Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door CamperMike »

Beste GSM, met veel plezier je verhalen gelezen, mooi hoor al die ervaringen. Ik ben 47 jaar en we staan aan de vooravond om onze eerste bus aan te schaffen en te starten met het ombouw project.Het grote verschil in prijs van de dieselkachel deed me naar ervaringen ermee zoeken en door jouw verhaal zou ik de Planar best willen kopen. Ben je er nog steeds tevreden over of zou je toch voor een Truma gaan als je het over zou moeten doen (ik hoop het niet, je kunt er tenslotte wel 3 kopen voor de prijs van 1 Truma) Geniet van alles en ik blijf je volgen mocht je weer nieuws hebben :-)
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door Huub56 »

Gsm heeft geen planer maar een Chinees
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door gsm »

Klopt, ik wilde eerst een Planar nemen maar toen kwam de Chinese in beeld en die was veel goedkoper.
Nu weet ik best dat goedkoop niet altijd goedkoper is maar als ik 3 Chinese kan kopen voor één Planar of te wel 10 Chinese voor 1 Webasto dan wil ik het best proberen en na een startup error bevalt de Chinees mij heel goed.
Toen ik hem binnen had heb ik hem in een test opstelling uitgeprobeerd en hij werkte goed dus toen in de bus gebouwd maar helaas na 3 keer starten gaf die een foutcode wat het moederbord bleek te zijn.
Ander moederbord gekocht op Ebay voor ±€20 en daarna totaal geen problemen meer gehad.
Ik zou het zo weer doen.
Succes met je ombouw
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door Navigator »

gsm schreef:
di 04 jun 2019, 16:07
Vandaag weer bij Carsupport geweest en alles is nu klaar zodat we morgen op vakantie kunnen gaan.
Uiteindelijk is het volgende gedaan :
Bladveer vervangen
Hulpveren geplaatst
Nieuwe bumbstoppen geplaatst
2 nieuwe uitlaatrubbers gelijk maar gedaan want die waren niet zo best meer
Veerpoten voorkant vervangen
Verhogingsvoorverenset vernieuwd
Op één bladveer na is alles vernieuwd dus kan die er weer jaren tegen.
Voorkant is 6cm hoger gekomen en achter 5cm
Bus is gewogen en links voor is 773kg - rechts voor is 797kg - links achter 878kg en rechts achter 843kg
Bus staat netjes recht en rijd beter.
Da's toch een stevige investering op een bus van 8 jaar oud........
Forum verlaten.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door gsm »

Navigator schreef:
ma 07 okt 2019, 20:57
Da's toch een stevige investering op een bus van 8 jaar oud........
Het is een stevige investering maar gedeeltelijk onderhoud en gedeeltelijk wensen :wink:
Bus weg doen kost meer :bang: en als ik die kosten vergelijkt met de volgende wens "level systeem" dan valt dit nog mee :thumbup: :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door kampo »

gsm schreef:
di 04 jun 2019, 16:07
...Bus is gewogen en links voor is 773kg - rechts voor is 797kg - links achter 878kg en rechts achter 843kg...
Opgeteld 3.291kg
Het blijft een serieuze permanente belasting voor zo een voertuig.
Eigenlijk worden ze gebouwd om de helft van de tijd leeg te rijden...
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door gsm »

Ik denk dat er maar weinig bussen zijn die na ombouw veel over hebben.
Ik heb dan nog een 3500kg bus maar hoe zal het vergaan met mensen die een 3300 kg bus hebben ?
Ik merk er weinig van en nu helemaal met de nieuwe veren er onder.
Beladen op vakantie hou ik nog ±150kg over dus niets te vrezen voor de bus die gemaakt is voor 3850kg, vooras 1850kg en achteras 2000kg
Vandaar onze wens om er nog een level systeem van 55kg onder te laten plaatsen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door kampo »

Ja campers behoren tot de meest belaste groep.
De meeste andere bussen rijden de helft van hun leven (zo goed als) leeg rond.
150 kg overhouden is in dat opzicht niets.
Beter zou het zijn moest je altijd 20% reserve overhouden van het technisch maximum en dat is 770kg.
Ja ik weet het. Leuk om te horen is het niet.
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door gsm »

