Welke verf om te spuiten?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Welke verf om te spuiten?



Bericht door T-Jay »

Voor de verf- en spuitexperts onder ons;

Wanneer ik de achterkant van mijn bus weer in elkaar ga zetten (topic: 'DAF Den Oudsten MB200') wil ik de eerste onderdelen van de buitenbeplating netjes strak gaan maken en in kleur spuiten. Ik beschik over een flinke compressor (met olie- en waterafscheider) en spuitpistolen/-bekers.

Nu vraag ik me echter af welke verf ik hiervoor het beste kan gebruiken. (primer, verf, blanke lak) Ik wil de bus netjes strak hebben met een degelijke verflaag. Het overgrote deel van de bus bestaat uit polyester beplating welke ik afzonderlijk van elkaar van plan ben te spuiten.

Als er mensen ook adressen weten waar je voordelig autolakken e.d. kan kopen hoor ik dat graag.

Ben benieuwd naar de reactie, tips en adviezen.

Alvast bedankt allemaal!

Gr, Thierry
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welke verf om te spuiten



Bericht door Ronmekel »

Zet even je woonplaats of regio erbij, dat voorkomt dat mensen je het hele land doorsturen.
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Welke verf om te spuiten



Bericht door Bakkertjes »

Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Welke verf om te spuiten



Bericht door Navigator »

Op mijn site zie je hoe/waarmee ik mijn camper in juli gespoten heb. Ik heb industrielak gebruikt: keihard en krasvast. Leverancier en adviseur http://www.nonpaints.com/nl/
Forum verlaten.
Toedeledoki

Re: Welke verf om te spuiten?



Bericht door Toedeledoki »

2 komponenten industrielak. Duurzaam, goedkoper dan echte autolak en iets makkelijker te spuiten.

Autolak kan ook. Dat is ook 2 komponenten. Geeft bij de juiste voorbewerking een strakker resultaat. Maar is ook iets kritischer om te spuiten.

Goedkope leverancier zit in Duitsland. Bestellen via E-bay:

http://stores.ebay.nl/Ludwiglacke
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Welke verf om te spuiten?



Bericht door T-Jay »

Bedankt voor de reacties al!

Ik woon in Oostkapelle, Zeeland.

@Navigator, ik had op je topic inderdaad al het e.e.a. gelezen! Zal ook is op je site kijken en me er wat meer in verdiepen. Complimenten trouwens voor je campers! Wat ongelooflijk mooi en netjes!

Gr. Thierry
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Welke verf om te spuiten?



Bericht door Navigator »

Thanks Thierry!
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Welke verf om te spuiten?



Bericht door Willem 310 »

Bekijk het eens vanuit een andere hoek : de jachtbouw.
DD lak van "de ijssel" of epifanes of international, dit is een 2K uni lak die redelijk makkelijk te verwerken is met kwast roller of spuit, keihard en krasvast.
Heeft een hoge glans en een goede vloeiing en stelt ook minder eisen aan spuitcabine omstandigheden ( temperatuur / vochtgehalte).
Is goed toe te passen over kaal polyester, voor aluminium en staal is er ZF epoxy primer en HB coating van de ijssel.
2K kan niet rechtstreeks over 1K aangebracht worden volgens de genen die het weten kunnen, dus alle oude 1K lagen moeten er af (Epifanes heeft hier een interimcoat voor die over de 1K aangebracht kan worden) maar ik ben van mening: alle 1K lagen eraf, ik wil niet herinnerd worden aan "ik was gauw klaar" of "het was een koopje".
Zelf ben ik bezig met het systeem van de ijssel.
Over de donkere kleuren kun je nog een blanke laag aanbrengen voor een nog diepere glans, dit niet over wit aanbrengen, dit geeft een raar effect.
Google maar eens op DD lak, De ijssel heeft alle technische infobladen en verwerkingsvoorschriften inclusief viscositeits gegevens met spuitopeningen en luchtdruk afstellingen online staan.
Ook hebben ze een mooi boekje waarin de laagopbouw en hoe te handelen op diverse ondergronden wordt beschreven (staat dacht ik ook online).

Willem
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Welke verf om te spuiten?



Bericht door T-Jay »

Ik heb geen idee wat voor soort verfsysteem er nu op de bus zit? De ouderwets gele bussen zullen toch ook wel een 2K-systeem hebben gehad? Of is het sowieso verstandiger om alle beplating helemaal kaal te schuren?...
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Welke verf om te spuiten?



Bericht door Willem 310 »

Even een doekje natmaken met aceton en op de lak leggen of erover wrijven, krijgt de doek de kleur van de lak of lost de lak op is het 1K lak, bij 2K lak gebeurt er dan bijna niets.
Als je gaat plamuren, geen polyesterplamuur gebruiken maar epoxyplamuur, dit is vochtongevoelig en krimpt en werkt bijna niet, en geeft dus veel minder kans op aftekening in de lak (nu of later over een paar jaar).

Willem.
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Welke verf om te spuiten?



Bericht door T-Jay »

Beste Willem,

Wat een super handige tips! Ik ga hiermee aan de slag.
Gebruikersavatar
wim en lidy
Berichten: 2845
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 21:12
Locatie: Waar de camper is

Re: Welke verf om te spuiten?



Bericht door wim en lidy »

Willem ben jij spuiter ?
Groetjes Wim en Lidy
Afbeelding
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Welke verf om te spuiten?



Bericht door Saviemeke »

Ik heb mijn camper ook met DD lak gespoten, met een resultaat waar ik erg tevreden over ben.
Het spuiten met DD lak vergt wel enige oefening, de lak vloeit lang na waardoor het mooi strak kan trekken, maar hierdoor is de kans op zakkers ook erg groot.
Effin, als je nieuwsgierig naar het resultaat bent moet je mijn site maar eens bekijken.

Send with my Fairphone, using Tapatalk
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Welke verf om te spuiten?



Bericht door Willem 310 »

Nee Wim ik ben geen spuiter, ik kom uit de elektronica en ben nu werkzaam bij een truck en trailer reparatie bedrijf.
Wat ik hier schreef heb ik uit "trial and error" ook heb ik veel aan de vaklui gevraagd over het hoe en wat.
Bij de autoschade bedrijven komt het ook aan op snelheid wat bij ons knutselaars maar ook in de jachtbouw van minder of geen belang is.
In de autoschadebedrijven worden bijvoorbeeld bijna geen epoxy plamuren gebruikt omdat de uithardingstijd veel te lang is hoewel het superieur is aan polyester plamuur, ook de epoxy primers moeten langer uitharden als wenselijk is voor een snelle doorlooptijd in de bedrijven ( dit volgens een eigenaar van een autoschadebedrijf).
Volgens een jachtschilder die bij ons op het dorp megajachten schildert is het epoxy / DD lak systeem even goed of beter als autolak, wel glanst het iets minder, zeg maar verschil vrachtwagen/personenauto.
Ook gaf hij aan bij DD lak indien mogelijk de "trage" verdunner te gebruiken omdat de lak dan nog beter vloeit.
Uit ervaring weet ik ook dat een goede verfspuit een veel beter resultaat oplevert als een bouwmarkt verfspuit (alle waar is naar zijn geld) ook de luchtverzorging is van belang.
Uit de post hierboven van de Hobby 600 blijkt dat er met DD lak goede resultaten te bereiken zijn voor ons doe het zelvers.

Willem
Plaats reactie