Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door L4H3 »

Veel plezier alvast in Zweden. Je hebt idd gelijk wat betreft de kachel. Ik zit er sterk aan te twijfelen om gewoon een 1000W plintverwarming te kopen. In de zomer heb ik toch geen kachel nodig. Als we met de camper op pad gaan in het voor of najaar staan we altijd op een ACSI camping en daar zit de stroom bij in. Wij zijn toch geen wildkameerders. Enige wat ik doe is wild plassen. :-B En een 5 KW kachel is veel te groot in onze camper. Die kachel staat dan de hele tijd te pingelen wat niet goed is. Een 2KW is groot zat.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door joske501 »

L4H3 schreef: En een 5 KW kachel is veel te groot in onze camper. Die kachel staat dan de hele tijd te pingelen wat niet goed is.
Beste,
Er zijn ook branders die moduleerbaar zijn, die van mij kan branden op 2, 4 of 6 kw, dus neen hij is niet te zwaar en hij staat niet te pingelen.
Zelfs bij -15 kan ik nog fatsoenlijk de camperbus verwarmen. Het grote voordeel van een groter vermogen is dat de bus vrij snel op temperatuur is. Bij mijn vorige bus met een 2 kw brander duurde dat een halve dag.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door gsm »

Het zat vandaag lekker mee .... niet dus, wilde de trekhaak er onder bouwen maar dan moet eerst de steunbalk verwijderd worden en dat is opzich geen probleem maar wat bleek de verborgen moer waar de M10x1,25 mee het vast zit zat los.
Ik heb de kop van de bout er maar af geslepen en de steunbalk verwijdert maar toen moest de moer weer vast gemaakt worden.
Die moer zit aan de achterkant in de koker waar je niet bij kan.
Ik heb een nieuwe plaat gemaakt met daarop een M10 moer gelast en die diagonaal door een vierkant gat er in gekregen, bout er los in gedraaid en de plaat tegen de binnenkant aan getrokken en de plaat vast gelast.
Al met al zit die er onder maar het heeft veel langer geduurd dan verwacht.
Morgen nog even een M10x1,25 bout halen en alles vast zetten

Er rest mij nog één vraag, in de handleiding van de trekhaak staat dat er 2 bussen bij zitten voor in de chassisbalk maar dat staat bij een L4-L5 bus. De bussen zijn ø21,3 x ø16,1 en 91mm lang en daar door heen gaat een M12x130 bout maar in de balk zit een gat van 12mm waar de bout zo door kan.
Mijn vraag is moet ik die gaten in mijn L3 opboren naar 22mm ?
Ik begrijp dat de bus als afstandhouder werkt zodat de chassisbalk niet in elkaar geperst kan worden maar daar tegenover staat dat de bout er erg los in zit want de bus is binnen ø16,1 en de bout is M12
Ik heb hem nu alleen met de M12x130 bout zitten die strak door de chassisbalk gaat en die heb ik goed vast gedraaid met een dubbele moer.
Ik hoor graag wat jullie mening is : bus er in of alleen met de bout vast zetten ?
trekhaak 2.jpg
trekhaak 2.jpg (56.16 KiB) 816 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja zeker moet je de bussen gebruiken als het in de bouwbeschrijving staat en ze meegeleverd zijn! Dat het gat ietwat groter is dan de bout, doet even niet ter zake. Dezelfde bussen zullen wellicht ook voor M14 en M16 bouten gebruikt kunnen worden. Aan één van de beide zijden zal je het gat moeten uitboren naar de dikte van de bus. Liefst ietsje kleiner dus 21 mm. Dan kan de bus ook niet in de balk vallen. Waarschijnlijk dus niet de beide gaten. daarna gaat de bus er in en wordt met de bouten vast geschroefd.
Als je aan één zijde het gat hebt geboord, kun je even de bus doorschuiven. De rand van de bus zal dan gelijk moeten liggen met de buitenkant van de balk.

