Ombouw Citroen Jumper L3H2
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
@intrudy, ziet er strak en mooi uit. Gaat inderdaad een mooie camper worden.
Wat het uitbranden van de camper betreft ik heb fabriekscampers gezien die ook uitbranden m.a.w. het is niet altijd onzorgvuldig elektra die dat veroorzaakt.
Goed laten voorlichten en dan beslissen hoe je het gaat doen zodat je er zelf een goed gevoel bij heb.
@Thomas, een minstrip plaatsen en daar alle min kabeltjes op bevestigen en daarvandaan naar of via de shunt of direct naar de min van de accu
Ik heb een koperen strip zoals je kan zien aan de linkerkant van de foto
Wat het uitbranden van de camper betreft ik heb fabriekscampers gezien die ook uitbranden m.a.w. het is niet altijd onzorgvuldig elektra die dat veroorzaakt.
Goed laten voorlichten en dan beslissen hoe je het gaat doen zodat je er zelf een goed gevoel bij heb.
@Thomas, een minstrip plaatsen en daar alle min kabeltjes op bevestigen en daarvandaan naar of via de shunt of direct naar de min van de accu
Ik heb een koperen strip zoals je kan zien aan de linkerkant van de foto
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- ThomasJumperHendriks
- Berichten: 223
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
@ gsm, heb jij de mijn vd hh accu dan ook verbonden met de min vd startaccu?
Als het echt belangrijk/veilig leg ik ook een kabel naar de min vd start accu, maar als het onnodig is, doe ik dat liever niet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als het echt belangrijk/veilig leg ik ook een kabel naar de min vd start accu, maar als het onnodig is, doe ik dat liever niet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
dat is de mooiste/beste manier, alle apparaten , lampjes, e.d van een plus en een minkabel voorzien de plussen via een centrale zekeringdoos en de minnen via een centrale massa, en die centrale punten met de accu verbinden met een voldoende dikke kabel, geeft de minste storingen, en bij de moderne carosserien zijn vaak veel delen van kunststof en zijn veel delen(ook van het chassis) gelijmd, dus een zeer onzekere massa.
en natuurlijk moet de min van de hh accu met de min van de startaccu of dynamo in verbinding staan anders word ie niet geladen
jos
en natuurlijk moet de min van de hh accu met de min van de startaccu of dynamo in verbinding staan anders word ie niet geladen
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
@Thomas, nee maar ik heb de min (massa) strip wel verbonden met een 35mm2 aan het chassis. Helemaal rechts op de strip kan je die kabel zien zitten en die gaar naar de standaard bevestigingsbouten van de ogen waarmee een last in de wagen kon worden vastgezet.
Helemaal links op de strip zie je de blauwe 35mm2 kabel vanaf de strip naar de shunt
Ik heb 2 stuks 12 voudige zekeringkasten met steekzekeringen gekocht op ebay voor nog geen €23,75
Één die je ziet op de foto en één voor aan de andere kant van de bus zodat ik beiden kanten apart kan verdelen en niet alles naar één ruimte hoeft te trekken. Ook bij de andere zekeringkast zit een min strip en ik heb de plus en de min kabel, een 10mm2, over het plafond naar de andere kant getrokken
Helemaal links op de strip zie je de blauwe 35mm2 kabel vanaf de strip naar de shunt
Ik heb 2 stuks 12 voudige zekeringkasten met steekzekeringen gekocht op ebay voor nog geen €23,75
Één die je ziet op de foto en één voor aan de andere kant van de bus zodat ik beiden kanten apart kan verdelen en niet alles naar één ruimte hoeft te trekken. Ook bij de andere zekeringkast zit een min strip en ik heb de plus en de min kabel, een 10mm2, over het plafond naar de andere kant getrokken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- ThomasJumperHendriks
- Berichten: 223
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Hmmm, aangezien de min van mijn startaccu ook vast zit aan het chassis dacht ik dat het niet nodig is om een de minnen van beide accus te verbinden en dat het chassis voor beide accus als massa zou kunnen fungeren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Ik begrijp de keuze wel om niet via het chassis te laten lopen omdat corrosie een probleem kan worden maar ik heb toch gekozen voor het chassis en daarbij een bestaande bout gebruikt
Ik ga ervan uit dat dit goed behandelt is en dat schort er soms aan als je zelf een nieuw gat gaat boren.
Maar nogmaals het is mijn keuze waarbij ik een goed gevoel heb en respecteer de andere keuze.
Ik ga ervan uit dat dit goed behandelt is en dat schort er soms aan als je zelf een nieuw gat gaat boren.
Maar nogmaals het is mijn keuze waarbij ik een goed gevoel heb en respecteer de andere keuze.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Op een Ducato mag het nog wel maar het is beter van de carrosserie niet als massa te gebruiken.Thomasboxerhendriks schreef:@ kampo, vraagje.
Je zegt dat de carrosserie niet gebruikt mag worden als massa.
... Maar waar moet ik dan heen met de min kabel? Naar de hh accu is mijn plan en de min vd hh wil ik eigenlijk op de carrosserie vast zetten.
Hierbij een paar voorbeelden van verdeelpunten of verdeel strips die je in de vakhandel kan kopen.
Gebruikelijk zijn dikke verdeelpunten in de buurt van je HH accu en kleine verdeelpunten naast je
kleine verbruikers zekeringen en bedien schakelaars.
Groeten Kampo
- ThomasJumperHendriks
- Berichten: 223
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Bedankt voor de reactie kampo.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Ff vraagje.
Als ik 0.8A aan ledverlichting heb dan moet ik toch met 1A afzekeren?
Mijn waterpomp is 5,5A dus afzekeren met 7,5A?
Tnx, André
Als ik 0.8A aan ledverlichting heb dan moet ik toch met 1A afzekeren?
Mijn waterpomp is 5,5A dus afzekeren met 7,5A?
Tnx, André
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
1A zekering is moeilijk te vinden.
De LED verlichting van 0,8A/12 V kan je best op een standaard zekering van 2,5 of van 5A zetten.
Een 5A zekering kan dan dienen voor 3 LED verlichting circuits.
Een waterpomp die 5,5A verbruikt heeft waarschijnlijk een korte opstartpiek van 15A of zo iets.
Daarom zal de zekering groter dan 5,5A zijn.
Voor de dimensionering van die zekering volg je best de instructies van de inbouwhandleiding.
In dit geval dus 7,5A.
Opgelet ook bij het gebruik van schakelaars.
De stroom in een 12 V systeem is best hoog. Standaard hobby schakelaars kunnen dat niet altijd aan.
Geloof ook niet dat je een 10A schakelaar vaak en langdurig 10A mag doen schakelen. Die gaan daarvan snel stuk.
Schakelaars voor de led verlichting maakt niet uit, die verbruiken heel weinig.
Voor de grote verbruikers als koelkast en de waterpomp gebruik je best 15A schakelaars.
Dat is tenslotte eenvoudiger als een relais te moeten plaatsen.
Veder moet je vooral opletten met de kwaliteit van de componenten.
links 20A schakelaar, midden 16A en de set met 4 stuks rechts 7,5A.
De koelkast kan je dus best niet voeden met de schakelaars van rechts.
De LED verlichting van 0,8A/12 V kan je best op een standaard zekering van 2,5 of van 5A zetten.
Een 5A zekering kan dan dienen voor 3 LED verlichting circuits.
Een waterpomp die 5,5A verbruikt heeft waarschijnlijk een korte opstartpiek van 15A of zo iets.
Daarom zal de zekering groter dan 5,5A zijn.
Voor de dimensionering van die zekering volg je best de instructies van de inbouwhandleiding.
In dit geval dus 7,5A.
Opgelet ook bij het gebruik van schakelaars.
De stroom in een 12 V systeem is best hoog. Standaard hobby schakelaars kunnen dat niet altijd aan.
Geloof ook niet dat je een 10A schakelaar vaak en langdurig 10A mag doen schakelen. Die gaan daarvan snel stuk.
Schakelaars voor de led verlichting maakt niet uit, die verbruiken heel weinig.
Voor de grote verbruikers als koelkast en de waterpomp gebruik je best 15A schakelaars.
Dat is tenslotte eenvoudiger als een relais te moeten plaatsen.
Veder moet je vooral opletten met de kwaliteit van de componenten.
links 20A schakelaar, midden 16A en de set met 4 stuks rechts 7,5A.
De koelkast kan je dus best niet voeden met de schakelaars van rechts.
Groeten Kampo
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Hier zijn 1A steekzekeringen gewoon verkrijgbaar en ik heb de Shurflow 10L waterpomp afgezekerd met 5A en vlg de handleiding verbruikt die 4A
Koelkast zit achter een 20A en in de koelkast zit een schakelaar dus verder geen schakelaar geplaatst.
In de lampjes zitten ook schakelaars
Ik vind het niet zo mooi staan al die schakelaars en meters en heb het simpel gehouden, wat Kroppie als motto heeft heb ik in de praktijk : wat er niet in zit kan niet kapot gaan
Koelkast zit achter een 20A en in de koelkast zit een schakelaar dus verder geen schakelaar geplaatst.
In de lampjes zitten ook schakelaars
Ik vind het niet zo mooi staan al die schakelaars en meters en heb het simpel gehouden, wat Kroppie als motto heeft heb ik in de praktijk : wat er niet in zit kan niet kapot gaan
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Wat bedoel je myway ? Dat zijn de maximale zekeringen voor bepaalde draden maar wat als ik een lagere zekering plaatst ?
De aansluiting van de waterpomp bij mij is een 2½mm2 en die is afgezekerd met 5A, wat is daar fout aan ?
De aansluiting van de waterpomp bij mij is een 2½mm2 en die is afgezekerd met 5A, wat is daar fout aan ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2
Is niets fout mee, lichter zekeren geen probleem.
Soms zie ik dat de zekering sterker is dan de draad dan geeft het wel een probleem als het mis gaat.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Soms zie ik dat de zekering sterker is dan de draad dan geeft het wel een probleem als het mis gaat.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk