aardlekautomaat en omvormer

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
vejego
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 14:57

aardlekautomaat en omvormer



Bericht door vejego »

Ik wil de stroom voor mijn 230 volt circuit halen uit de paal of de omvormer. Het simpelst lijkt me aan het begin van het circuit een stekker te maken die ik ofwel in een contactdoos van paalstroom ofwel in de contactdoos van de omvormer steek.
Ook wil ik een aardlekautomaat. Mijn vraag is moet ik die automaat plaatsen achter de stekker, zodat hij ook in de omvormerstroom zit, of tussen de paalstroombinnenkomst en de paalstroomcontactdoos zodat hij alleen voor de paalstroom werkt.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Tweede vraag is of de omvormer constant op de accu aangesloten kan zijn, of alleen als er 230 V geleverd moet worden.
Is het zinvol om tussen accu en 12V circuit een schakelaar te zetten zodat het hele systeem uitgeschakeld kan worden?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: aardlekautomaat en omvormer



Bericht door Cee Pee »

De buiten aansluiting via aardlek en zekering naar Ebl/lader en stopcontact en ook eventueel de 230 aansluiting van de koelkast.
En van de omvormer een stopcontact net naast het bovengenoemde stopcontact.
En dan middels een stekker de rest van het 230 volt boordgedeelte.
Dit is het simpelste en eenvoudig te realiseren.
Het kan natuurlijk ook via een omschakelautomaat.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Re: aardlekautomaat en omvormer



Bericht door snoopy »

Hallo,

weet niet hoe het in uw camper zit maar als ik een stekker van "wal"stroom in de camper steek gaat ook mijn koelkast op die elektra over. Heb je een flinke accu nodig. Dus dat wil je niet.
Hij moet dan ergens anders op aangesloten worden. Dus een circuit waar de koelkast NIET op zit. Bij onze vorige Hymer was dat redelijk snel uit te zoeken maar ik heb geen Hymer meer en weet ook niet meer waar of hoe. Schijnt ook per type verschillend te zijn.

Meestal zit je aardlekschakelaar in de camper (en thuis) direct voor hij de 1ste elektronica ingaat of achter de buitenaansluiting. Als je dus de stekker van de omvormer wel buitenaf aansluit lijkt mij de aardlek er automatisch tussen te zitten (als er nu al een inzit) of anders is hem daar zetten het slimste lijkt mij.

Mijn omvormer (Victron echte sinus 750W) heeft een schakelaartje waardoor je hem eenvoudig aan of in standby kan zetten. Wat mij op is gevallen, in de nu jaren dat ik hem gebruik, is dat hij in de Standby stand best nog veel gebruikt. Dus hij gaat alleen aan via het schakelaartje als we hem nodig hebben.
Maar mogelijk gebruiken andere (en nieuwere) omvormers tegenwoordig minder.

Succes
Henk
Volg je hart want dat klopt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: aardlekautomaat en omvormer



Bericht door Kroppie »

hoeveel is best veel .? ,want dit zegt niets.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: aardlekautomaat en omvormer



Bericht door Navigator »

Zoek even op 'omschakelautomaat'.
Forum verlaten.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: aardlekautomaat en omvormer



Bericht door Arie55 »

Het is me niet bekend wat voor omvormer je hebt, zo heb ik het gemaakt:

Afbeelding

pas op dat je met het omgevormde gebeuren, niet je accu gaat laden via de eventuele ebl99 (of andere laders).

Je geplaatste aardlekschakelaar dient (MOET) met de groen/gele draad naar de bron worden gevoerdt! Heeft de bron/paal geen 'aarde', heeft die aardlek ook geen zin. De groen/gele draad op 1 plek aan het chasis. Zorg ervoor dat die ook stevig en robuust bevestigd is.

De omvormer KAN via een zekering aldoor aan de accu verbonden zijn. De aan/uit schakelaar op de omvormer is wel handig. Je zal iets moeten verzinnen als je aan de paal hangt en de omvormer dan niet nodig hebt.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: aardlekautomaat en omvormer



Bericht door 't Busje »

Wat ik buitengewoon interessant vind is de 16 A zekering bij Multiplus achter de 10 A zekeringautomaat bij de omschakelaar tussen walstroom en aggregaat.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: aardlekautomaat en omvormer



Bericht door Marcel1962 »

vejego schreef:Ook wil ik een aardlekautomaat. Mijn vraag is moet ik die automaat plaatsen achter de stekker, zodat hij ook in de omvormerstroom zit, of tussen de paalstroombinnenkomst en de paalstroomcontactdoos zodat hij alleen voor de paalstroom werkt.
Mijn aardlekautomaat werkt bij paalspanning en over de omvormer. Hiertoe heb ik gebruik gemaakt van een wisselschakelaar van Telemecanique. In de stand omvormer verbreekt deze schakelaar de 220v aansluiting van de acculader.
Groet Marcel, DK1NL.
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Re: aardlekautomaat en omvormer



Bericht door snoopy »

Ik bergijp je vraag om duidelijkheid hoeveel verbruik maar ik denk dat dit per omvermer (merk en type) verschillend zal zijn. Dus toegevoegde waarde ....

