Hoe is de ervaring met een Mercedes?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Hoe is de ervaring met een Mercedes?



Bericht door de Jonckheer »

Vrijwel alle "echte" auto's hebben achterwielaandrijving: Ferrari, Porsche, BMW, Mercedes en dat is niet voor niks. Ook alle vrachtwagens en bussen hebben achterwielaandrijving. Voorwielaandrijving is niet beter, alleen goedkoper en compacter. Voor kleinere voertuigen prima maar voor alles wat groter is (zoals flinke campers) af te raden. Niet dat het niet kan maar achterwielaandrijving is beter.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Hoe is de ervaring met een Mercedes?



Bericht door Vertrokken2 »

Het heeft ook nadelen. Bijv de koersvastheid bij harde wind.
Maar waar menig op een Fiat gebasseerde camper zich ingraaft, rijdt de achterwielaangedreven wagen fluitend weg.
Andere voordelen van achterwielaangedreven wagens, zoals lekker driftendde bocht door kunnen, acht ik bij campers minder relevant.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
RoyR85
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 18:22
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Hoe is de ervaring met een Mercedes?



Bericht door RoyR85 »

Hey Gobert! Ouwe MF bekende :)

Ik lees hier veel goeds over de Iveco. Nu is mijn ervaring in het merk Iveco beperkt tot de vrachtwagens, maar de elektronica van dit merk is prut. Ook in het laatste model. Ook de afwerking is ontzettend plastic fantastic, want zet de standkachel in een vrachtwagen aan en 2u later is alles nog aan het kraken.
Maar nogmaals, dit is mijn ervaring met de vrachtwagens van dit merk!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Hoe is de ervaring met een Mercedes?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Gobert schreef:Maar waar menig op een Fiat gebasseerde camper zich ingraaft, rijdt de achterwielaangedreven wagen fluitend weg.
Dat hangt natuurlijk ook van veel factoren af, op een drassige (klei) ondergrond kom je met normale zomerbanden ook nergens, ook niet met een achterwielaandrijver. Met de sper aan 2 slippende banden, maar geen voorwaartse beweging...
Goed beladen voorwielaandrijvers met de juiste banden komen daar ook nog wel weg, maar wat ik al schreef, de grote opbouwcampers met grote overhang en volgestouwde garages en weinig druk op de vooras hebben dan een probleem. In Oostenrijk gezien, na een haarspeldbocht een file. Stond een grote Knaus voor ons, net de bocht uit, op de helling. Zelfs met droog weer kwam die amper van zijn plek, uiteindelijk met wat hulp en rokende banden kwam ie weer weg. Ook op de terassencamping waar we stonden menige opbouwcamper zijn banden zien laten roken bij het manouvreren op de soms steile stukjes. Achteruit erop lukt ook niet overal ;)

Wat bij ons buiten het asfalt een goed verschil maakte was het wisselen van de zomerbanden voor 4 seizoenen (grover profiel, M+S) en de ontdekking dat er een mechanische sper op de achteras zat. Zelfs bijna uit een blubberige wegberm achteruit weggekomen, tot de draagarmen voor op de grond lagen, toen zat er echt geen beweging meer in en moest er een trekker aan te pas komen. Helaas was het asfalt net iets hoger en kwam ik daar niet meer op... Overigens, als de draagarmen in de blubber liggen, kun je de onderste 2 wielmoeren al niet meer zin, dus dan ligt ie echt goed vast.
Met setje BF Goodrige AT's kom je vast nog verder, maar ja, we proberen toch meestal op het asfalt te blijven. :mrgreen:

Jeroen
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Hoe is de ervaring met een Mercedes?



