Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Die stijl zit daar om een beetje stevigheid te creëren, In mijn geval was dit gebruikte kit al uitgedroogd en stond de stijl los van het paneel.
Als er een raam geplaatst wordt dan vervalt deze stijl ook, Dus het is niet echt onderdeel van de constructie.

De isolatie is 1cm X-trem. daaroverheen wordt straks 4mm multiplex met vilt/sky erop gelijmd.
waardoor de stijfheid van het paneel veel groter is dan origineel.

Aan de kant van de schuifdeur heb ik ook 2 stukken van 50x50cm anti-dreunplaat aangebracht onder de 1cm X-Trem.
Dit heeft enorme invloed op het geluid van het sluiten van de schuifdeur.
Afbeelding
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
pauluzz
Berichten: 207
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 22:23
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door pauluzz »

zuk4wd schreef:
ma 14 jan 2019, 9:49
Verder met de bevestiging van het plafond.
In bestaande gaten in de ribben van het dak plaats ik M5 bindklinkmoeren.
Samen met polymax kit zorgt dit er voor dat de 8mm Multiplex strook goed blijft zitten.
Afbeelding
Hieraan kan ik straks de plafondplaat aan monteren en eventueel de bovenkastjes.

Alle stroken zitten hier op hun plek.
Afbeelding
De spanten en de strook multiplex worden bekleed met 5mm X-trem. Zo is er geen "Wit" meer zichtbaar, Ondanks dat 5mm niet veel
voorstelt is het altijd beter dan helemaal niets. Toch is het voor het gevoel een groot verschil tussen het blik en de 5mm X-trem qua temperatuur.
Jij hebt goeie ideeën,
Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Afbeelding

Druk bezig met het lijmen van de 5mm X-trem. voordat ik verder kon moest ik eerst alle kabels uitlaten komen in het vlak waar ik het wou hebben.
Zodat vervolgens in de plaat die er voorkomt op de juiste plaatsen de leidingen kunnen worden door gevoerd.
in totaal 13x 16mm en 7x 13mm buis. Waarschijnlijk verzin ik nog wel iets waardoor er nog meer leidingen nodig zijn.
Dit moet gebeuren voor dat straks alle openingen afgeplakt zijn door de 5mm X-trem.

Tot nu toe zijn er circuits voor:

* 230VAC (van en naar Multiplus en naar de diverse WCD's en gebruikers)
* 12VDC
* 12VDC (maar dan van DC/DC converter)
* RGBW Led
* DMX-512
* Audio (Speaker & Line)
* CVBS (Video van camera's)
* HDMI
* Victron Bus/Direct
* Planar controls
* Licht knoppen
* Diverse meet/Stuur leidingen (t.b.v. eventuele toekomstige watertanks/magneetkleppen)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door JTG »

Goed bezig, ik ben inmiddels met versie 2 begonnen van het montagebord voor de electra, de eerste vonden we toch te krap worden uiteindelijk dus verlengd en loopt nu van rechtsachter tot bijna aan de schuifdeur over zo'n 2 meter lengte. Volgende keer maak ik het paneel eerst van dik karton om te passen en uit te meten hoe en waar de kabels moeten gaan lopen. Al doende......
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien. Ik hou je topic in de gaten :)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Kleine update. (Niet veel tijd gehad om aan de camper te werken)
Afbeelding
Nog meer 5mm isolatie geplaatst, en nog wat meer kabels. Zo vlak voor dat je er voor zorgt dat iets niet meer toegankelijk wordt bedenk ik altijd nog wel iets waar voor ik mogelijk nog kabels nodig heb.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Coehorj
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 18 feb 2019, 18:57

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Coehorj »

Goededag,

Ik heb een Ducato L2H2 uit nov 2014 en wil de gordelbok plaatsen op de 3450mm basis. Kunt u mij misschien vertellen gemeten vanaf het tussenschot wat ik op eerdere foto's zag, op welke meting de achterkant van de leuning dan komt???? Zo kan ik uitrekening wst er overblijft voor kast en bed.

Ik hoor het graag

Gr Jasper
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Hoi Jasper,

Mijn reactie heeft even geduurd. (was ff op vakantie).

Wat hebben we gedaan.
De VSR Systeme Gordelbok ingebouwd in Fiat Ducato L2H2.
Eerst in de positie zoals door VSR wordt voorgeschreven voor de wielbasis van 3450mm.
De ruimte die er overbleef om een zithoek/dinette vond ik onvoldoende, Vervolgens besloot ik de gordelbok op de plaats van de 4035mm
wielbasis (L3) te monteren. Het verschil is ongeveer 31cm.
Afbeelding
Ik heb alleen gemeten zoals getoond op de foto. Dus vanaf de voorkant van de voet van de gordelbok.
Alle tekeningen en andere info vind je op mijn website. http://www.suzuki-4wd.nl/camper/
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Achterin de camper zijn we begonnen met het verlijmen van vilt.
Afbeelding
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Even een klein zijspoor.

"Camper elektra" is vrij kostbaar.
Maar dat merk je met wel meer hobby's/bezigheden alles waar dan "Boot", "Paard", "Baby", etc. voor staat is dan in eens duurder.
Meestal gaat het om normale producten die dan door het naampje ineens kostbaarder zijn.

Verdeelpunten t.b.v. 12V zijn ook belachelijk duur in mijn ogen. Een stuk kunststof met een bout erdoor vraagt men gerust rond de €10,- voor.

Hier is het prototype 3D geprint.
Afbeelding
Netjes uitgevoerd met een dopje aan de onderkant. Deze ontbreekt bij de meeste fabrikanten. Nou maakt het 9 van de 10x voor de "Min" niet zo veel uit, maar bij de rode "Plus" variant vind ik het wel een veilig gevoel.
We gaan ook nog een M10 variant maken, en mogelijk ook nog versie's met meer dan 1 bout.
(hier zoek ik nog een betaalbare en makkelijk verkrijgbare geleider voor, Koper/Messing/??? strip)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door JTG »

:-B door de kosten van die strip was het voor mij toch handiger om er 1 kant en klaar bij Ali te bestellen... maar ik snap je gedachtegang helemaal. Ik print me suf ;-) wat dacht je van een 80mm slanghouder voor de luchtinlaat van de kachel bijvoorbeeld... printing as I write this
80mm slanghouder.jpg
80mm slanghouder.jpg (42.99 KiB) 1873 keer bekeken
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Lekker Paasweekend achter de rug.
Goed weer en 4 dagen BBQen.
Maar ook verder met de werkzaamheden.

De wielbakken bekleed met vilt.
Ook een begin gemaakt aan de ophanging van het bed. Deze komt op aluminium hoekprofielen te liggen 40x40x4.
Het profiel zit vast op de orginele M8 punten waar de sjorogen normaal aan vast zitten + 4x een M8 intrekmoer in de 12mm multiplex plaat + 3x M5 trekvelsmoer in de caroserie.
Afbeelding

De plaat boven de wielbak (passagiers kant) voorzien van 2 sleuven (overdruk afvoer) en een sparing voor inbouw 230V WCD.
Vervolgens bekleed met vilt.
Afbeelding

De plaat boven de wielbak aan de bestuurderskant is een heel ander verhaal.
Hier worden alle 12V en 230V componenten aan gemonteerd.
De kabels komen door het paneel heen en komen vervolgens in een kabelgoot of verdeelkastje terecht.
Afbeelding

Alle technische zaken vragen om een goede planning, 421x meten, passen, en aftekenen.
Op de foto rechts boven de Heavy-Duty uitvoering van ons eigen gemaakte massa verdeelpunt. (mogelijk binnenkort in productie)
Afbeelding
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door pele »

Prachtig degelijk werk!
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Navigator »

Mooi om de vorderingen te zien. Soms is bouwen leuker dan het reizen zelf :-B
Forum verlaten.
Plaats reactie