Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Toon »

hier een link naar een website waar je bijna alle vragen beantwoord krijgt die in dit topic gesteld worden
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=8448
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Ook daar is het niet te vinden of je privé wel of niet tachograaf plichtig bent.
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Scania »

de Jonckheer schreef:Nergens kun je iets vinden over het gebruik van vrachtwagens die in particuliere handen zijn en privé worden gebruikt, het gaat altijd over beroepsmatig gebruik. Kennelijk omdat privé bezit en gebruik dermate weinig voorkomt dat er verder geen aandacht voor is. Navraag bij diverse instanties levert geen duidelijkheid op, niemand weet kennelijk hoe het echt zit. Wel weet ik dat er bij mij nooit naar een schijf is gevraagd in de paar keer dat we zijn gecontroleerd, een keer in Duitsland en een keer in Italië. Ik rij zonder schijf, ik vervoer geen passagiers en geen vracht, ik heb geen bedrijf, alles is mijn privé bezit dus is het gebruik van een tachograaf niet nodig.
Tja, bij zoeken op vrijstelling tachograaf of gebruik tachograaf kom ik niet verder...
Zoeken op rijtijdenbesluit wel, dit is alleen voor beroepschauffeurs.
Lijkt dan ook logisch dat ik geen tachoplicht heb maar wat zegt oom agent in frankrijk of portugal?
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Scania »

Toon schreef:hier een link naar een website waar je bijna alle vragen beantwoord krijgt die in dit topic gesteld worden
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=8448
Dit vond ik hier
Vorige week een uitgebreide voorlichtinggehad van iemand van de IVW.
Dat ging met name over de (digitale) tachograaf en wat daarbij komt kijken.

Als je gebruik maakt van de vrijstelling voor niet-commercieel vervoer van personen of goederen voor privé-doeleinden ( dus op zaterdag even een klusje doen, of als particulier een vrachtauto huren) dan rijdt je dus zonder bestuurderskaart en moet je de instelling Out Of Scope gebruiken.
Daarmee kun je dus rijden zonder bestuurderskaart, terwijl dat anders een boete van € 1100.- zou kosten.
Er moet echter wel geregistreerd worden, bv door een verklaring op briefpapier van het betreffende bedrijf met een verklaring wat er is gebeurd, waarom etc, want de kilometers gaan wel door.
Dit Out Of Scope rijden is iets anders dan Lock in/ Lock out van de tachograaf.
Rijdt je wel beroepsmatig, dan moet je gewoon met je bestuurderskaart rijden. Wat je doet buiten het daadwerkelijk rijden om, zal niet op je kaart geregistreerd worden. Dus de controle voor de situatie die jij aangeeft is er dan niet.

Verders info hierover kun je o.a. vinden op de site Platform Digitale Tachograaf
En op de site Platform Digitale Tachograaf verder niets te vinden.
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Meine
Berichten: 4737
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Meine »

Voor beroepschauffeurs is out of scope rijden in ieder geval helemaal taboe. In Frankrijk kost out of scope rijden tijdens de laatste 28 dagen voor aanhouding al gauw 5000 euro aan boetes. Een enkel foutje op het gebied van rijtijden, nachtrust, rusttijd, werktijd betekent eigenlijk dat je beter de volgende 28 dagen niet naar Frankrijk gaat.

Ook het verblijf in het voertuig gedurende de 45 uurs rust wordt daar beboet.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door eef van baal »

ik heb er een link in staan waar een aanvraagformulier ingevuld kan worden, maar als die toch niet gelezen worden kan ik net zo goed niks meer posten.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Scania »

Eef,

Heb al eerder contact gehad met de EVO, trouwens over iets anders, en heb toen tegenstrijdige antwoorden gehad, het is maar net wie je daar spreekt, ze zijn ook enkel op beroepsvervoer gefocust, zodra het afwijkt weten ze het niet meer....

Via jouw link kun je vrijstelling aanvragen (trouwens ook gericht op beroepsvervoer) en als je lid bent krijg je een brief met de verwijzing naar de wettekst.
Je moet echter ook je nederlandse kenteken invullen, en die heb ik niet....

Wellicht voor de TS een goede optie.
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Cee Pee »

Je kunt wel zo'n dure chauffeurspas aanvragen maar eerst moet toch duidelijk zijn of die voor particulier gebruik wel nodig is.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Toon »

eef van baal schreef:vrachtwagen laten is het goedkoopst.
duitse vrijstelling aanvragen en voor Nederland het eurovignet vrijstelling, en voor eigen vervoer mag de tachograaf er ook uit hier aanvragen klik klik

oor duitsland http://www.evo.nl/site/landeninformatie ... elastingen
EEF wij hebben op het werk een eigenvervoersvergunning van de EVO
de EVO is er voor bedrijven die hun eigen goederen willen vervoeren en hoeven dan dus geen vrachtbrieven te gebruiken
maar die mogen dus niet voor derden rijden
ik zou met de vrachtwagen van de firma dus niet jou camper op mogen halen als die ergens met pech zou staan
de eigenaar van zo'n EVO vergunning heeft dus een eigen bedrijf
die mag dus de vrachtwagen ook niet privé gebruiken zonder de tacho te gebruiken
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Toon »

Cee Pee schreef:Je kunt wel zo'n dure chauffeurspas aanvragen maar eerst moet toch duidelijk zijn of die voor particulier gebruik wel nodig is.
nee is niet nodig
als je een chauffeurs pas gebruikt moet je jezelf dus ook aan de regels van een beroepschauffeur houden
en je bent als particulier die de vrachtwagen als camper heeft dus geen beroepschauffeur
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 242
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door 1934 »

Aangehouden in Frankrijk ,zonder tachograaf (zit er niet in).Politieagent vraagt waar is u tachograaf ? Ik zeg in mijn beste engels,wie zoekt u de ''dijkgraaf'' ? En dan er achteraan parle vou de franche u petite pe he,tja en verder kom ik echt niet !!
Hij wel ging ff bellen,nog zo,n vriendelijke agent erbij en ook een motoragent mengde zich in de discussie,met als resultaat tachograaf is niet nodig bij privégebruik, prettige dag reis vervolgd.
Mijn camper staat op eigen naam en gekentekend als vrachtauto.

Met een Mercedes Zetros 6x6 vrachtauto aangehouden in Zwitserland, auto gekentekend als wisselbare opbouw op vrachtauto kenteken.
De auto heeft een digitale tachograaf,en ik een verlopen chauffeurskaart ! Ik denk beter iets dan niets en om piepen te voorkomen ik de verlopen chauffeurspas erin gedaan. Worde ik staande gehouden net achter Basel en meegenomen naar het plaatselijke weegstation voor weging en grote controle,auto gewogen woog 23 ton en mocht er 26 wegen,technische staat bekeken en ook in orde gevonden,papieren correct,blaastest gedaan,en als laatste komt hij bij de tachograaf,meneer ik zie dat u de tachograaf gebruikt wij zijn dan wel Zwitserland maar conformeren ons aan de EEG regelgeving.Kortom ik ga u chauffeurspas uitnemen,en de tachograaf op uit zetten,zo voorkomt u discussie en houd u zich aan de EEG regelgeving !!


Prettige reis verder,en zou u alstublieft willen proberen met de snelheid van het vrachtverkeer mee te rijden kreeg ik als laatste verzoek
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door a90 »

Een Zetros 6x6 is wel echt een heel gaaf ding ! :bow:
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Gerard Exis »

Ik ken deze man persoonlijk vrij goed, deze man doe alleen maar super gave dingen, zijn hele leven is een groot feest. :bow:
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Plaats reactie