Ombouw Citroen Jumper L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Kroppie »

max opbrengst komt vaak voor bij koud weer en een lichte sluierbewolking welke voor een bepaalde reflectie zorgt,
veel zon en een hete dag zorgt voor een lagere dan max opbrengst.

een zonnepaneel levert per graad celcius boven de 25 graden paneel temperatuur een half, (0,5%) minder opbrengst dus een paneel temperatuur van 65 graden wat heel normaal is in de brandende zon bij 30 graden, zorgt voor een 20% lagere opbrengst.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door PaulBng »

Emmer water op flikkeren?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Hoofdnoorman »

Nuh, emmer water er onder door.
Lekker een apart pompje tussen de inlaat en uitlaat van de boiler zetten. Naar het dak en de panelen vanaf onderen koelen. Even een NTC er bij die zorgt dat het pompje pas aanslaat als het onder de panelen 40° is.
Lijkt mij een mooie oplossing.
Ga ik aan werken. :-B

EDIT: Als ik er tijd voor kan vinden. :wtf:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door PaulBng »

Interessant concept, Rudy!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Kroppie »

en wie haalt er waar koud water?
mss kun je dan beter een dynamo aan een waterturbinetje monteren en op de kraan aansluiten, 2 vliegen in 1 klap.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door kampo »

Er moet iemand zijn die wat inhoudelijks schrijft want anders is er niets om commentaar op te geven :-B :-B :-B
Soms lijkt het hier wel op een wedstrijdje besparen of is het de gewone Nederlandse zuinigheid ? :P
Van mij mag iedereen doen wat hij wilt maar zelf ga ik niet systematisch met alles op de limiet zitten.
Ik hou van wat reserve.
Dat sparen doe ik niet voor de kabelsectie, niet voor een accu, een lader en ook niet voor een MPPT.
Natuurlijk ben ik al wat meer gevallen tegen gekomen waar het door samenloop van omstandigheden misgelopen is.
Meestal niet, dat klopt...

Toch nog een paar vragen op je opmerkingen.
Opmerking 1. De mppt zit dicht bij de accu daar beneden naast de accu is het koelst en korte kabellengte dus minder verliezen wat hetzelfde is als hoger solarrendement
Opmerking 2. Als ik het goed begrijp de plus van de mppt rechtstreeks op de hh accu met daartussen een hoofdschakelaar. inderdaad
Opmerking 3. De dynamo is geen 180 maar 150A. zal volgende keer mijn bril opzetten. Dat heeft wel een impact op de keuze tussen een Cyrix van 120A of van 230A. Met de dikke kabel van 35mm² kan je hoge stromen krijgen, kortstondig, als je HH accu eens helemaal leeg is. Het zal wel net gaan met een 120A Cyrix en 100A zekeringen, maar voor mezelf gebruik ik in zo een geval een 230A Cyrix en zekeringen van 125A. Ik heb het niet zo met die 120A Cyrix in combinatie met een moderne grote dynamo, die kleinste Cyrix heeft echt hele dunne inwendige draadjes, dus niets reserve.
Opmerking 4. Zal me daar eens in verdiepen.
Opmerking 5. Ik heb nu een blokzekering van 100A op de hh accu. Waar plaats ik de hoofdschakelaar? Blokzekering vervangen door een megafuse en hoofdschakelaar tussen hh accu en megafuse? De hoofdschakelaar mag zowel voor als na de hoofd zekering. Die blokzekeringen nemen veel minder plaats en zijn dus heel geschikt voor jou installate. Megafuse systeem heb je meer plaats nodig.
Opmerking 6. Ik ga met een massa strip werken. Heb nog een messingstrip liggen waar ik deze van wil maken. prima
Opmerking 7. Je zegt 6 mm2 voor de waterpomp. Ik heb een shurflo whisper king die heeft een verbruik van 5,5 A maximaal en met een kabellengte van 4 meter kom ik op 1.5 mm2 Je hebt het begrepen, ik ken je verbruikers niet dus moet ik raden. Zo ver zat ik er niet naast dus. Op je schema kan je meteen de zekeringmaat zetten van pomp, koelkast,verwarming, enz
dan moet je later niet meer zoeken



Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Atoz »

Zelf prefereer ik een zuinige manier van denken. En met een reserve camper op je bankrekening is toch helemaal niets mis mee.
Maar ik was op mijn 50 al Pensionata dus moet ik het uiteindelijk sinds dan wel heel erg zuinig doen :-B

@Rudy
Als je nu eens koude lucht blaast over de panelen, hoef je geen water aan te slepen en elektriciteit heb je toch genoeg.
Eventueel zou je zelfs je automatische schotel kunnen gebruiken om de ventilator uit te richten.
Deze uitbreiding verhoogt in elk geval de waarde van je camper.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door kampo »

Hier nog een detail van het aansluitschema van die Cyrix relais.
@intrudy. De schakelaar op de startassist vervang jij best door een mannelijk+vrouwelijk stekkertje aan een kabeltje van 15 cm.
Zo kan je in een noodgeval het brugje sluiten.
Dan niet starten want daarbij krijg je pieken van 600A maar even stroom overpompen gaat wel.


Afbeelding



Hier een voorbeeld van verkeerde zuinigheid.
Gebeurd rond kerst 2014 in de buurt van Dendermonde.
Brand is ontstaan door samenloop van omstandigheden.
De expert van de verzekering heeft achteraf kunnen bewijzen dat de brand aan het scheidingsrelais is ontstaan.
Vermoedelijk doordat de bekabeling rondom het scheidingsrelais onvoldoende afgeschermd was.
Gelukkig had ik er helemaal niets mee te maken. Maar ze vroegen me wel om advies.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Wow dat ziet er hevig uit. Hopelijk overkomt mij dat nooit. Daarom vraag ik liever alles 10 keer voor ik alles definitief aansluit.
Het 12 volt elektra is niet mijn sterkste kant ik hou het liever bij meubeltjes maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

In mijn vrije dagen nog wat aan de camperkunnen doen.
*Keukenblok geplaatst

*Bovenkast boven keuken geplaatst

*Boven de schuifdeur klepje voor het
schakelpaneel en meters.

*Verhoging dinette.

*Deksel op zitbankje
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door Kroppie »

is doodskisten maken een andere hobby van je? :D , of heb je ze op voorraad?(gezien de achtergrond).

word mooi de camper. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Haha nee die worden gespoten door onze spuiterij

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door ThomasJumperHendriks »

@ kampo, vraagje.
Je zegt dat de carrosserie niet gebruikt mag worden als massa.

Ik heb dit zekeringen kastje.

Afbeelding

Daar kan ik alles op vast zetten. Maar waar moet ik dan heen met de min kabel? Naar de hh accu is mijn plan en de min vd hh wil ik eigenlijk op de carrosserie vast zetten.

Hoor het graag. Gr. Thomas


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
intrudy
Berichten: 257
Lid geworden op: di 02 feb 2016, 0:35
Locatie: Maasdam

Re: Ombouw Citroen Jumper L3H2



Bericht door intrudy »

Ik ga de massa niet aan het chassis maken. Bij mij wordt de startaccu verbonden met een massa kabel naar de hh accu. Vanaf de hh accu naar massa verdeelstrip waar alle massa kabels op worden aan gesloten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Plaats reactie