Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Transitje »

Medeforumlid Bekkema heeft het uitvoerig beschreven op zijn site, kijk bij de bouw van de LT 35, verbreding: http://www.hamobeja.nl/
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Wat een werk zeg, dat gaat me echt te ver. Als het in de handel was dan had ik het misschien gedaan, maar zelf mallen maken en met fiberglass smeren ga ik echt niet doen.
Wordt dus een bed in de lengte
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Toedeledoki

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Toedeledoki »

Daarnaast is het ook nog eens foeilelijk. :(
Gebruikersavatar
Moi
Berichten: 1724
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 0:52
Locatie: Loppersum (Gr)

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Moi »

Kijk even op camperpunt.nl/bedverlenger-buscamper.
Zie niets van onder het rijden.
Pössl Roadcruiser.
Martine P
Berichten: 2
Lid geworden op: do 09 jun 2016, 22:15
Locatie: Arnhem

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Martine P »

Ik ben sinds een maand ook eigenaar van een Renault Master L3H2 uit 2008 145pk.
Heel erg blij met deze afmeting, omdat ik het bed in de lengte wil hebben. Overdwars is geen optie.

Ik ben het afgelopen weekend bezig geweest met het bed. Het is bijna af, maar ik kan al wel zeggen dat het ontwerp voor mij werkt. Ik heb me inspireren op foto's van Pinterest. Ik voeg daar de foto's van toe, omdat mijn bed nog niet helemaal af is. Voordeel is dat je er tevens een bank van kan maken. Nadeel is dat je niet zoveel opberg ruimte zult hebben als in jouw eerste opzet.

ps. 20 juli rdw keuring voor het camperteken. Even improviseren en zo snel mogelijk keuring klaar maken dus.

Het lukt niet om foto's toe te voegen! :|
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Tja, de bouw wil maar niet op gang komen vanwege diverse technische problemen en kosten.
wel heb is ondertussen de airco werkend. de eerste Compressor die ik gemonteerd heb heeft het maar liefst 2uur volgehouden. 2e gemonteerd en deze blijft het voorlopig doen. laten we het maar houden op een maandag morgen modelletje.
Ook zijn er 4 nieuwe Michelin banden gemonteerd, dus daar hoef ik me voorlopig geen zorgen over te maken.
Wat er nog overblijft is een vreemd geluid tijdens het sturen "wowwowwowwow" klinkt het, hoe scherper je stuurt hoe erger dat het wordt. op lage snelheid (onder 60km/h) hoor je niks als je recht door rijd, daar boven hoor je het ook. weet nog niet precies wat dit zou kunnen zijn.
en gister middag ontdekte ik ineens een lek spoor van een vloeistof binnenin de cabine vanaf de doorgang van het koppelingspedaal naar beneden. en gezien dit een hydraulische koppeling betreft zal dit wel een lekkende cylinder zijn. kan er ook nog wel bij.
ik zit straks al aan de 2000,- aan reparaties voordat ik überhaupt kan beginnen. en maandelijks 144,- overmaken aan de staat vanwege de belasting is ook niet prettige.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ondertussen wel aan het ontwerp begonnen in "Sketch-up"
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het idee is dat het bed gewoon in de lengte komt 200x175cm.
het voorste deel zal schanierbaar zijn zodat je bij de kratten kunt onder het bed als je in de bus staat.
het kook gedeelte maak ik zo compact mogelijk met een 1pits + spoelbak combi van 53x32,5cm.
dit om aan de inrichtings eisen te voldoen. mogelijk laat ik de koel/vries combi nog iets zakken zodat er een combi-magnetron boven kan.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Het "wowwowwowwow" geluid is gevonden, ik dacht dat het de aandrijfas was. maar het was het wiellager.
deze heb ik natuurlijk weer zelf vervangen, het was een hele klus maar het is toch gelukt.

Nu eerst eens zorgen dat het spaarpotje enigszins gevuld gaat worden om wat aankopen te gaan doen:
*Kookplaatje/spoekbak/kraantje
*schoonwatertank
*vuilwatertank

twijfel nog tussen drukpomp of dompelpomp.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Net terug van onze vakantie in Zuid Frankrijk, we hadden een chalet geboekt op een camping.
Maar op de heen en terug weg hebben we in onze bus overnacht (nog geen camper)
de rit was niet echt een pretje vanwege een constant gierend geluid van de motor.
toch heeft de bus de rit heen en terug overleefd.
bij thuiskomst eens op inspectie gegaan naar dit geluid.
ik heb de Multi-riem verwijderd en de bus gestart en toen was het geluid weg.
dus moest de Dynamo, stuurbekrachtigingspomp, Aircocompressors (nieuw dus zal wel niet) of 1 van de hulp pulleys zijn. na een korte slinger aan de pulley van de dynamo was het duidelijk dat de lagers op zijn.
deze heb ik vervangen en toen was het geluid gelukkig weg.
Afbeelding

Op de weg naar huis kwam het geluid van een onlangs vervangen wiellager weer naar voren,
erg vreemd. deze heeft nu nog geen 3500km gedraaid, ik ga van de week op onderzoek uit.
maar een nieuw lager mag niet na 3500km stuk gaan.

----------------------------------------------------------------------------
Eigenlijk dus best wel een "Kat in de zak bus" al deze reparatie kosten en tijd hebben er voor gezorgd dat ik nog steeds niet aan het "Camper bouwen" toe kom. de vraag is wanneer houdt op.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
caradocamper
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 26 aug 2016, 20:26

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door caradocamper »

Mocht je nog niet weten hoe je de indeling wilt maken ,misschien heb je wat aan deze voorbeelden/foto's

http://customcamp.nl/kampeerauto-op-maa ... perinbouw/
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

caradocamper schreef:Mocht je nog niet weten hoe je de indeling wilt maken ,misschien heb je wat aan deze voorbeelden/foto's

http://customcamp.nl/kampeerauto-op-maa ... perinbouw/
Ik ken de website, Sterker nog dit bedrijf zit in mijn woonplaats.
Mijn plan was ook om t.z.t. daar eens te gaan kletsen over dingen die ik wil uitbesteden.
Mijn voorlopige ontwerp kun je ietsje terug in dit topic bekijken.
Vind het trouwens erg vreemd/jammer dat er geen reacties op gekomen zijn.
Afbeelding
grotere plaatjes vind je iets verder terug in dit topic
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
caradocamper
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 26 aug 2016, 20:26

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door caradocamper »

Ik had je tekeningen gezien maar had ook begrepen dat je er nog niet helemaal uitwas.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk
marcel-m
Berichten: 894
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 22:59
Locatie: middelburg

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door marcel-m »

Eigenlijk dus best wel een "Kat in de zak bus" al deze reparatie kosten en tijd hebben er voor gezorgd dat ik nog steeds niet aan het "Camper bouwen" toe kom. de vraag is wanneer houdt op.[/quote]

Het houd niet op!
Onderhoud en reparatie blijven komen en zolang je het zelf op kan lossen is het te overzie en in mijn geval geniet ik er van dat het me elke keer weer lukt om dat oude beestje aan de praat te houden.
na gedane arbeid smaakt een goudgele rakker altijd!
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

caradocamper schreef:Ik had je tekeningen gezien maar had ook begrepen dat je er nog niet helemaal uitwas.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk
Kijk, weet je wat het is.
Met het bed in de lengte heb je niet veel optie's.
Ben blij dat ik een L3 gekocht heb, daar twijfelde ik nog aan.
Ik wil graag een vast bed zodat er geen moeite gedaan
Hoeft te worden om te gaan slapen.
Tevens heb je zo ook meer slaapcomfort dan allerlei losse stukken matras/foam die een bed moeten vormen.
Geen idee hoe het anders kan. Zoals ik het nu gepland heb kan er ook een hoop mee onder het bed voor een 4x4 campeer weekend. Denk aan gereedschap, onderdelen, generator, verlichting, kabels, BBQ, extra klepkoelkast voor goudgele rakkers, etc. En als je een opbouwbaar bed maakt wordt dat lastig. Of je moet dat op een dubbele bodem gaan maken.
En dus je zit/slaap setup op een vloerplaat gaan maken op +60cm o.i.d.
Mocht er nog iemand anders een idee hebben, Dan hoor ik dat graag.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
caradocamper
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 26 aug 2016, 20:26

Re: Renault Master L3H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door caradocamper »

De gele renault master heeft een vaste lengte bed met daar onder ruimte voor wat je wilt. Om alle foto's trein zien moet je wel ff op klik hier drukken.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y625-U51 met Tapatalk
Plaats reactie