Maar zou en had graag duidelijker over dat verbruik willen zijn maar ik heb dat nooit apart kunnen meten.
Maar na 3-4 weken in de stalling was de 160Ah accu (gell +/- 1 jaar oud) toen der tijd zover leeg dat hij in de beveiliging (tegen compleet leegtrekken) was geslagen. Was vergeten dat de omvormer was gebruikt en hem dus niet uitgezet in de stalling. Daar laat hij altijd nog wel wat op via het 75 watt zonnepaneel (hij staat buiten) maar hoe veel zon er toen was?? Je leert gewoon dat dit dus niet moet gebeuren en kijkt daarna niet echt verder alleen als ik weer sneller door de accu capaciteit ging bleek altijd het schakelaartje aan te staan.
Of dit dus na 1-2 of 3 weken is gebeurt weet ik niet. Maar normaal was de accu nooit zo snel zo ver leeg.

Nu in deze camper kan ik het wel meten maar dan moet ik eerst in de stalling zijn. Zal dat doen en dan hier vermelden.

groet
Henk

P.S. jammer dat deze post 2x vermeld is. Kan systeem beheer dit samenvoegen?
Volg je hart want dat klopt.
vejego
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 14:57

Re: aardlekautomaat en omvormer



Bericht door vejego »

dank voor de snelle reacties, maar ik vermoed dat mijn vraag toch niet helemaal duidelijk was. Ik waag een tweede poging:
230V haal ik van buiten, paalstroom, of via een Victron omvormer van de huishoudaccu. Nu zijn er mooie omschakelaotomaten, maar ik wil het gewoon heel simpel met een keuzeschakelaar of nog simpeler: gewoon de stekker van het 230V circuit in de contactdoos van de walstroom of die van de omvormer steken.
De vraag is nu of de aardlekschakelaar ( met een zekeringautomaat) alleen achter de walstroom moet komen of ook achter de omvormer.

Wat betreft de koelkast heb ik een compressor koelkast op 12 V, die valt dus buiten het 230V circuit.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: aardlekautomaat en omvormer



Bericht door Marcel1962 »

Daar heb ik je antwoord op gegeven, de walspanning alsmede die van de omvormer kan via de aardlekschakelaar.
Groet Marcel, DK1NL.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: aardlekautomaat en omvormer



Bericht door Arie55 »

't Busje schreef:Wat ik buitengewoon interessant vind is de 16 A zekering bij Multiplus achter de 10 A zekeringautomaat bij de omschakelaar tussen walstroom en aggregaat.
Een multiplus heeft de eigenschap om het vermogen wat aan de 230V kant wordt toegevoerd, op te tellen aan datgeen die zelf uit accu's zou kunnen leveren. Vandaar dat het vermogen wanneer de generator zou lopen, 2000 + 1600W van de multiplus zelf 3600Wpiek zou zijn. En als er minder af wordt genomen dan er zou kunnen toegevoerd, wordt dat vermogen (eventueel) ingezet om de accu te laden. En dan kan er ook nog de toegevoerde stroom begrenst worden zodat aan de paal zekering er niet uitvliegt. Dit kunnen alleen de multiplus en quattro modellen.

Al met al is die 16A zekering geen vreemde waarde.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: aardlekautomaat en omvormer



Bericht door Arie55 »

vejego schreef:dank voor de snelle reacties, maar ik vermoed dat mijn vraag toch niet helemaal duidelijk was. Ik waag een tweede poging:
230V haal ik van buiten, paalstroom, of via een Victron omvormer van de huishoudaccu. Nu zijn er mooie omschakelaotomaten, maar ik wil het gewoon heel simpel met een keuzeschakelaar of nog simpeler: gewoon de stekker van het 230V circuit in de contactdoos van de walstroom of die van de omvormer steken.
De vraag is nu of de aardlekschakelaar ( met een zekeringautomaat) alleen achter de walstroom moet komen of ook achter de omvormer.

Wat betreft de koelkast heb ik een compressor koelkast op 12 V, die valt dus buiten het 230V circuit.
Dan wil je waarschijnlijk dit

Afbeelding

Echter, zoals ik al eerder schreef: pas op dat je met het omgevormde gebeuren, niet je accu gaat laden via de eventuele ebl99 (of andere laders). En dat is met dit schrappie wel zo aan de hand.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: aardlekautomaat en omvormer



Bericht door Arie55 »

De wisselschakelaar, zekeringenautomaat en verdeler, zit bij mij in 1 kassie, zie draadje accubak verbouwing - http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8445251 Even naar beneden scrollen

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie