Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
A.S. Weekend weer ff op pad. Matras en keukenblokje erin en gaan.
Daarna verder met o.a. dakraam nummer 2. en Solar panel. wil alles aan het dak in 1x goed hebben.
Echter gezien de "camper" solar panels kostbaarder zijn dan die voor een huis, Zie ik nog geen reden om niet gewoon die voor een huis te gebruiken.
Stuk betaalbaarder en meer vermogen voor minder geld. zit aan deze te denken: https://stralendgroen.nl/product/q-cell ... ack-310wp/ iemand ook maar 1 reden om dit niet te doen ? (Wat maakt een solar panel een "Camper solar panel")
Daarna verder met o.a. dakraam nummer 2. en Solar panel. wil alles aan het dak in 1x goed hebben.
Echter gezien de "camper" solar panels kostbaarder zijn dan die voor een huis, Zie ik nog geen reden om niet gewoon die voor een huis te gebruiken.
Stuk betaalbaarder en meer vermogen voor minder geld. zit aan deze te denken: https://stralendgroen.nl/product/q-cell ... ack-310wp/ iemand ook maar 1 reden om dit niet te doen ? (Wat maakt een solar panel een "Camper solar panel")
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Als je ze kwijt kunt, geen probleem. Vaak hebben ze wel een hoger voltage dus zit je wel aan een mppt vast.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
- ThomasJumperHendriks
- Berichten: 223
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Gewicht?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Wij hebben nu op de derde camper gewoon huis panelen liggen. Ideaal. Wij hebben nu 260watt voor 105 euro euro. Alleen een iets betere laadregelaar nodig maar dat kan met mak uit.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Een "Gewoon" Zonnepaneel gaan we voor, maar eerst nog het 2e dakraam monteren zodat ik precies weet hoeveel ruimte er over blijft.
Ook nog even uitzoeken welke montage brackets het beste passen bij zo'n groot paneel. De zogenaamde "Spoiler brackets" zijn er niet in die breedte.
Ook nog even uitzoeken welke montage brackets het beste passen bij zo'n groot paneel. De zogenaamde "Spoiler brackets" zijn er niet in die breedte.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Ook zijn we begonnen met isoleren, Voor we beginnen hebben we de vlakke schoon en vetvrij gemaakt.
We gebruiken 2cm dikke X-trem + de lijm die er bij hoort.
(ik had nog een ontdreuningsplaat over, Hier heb ik stroken van gesneden en tussen de ribben van het dak geplakt)
We gebruiken 2cm dikke X-trem + de lijm die er bij hoort.
(ik had nog een ontdreuningsplaat over, Hier heb ik stroken van gesneden en tussen de ribben van het dak geplakt)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Natuurlijk moet er in de cabine ook nog isolatie worden aangebracht.
Het plafond en de kunstof-bak verwijderd en alles goed schoongemaakt. Vervolgens heb ik anti-dreunplaat aangebracht.(Isolatie volgt)
Ook heb ik de bestaande vloer er uit gehaald.
Hier onder lag nog heel veel zaagsel (zaagtafel stond vaak te draaien achterin de bus denk ik)
De vloer is gemaakt van 18mm betonplex met anti-slip coating en weegt 71,2KG. Hier ga ik dus wat anders voor terug plaatsen
Het plafond en de kunstof-bak verwijderd en alles goed schoongemaakt. Vervolgens heb ik anti-dreunplaat aangebracht.(Isolatie volgt)
Ook heb ik de bestaande vloer er uit gehaald.
Hier onder lag nog heel veel zaagsel (zaagtafel stond vaak te draaien achterin de bus denk ik)
De vloer is gemaakt van 18mm betonplex met anti-slip coating en weegt 71,2KG. Hier ga ik dus wat anders voor terug plaatsen
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
De Betonplex vloer wordt vervangen door 9mm Multi-plex.
Hier komt nog 1cm isolatie onder.
Ook is het 2e dakraam ondertussen geplaatst.
Tevens is de Planar heater binnen
Meteen alvast een 8mm dikke verhoging gemaakt zodat de heater makkelijk tussen de ribbels van de vloer geplaatst kan worden.
Het plaatsen van de heater zal op een later moment gebeuren samen met een VSR gordelbok. (Maar op de een of andere manier hebben ze daar geen zin aan handel, er wordt niet of pas 2 weken later op mail gereageerd, Ik heb dus ook nog niks besteld)
Achter de schuifdeurrail gaat het bij veel van de bussen mis, En ook bij die van mij was het feest al een beetje begonnen.
Met het verwijderen van de "Autowrap" zijn we ook begonnen, Ik kan u verzekeren dit is geen leuk klusje.
De wrap laat zich moeilijk van de bus verwijderen, Laat veel lijmresten achter en her en der trek ik zelfs de lak van de bus
Op mijn 4x4 Hobby website heb ik de download sectie 8 blokschema's geplaatst van kleine tot grote 12v systemen t.b.v. Campers.
deze kun je hier vinden http://www.suzuki-4wd.nl/tech/downloads/
Kortom, er wordt nog steeds aan gewerkt.
Hier komt nog 1cm isolatie onder.
Ook is het 2e dakraam ondertussen geplaatst.
Tevens is de Planar heater binnen
Meteen alvast een 8mm dikke verhoging gemaakt zodat de heater makkelijk tussen de ribbels van de vloer geplaatst kan worden.
