Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen
Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen
over eigen keuze goed praten gesproken.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen
Genoten van de duidelijke verhalen van gsm.
Jammer dat het afgesloten word met gekissebis of begrijp ik dat verkeerd?
Wat een mooie bus. Toppie
Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
Jammer dat het afgesloten word met gekissebis of begrijp ik dat verkeerd?
Wat een mooie bus. Toppie
Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen
Dank je wel voor de positieve reactie
Het is nog niet afgesloten hoor maar even niets te melden wat van belang kan zijn voor andere
Komt wel weer want ik overweeg nog een level systeem en wat kleine aanpassingen
Kissebissen zijn eigenlijk meningen die je kan meenemen in je beslissing of je kan ze negeren.
Kissebissen over de kosten van bv de vering en straks het level systeem negeer ik want ik moet het betalen en als ik het waard vind doe ik het.
Ik heb totaal geen spijt van de hulpveren en ja helaas waren er onderhoudsdingen die vervangen moesten worden zoals schokbrekers en een bladveer maar het was mij de kosten waard, dat geld ook voor het level systeem als dat er komt.
Opmerkingen van hij is al 8 jaar oud negeer ik ook want er zijn buscampers die al 20 jaar of ouder zijn en nog steeds goed lopen.
Mijn eerste camper, de Commer van mijn avatar, was belastingvrij en ik heb daar héél véél plezier van gehad
Ik hoop van deze bus ook net zoveel plezier te hebben en met goed onderhoud moet ook die het lang uithouden.
Het is nog niet afgesloten hoor maar even niets te melden wat van belang kan zijn voor andere
Komt wel weer want ik overweeg nog een level systeem en wat kleine aanpassingen
Kissebissen zijn eigenlijk meningen die je kan meenemen in je beslissing of je kan ze negeren.
Kissebissen over de kosten van bv de vering en straks het level systeem negeer ik want ik moet het betalen en als ik het waard vind doe ik het.
Ik heb totaal geen spijt van de hulpveren en ja helaas waren er onderhoudsdingen die vervangen moesten worden zoals schokbrekers en een bladveer maar het was mij de kosten waard, dat geld ook voor het level systeem als dat er komt.
Opmerkingen van hij is al 8 jaar oud negeer ik ook want er zijn buscampers die al 20 jaar of ouder zijn en nog steeds goed lopen.
Mijn eerste camper, de Commer van mijn avatar, was belastingvrij en ik heb daar héél véél plezier van gehad
Ik hoop van deze bus ook net zoveel plezier te hebben en met goed onderhoud moet ook die het lang uithouden.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen
Beste GSM,
Dank je voor de uitgebreide info en argumentatie. Heb het steeds gelezen terwijl ik met de opbouw van mijn Crafter bezig was. Nee, ik ben niet klakkeloos al jouw keuzes gaan volgen. Maar jouw beschrijvingen heeft mij mede geholpen om mijn eigen keuzes en aanpak te kiezen. Voor het nieuwe model Crafter is nog maar weinig beschikbaar, maar voor isolatie, ramen, dakluiken, elektra, etc. maakt dat weinig uit. Camper is nagenoeg gereed en al ruim 50 nachten in gebruik geweest. Komend voorjaar de laatste dingen doen. De zogeheten "finishing touch"
gr. Rob
Dank je voor de uitgebreide info en argumentatie. Heb het steeds gelezen terwijl ik met de opbouw van mijn Crafter bezig was. Nee, ik ben niet klakkeloos al jouw keuzes gaan volgen. Maar jouw beschrijvingen heeft mij mede geholpen om mijn eigen keuzes en aanpak te kiezen. Voor het nieuwe model Crafter is nog maar weinig beschikbaar, maar voor isolatie, ramen, dakluiken, elektra, etc. maakt dat weinig uit. Camper is nagenoeg gereed en al ruim 50 nachten in gebruik geweest. Komend voorjaar de laatste dingen doen. De zogeheten "finishing touch"
gr. Rob
Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen
Top dat doet mij goed dat mijn topic geholpen heeft in bepaalde beslissingen, daar is o.a. dit forum voor.
De één doet het zo en de andere weer anders of juist het tegenover gestelde, niet één zelfbouwcamper is het zelfde.
Ik moest roeien met de riemen die ik had en dat was o.a. voor de deur ombouwen, ik heb geen werkplaats dus koos ik voor Ikea
Verder hou ik het simpel en begrijpelijk zoals de elektra en water.
De eerste eis was zoveel mogelijk verblijfsruimte ruimte behouden voor overdag en daar zijn wij voor ons in geslaagd door een schuifbed te maken die gaat s´avonds over het aanrecht en kookplaat heen die we toch niet gebruiken als we op bed liggen
Maar zoals gezegd ieder moet het doen zoals hij of zij het wil hebben want het gaat uiteindelijk om je vakantie.
In de praktijk is wel een minpuntje gevonden, een toiletruimte voor de potti-potti maar wie weet wat voor ideeën ik op doe op het zelfbouwtreffen in 2020 waar ook wij heen gaan.
De één doet het zo en de andere weer anders of juist het tegenover gestelde, niet één zelfbouwcamper is het zelfde.
Ik moest roeien met de riemen die ik had en dat was o.a. voor de deur ombouwen, ik heb geen werkplaats dus koos ik voor Ikea
Verder hou ik het simpel en begrijpelijk zoals de elektra en water.
De eerste eis was zoveel mogelijk verblijfsruimte ruimte behouden voor overdag en daar zijn wij voor ons in geslaagd door een schuifbed te maken die gaat s´avonds over het aanrecht en kookplaat heen die we toch niet gebruiken als we op bed liggen
Maar zoals gezegd ieder moet het doen zoals hij of zij het wil hebben want het gaat uiteindelijk om je vakantie.
In de praktijk is wel een minpuntje gevonden, een toiletruimte voor de potti-potti maar wie weet wat voor ideeën ik op doe op het zelfbouwtreffen in 2020 waar ook wij heen gaan.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen
Mooi om te lezen zo. Zijn bij jou de dynamo-laadproblemen al opgelost? Ik had je nog ge-quote in een ander topic om te signaleren dat bij mij het vervangen van die gevlochten massa kabel tussen blok en chassis uiteindelijk de oplossing was. Nu een vlot draaiende startmotor en 14,3 V laadspanning.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen
Nee nog niet, bus staat in de stalling maar ik heb het wel opgeschreven over die kabel en dan wil ik de gevlochten laten zitten en een extra 35mm2 maken aannemende dat 35mm2 voldoende is als extra kabel tussen blok en chassis.
Mooi dat het bij jou de oplossing is geweest en bedankt voor de tip.
Mooi dat het bij jou de oplossing is geweest en bedankt voor de tip.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen
Ik heb de porta potti onder de zitbank ingebouwd,- voor de standkachel -, op uittrekrails. Ik heb rails gebruikt die 200kg kunnen hebben en deze uiteraard stevig gemonteerd. Zit keurig weggewerkt achter een frontje.
Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen
Gelet op de constante trillingen tussen blok en chassis is het zeer waarschijnlijk dat die kabel het voortijdig zal begevengsm schreef: ↑di 31 dec 2019, 14:28Nee nog niet, bus staat in de stalling maar ik heb het wel opgeschreven over die kabel en dan wil ik de gevlochten laten zitten en een extra 35mm2 maken aannemende dat 35mm2 voldoende is als extra kabel tussen blok en chassis.
Mooi dat het bij jou de oplossing is geweest en bedankt voor de tip.
Wil je het toch op die manier proberen, neem dan minstens de zeer soepele laskabels (met dubbele isolatie).
De individuele koperdraadjes in gewone 35mm² kabel zijn veel te dik voor gebruik in een omgeving die voortdurend aan trillingen onderhevig is.
Beste groeten,
Peter :)
Peter :)
- Peter LMC
- Berichten: 10153
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen
Lijkt me prima te gaan lukken.
In de truck wereld doet men niet anders.
In de truck wereld doet men niet anders.
Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen
Porta potti staat nu bij ons in een kastje netjes weg maar mijn vrouw had die bij gebruik afgeschermd willen hebben dus nog even kijken of dat mogelijk te maken is.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen
Gisteren even naar de stalling geweest en even gekeken of alles goed gaat.
Geen ongedierte in de bus
HHaccu is 100% vol en meet 12,68V dat dankzij het kleine zonnepaneel die overdag druppelt en s´nachts de druppellader op 230V
Start meet 12,63V Wie heeft een verklaring voor de lage minimum spanning van de accu wat in de afgelopen maand 4 keer is voorgekomen volgens de geschiedenis van de BMV700 die gisteren geupdate is van v2.19 naar 2.23 Het lijkt mij onmogelijk dat de accu zover daalt en met het zonnepaneeltje en s´nachts de 1A druppellader in 24 uur weer op volle spanning is
Zo het een storing in de BMV zijn geweest zodat die verkeer registreert ?
Geen ongedierte in de bus
HHaccu is 100% vol en meet 12,68V dat dankzij het kleine zonnepaneel die overdag druppelt en s´nachts de druppellader op 230V
Start meet 12,63V Wie heeft een verklaring voor de lage minimum spanning van de accu wat in de afgelopen maand 4 keer is voorgekomen volgens de geschiedenis van de BMV700 die gisteren geupdate is van v2.19 naar 2.23 Het lijkt mij onmogelijk dat de accu zover daalt en met het zonnepaneeltje en s´nachts de 1A druppellader in 24 uur weer op volle spanning is
Zo het een storing in de BMV zijn geweest zodat die verkeer registreert ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen
Weer even een update.
De massa kabel is nagekeken en schoongemaakt en weer terug geplaatst want de kabel was goed. Helaas brak de bout in het aluminium blok af waar de massa kabel op zat dus uitgeboord en nieuw draad in getapt. Bout er van onder in gedraaid zodat ik er 2 kabels op kan aansluiten.
Als eerste de massa lint kabel en als 2e een nieuwe extra 35mm2 kabel die rechtstreeks naar de start accu gaat.
Vandaar gaat de bestaande 35mm2 massa kabel aan het chassis maar als extra zekerheid heb ik een nieuwe 35mm2 massa kabel naar de hhaccu gemaakt.
Probleem dat de laadspanning die niet boven de 13,9V kwam nu 14,2V is wat mij een beter gevoel geeft
We hebben alle wensen weer even op een rijtje gezet en dat waren :
Toilet ruimte - is een bijzet toilettent geworden
Level systeem - is vanwege de hoge kosten uitgesteld
Fietsdrager - die komt er 6 juli op en dat is de busbike geworden, kunnen we de fietsen mee gaan nemen
Loslatende verf - hier zijn we nog over aan het onderhandelen.
We hebben prioriteiten gesteld en als we de kosten van een level systeem (±€5200) wat luxe is afzetten tegen de andere wensen dan kan ik daarvoor een busbike (€1700) en een nieuwe elektrische fiets (€2000) en kan ik de loslatende plekken verf laten behandelen (±€600) al ben ik nog aan het onderhandelen hierover.
Hoe dan ook dan zijn de vakantiecenten weer even op voor dit jaar
Kleine dingen die ik nog gaat aanpassen zijn :
Flessenrek in een lade maken
Ventilatie gat maken in het bankje want de elektrische plintverwarming trekt nu te weinig lucht
Luifelbeugels op de wand van de bus maken om de poten schuin op de bus te fixeren i.p.v. op de grond
Zodra er weer wat gedaan is dan zal ik weer een update plaatsen
De massa kabel is nagekeken en schoongemaakt en weer terug geplaatst want de kabel was goed. Helaas brak de bout in het aluminium blok af waar de massa kabel op zat dus uitgeboord en nieuw draad in getapt. Bout er van onder in gedraaid zodat ik er 2 kabels op kan aansluiten.
Als eerste de massa lint kabel en als 2e een nieuwe extra 35mm2 kabel die rechtstreeks naar de start accu gaat.
Vandaar gaat de bestaande 35mm2 massa kabel aan het chassis maar als extra zekerheid heb ik een nieuwe 35mm2 massa kabel naar de hhaccu gemaakt.
Probleem dat de laadspanning die niet boven de 13,9V kwam nu 14,2V is wat mij een beter gevoel geeft
We hebben alle wensen weer even op een rijtje gezet en dat waren :
Toilet ruimte - is een bijzet toilettent geworden
Level systeem - is vanwege de hoge kosten uitgesteld
Fietsdrager - die komt er 6 juli op en dat is de busbike geworden, kunnen we de fietsen mee gaan nemen
Loslatende verf - hier zijn we nog over aan het onderhandelen.
We hebben prioriteiten gesteld en als we de kosten van een level systeem (±€5200) wat luxe is afzetten tegen de andere wensen dan kan ik daarvoor een busbike (€1700) en een nieuwe elektrische fiets (€2000) en kan ik de loslatende plekken verf laten behandelen (±€600) al ben ik nog aan het onderhandelen hierover.
Hoe dan ook dan zijn de vakantiecenten weer even op voor dit jaar
Kleine dingen die ik nog gaat aanpassen zijn :
Flessenrek in een lade maken
Ventilatie gat maken in het bankje want de elektrische plintverwarming trekt nu te weinig lucht
Luifelbeugels op de wand van de bus maken om de poten schuin op de bus te fixeren i.p.v. op de grond
Zodra er weer wat gedaan is dan zal ik weer een update plaatsen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie