Ombouw Citroen Jumper L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Ik snap je niet Paul.
Volgens mij zit de aardlek zo goed. Victron zelf adviseer zelfs nog
een aardlek na de Victron plus (dus na de omvormer)
Of bedoel je dat?

Groet, André
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door gsm »

Hoi Paul, ik begreep niet dat je het over mijn schema had maar nu wel
Als de paal niet het relais omtrekt dan geeft de paal ook geen stroom aan de camper maar blijft de inverter 220 leveren.
Zodra die wel omgaat mag de inverter geen spanning leveren en daar is de magneet relais voor en die bediend ook de accu lader, geen paal stroom geen accu lader
Zowel paal stroom als inverter stroom lopen over de aardlek en zekeringen. Zinloos zie ik niet ik zie het als extra beveiliging.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door kampo »

Hallo Intrudy
Heel goed gedaan ! Je hebt inderdaad rekening gehouden met alle adviezen...
En kijk aub niet naar minder goede schema’s. Je kan zo gaan rijden.
Het is een echt goed voorbeeldschema geworden waar anderen hier op het forum zich beter zouden op baseren.
Door al de noodzakelijke info er bij op te zetten kunnen we je nu helemaal volgen.
Ik kan geen 11 opmerkingen meer vinden maar ik doe mijn best om bijkomende verbeteringen voor te stellen …

1. De MPPT 75/15 is een maat te klein voor je 260Wp solar paneel en moet vervangen worden door een 100/20. Monteer die MPPT zichtbaar in de buurt van de HH accu.
2. De aansluiting van de MPPT accuplus staat nu op de plus verdeelstrook getekend waarom wil je die extra verliezen ? Je hebt geen hoofdschakelaar op de mppt gezet zoals ik wel zou doen.
3. Met je 180A !! dynamo en de mooie 35² bekabeling tussen je accu’s zou ik de Cyrix 120A eruit gooien en wegens de kleine meerprijs meteen vervangen door een 230A Cyrix. De zekeringen van 100A vervang je door 150A. Nu is dat allemaal te nipt met die 120A
4. De start assist heb je en ga je altijd eens nodig hebben … dus gebruik hem ! Dat moet je op de slimme manier doen. Moet je niet bekabelen met een schakelaar op het dashboard zoals het eigenlijk hoort want dan moet je een 400A relais zetten en zoo ver willen we niet gaan. Leg het bruggetje klaar en laat je uitleggen hoe een startprocedure met lege accu in dit geval moet gebeuren.
5. De hoofdschakelaar van de HH accu zou ik in de plus zetten wat gebruikelijk is op alle moderne voertuigen en niet in de minus zoals het nu getekend is.
6. Nu nog even afmaken, de verdeelstrook van de plus heb je getekend maar waar is het minus verdeelpunt ? aub niet op de carrosserie zoals vroeger.
7. De kabeldikte naar de grote verbruikers er bij zetten. De voeding van de plus verdeelstrook mag in 10 of 16mm². De dieselverwarming in 6mm², de compressorkoelkast in 6 of 10mm² afhankelijk van de lengte. De waterpomp in 6mm. En al de rest, zoals led lampjes, mag je doen zoals je wilt maar altijd voldoende.
8. Teken misschien nog even de zekering van 200A ? die in de multiplus zit, het kleine zekeringetje van 0,1A in de voeding van de shunt en de temperatuur sensor op de min pool van de HH accu.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door kampo »

Hier zie je als voorbeeld een kleine (max 50A) hoofdschakelaar op de in en de out van de MPPT staan.


Afbeelding
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door myway »

8 opmerkingen opgeteld bij de 11 zijn er dan toch 19
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door myway »

Een 75/15 mppt geeft 220 watt door, een paneel plat op het dak zal zelden het maximum vermogen halen.
Met 260 watt op een 75/15 zal het een enkele keer voorkomen dat hij niet alles door geeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door kampo »

Als je het goed wilt doen voorzie je best de nodige reserves en ga je niet onder dimensioneren.
In de gegevens van de fabrikant staat:
MPPT 75/15: maximaal 220 Wp bij 12V
MPPT 100/20 maximaal 290 Wp bij 12V
Je kan natuurlijk ook het zonnepaneel aanpassen aan de afmeting van de MPPT
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -20-NL.pdf
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Atoz »

Zou het kunnen dat de omvormer maximaal een bepaalde stroom aan de accu KAN leveren?
En als er meer stroom op de ingang komt dan blijft de omvormer enkel die maximale stroom leveren
Het overschot aan stroom wordt niet doorgegeven aan de accu.

Tenminste zo werken onze huispanelen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door gsm »

Wat Kampo schrijft is theorie en zal je alleen onder perfecte situaties halen net zoals je huispanelen
Het paneel op de camper liggen plat en alleen al daardoor haal je nooit het volle rendement en zal je met een 260Wp icm de 75/15 goed werken
Ik heb een 265Wp met de 75/15 en werkt perfect.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Kampo bedankt.
Ik ga proberen om de rest van je advies in het schema aan te passen.
Toch nog een paar vragen op je opmerkingen.
Opmerking 1. De mppt zit dicht bij de accu
Opmerking 2. Als ik het goed begrijp de plus van de mppt rechtstreeks op de hh accu met daartussen een hoofdschakelaar.
Opmerking 3. De dynamo is geen 180 maar 150A.
Opmerking 4. Zal me daar eens in verdiepen.
Opmerking 5. Ik heb nu een blokzekering van 100A op de hh accu. Waar plaats ik de hoofdschakelaar? Blokzekering vervangen door een megafuse en hoofdschakelaar tussen hh accu en megafuse?
Opmerking 6. Ik ga met een massa strip werken. Heb nog een messingstrip liggen waar ik deze van wil maken.
Opmerking 7. Je zegt 6 mm2 voor de waterpomp. Ik heb een shurflo whisper king die heeft een verbruik van 5,5 A maximaal en met een kabellengte van 4 meter kom ik op 1.5 mm2

Groet, André


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

gsm schreef:Wat Kampo schrijft is theorie en zal je alleen onder perfecte situaties halen net zoals je huispanelen
Het paneel op de camper liggen plat en alleen al daardoor haal je nooit het volle rendement en zal je met een 260Wp icm de 75/15 goed werken
Ik heb een 265Wp met de 75/15 en werkt perfect.
Ik ga hier ook niets aan aanpassen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Kroppie »

en een victron 75/15 heeft een ingebouwde begrenzing, boven de nominale belasting geeft ie niet meer door(tot een bepaalde grens natuurlijk), er gaat dus niets stuk alleen mis je dan in sommige zelden voorkomende gevallen een klein beetje opbrengst, nou en, de zon is gratis.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Atoz »

Jos je schrijft wat ik wou schrijven, maar het kwam niet uit de pen. Hij begrenst.
En als er zoveel zon op je panelen valt dan zijn je accu's waarschijnlijk ook wel erg snel geladen...

Meestal is dat bij ons voor 13u00....

Bij onze huisinstallatie zie er dat als volgt uit.
Onze installatie is begrenst op 1,5 kW.
Bijlagen
image-2017-12-30.jpg
image-2017-12-30.jpg (24.72 KiB) 553 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Atoz op za 30 dec 2017, 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door gsm »

Ik heb een hoofdschakelaar tussen het paneel en de MPPT en de MPPT via een 20A zekering direct op de HH accu
Start assist niet gebruiken als je de 120A Cyrix gebruikt want die kan de ampere niet aan als je gaat starten op je HH accu.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie