Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Meine »

Ik denk ook dat het niet mooier te maken is en dat je met een +7.5 tons camper op grijs kenteken al heel gauw aan tachograafplicht zit. Hoort daar nu wel of niet een code 95 bij? Naar mijn idee wel.
Een vrachtwagen tachograaf op een camper geeft veel beperkingen qua rij en rusttijd,'s avonds even naar een restaurantje betekent de volgende dag laat weg. 's ochtends nog even naar de Lidl en 's avonds de lange reis naar huis kan niet qua "werktijd". Of er moeten minimaal 9 uur zitten tussen 's ochtends en 's avonds, dan begin je 's avonds aan je tweede werkdag van die dag. Op 50 km van je eindbestemming maar de rijtijd is op: 9 tot 11 uur rusten. Eens in de 2 weken 45 uur geen meter meer rijden. Officieel moet je dan in een hotel overnachten, alleen Frankrijk controleert daarop. En zo zijn er nog tal van andere regeltjes.
Laatst gewijzigd door Meine op zo 19 mar 2017, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6342
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door rongreven »

Code 95 is alleen beroepsvervoer.
Privé is vrijgesteld.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Marco Polo »

Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Meine »

Dat is in ieder geval duidelijk
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Cee Pee »

In zo'n tachograaf moet toch ook een chauffeurspas en die heb je toch niet als particulier.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Scania »

Je kan als particulier gewoon een bestuurderskaart aanvragen.
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Cee Pee »

U hebt een bestuurderskaart nodig als u beroepsmatig goederenvervoer uitvoert of als u beroepsmatig personenvervoer op een touringcar uitvoert. De bestuurderskaart is een persoonsgebonden smartcard met drie functies:
Bron
Ook weer beroepsmatig en dat is dit niet.
Laatst gewijzigd door Cee Pee op zo 19 mar 2017, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Scania »

Ja, en je hebt hem ook nodig voor een digitale tachograaf.
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door kampo »

Als ik het dan goed begrijp ga je als particulier met je eigen 18T vrachtwagen rijden.
Je doet aan goederenvervoer maar enkel met je eigen goederen.
Daar mogen dan geen handelsgoederen die je verkoopt tussen zitten.
Dan heb je volgens mij altijd een tachograaf nodig (en bestuurderskaart of schijf) maar geen code 95.
Een voorbeeld daarvan is je eigen paarden of racewagen vervoeren naar een wedstrijd.
Maar als je de paarden of racewagen van je buurman gaat meenemen heb je volgens mij wel een code 95 nodig.
Groeten Kampo
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Scania »

Dat heb je goed begrepen :-B

Maar in geval van TS vervoerd hij geen goederen maar een camperunit en indien het op papier een vrachtwagen is, is er een tachograafplicht want zwaarder dan 7,5Ton.
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Gerard Exis »

Onder goederenvervoer wordt verstaan vervoer van goederen voor derden (dus als transportonderneming) of vervoer van goederen voor handelsdoeleinden (dus vervoer van eigen goederen voor je eigen onderneming). Vervoer van goederen doe je normaal gesproken niet als particulier, wat racepaarden wordt echt niet gezien als 'goederenvervoer".

Stel ik rij met mijn camper afgeladen met kampeerartikelen, echter van elk soort 1 stuk zodat ik echt aannemelijk kan maken dat de goederen voor prive gebruik zijn, zelfs dan val je niet onder "goederenvervoer", echter heb ik 3 porta-potti's er tussen staan heb ik een probleem, kan niet meer aannemelijk maken dat dit vervoer niet "commercieel" is.

Tachograaf is een instrument om de rijtijden van de chauffeur te controleren, een chauffeur die NIET beroepsmatig bezig is valt niet onder de rijtijdenwet. Dus geen tachograaf nodig.

Een vrachtwagen die grotendeels is ingericht als camper zal dus naar alle waarschijnlijkheid niet staande gehouden worden tijdens het vervoer van goederen. Dus valt niet onder de rijtijdenwet, daardoor geen tachograaf nodig.

Zo heb ik het geleerd tijdens mijn opleiding als beroepschauffeur (CCV-B).
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Gerard Exis »

Scania schreef:Dat heb je goed begrepen :-B

Maar in geval van TS vervoerd hij geen goederen maar een camperunit en indien het op papier een vrachtwagen is, is er een tachograafplicht want zwaarder dan 7,5Ton.
Tachograafplicht is bij goederenvervoer vanaf 3,5 Ton. In Duitsland en Oostenrijk is het bijhouden van rijtijden zelfs vanaf 2,8 Ton verplicht (bij goederenvervoer).
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door kampo »

In het geval van TS is er volgens mij een tachograaf verplichting. (uitzondering kan zijn oldtimer)
Met echte twistlocks (niet vastgelast) is het altijd goederenlading en geen camper.
Bij ons in België mag je dan ook geen cabinedoorgang maken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:

Re: Vrachtwagen 18 ton met twistlocks naar camper



Bericht door Gerard Exis »

Ik wil absoluut geen beterweter uithangen, in dit geval vraag ik mij het volgende af:

wanneer is het gebruik van een tachograaf verplicht ?

bij het overschrijden van een bepaald gewicht van het voertuig (maximale massa) dus 3,5 ton

of

indien er sprake is van "beroepsgoederenvervoer" in geval dat het gewicht van het voertuig meer bedraagt dan 3,5 Ton.

naar mijn idee het laatste.

wanneer is er sprake van beroepsgoederenvervoer ? wordt dit bepaald door hoe een lading wordt vervoerd, dus vastgezet ? of is het transport commercieel ?

De "container" (wooncel) van TS wordt niet vervoerd ten gunste van zijn onderneming of voor derden, nee hij vervoert als particulier zijn eigen container, dus ....
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Plaats reactie