Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door zuk4wd »

Eind Oktober wordt de bus nog 1x gebruikt als camper in de huidige staat.
Daarna gaat de "Echte" bouw beginnen. Tot die tijd doe ik er wel dingen aan maar die niet ongedaan hoeven te worden.
Zo vond ik het achteruitrijlicht zeer matig. Daar heb ik dus even een kleine upgrade uitgevoerd.
Afbeelding
2x een 12W LED Floodlight, Deze schakelt mee op de originele verlichting maar is ook apart in te schakelen vanuit de cabine/leef vertrek.
De 12V Voorziening komt natuurlijk uit de "Aux" accu.
Ik wou nergens in boren onder de bus, Dus heb ik maar 2 Alu plaatjes van 4mm achter een bestaande bout gelegd.
Het LED armatuur zit van met een M6 verzonken inbus aan het alu plaatje.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door Richie »

Ziet er netjes uit, maar apart aan schakelen mag niet volgens mij.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door zuk4wd »

Zou niet weten waarom niet. dient als "werkverlichting"
Op het dak van mijn 4x4 staan 2x LED Bars (2x40Watt Floodlights), en 2x Halogeen verstralers op de bullbar, Deze mogen niet eens mee schakelen op grootlicht omdat ze niet binnen "X" Cm van de koplampen zitten.
Zitten op een aparte schakellaar met markering "Werklicht voor"
Aan de achterkant zitten ook 2 lampen (55Watt halogeen floodlights) deze worden meegeschakeled op de achteruit maar zijn ook inschakelbaar d.m.v. schakellaar mer markering "Werklicht achter"

Dit gaat al jaren zonder problemen door de APK
Laatst gewijzigd door zuk4wd op di 12 dec 2017, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door Richie »

Ik dacht te weten dat dit niet mocht om anderen niet onnodig te verblinden (bijvoorbeeld als je vergeet deze uit te doen).
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwprojec



Bericht door zuk4wd »

Het hele project staat op een laag pitje, Het weer zit niet mee.

* Tijdelijk interieur moet eruit. (Gebruikt voor keuring en 4 weken vakantie)
* Diverse ramen monteren. (Zoek nog degelijke dakramen met RAL9010 afwerking ipv vieze creme).
* Plaatsen zonnepanelen.
* Vloer en wand isolatie plaatsen.

Allemaal klusjes waar je een beetje goed weer bij moet hebben.
Frustratie ten top :bang: wil verder.

Ondertussen wel de eerste APK achter de rug zonder enig probleem.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Afgelopen weekend samen met mijn broer de 3D tekening gemaakt.
Ik zat met de vraag of mijn ideeën toepasbaar zouden zijn.
Gelukkig bleek dit het geval. er zijn nog wel wat mogelijkheden om iets meer "Lebensraum" te creëren echter zou dat betekenen dat ik nieuw aangeschafte materialen in de verkoop moet doen.
Het keukenblokje komt op 395mm diepte, dit zou nog minder kunnen maar dan moet ik een andere kook/spoel combi aanschaffen.
De Koelkast die we gaan aanschaffen is de Thetford T1090. lekker smal en hoog.
(Dit model is speciaal ontworpen voor buscampers en heeft ook geen ventilatie naar buiten toe nodig)

Afbeelding

Afbeelding

Onder het bed zie je 2x een tussen wandje.
In wand 1 komt een trapje/deur combi. deze zal toegang verschaffen tot de "Slaapkamer" van onze zoon.
Dit hebben we nu ook zo gemaakt en hij vind het prachtig.
Wand 2 dient ter afscheiding van de "Slaapkamer" en de laadruimte die overblijft voor de stoelen, Tafels, Accu's Multi-plus, Water, etc.

Afbeelding

Natuurlijk komen er ook nog bovenkastjes.

Any questions or thoughts let me know
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Toxiq »

Wat een tof draadje ! erg leuk om te lezen
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Bedankt voor de reactie !

Eigenlijk moet ik nog beginnen.
ik zie enorm op tegen het bouwen van meubeltjes en afwerking van alles.
Zit enorm te twijfelen of ik alles gewoon met multiplex ga bouwen en alles laat zagen bij mijn favoriete bouwmarkt.
En dan alles gewoon ga schilderen. Of dat ik voor de "Reimo"" fineer platen ga. maar daar zit ik weer met de kant afwering van deurtjes en panelen in mijn maag, en wie gaat dat voor me zagen, Ik heb geen zaagtafel, en ook niet de ruimte om dit te gaan zagen
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Toxiq »

Bouwmarkt en zagen is zo ongeveer een garantie dat het allemaal net niet past
De meeste bouwmarkten zagen belabberd, machines zijn niet goed afgesteld etc
Als je iets te besteden hebt koop dan een invalzaag met liniaal, die hoeven niet heel duur te zijn, een paar zaagbladen Ecotools (prima bladen voor weinig) en je kan zagen naar hartelust
Met een inval zaag kan je overal werken, al leg je de platen op de grond (wel een paar latjes er onder)