Bericht door Vertrokken2 »

Ik heb menig voorwielaangedreven camper zich in zien graven in het Portugese duin. Zandgrond dus.
Achtwielaangedreven auto's hadden geen probleem. Ik had zelf traanplaat onder de achterwielen gelegd, maar dat was meer voor het eigen gemoed.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Hoe is de ervaring met een Mercedes?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Eén van de factoren is natuurlijk ook de bestuurder :mrgreen: :mrgreen: :lol:
Sommige mensen zelfs met een G-klasse nog vast zien rijden in niet eens zulk heel mul zand waar ik met de oude Hanomag (achterwielaandrijver) de bandenspanning verlaagd had en bijna stationair wegreed, als het spul dan rolt meer gas, en tuffen maar. Zoals ik al schreef, ook ik ben een fan van achterwielaandrijving, vandaar dat bij ons de keuze tussen Iveco Daily, Renault Mascott of Sprinter/LT ging en het leeggewicht en toevallig tegen de juiste bus aanlopen de doorslag gaf om de LT46 te kopen :)

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Hoe is de ervaring met een Mercedes?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Om weer een beetje on-topic te komen... wat wel een enorm voordeel van een Iveco of Renault Mascott is t.o.v. een Sprinter1 of LT2, is dat de schuifdeur bij een verhoogd dak doorloopt tot in het hoge dak.
Bij de 1e generatie Sprinter en halfzus LT2 is dat niet het geval, ik ben inmiddels de tel kwijt hoe vaak ik m'n kop aan die schuifdeurrand gestoten heb.... :roll:
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Hoe is de ervaring met een Mercedes?



Bericht door Vertrokken2 »

Geen voordeel zonder nadeel. Als het heeft geregend en je doet een doorlopende schuifdeur open, hoef je je geen zorgen meer te maken over een douche. Is overigens ook handig gebruik van te maken voor diegenen die graag gratis douchen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Hoe is de ervaring met een Mercedes?



Bericht door de Jonckheer »

Wat heb je liever, een keer natte haren of een paar keer per week een bult op je kop?
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Hoe is de ervaring met een Mercedes?



Bericht door durisotti »

[quote="de Jonckheer"]Vrijwel alle "echte" auto's hebben achterwielaandrijving: Ferrari, Porsche, BMW, Mercedes en dat is niet voor niks.

Mercedes heeft al sinds de 70 er jaren bestelbussen met voorwiel aandrijving, deze zijn in grote getale geproduceerd, 206, MB 100 en vito.
Ook al een jaar of 15 voorwiel heeft Mercedes voorwiel aangedreven personenauto's, A en B klasse. De nieuwste telg van MB is een voorwielaangedreven Renault Kangoo met en ster....
De nieuwste BMW is ook een voorwiel aandrijver.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hoe is de ervaring met een Mercedes?



Bericht door hathi »

Dat schrijft Nico toch ook,het is goedkoper en compacter.
Hans
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Hoe is de ervaring met een Mercedes?



Bericht door gsm »

Vandaag bij een Iveco wezen kijken alleen was de advertentie fout en bleek het een L1 te zijn en we zoeken een L2
Was een mooie bus van 2010 en 80.000km op de teller maar helaas

De verkoper vertelde mij dat je geen BPM meer betaald als de bestelbus 5 jaar en 1 dag oud is.
Klopt dat ?
Ik bedoel dus niet de BPM als die omgekeurd wordt naar camper.
Weet iemand hoeveel die BPM ongeveer is van een 5 jaar oude bestelbus
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
caradocamper
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 26 aug 2016, 20:26

Re: Hoe is de ervaring met een Mercedes?



Bericht door caradocamper »

Klopt wat de verkoper zegt, hoogte bpm naar omkeuren bedoelde je?
Dan staat erop autotelex een rekenprogramma

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Hoe is de ervaring met een Mercedes?



Bericht door gsm »

Bedankt, ik kon hem daar niet vinden maar zag het ook op CustomCamp staan
Er zijn zo te lezen verschillende manieren om het te berekenen en de duurste manier is de manier die de belasting aangeeft en die heb ik even als voorbeeld berekend.
Hoe gaat het in z´n werk en hoe hebben jullie het gedaan ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie