Stoelen Renault Espace

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stoelen Renault Espace



Bericht door Kroppie »

de soep..............
als die complete stoelen gewoon met goede bouten(8.8 of 12.9) (dus geen boutjes uit de bouwmarkt) vastzitten in de originele gaten , dan zal de rdw toch niet zien welk merk stoelen het zijn .

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 23 mar 2017, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80383
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Stoelen Renault Espace



Bericht door Dafluc »

Ik kan me voorstellen dat als je de heren om de twee weken op de koffie hebt zaken steeds ingewikkelder worden :wink:
Maar het gaat hier niet om een type-goedkeuring of een nieuw auto- of campermerk.
We hebben het over het verwisselen van een stoel. Met als het even kan originele rails op bestaande bevestigingspunten.
Denk dat er wel passende te vinden zijn na even zoeken. En dan voorzie ik geen problemen.
Maar ik zou het vooraf toch gewoon even navragen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Stoelen Renault Espace



Bericht door annoh »

We hebben het over het verwisselen van een stoel. Met als het even kan originele rails op bestaande bevestigingspunten.
Ik lees nergens dat het gaat om verwisselen van een stoel. Ook lees ik nergens originele rails op bestaande punten.

Het gaat bij een dergelijke keuring inderdaad niet om type-goedkeuring. Het gaat om 'constructie-wijziging'.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80383
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Stoelen Renault Espace



Bericht door Dafluc »

Je hebt gelijk. Ik heb aangenomen dat de originele cabinestoelen vervangen zouden worden door Espace stoelen.
Dat staat inderdaad nergens. Mijn fout.
Afbeelding
Toedeledoki

Re: Stoelen Renault Espace



Bericht door Toedeledoki »

Toen ik mijn vorige camper in 2013 liet keuren waren niet originele voorstoelen nog geen enkel probleem. De keurmeester noemde het nog speciaal. De zitplaatsen op mijn zelf gecreëerde achterbank in de rijrichting met goedgekeurde gordels wilde hij echter niet op het kenteken vermelden. Daar wij maar met zijn 2en zijn vond ik dat geen probleem.

Tegenwoordig zijn ze wat strenger. Een collega van mij liet zijn Boxer omkeuren naar camper. Hij had (toevallig ook) Espace stoelen in de langsrichting achterin gezet. Dat was geen probleem, zitplaatsen gewoon op kenteken! Echter de voorste stoelen waren ook van een Espace. Dit kon de keurmeester onmogelijk goedkeuren. Er restte hem niets anders dan terug naar huis en eerst de originele voorstoelen terug zetten.

Maar goed, het is ook maar net wie je treft bij het keuringsstation!
Remko Nederveld
Berichten: 4
Lid geworden op: do 16 mar 2017, 22:54

Re: Stoelen Renault Espace



Bericht door Remko Nederveld »

Het gaat voor het plaatsen in de rijrichting , hoe kan ik aantonen of de constructie voldoet aan de eisen van de RDW
Gaan gewoon sterke bouten 12,9 met grote ringen, of moet de bodem verstevigd worden?
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Re: Stoelen Renault Espace



Bericht door Jan van Gemert »

Ik had dezelfde stoelen in mijn Master uit 2007 gemonteerd. Werd niet geaccepteerd, moest ze 90 graden draaien en de ingebouwde gordels verwijderen. Twee dagen later zo goed gekeurd en 4 zitplaatsen op kenteken.
Gebruikersavatar
Dirk2501
Berichten: 28
Lid geworden op: do 29 dec 2016, 21:16

Re: Stoelen Renault Espace



Bericht door Dirk2501 »

Remko,
Je kunt de stoelen degelijk vastzetten op een stalen frame door de vloer vastzetten en dan een trekproef laten doen bij de Rdw. Geen idee wat dat kost maar je kunt informeren bij RDW
Wie niet vraagt.... Denkt dat ie alles weet...
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Stoelen Renault Espace



Bericht door annoh »

hoe kan ik aantonen of de constructie voldoet aan de eisen van de RDW
In Nederland kan je kiezen tussen een trek en een duw proef. Er zijn pakweg 5 bedrijven in Nederland die een trek proef kunnen verrichten. Alternatief is bv de TÜV in Dld. Wat de RDW kan testen in Lelystad weet ik niet.