Je mag best hierkomen, kan alles voor je zagen, maar je woont niet om de hoek

* heb je je pb gezien
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Ondertussen wat voorbereidingen aan het doen.
wist niet precies wat ik met de zijramen moest doe, S4, S5 of S7.
https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... uren/ramen

In de handleiding van de S7 staat dat deze gemaakt worden voor een wand met een Radius van 5000mm.
Wat ik gedaan heb is deze radius in Autocad getekend samen met 3 rechte lijnen van 600mm, 700mm en 800mm.
Een deel van deze tekening is vervolgens 1:1 geplot. dit heb ik op een stuk karton geplakt en uitgesneden zodat ik deze vorm tegen de zijwand van de bus kon houden.
Afbeelding
De conclusie is duidelijk, Bij een Fiat Ducato moet je dus de "S7" serie gebruiken.

Welke het precies gaat worden weet ik nog niet, Het zal een smalle worden in de linker wand zodat men vanaf de achterbank ook naar buiten kan kijken.
Aan de rechterkant zit in de schuifdeur al een raam, hier hoef ik dus niets aan te doen, Nou ja, niets aan te doen. De hele bus is nog voorzien van een 3M autowrap, deze moet ik nog verwijderen.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door ThomasJumperHendriks »

Mooie serie is dat!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Net 1 besteld https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... 7p-_-25076 560mm breed 465mm hoog

tevens besteld:

2x https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... af-_-24811 (dit kan ook anders, weet ik)
2x https://www.fiamma.it/nl/comfort-nl/dak ... ro-nl.html (ga beide positie's voorzien van 12v zodat hier later Fan unit bij kan) https://www.fiamma.it/nl/kit-turbo-vent-f-nl.html
10m 20mm dikke xtrem isolatie + lijm, kan ik weer even verder.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Inmiddels is alles binnen, er is een hoop duidelijk geworden over hoe je de dakramen moet inbouwen.
Zit echter nog met het S7 wand raam in mijn maag, daar zitten geen schroefjes bij.
Deze bestel je op wanddikte. je kan hier natuurlijk de dikte van het metaal + de houten verstevingsrand voor aan houden.
Echter weet ik niet of dit invloed heeft op de verduisterings/hor Rollo die ik er vergeten ben bij te bestellen.
m.a.w. waar moet ik rekening mee houden ? (weet ook nog niet hoe ik verder de wand moet/kan afwerken)

het gaat om dit raam: https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... 7p-_-25076
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Eindelijk goed weer, Niet te warm en geen regen.
Het moment om een dakraam in te gaan bouwen.
Maar voor dat we dat gaan doen moet natuurlijk eerst het dak even goed schoongemaakt worden.
Dit heb ik gedaan met een autowasborstel met lange steel, Een paar keer heb ik allesreiniger heb aan het begin van de slang gedaan.
Afbeelding
Hoe slecht de hechting van de laklaag op het dak is ook goed te zien.

Het afteken gaat lekker snel met een Dometic Heki adapter inbouwframe.
Alleen even aan de binnenkant kijken of je niet in een spant uit komt.
Vervolgens heb ik de rand afgeplakt en de directe omgeving beschermd tegen metaalsplinters d.m.v. 2 laagjes kranten papier.
Afbeelding

Aan de onderkant van het dak heb ik een oud hoeslaken opgehangen met wasknijpers en spanbandjes eronder door.
Dit is natuurlijk gedaan om de metaal splinters niet overal terug te vinden.
Vervolgens heb ik een gat geboord van 13mm en ben ik begonnen met zagen met de decoupeerzaag.
Toen ik 3 kanten had gehad heb ik het middelste valk op z'n plek gehouden met 2 lasmagneten zodat dit paneel straks niet naar beneden valt.
Afbeelding

Vervolgens heb ik de kranten weggehaald en de scherper randjes eraf gehaald met een vijl.
Daarna heb ik de randjes voorzien van 3 laagjes zinkspray.
De heki adapter heb ik op het dak gemonteerd met een flinke lading kit, Aan de onderkant zit een houten frame. (helaas geen foto)
Toen het dakraam ook voorzien van kit en geplaatst op het dak.
Afbeelding

Het dakraam een "Fiamma VENT F PRO" wordt geklemd door aan de binnen kant er een bijgeleverd frame tegen aan te schroeven. Zo zitten er geen schroeven door het dak en zit het toch heel goed vast.
Afbeelding
Ik heb voor dit raam gekozen omdat het:
* Een laag model is.
* Klem bevestiging heeft.
* Slinger bediening heeft.
* Fatsoenlijk dicht. (vergrendeling d.m.v. 2 haakjes)
* Er een ventilator unit in kan.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Plaats reactie