Het plaatsen van de heater zal op een later moment gebeuren samen met een VSR gordelbok. (Maar op de een of andere manier hebben ze daar geen zin aan handel, er wordt niet of pas 2 weken later op mail gereageerd, Ik heb dus ook nog niks besteld)
Achter de schuifdeurrail gaat het bij veel van de bussen mis, En ook bij die van mij was het feest al een beetje begonnen.
Met het verwijderen van de "Autowrap" zijn we ook begonnen, Ik kan u verzekeren dit is geen leuk klusje.
De wrap laat zich moeilijk van de bus verwijderen, Laat veel lijmresten achter en her en der trek ik zelfs de lak van de bus
Op mijn 4x4 Hobby website heb ik de download sectie 8 blokschema's geplaatst van kleine tot grote 12v systemen t.b.v. Campers.
deze kun je hier vinden http://www.suzuki-4wd.nl/tech/downloads/
Kortom, er wordt nog steeds aan gewerkt.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Ziet er goed uit! Waarmee behandel je de roestplekken van de rails?
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
1: "Stop Rust" (Motip)
2: 2 laagjes primer (Motip)
3: 2 laagjes autolak (Motip)
alles verkrijgbaar bij "Bauhaus" in Hengelo, Zelfs de juiste kleurcode
2: 2 laagjes primer (Motip)
3: 2 laagjes autolak (Motip)
alles verkrijgbaar bij "Bauhaus" in Hengelo, Zelfs de juiste kleurcode
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Goed bezig.
Misschien de warp eerst met een föhn warm maken?
Misschien de warp eerst met een föhn warm maken?
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Kleine update tussendoor.
Fiamma Vent Kit geplaatst
De Voedingskabels is een 2x2,5mm² Dubbel geïsoleerd, En gaat net voor dat deze de carrosserie in gaat in een flexibele buis richting het zekeringblok
Fiamma Vent Kit geplaatst
De Voedingskabels is een 2x2,5mm² Dubbel geïsoleerd, En gaat net voor dat deze de carrosserie in gaat in een flexibele buis richting het zekeringblok
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Project: Solar
Het doel was om een systeem aan te leggen wat krachtig genoeg is om een 230V koelkast via mijn 2KVA Multi-plus te kunnen gebruiken.
In Autocad heb ik een tekening gemaakt om zo diverse oplossingen te proberen, 2x paneel of 1x groot.
Met diverse maten geëxperimenteerd, Maar uit eindelijk toch voor 1 grote gekozen.
Het paneel heb ik gekocht bij de "Warmteservice.nl"
Het is een flink paneel, Maar het moet passen De solarcharger is natuurlijk een MPPT variant van Victron.
(tevens zie je een DC/DC converter, Deze is bestemd voor elektronica die niet tegen de hoge laadspanning van 14,7V kan)
Eerst even "Droog" passen, Zodat we kunnen zien waar de trespa vulplaatjes geplaatst moeten worden.
Ook monteer ik hier de montagehoeken aan het paneel vast zodat deze straks als 1 geheel het dak op kan.
Natuurlijk is er ook nog een kabel door het dak nodig. Ik heb gekozen voor een 2x4mm² kabel.
Hieraan heb ik de MC-4 stekkers gemaakt met behulp van een krimptang geschikt voor ongeïsoleerde AMPtjes.
Hier ligt het paneel op het dak Stevig in de Sikaflex 552AT kit.
De 2,4mm² kabel die al dubbel geïsoleerd is heb ik ook nog in een 3/4 Flexibele buis gelegd.
Hier zie je een behuizing voor 2 schakelaars, 1 t.b.v scheiden tussen solarpanel en MPPT charger en 1 t.b.v. scheiden tussen MPPT charger en accu.
De meningen over het nut hier van zijn verdeeld. Mij lijkt het handig in geval van nood en/of storingen.
Het doel was om een systeem aan te leggen wat krachtig genoeg is om een 230V koelkast via mijn 2KVA Multi-plus te kunnen gebruiken.
In Autocad heb ik een tekening gemaakt om zo diverse oplossingen te proberen, 2x paneel of 1x groot.
Met diverse maten geëxperimenteerd, Maar uit eindelijk toch voor 1 grote gekozen.
Het paneel heb ik gekocht bij de "Warmteservice.nl"
Het is een flink paneel, Maar het moet passen De solarcharger is natuurlijk een MPPT variant van Victron.
(tevens zie je een DC/DC converter, Deze is bestemd voor elektronica die niet tegen de hoge laadspanning van 14,7V kan)
Eerst even "Droog" passen, Zodat we kunnen zien waar de trespa vulplaatjes geplaatst moeten worden.
Ook monteer ik hier de montagehoeken aan het paneel vast zodat deze straks als 1 geheel het dak op kan.
Natuurlijk is er ook nog een kabel door het dak nodig. Ik heb gekozen voor een 2x4mm² kabel.
Hieraan heb ik de MC-4 stekkers gemaakt met behulp van een krimptang geschikt voor ongeïsoleerde AMPtjes.
Hier ligt het paneel op het dak Stevig in de Sikaflex 552AT kit.
De 2,4mm² kabel die al dubbel geïsoleerd is heb ik ook nog in een 3/4 Flexibele buis gelegd.
Hier zie je een behuizing voor 2 schakelaars, 1 t.b.v scheiden tussen solarpanel en MPPT charger en 1 t.b.v. scheiden tussen MPPT charger en accu.
De meningen over het nut hier van zijn verdeeld. Mij lijkt het handig in geval van nood en/of storingen.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.
http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
- Locatie: Veldhoven
Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject
Netjes allemaal, en die massaschakelaars je zult ze niet vaak gebruiken maar kan zeker geen kwaad !
Goed bezig!
Goed bezig!