Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door Toxiq »

GSM, een vraagje die terugvoert naar het begin van je bouw, de isolatie
Jij hebt schapenwol gebruikt, weet je nog hoeveel je gebruikt hebt en wat je (ongeveer) kwijt was daar aan
ik probeer een beetje een idee te krijgen van wat ik hier en daar kan verwachten
Met een hamer past alles
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door gsm »

Ik dacht 4 rollen en ik was €215 kwijt aan isolatie
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door Toxiq »

OK dank je, onze is korter, wellicht is 3 rollen dan net toereikend, had jij over van je 4 rollen of kwam je er (krap) mee uit
Onzettend leuk draadje, al 2x doorgelezen :-)
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door henk en lila »

Omdat ze op mijn besteladres per twee werden verzonden, heb ik er 4 gekocht en bijna opgemaakt in mijn L2H2. Ik heb twee schuifdeuren. Voordeuren heb ik niet gedaan.
Het spul zit in alle kokers, schuifdeuren, achterdeuren, onderste deel zijwanden en omtimmerde wielkasten achter.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door gsm »

Ik heb het gehaald in Laren ( http://www.doscha.nl/ ) dus geen beperking van aantal :-B
Maar alles is verbruikt wat ik heb gekocht en de dorpels en kokers heb ik niet gevuld maar daar een schapenwolvilt op aan gebracht en daarop de houten regels waar ik de wandafwerking tegen aan heb gemaakt.
Op de foto kan je de latten nog zien tegen het plafond en aan de zijkant zie je het witte vilt nog achter de latten uitsteken

Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door Toxiq »

reuze bedankt
Laren is niet zo ver :-)
Om zo lang mogelijk bed te krijgen hebben we verdiepte ruimten gemaakt waar het bed in komt en daarachter zit 5cm dik schapenwol en de rest is 10cm dik
Waren die rollen 10cm of 5cm gedubbeld ?
Met een hamer past alles
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door gsm »

Graag gedaan en voor mij is Laren ok niet ver, ik woon in Houten.
Hier http://www.doscha.nl/producten/thermisch/ kan je zien welke diktes ze hebben
Meet voor de aankoop wel even goed op welke dikte je kwijt kan want in eerste instantie kon ik 80mm dikte kwijt maar met de latten kon ik 100mm dikte kwijt.
De 50mm dikte heb ik bewust zo genomen om net iets meer bed lengte te kunnen maken en met 50mm is voldoende tegen de kou bij het bed.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door Toxiq »

Ga ik doen bedankt voor de tips
Met een hamer past alles
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door gsm »

Aanvulling is klaar op een standkachel en de elektrische tree na maar dat komt eind dit jaar weer, moet wat te doen houden :D
Door de aanvulling van o.a. de schotel met TV en ontvanger en de router ben ik benieuwd of de LFD90 accu nog wel voldoende is, accu doet het nog goed maar de tijd zal het leren.
Ik heb bij het ontwerp al rekening gehouden om, als de huidige accu vervangen moet worden, 2 accu´s te plaatsen. :wink: :thumbup:
Klopt het dat de LFD90 een AGM accu is ? Dit voor het geval ik 2 nieuwe moet gaan kopen. Of zijn GEL accu´s beter ?

Vandaag ingepakt en van het weekend gaan we rijden opweg naar Zweden waar we weer ±6 weken blijven :cheers:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door Kroppie »

volgens mij is de lfd een gewone loodzuur accu , geen agm.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door gsm »

Zou best kunnen Kroppie, ik ben daar niet zo bekend mee. Maar het toch geen standaard startaccu ?
Deze is het en zij bieden er 2 aan voor €225
https://www.accudienst.nl/prod/71458/va ... 0x190.html
Maar als het een gewone lood-accuzuur accu is dan zijn er meer merken die ik kan nemen of denk jij er anders over ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door Kroppie »

serienummer van de fabrikant begint met een 9 dat betekent een semitractie, en varta is een goed merk, maar er zijn vele goede merken.
succes met een keus

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door L4H3 »

Deze accu heb ik ook Ton en die bevalt me prima. Heb dan wel de 230 AH. Volgens mij als je 2 accu's koopt moeten ze wel van hetzelfde type zijn. En volgens mijn ook het liefst van hetzelfde fabricatienummer. HAve fun in Zweden. :cheers:
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Ducato L3H2 KLAAR maar aanvullen



Bericht door gsm »

Zo weer terug en weer een update.
Trekhaak heeft zijn werk gedaan en met dank aan Jos hebben de TIP122 transistors het geweldig gedaan.

Op de camping TV gekeken dus ook de schotel doet het goed en de Huawei router ook.

Het probleempje met de accu bleken gelukkig niet zo erg te zijn als ik bang voor was. De spanning was op een gegeven moment 16V en dat klopt dus niet en achteraf bleek in de zekeringhouder en scheurtje te zitten waardoor de verbinding werd verbroken tussen de MPPT en de accu en stond de MPPT op 24V De houder heb ik op vakantie vervangen en daarna geen probleem meer gehad. Zodra de huidige LFD90 het begeeft ga ik 2 nieuwe plaatsen maar nu nog even niet. Wel ga ik de smart dongel kopen om het beter te kunnen overzien.

Bij de eerste overnachting in Zweden begon het olielampje te branden en de dag erna om de 2 uur (±170km)
Met dank aan hier bleek het allemaal mee te vallen, service needed dus olie vervangen.
Met de 4e methode om het lampje uit te krijgen lukte het en verder geen problemen gehad en volgende week tijdens de APK gelijk een service beurt geven en olie plus filter vervangen.

Ook de voorbanden vind ik niet geweldig meer dus ook die worden gelijk vervangen, het zijn nu Bridgestone banden en achter heb ik Continental.
Ik heb besloten om geen grotere velgen te nemen maar de teller afwijking voor lief te nemen en voor Pirelli Carrier All Season 225/70xR15 te nemen als vervanging van de huidige 215/70xR15 dus iets breder.

Ook heb ik van een lid hier een Tiremoni TPMS setje gekocht en dat komt morgen binnen dus kan er gelijk op.

Ook is de diesel kachel besteld en een bijbehorende geluidsdemper

Vandaag nieuwe Pioneer boxjes er in gemaakt voor op de huishoud radio en dat geeft een perfect geluid, veel beter dan de goedkopere boxjes.

Uiteindelijk staat er nog één ding op het verlanglijstje : Omni-Step Slide Out 700
Kost toch weer €360 en is nu nog niet direct nodig dus zal wel volgend jaar worden net zoals de accu´s

Dan als afsluiting het verbruik.
We zijn terug gereden met een totaal gewicht van 3489kg en we hadden een Camplet vouwwagen er achter van ±350kg
We hebben dus niet harder gereden dan 80km/h en het meeste op CC en het verbruik kwam uit op 1:13,4 waarvan een stuk zelfs 1:14
Ik vind dit buitengewoon goed en had dat zeker niet verwacht.

Wordt weer vervolgt als ik de nieuwe dingen gaat plaatsen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie