Ombouw Citroen Jumper L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8863
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door kampo »

Het is inderdaad een mooi en goed schema !
Blijft bij mij de vraag waarom je de keuze gemaakt hebt om de hoofdschakelaar van de HH accu zo te zetten.
Ik zou de kabel van de Cyrix na de HH hoofdschakelaar zetten.
De kabel komende van de MPPT mag wel zo blijven want daar zit een kleine hoofdschakelaar op.

Haha ook de verbruikers worden nu duidelijk.
Nu kunnen we volgen en inderdaad een verbruiker met een 20A zekering, daar willen we graag een 6mm² kabel op zien staan.
Dus door de juiste zekeringen van je verbruikstoestellen erop te zetten lost een groot deel van de vraagstelling over de kabelsectie zich op.

Het 230V gedeelte mag je ook als een ééndraadschema voorstellen zet er dan bij 3G2,5. (want het was tot 16A doorschakelstroom dacht ik)
De opmerking over de aarding vindt ik terecht. De 230V aarding van de multiplus en die verbinden met de massa van het chassis.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Update!!

Vandaag de bestuurdersstoel met draaiplateau gemonteerd.
Dat was nog een heel gedoe maar vind dat het aardig gelukt is. Heb een koker van 40x40 mm waarvan ik de koppen heb dichtgelast op het draaiplateau gemonteerd dit omdat het zitgedeelte van de stoelen anders te laag waren.
Wil de stoelen opnieuw laten bekleden. Weet iemand een adres in de buurt van Rotterdam voor een redelijk prijsje?

Groet, André AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door ThomasJumperHendriks »

intrudy schreef:Hier mijn schema hoe het uiteindelijk gaat worden.

Groet, André Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Hoi André,

Nog even een vraag tav je schema. Ik gebruik jouw schema ook tbv mijn project. Dus nogmaals dank!
Heb nog een vraagje ten aanzien van de cyrix, daar loopt een zwart draad van de cyrix naar de start accu. Wat is daar de dikte van en op welk nummer is die aangesloten? Ga jij de start assist gebruiken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door myway »

Dat is aansluiting 86
Draaddikte, 2.5mm2 is prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8863
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door kampo »

@thomasboxer
Het is inderdaad een goed idee van dit hele duidelijke en goede basisschema te gebruiken !
Misschien de discussie in jou thread verderzetten.

Het is wel een schema met een multiplus en niet met een aparte lader en aparte inverter.
Wat hier zo goed is zijn de gedetailleerde vermeldingen met belangrijke specs van de gebruikte toestellen en de kabelsecties.
Let er even op dat in de opmerkingen een paar punten vermeld staan waar intrudy niet gevolgd heeft. Het is een keuze, geen fout.
- 120A Cyrixrelais met dikke kabels ipv 230A Cyrix (bepalend is ook de dynamo)
- Startassist niet aangesloten. (op de voorzichtige manier en enkel te gebruiken met beleid)
- MPPT is een maatje te klein voor de afmetingen van het zonnepaneel
- Aarding van de paal is niet getekend
- Hoofdschakelaar op de HH accu staat een beetje vreemd waardoor een deel van het nut wegvalt.
- Er werd geen BMV 702 of 712 gebruikt die meer kan. Wel een hele mooie grote multiplus 1600.

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door ThomasJumperHendriks »

Bedankt voor de reacties weer. Ik ben nu bezig met puzzelen zal binnenkort weer mn eigen thread updaten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

kampo schreef: - Hoofdschakelaar op de HH accu staat een beetje vreemd waardoor een deel van het nut wegvalt.
Als ik de hoofdschakelaar tussen Cyrix en hh accu plaats dan blijft er toch nog steeds spanning op de verbruikers of zie ik dat verkeerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8863
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door kampo »

Goedemorgen

Het cyrixrelais zal vlot open gaan als er een verbruiker in de leefruimte aanstaat of na een paar dagen sluipverbruik.
De hoofdschakelaar op de huishoudaccu dient
- om de HH accu af te sluiten bij ongeval of incident
- om geen sluipverbruik te hebben bij winterberging.

Het probleem is een beetje de solar lijn. Maar die kan je afsluiten want dat heb je voorzien in je schema.
Je kan situaties hebben waar je het voertuig een paar maanden niet gebruikt maar wel buiten in de zon laat staan.
Dan wil je wel een druppellader op de accu's maar voor de veiligheid alle verbruikers afkoppelen.
En liefst een druppellader die zowel zorgt voor een onderhoudslading van start en HH accu.
Je moet even nadenken en een keuze maken.
Op het schema dat ik destijds voor Gerard tekende, zie je hoe ik de hoofdschakelaar zou zetten.


Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Begin het te snappen.
camper schema-3.jpg
camper schema-3.jpg (36.78 KiB) 1933 keer bekeken
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8863
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door kampo »

Topie ! :thumbup: Is nu het mooiste schema van dit forum :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Robruy
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 24 sep 2017, 7:04

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Robruy »

Ben je nog op zoek naar een adres voor het bekleden van de stoelen? Stuur me dan even een PB. Wij hebben de kussens opnieuw laten bekleden voor de camper in Rijen.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door WoutvanAken »

Ik zou de hoofdschakelaar tussen de + en de verbruikers zetten. je hoeft hem dan niet om te zetten wanneer je de Victron 's winters af en toe laat laden.
Of zie ik dat verkeerd?
Wout.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8863
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door kampo »

Hoofdschakelaars:

Het ideale elektrische systeem is dat waarmee je alle mogelijke situaties afdekt.
Natuurlijk dienen de hoofdschakelaars in eerste instantie om aan het elektrisch systeem te kunnen werken
en bij incidenten de stroom te kunnen uitzetten. Maar vooral ook voor de winterberging.

De meeste campers hebben onvoldoende aantal of zelfs geen hoofdschakelaars aan boord omdat:
- De installateur te lui is om dat te monteren
- Het een paar euro meer kost.
- Men onvoldoende bewust is van de verschillende situaties ivm winterberging,
A. Binnen met walstroom; B. Binnen zonder walstroom; C. Buiten in de zon.
Deze 3 winterberging situaties willen we met de hoofdschakelaars kunnen afdekken.
- De gebruiker die het allemaal niet bekijkt het ook niet kan bedienen

Maar stel dat je zoals Intrudy en ikzelf bezig bent met een mooi schema dan horen die hoofdschakelaars er natuurlijk wel bij !
Intrudy heeft geen hoofdschakelaar op de startaccu voorzien. De rest wel.

OK nog even waar zouden hoofdschakelaars moeten opstaan bij een compleet systeem:
1. Op de huishoudaccu
2. Op de startaccu
3. Op de voeding komende van de solarpanelen
4. Op de kabel van de HH accu naar de MPPT
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door WoutvanAken »

Ok, bedankt voor de reactie.
Zoveel hoofdschakelaars zie ik overigens het voordeel niet van..
De startaccu hou ik altijd aangesloten zodat het klokje, radio e.d. gewoon doorlopen/geheugen vasthouden.
De Victron Easyplus schakel ik uit met zijn eigen schakelaar en laat ik om de zoveel tijd even laden om alles vol te houden.
Het zonnepaneel laat ik ook aangesloten zodat hij ook in de stalling nog iets bij laad.
Maar ieder naar eigen inzicht natuurlijk....

Voor wat betreft het stofferen: Vroon in Arkel stoffeert ook netjes voor redelijke prijzen. Ook ervaring met autobekleding.
Wout.
Plaats reactie