Ach het maakt mij totaal niets uit en het interesseert mij helemaal niets, ik weet bijna zeker dat er niet één buscamper met 20% reserve rijd
Het is weer een theorie verhaal die in de praktijk niet haalbaar is.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door Navigator »

kampo schreef:
ma 07 okt 2019, 23:41
De meeste andere bussen rijden de helft van hun leven (zo goed als) leeg rond.
Ik snap deze opmerking niet. Vorig jaar mijn huis verbouwd. Aannemers, stukadoors, vloerverwarmingleggers, betonwerkers, zonnepaneleninstallateurs, betonstempelaars, loodgieters etc. etc. Geen enkele bus was 'zo goed als leeg'. Allemaal zwaar beladen en soms nog met een aanhanger er achter.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door kampo »

Daarom zal bij dit soort voertuigen, die permanent beladen rondrijden, aanbevolen worden van de verstevigde vering en stabilisators te voorzien.
De afdeling die daar over gaat bij de invoerders heet sales engineering.
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door AadenAnke »

Ach de meeste camperraars remmen af bij hobbels en gaten. De meeste bouwvakkers busjes zie ik minstens zo zwaar als mijn Ducato L4H2 technisch 3850kg Max gewoon flink sneller over dat soort springschansen gaan. Zullen de klappen en belasting ook wel hoger zijn. De meeste campers maken ook wel stukken minder kilometers dan de bouwvakkers met hun busjes. Wel reëel blijven 20% reserve over hebben. De meeste campers moeten alles doen om onder de 10% overbelading te blijven toch een verschil van 30% dat gaat echt niet lukken hoor.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door Het-Licht »

kampo schreef:Daarom zal bij dit soort voertuigen, die permanent beladen rondrijden, aanbevolen worden van de verstevigde vering en stabilisators te voorzien.
De afdeling die daar over gaat bij de invoerders heet sales engineering.
In de ideale wereld wel, maar daar leven we niet in...
Ik heb het bij me eigen werkbus gezien (VW T5 L2) dat ding staat altijd nokkievol met een stelling met alles erop en eraan (ik ben koelmonteur dus veel clinders gas in de auto). Dealer wist er van, we zijn er immers jaren klant, maar daar zaten echt geen verzwaarde veren onder. Die zijn er pas onder gekomen nadat er 1 gebroken was.
Dus dat werkbussen altijd de juiste veren mee krijgen is echt een utopie, en ik durf te zeggen dat dit bij 90% van de bussen in NL zo is.

En he stelling dat je 20% marge moet houden vind ik echt gezwam in de ruimte. Die bus scheurt echt niet in 2en als deze altijd tot zijn max beladen is. Ja je zal wat meer slijtage hebben, er kan eens wat vroegtijdig kapot gaan (zoals mijn veer, ik had niet eens gemerkt dat ie gebroken was) maar voor de rest zijn die bussen er op gebouwd en gekeurd om beladen te worden. Ik hou niet zo van dit soort ongefundeerde bangmakerij.

@Topic starter: mooie bus! Wel goed dat je de verzwaarde veren er onder gedaan hebt, hij zal er vast veel fijner van rijden. De juiste veren eronder zorgen er voor dat ie waarschijnlijk een stuk comfortabeler en gebalanceerder van rijdt! Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door kampo »

Het is niet omdat het vaak gedaan wordt dat het dan ook goed of aan te bevelen is.
Natuurlijk weet ik ook dat er de prijsdrang is van de koper en andere factoren bij de fabrikant om toch maar meer te verkopen.

Eigenlijk wil je enkel de antwoorden die je graag hoort. Vooral om je eigen keuze goed te praten.
Maar het is nu eenmaal eigen aan een forum dat men daar kennis gaat uitwisselen. Daarbij komen er dan hopelijk ook antwoorden die professioneel of door ervaring zijn opgedaan.

Beschouw je het als normaal dat een nieuwe Ducato al door zijn veren zakt, dat veerbladen vroegtijdig de geest geven of je hulpluchtvering moet gaan plaatsen om tot een iets beter rijgedrag te komen ? Dan is het mijns inziens niet goed. Ook niet als je je dat niet aantrekt. De prijs die je naderhand bij betaald is bovendien hoger als wanneer het origineel voorzien is.

Die uitspraak over 20% reserve of gemiddeld halftijds beladen komt niet van mij maar werd in verschillende gesprekken hierover en door verschillende constructeurs vermeld. Mij lijkt dat ook logisch. Zoals ik zei, steek je licht eens op bij de adviseurs van de afdelingen sales engineering van de verschillende merken.
Groeten Kampo
Plaats reactie