Van te voren stuur je tekeningen op met uitgebreide beschrijving. Elk ringetje, moertje e.d. dient erop te staan incl aanduiding of het bv van pasbakkenstaal gemaakt is.

Vervolgens maak je afspraak met een bedrijf die de proef kan uitvoeren en met de RDW. Een medewerker van de RDW moet bij de proef aanwezig zijn.

Je levert de auto incl. gemonteerde stoel aan het trekbedrijf. In een paar milliseconde weet je of e.e.a. voldoende sterk is. Die paar milliseconden zijn slecht voor je hart, zo is mij gebleken.

De 2 trekbedrijven die ik ken, er zijn er meer, verlangen wel dat motor en voorruit van te voren verwijderd zijn, maar dat is maar een detail.
Toedeledoki

Re: Stoelen Renault Espace



Bericht door Toedeledoki »

Daarom voor de keuring in lengte zetten. En later gewoon een kwart slag draaien en de gordels er weer op. Zo wordt het meestal gedaan.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Stoelen Renault Espace



Bericht door annoh »

@Paul,

Ik begrijp je advies. In mijn beleven is het advies wat onvolledig. Ik ben gewaarschuwd door vijf (5) verzekerings maatschappijen. Er is een kans dat er bij botsing niet uitbetaald gaat worden.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stoelen Renault Espace



Bericht door kampo »

Ter aanvulling wil ik even meegeven dat men in België uiterst streng controleerd op wijzigingen aan de RIJ zitplaatsen.
Het verhaal is zoals dat van Annoh maar met een paar verschillen.

Rij zitplaatsen kunnen enkel dwars op de rijrichting, tenzij het een heel oud voertuig betreft.
Vervangen van originele zetels door andere uit een Espace, Saab of Audi zal hier altijd afgekeurd worden.
Het kan zijn dat ze het eerst niet merken maar je loopt dan altijd het risico dat ze het een paar jaar later bij de jaarlijkse schouwing (=APK)
ergens eens vaststellen.

Hoe kan en moet het dan wel in BE:
- Je koopt een nieuwe zetel met keuringscertificaat (jammer maar die zijn heel duur)
- je zorgt ervoor dat de gordel(bok) erbij is en ook een certificaat heeft.
- je maakt zelf de bevestiging volgens de instructies van de zetel en gordelfabricant.
- een administratief dossiertje aanleggen
- daarna laat je die keuren door een instantie die daarvoor een vergunning heeft (Vincotte)
- Vervolgens met voertuig en die papieren naar de keuring bij de schouwing.
- Die sturen dan een dossier voor homologatie op naar het bevoegde dienst op ministerie van mobiliteit.
- Paar weken wachten op een antwoord maar als je alles goed doet zal het worden goedgekeurd

Alles samen kost het makkelijk tot 5000 € om achteraan een dubbele zetel met gordels bij te plaatsen.
Zo ben je in orde en velen hebben het je voor gedaan. Hen was het die som geld voor 2 extra rij-zitplaatsen wel waard.
Groeten Kampo
Toedeledoki

Re: Stoelen Renault Espace



Bericht door Toedeledoki »

De verzekering kan alleen weigeren uit te betalen als er meer schade of letsel is ontstaan door de extra zelf gecreëerde zitplaatsen lijkt mij.

Stel ik rijd morgen alleen in mijn bus (of met zijn 2en) en ik zie een auto van rechts over het hoofd. Dan zijn de zitplaatsen achterin geen enkele reden voor de verzekering om problemen te maken.

Zitten er mensen op die zitplaatsen en lopen deze letsel op, dán zou de verzekering pas moeilijk kunnen doen. (Als ze voor dit letsel op de een of andere manier moeten gaan betalen).

Ik laat mijn bank overigens gewoon in de lengte staan. Dus dan zit je altijd goed.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Stoelen Renault Espace



Bericht door annoh »

Ik laat mijn bank overigens gewoon in de lengte staan. Dus dan zit je altijd goed.
Of je dan altijd goed zit is de vraag. De zit in de lengte heeft overigens te maken met militaire voertuigen. Veiligheid wordt daar op een andere manier benaderd, zeker als je op weg bent om één of andere loopgraaf te gaan bemannen.
Plaats reactie