Heeft iemand een infrarood verwarming?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door gsm »

de Jonckheer schreef:Als je verder snuffelt bij die Chinees kun je zien dat ze ook onderdelen voor die kachels verkopen dus als ie stuk gaat is ie ook te repareren.
Ik heb gezocht maar kan niets vinden, heb jij een link van die Chinees die dus ook onderdelen verkoopt ?

Algemene vraag, is een demper nodig want bij die van Cees Pee zit die er niet bij ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door L4H3 »

Ja Nol een demper is wel noodzakelijk zeker als er naast je nog een camper staat. Ik misschien wel. :P Demper haalt een hoop herrie en gepruttel weg. Ook voor jou want als je in een bos staat in Zweden dan wil je natuurlijk wel dat er een grote Elgfare naast je bus komt pissen. :lol3: En zonder geluiddemper blijft hij verre van je bus.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door Tec »

Nooit geweten dat er zo veel soorten infrarood verwarmingen waren
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door gsm »

Dat vermoeden had ik ook al maar ik heb er nog nooit één zien draaien dus weet ik ook de herrie niet.
Geld dat ook voor de inlaatdemper ?
Ik zie beiden niet hier bijstaan https://www.ebay.nl/itm/2000W-Air-diese ... 1438.l2649 en dat is de zelfde als die van Cees Pee
Deze wordt voor €150 zeer goedkoop aangeboden en de 2 dempers staan te koop voor €20 dus totaal ±€170
Ik ga nog even uitpluizen of ik nog wat mis maar dacht het zover van niet en als dat zo is dan ga ik die bestellen want die gok wil ik wel nemen, is 30% van de NL prijs.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door JoopBrekken »

De verbrandingslucht inlaat kan zeker ook wel een demper gebruiken! Er komt een hoog fluitend geluid uit, dus een andere soort demper als voor de uitlaat die een laag geluid maakt.
Dick_M
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 17:32

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door Dick_M »

Het valt mij op dat er veel gekozen wordt voor Lucht verwarming.

Ik heb juist gekozen voor een waterverwarmer ipv een luchtverwarmer. (webasto thermo top c)

Heeft als voordeel dat je je motorblok kan voorverwarmen (of bij verwarmen waardoor je motor veel sneller op temperatuur is dit wordt tegenwoordig bij veel moderne diesels standaard al gedaan omdat die anders amper op temp komen)
Wat tevens een groot voordeel is (naar mijn mening) dat je ook meteen je warm water voorziening erop kan aansluiten. (ik gebruik een standaard cv boilertje) heb je een stukje gereden is je boiler ook meteen warm.
je kan convector's plaatsen of een blower net als je kachel in de bus zelf. (kan met veel dunnere lijntjes dan de grote lucht kanalen. Ik gebruik hiervoor geïsoleerde PEX leidingen die ook in woningen gebruikt worden).

tot slot heb ik nog een 3kW elektrische waterverwarmer gemaakt zodat als we aan de paal staan er geen diesel verstookt hoeft te worden.
het maximaal opgenomen vermogen van het element kan traploos ingesteld worden tussen 0 en 3kw (op het touchscreen) afhankelijk van wat er beschikbaar is. Wat er in werkelijkheid opgenomen wordt is niet meer dan nodig voor het halen/ behouden van de ingestelde temp. (geen aan uit maar traploze regeling dus)

Nadeel van het systeem zal waarschijnlijk wat extra gewicht zijn, maar omdat we geen gas gebruiken sparen we daar ook weer wat mee dus denk ik dat dat onder de streep nog wel meevalt.

Dick
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door JoopBrekken »

Ander nadeel : Bij een lucht verwarming heb je binnen 5 min warmte, bij een water systeem duurt dat heel wat langer.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3888
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door henk en lila »

Ach het is net als thuis: wat is je gebruiks- en gedragspatroon? De luchtverwarming, vloerverwarming of radiatoren discussie.
Als wij na een lange winterwandeling terug komen in de camper (niet verwarmd tijdens afwezigheid) dan willen we snelle warme lucht en niet eerst die dikke drie liter opwarmen. Douche hebben we ook niet.
Als je dag en nacht veel uren in de camper bent, is zo'n watersysteem misschien wel wat.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door gsm »

sanderdb schreef:
wo 31 jan 2018, 13:55
Ik heb deze gekocht, zodra hij binnen is ga ik hem testen.
Hoi Sander, heb je hem al binnen en getest ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
sanderdb
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 12:40

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door sanderdb »

Ja hij is vrijdag binnen gekomen, alleen even de spanning erop gezet en hij sloeg aan. Wellicht deze tijd om hem in te bouwen.
Ben benieuwd.
VW T5 Camper 2.5 AUT 2008
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door gsm »

Top :thumbup: ik ben benieuwd :D Zit alles er bij ? Dat vroeg ik me namelijk af want die ik op het ook heb daar zitten geen dempers bij
Misschien kan je er foto´s van posten
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
sanderdb
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 12:40

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door sanderdb »

ja helemaal compleet, maar dat is geluk hebben, lees dat dat ook regelmatig mis gaat.
Wel heb ik de verkeerde controller gekregen, ik had met timer besteld, deze is zonder dus daar ben ik nog mee bezig.

Ik zal morgen foto's posten, hij ligt op kantoor.
VW T5 Camper 2.5 AUT 2008
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door gsm »

Er staat op de link een digitale maar ik begrijp dat je nu een gewone heb gekregen ?
Op zich is dat geen probleem maar gelijk heb je om de digitale nagestuurd te krijgen, heb je er 2 :lol3:
Ik wacht je foto´s af, ben benieuwd hoe die werkt en hoeveel warmte die geeft want je heb de 5kW versie en ik wil de 2kW hebben
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
sanderdb
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 12:40

Re: Heeft iemand een infrarood verwarming?



Bericht door sanderdb »

Hier alvast 3 plaatjes, demper was ik vergeten, doe ik morgen.
Jammer genoeg te koud nu om te installeren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
VW T5 Camper 2.5 AUT 2008
Plaats reactie