Neerklapbare handrem Renault Master (2006)
Re: Neerklapbare handrem Renault Master (2006)
Hallo,
Marius bedankt voor de mail over problemen met mijn site, ik heb de bouwer geïnformeerd en hij probeert dit op te lossen.
De handremaanpassing heeft nogal wat voeten in aarde gehad.
Ik heb eerst goed gekeken en foto's gemaakt bij fabriekscampers op basis van een Renault Master, die hebben een hele mooie oplossing.
Toen ik daaraan begon dacht ik, dan pas ik mijn handrem aan, en maak hem net zo als die, maar dat was niet zo eenvoudig.
Of beter gezegd: dat is mij niet gelukt.
Om de constructie te maken zoals bij die fabriekscamper moest de handrem uit elkaar genomen worden, alles is in elkaar geklonken en gefelst.
Om te voorkomen dat het totaal kon mislukken heb ik bij de autosloop een oude handrem gekocht, en die heb ik uit elkaar genomen en omgebouwd.
Toen ik hem uit elkaar had heb ik als oplossing een extra scharnier in de hefboom gemaakt en het frame aan de onderzijde verlaagd.
Ik rijd sedert 2005 met de camper en mijn oplossing voldoet uitstekend.
Als de handrem vrijstaat valt de hefboom terug tot op de vloer, als ik de rem aantrek op de werkbank zonder kabel, valt de hefboom terug tot de horizontale stand.
Ik stuur enkele foto's mee, bij foto 1 en 2 staat links de originele handrem en rechts de aangepaste die nu in de camper gemonteerd is.
Vooral op foto 2 kunt u duidelijk het verschil zien, helaas was de witte achtergrond niet groot (hoog) genoeg, als u goed kijkt ziet u hoe hoog de
hefboom boven de aangepaste uitsteekt.
foto 1 beide in stand niet aangetrokken.
foto 2 beide in stand maximaal aangetrokken.
foto 3 detail doorgezaagde hefboom met aangelaste flensen voor zijdelinkse stabiliteit.
foto 4 gedraaide stoel en handrem niet aangetrokken.
foto 5 gedraaide stoel en handrem strak aangetrokken.
De grootste moeilijkheid is de manier waarop de blokkeerpal wordt vergrendeld en ontgrendeld.
Als u overweegt de handrem op deze manier aan te passen wil ik u dringend aanraden deze niet klakkeloos door te zagen, omdat dan de kunststof stang
die voor de vergrendeling en ontgrendeling zorgt, wordt doorgezaagd waardoor het heel moeilijk wordt om het weer goed te krijgen.
Het is namelijk zo dat de veer voor de blokkeerpal in het handvat zit.
Van de drukknop bij het handvat gaat een kunststof stang naar de blokkeerpal.
Deze kunststof stang heeft bij de blokkeerpal een gaffel die om de bovenzijde van de blokkeerpal valt, en op deze manier trekt de
kunststofstang in rust de blokkeerpal in de vertanding en als u de knop indrukt wordt de blokkeerpal uit de vertanding gehaald en kunt u de rem vrij zetten.
Als ik nog eens een handrem aan zou moeten passen, zou ik het heel anders doen, ik zou de verlaging schuin uitvoeren, aan de voorzijde veel en aan de
achterzijde minder, op die manier kantelt het geheel al in de goede richting.
Dit soort zaken merk je pas als je het af hebt.
Ik heb deze oplossing van een andere Master rijder, Bert , en hij is daar tevreden mee.
Het werkt goed.
Voordeel: eenvoudiger te maken en het handremhandel blijft stabieler, de mijne is doorgezaagd en daardoor minder stabiel.
Onderstaand de foto´s van de schuine uitvoering.
Toen ik ermee bezig was heb ik nog uitgezocht of de handrem van de fabriekscampers te koop is, en dat is hij wel, gewoon bij de Renault dealer.
Het artikelnummer van de standaard handrem is 8200 021934 en kost zo rond de 100 euro, het artikelnummer van de handrem van een Master camperuitvoering
is 8200 332186 en kost 360 euro, beide prijzen zonder BTW en eind 2004.
Het is een heel verhaal geworden, succes gewenst.
Henk
Marius bedankt voor de mail over problemen met mijn site, ik heb de bouwer geïnformeerd en hij probeert dit op te lossen.
De handremaanpassing heeft nogal wat voeten in aarde gehad.
Ik heb eerst goed gekeken en foto's gemaakt bij fabriekscampers op basis van een Renault Master, die hebben een hele mooie oplossing.
Toen ik daaraan begon dacht ik, dan pas ik mijn handrem aan, en maak hem net zo als die, maar dat was niet zo eenvoudig.
Of beter gezegd: dat is mij niet gelukt.
Om de constructie te maken zoals bij die fabriekscamper moest de handrem uit elkaar genomen worden, alles is in elkaar geklonken en gefelst.
Om te voorkomen dat het totaal kon mislukken heb ik bij de autosloop een oude handrem gekocht, en die heb ik uit elkaar genomen en omgebouwd.
Toen ik hem uit elkaar had heb ik als oplossing een extra scharnier in de hefboom gemaakt en het frame aan de onderzijde verlaagd.
Ik rijd sedert 2005 met de camper en mijn oplossing voldoet uitstekend.
Als de handrem vrijstaat valt de hefboom terug tot op de vloer, als ik de rem aantrek op de werkbank zonder kabel, valt de hefboom terug tot de horizontale stand.
Ik stuur enkele foto's mee, bij foto 1 en 2 staat links de originele handrem en rechts de aangepaste die nu in de camper gemonteerd is.
Vooral op foto 2 kunt u duidelijk het verschil zien, helaas was de witte achtergrond niet groot (hoog) genoeg, als u goed kijkt ziet u hoe hoog de
hefboom boven de aangepaste uitsteekt.
foto 1 beide in stand niet aangetrokken.
foto 2 beide in stand maximaal aangetrokken.
foto 3 detail doorgezaagde hefboom met aangelaste flensen voor zijdelinkse stabiliteit.
foto 4 gedraaide stoel en handrem niet aangetrokken.
foto 5 gedraaide stoel en handrem strak aangetrokken.
De grootste moeilijkheid is de manier waarop de blokkeerpal wordt vergrendeld en ontgrendeld.
Als u overweegt de handrem op deze manier aan te passen wil ik u dringend aanraden deze niet klakkeloos door te zagen, omdat dan de kunststof stang
die voor de vergrendeling en ontgrendeling zorgt, wordt doorgezaagd waardoor het heel moeilijk wordt om het weer goed te krijgen.
Het is namelijk zo dat de veer voor de blokkeerpal in het handvat zit.
Van de drukknop bij het handvat gaat een kunststof stang naar de blokkeerpal.
Deze kunststof stang heeft bij de blokkeerpal een gaffel die om de bovenzijde van de blokkeerpal valt, en op deze manier trekt de
kunststofstang in rust de blokkeerpal in de vertanding en als u de knop indrukt wordt de blokkeerpal uit de vertanding gehaald en kunt u de rem vrij zetten.
Als ik nog eens een handrem aan zou moeten passen, zou ik het heel anders doen, ik zou de verlaging schuin uitvoeren, aan de voorzijde veel en aan de
achterzijde minder, op die manier kantelt het geheel al in de goede richting.
Dit soort zaken merk je pas als je het af hebt.
Ik heb deze oplossing van een andere Master rijder, Bert , en hij is daar tevreden mee.
Het werkt goed.
Voordeel: eenvoudiger te maken en het handremhandel blijft stabieler, de mijne is doorgezaagd en daardoor minder stabiel.
Onderstaand de foto´s van de schuine uitvoering.
Toen ik ermee bezig was heb ik nog uitgezocht of de handrem van de fabriekscampers te koop is, en dat is hij wel, gewoon bij de Renault dealer.
Het artikelnummer van de standaard handrem is 8200 021934 en kost zo rond de 100 euro, het artikelnummer van de handrem van een Master camperuitvoering
is 8200 332186 en kost 360 euro, beide prijzen zonder BTW en eind 2004.
Het is een heel verhaal geworden, succes gewenst.
Henk
Re: Neerklapbare handrem Renault Master (2006)
Hè Henk dat is lang geleden. De Master is inmiddels verkocht.
Re: Neerklapbare handrem Renault Master (2006)
Hallo Bert,
Ik heb even getwijfeld om jouw foto's te plaatsen, maar voor het complete plaatje vond ik het wel duidelijker
en ben ervan uit gegaan dat je geen bezwaar zou hebben.
Ik rijd nog steeds met de groene Renault Master.
Mvg, Henk
Ik heb even getwijfeld om jouw foto's te plaatsen, maar voor het complete plaatje vond ik het wel duidelijker
en ben ervan uit gegaan dat je geen bezwaar zou hebben.
Ik rijd nog steeds met de groene Renault Master.
Mvg, Henk
- h.a.molenaar
- Berichten: 153
- Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 23:09
- Locatie: oudkarspel
- Contacteer:
Re: Neerklapbare handrem Renault Master (2006)
is het voor deze aanpassing aan de handrem nog nodig om de lengte van de staal kabel van handrem aan te passen?
honda' s uit de tijd van dreams of power inplaats van power of dreams
Een renault master polyvolume omgebouwd naar camper,
maar klaar ben je nooit met een zelfbouwcamper
zie http://www.mijnalbum.nl/Album=XSSQOIQD
Een renault master polyvolume omgebouwd naar camper,
maar klaar ben je nooit met een zelfbouwcamper
zie http://www.mijnalbum.nl/Album=XSSQOIQD
Re: Neerklapbare handrem Renault Master (2006)
De kabellengtes blijven hetzelfde.
Zowel bij de schuin afgezaagde als de als eerste beschreven uitvoering wordt de bevestiging van de binnen- en buitenkabel niet gewijzigd.
Henk
Zowel bij de schuin afgezaagde als de als eerste beschreven uitvoering wordt de bevestiging van de binnen- en buitenkabel niet gewijzigd.
Henk
- Yvonne en Ad
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 04 aug 2016, 21:21
Re: Neerklapbare handrem Renault Master (2006)
Bedankt allemaal voor de reacties.
Zodra de camper uit de stalling is zullen we Henk zijn aanwijzingen op gaan volgen.
Yvonne en Ad
Zodra de camper uit de stalling is zullen we Henk zijn aanwijzingen op gaan volgen.
Yvonne en Ad
Re: Neerklapbare handrem Renault Master (2006)
Hallo,
enkele weken geleden had ik problemen met mijn site, deze zijn inmiddels verholpen en Google heeft de site weer veilig bevonden en vrijgegeven.
zie http://www.zandman.nl/camper
mvg, henk
enkele weken geleden had ik problemen met mijn site, deze zijn inmiddels verholpen en Google heeft de site weer veilig bevonden en vrijgegeven.
zie http://www.zandman.nl/camper
mvg, henk
Re: Neerklapbare handrem Renault Master (2006)
Kleine aanvulling op de methode van Bert. In plaats van het weer aanlassen van de oorspronkelijke flenzen, heb ik twee koppelingsplaten uit de bouwmarkt aan de handel gelast (1,50 per stuk). Dat werkt veel makkelijker en je hebt meer ruimte om de lassen te leggen. Gebruik zoveel mogelijk de gaten die in de plaat zitten. Dan de platen monteren op de bodem, de handel erop afpassen en aftekenen. Vervolgens de platen op een mal plaatsen en de handel er op vastlassen. Als laatste in de voorste plaat een doorgang flexen/zagen om de remkabel door te laten. Eventueel ook de overschietende delen van de plaat eraf flexen/zagen. Dan plaatst zich het geheel wat makkelijker onder het vloerkleed van de cabine.
-
- Berichten: 632
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Neerklapbare handrem Renault Master (2006)
Ik heb de handrem met methode Bert (dank Bert) verlaagd en ook 7 cm opgeschoven. Net ff meer ruimte om te lopen gecreëerd.
Werkt perfect en is best vlot te doen.
Stoel draait er mooi vrij overheen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Werkt perfect en is best vlot te doen.
Stoel draait er mooi vrij overheen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
-
- Berichten: 552
- Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 12:38
- Locatie: wenum-wiesel
Re: Neerklapbare handrem Renault Master (2006)
Dank voor Uw reacties , we gaan slijpen en lassen ,
vr gr wim
vr gr wim