Afbeelding

Volgens jouw tekening moet het grote gat vanaf de buitenzijde geboord worden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door Richie »

joske501 schreef:
ma 12 mar 2018, 11:43
Beste,
Er zijn ook branders die moduleerbaar zijn, die van mij kan branden op 2, 4 of 6 kw, dus neen hij is niet te zwaar en hij staat niet te pingelen.
Joske
Kun je aub een hint geven welk merk en type dat is?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door gsm »

Ik snap je wel maar bij de tekening staat L4-L5 en ik heb een L3 dus moeten de bussen ook onder een L3 gebruikt worden ?
Dan schrijf je dat het gat iets kleiner geboord moet worden, aan één kan en dat staat op de tekening maar op de tekening staat juist dat het gast opgeboord moet worden naar 22mm dus 0,7mm groter dan de bus dus blijft er speling tussen geboord gat en bus
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door joske501 »

Richie schreef: Kun je aub een hint geven welk merk en type dat is?
Beste,

Webasto DualTop Evo

Groetjes
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door Richie »

:thumbup:
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door ducati 900 »

gsm schreef:
ma 12 mar 2018, 21:52
Ik snap je wel maar bij de tekening staat L4-L5 en ik heb een L3 dus moeten de bussen ook onder een L3 gebruikt worden ?
Dan schrijf je dat het gat iets kleiner geboord moet worden, aan één kan en dat staat op de tekening maar op de tekening staat juist dat het gast opgeboord moet worden naar 22mm dus 0,7mm groter dan de bus dus blijft er speling tussen geboord gat en bus
Ik zou het wel doen maar dan niet zoals op de tekening maar vanaf de andere kant zodat je
de trekhaak op treksterkte van de bout (wrijvingsweerstand) monteert en niet op afschuiven van de bout.

En inderdaad het gat net iets kleiner houden is handiger met de montage.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door gsm »

Ik snap dit niet
ducati 900 schreef:
di 13 mar 2018, 12:51
Ik zou het wel doen maar dan niet zoals op de tekening maar vanaf de andere kant zodat je
de trekhaak op treksterkte van de bout (wrijvingsweerstand) monteert en niet op afschuiven van de bout.
De bouten worden altijd op afschuiving belast en niet op trekbelasting
ducati 900 schreef:
di 13 mar 2018, 12:51
En inderdaad het gat net iets kleiner houden is handiger met de montage.
Een stalenbus door een iets te klein gat ? Volgens mij gaat dat nooit lukken ook al is het verschil maar 0,3mm
Het chassis koker is geen plaatstaal maar ik denk wel 1,5mm dik en de wanddikte van de bus is ±3mm dik
Ben.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door Hoofdnoorman »

Nogmaals.
Bij holle balkenconstructie moet er een stalen bus gebruikt worden.
Als het balkmateriaal 1,5 mm dik is, en de bus is 91 mm dan zal de balkbreedte 92,5mm zijn.
Als je met een conische boor het gat uitruimt, kun je de bus er in slaan en zit hij vast zodat hij niet in de balk kan vallen.

Ik kan het niet helemaal narekenen, maar denk een ervaring te hebben in 2000 trekhaken in ongeveer 100 verschillende types.

Voor de APK dient een trekhaak deugdelijk bevestigd te zijn. Bevestiging zonder bussen komen inderdaad voor. Dan wordt in de balk een deel geschoven waar op de juiste plaats de gaten en moeren al in/aan zitten. Soms zit er een klein stripje metaal aan om de grote strip op de plaats te brengen. Maar voor holle balken zijn bussen nodig.
De keurmeester kan waarschijnlijk niet van buitenaf beoordelen of er bussen zijn gemonteerd. Die zal dit dus wel in orde gaan vinden, tenzij hij merkt dat de boel niet goed gemonteerd is.

Een ieder mag een trekhaakconstructie maken. Deze mag dan echter nooit meer dan 750 KG trekken. Moet er meer achter, zal het dus een "Type goedgekeurde" trekhaak zijn. Staat er in de montagehandleiding niet dat deze trekhaak ook voor de T3 geldt, vervalt ook onmiddellijk de "Type goedkeuring" en daarmee de aangegeven aanhangergewichten. Maar ook een zelf geproduceerde trekhaak (aanhangerkoppeling) zal deugdelijk gemonteerd moeten zijn!
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Toedeledoki

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door Toedeledoki »

Die bus moet erin! Bij alle aftermarket trekhaken voor deze bussen staat dit niet goed omschreven. Maar het gat waar de plaat van de trekhaak tegenaan valt moet opgeruimd worden zodat de bus erin kan. Anders komt de bout hoe dan ook los te zitten op den duur. De chassisbalk knijpt namelijk plat.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door gsm »

Bedankt voor de bevestiging en ik ga het zo uitvoeren, moet alleen nog een goede conische boor kopen die het kan opboren van 13 naar 22mm
Iemand een advies voor een goede conische boor ? Ik zie verschillende HSS staan maar welke is goed ??
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door L4H3 »

Als je die boor toch maar voor een paar gaatjes gaat gebruiken en daarna nooit meer zou ik er gewoon een goedkoop dingetje kopen.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Plaats reactie