miskoop voor doet. Een Exide ES900, 80aH. Ook daar hebben we weer geen verstand van! Gisteren ook een multimeter gekocht, deze meet 13V zonder dat de accu aangesloten is. Hij heeft gisteren bij de verkoper een paar uur aan de lader gehangen. Nu nog zelf een juiste oplader vinden, om te zien wat er dan gebeurt.

We hebben ook onze startaccu maar eens opgemeten. 12.68 zonder motor, met de motor aan liep hij in een minuut van 13.8 naar 14V. Het lijken mij kloppende waarden voor een oud beestje dat al een tijdje geen lange rit heeft gemaakt. Klopt dat?
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (fase: vloer en meubels)



Bericht door Ares »

Een volle 12v accu is vol bij ~12,7v en 50% ontladen bij ~12,06v. 14,4v is de laadspanning; met een draaiende motor laad je dynamo/alternator de accu en daarom meet je dan een hogere spanning. Afhankelijk van wat je met je camper wilt doen is 80Ah overigens niet heel veel capaciteit.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (fase: vloer en meubels)



Bericht door Datenebusje »

We gaan binnenkort een stuk rijden naar de garage. Zal daarna nog de accu eens meting. De spanning zonder motor zit wel goed.

Het enige dat we op de accu aansluiten is het waterpompje en het koelkastje. We hebben ledlampjes op batterijtjes en zijn verder op vakantie juist om even zonder al te veel luxe en techonologie te zijn.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8449
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (fase: vloer en meubels)



Bericht door EasyBee »

Ik weet uiteraard niet wat voor koelkastje jullie in gedachten hebben, maar elk apparaat dat verwarmt of koelt op stroom vreet energie = stroom. Normaal zal een absorptiekoelkast het alleen op 12V mogen doen als de motor loopt. Anders overschakelen op gas of aan de paal op 220V. Stilstaand op 12V is geen optie. Je accu is binnen een paar uur leeg en als je niet oppast beschadigd, want te ver leeg getrokken.
Een alternatief voor een absorptiekoelkast is een compressor koelkast. Die doet het alleen op 12V en 220. Die compressorkoelkast gecombineerd met een heel fors accupakket en behoorlijk veel zonnepanelen op dak om dat accupakket dagelijks weer te laden, zou dan een mogelijkheid zijn.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (fase: vloer en meubels)



Bericht door Datenebusje »

Mm, ik had geen idee dat een koelkast zoveel stroom zou eten. Het is echt een heel klein dingetje met inderdaad een 12V en 220V optie. Eens zien of ik erachter kan komen hoeveel deze koelkast verbruikt.
Dit zijn de specificaties:
Afbeelding

Anders wordt het een koelbox als we los staan en een koelkast als we aan de paal staan :mrgreen:
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (fase: vloer en meubels)



Bericht door frank_h »

Heb je geen grotere foto van dat plaatje van de koelkast? Ik denk dat het een absorptie koelkast is. Die slurpt energie op 12 volt. Maar meestal werken die ook op gas. Dat is een perfecte optie voor als je vrij staat. De 12 volt optie is eigenlijk bedoeld voor tijdens het rijden. Je moet dan zorgen dat de accu door de dynamo wordt bijgeladen net zoals de startaccu wordt bijgeladen. Zo raakt je accu dan ook weer vol onder het rijden. Tijdens het stilstaan moet dat dan weer worden losgekoppeld anders kunnen je verbruikers de startaccu leegtrekken en kom je niet meer weg... Dat kun je regelen met een scheidingsrelais.

Met die 80ah accu die je gekocht hebt moet je even uitkijken wat voor soort het is. Als het een gewone startaccu is, is hij binnen de kortste keren kapot omdat die ervoor gemaakt zijn even kort stroom te leveren bij het starten en daarna meteen weer volgeladen wordt. Voor camper gebruik heb je een semi-tractie accu nodig, die kan er beter tegen als hij langer stroom moet leveren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (fase: vloer en meubels)



Bericht door Kroppie »

gezien de aanduiding 50mbar, denk ik dat ik zeker weet dat het een absorptiekoelkast is.

aansluitwaarde op 12 volt is 95watt, dat is gedeeld door 12 volt, 8ampere, dat gebruikt ie dus constant zolang hij op 12 volt staat, een 80Ah accu b.v. is dan in 5 uurtjes gevaarlijk leeg.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (fase: vloer en meubels)



Bericht door Datenebusje »

Bedankt voor de uitleg! Het koelkastje stamt uit 1985, dus misschien is het ook wel gewoon tijd voor een nieuwer exemplaar.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Knutselen aan de Ford Transit MK2 (fase: vloer en meubels)



Bericht door Kroppie »

als dat ook weer een absorptie kastje word , zal die op 12 volt niet minder gebruiken .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie