Waar plaatsen: standkachel in Ducato/Jumper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Waar plaatsen: standkachel in Ducato/Jumper?



Bericht door henk en lila »

egli schreef:
zo 09 sep 2018, 21:11
Even weer een oud topic tot leven wekken: ook ik wil de standkachel onder de passagiers stoel plaatsen. Daar ook uitblazen, maar het liefst ook met een luchtkanaal iets verder naar achter in de bus. Hoe kan je handig daar komen. Natuurlijk via de verhoging onder de dinette, maar hoe kom je daar? In de dwarsbalk zitten geen sparingen. Is dat mogelijk?
Niet makkelijk denk ik. Een foto van Eric zou fijn zijn.
Ik heb zelf geen slangen er aan zitten. Hij komt bij mij uit de linker (plastic) kant van het stoel frame met een draaibare 45' uitlaat. In koude winters laat ik hem rijdend wel eens naar voren blazen. Stilstaan naar achteren blaast hij precies onder de dinette/zithoek.
De cabine vloer is ca 12 cm hoger dan de woon-vloer. Onder de stoel naar beneden ben je meteen buiten (net als de kachel aansluitingen). Enige optie lijkt mij achterkant stoelframe naar achteren en dan meteen naar beneden en een soort koofje maken, Om richting linkerzijwand te gaan.
Maar in onze L2H2 mis ik echt niet dat we geen verdere verdeling hebben.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Waar plaatsen: standkachel in Ducato/Jumper?



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Helaas kan ik geen foto's maken want hij zit helemaal ingebouwd en geïsoleerd onder de bijrijdersstoel. Maar beschrijven....
Unit zit op lange draadeinden gemonteerd in diagonale positie. Op draadeinden omdat daar onder precies de ronding zit van het binnen voorspatbord. De uit-/inlaatpoorten heb ik net binnen in de ruimte uit laten komen zodat er alleen de inlaatslang en uitlaat"pijp" onder de carroserie uitkomen. Daar bevind zich bij mij de voorste uitlaatdemper. Boven de demper was nog genoeg ruimte om daar de kachel uitlaat en inlaat te monteren. De kachel uitlaatslang met demper komt uit onder de hitte bestendig geïsoleerde gasbun uit.
De verse aanvoerlucht wordt via een rooster rechts voor bij de bijrijdersvoeten weggehaald. maar kan ook via het auto ventilatiesysteem worden aangezogen. Tussen de bijrijderstoel console en het scheidingsbord van de dinette heb ik een geisoleerd "huisje"gemaakt waarin de kachel-accu zit en een Webasto hete lucht doorstroompijp naar de Truma blower ingebouwd in de zitbank die zich, zoals bekend, in 2 splitst en de linker en rechter kant van de camper van warme lucht voorziet. Het geïsoleerde huisje heeft 2 ventilatie openingen waaruit 90 graden lucht komt die de cabine in no time verwarmen. De Truma blower zit ook helemaal ingebouwd dus ik kan helaas daar ook geen foto's van maken. Groet, Eric
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Waar plaatsen: standkachel in Ducato/Jumper?



Bericht door ngauruhoe »

Niet makkelijk denk ik. Een foto van Eric zou fijn zijn.
Ik heb zelf geen slangen er aan zitten. Hij komt bij mij uit de linker (plastic) kant van het stoel frame met een draaibare 45' uitlaat. In koude winters laat ik hem rijdend wel eens naar voren blazen. Stilstaan naar achteren blaast hij precies onder de dinette/zithoek.
De cabine vloer is ca 12 cm hoger dan de woon-vloer. Onder de stoel naar beneden ben je meteen buiten (net als de kachel aansluitingen). Enige optie lijkt mij achterkant stoelframe naar achteren en dan meteen naar beneden en een soort koofje maken, Om richting linkerzijwand te gaan.
Maar in onze L2H2 mis ik echt niet dat we geen verdere verdeling hebben.
Beste Henk,
Ik doe ook een poging tot inbouw dieselkacheltje.

Je schrijft hierboven "Onder de stoel naar beneden ben je meteen buiten ". Ik heb vanochtend onder de bus (Jumper L3H2 2014) gelegen maar wat ik zie onder de locatie van de bestuurderstoel is nog een stukje dieseltank en dan de uitlaat(demper + katalysator) + wat kabels of leidingen (kon ik niet goed zien). Heb jij daar ruimte gemaakt om die obstakels te vermijden? De (chinese) standkachel die ik heb gaat met in/uitlaat een cm of 5 door de bodem en ik ben bang dat ik daar niet meer bij kom om de slangen aan te kunnen sluiten. De foto's die in deze topic staan zijn helaas niet meer zichtbaar.

Plaatsen onder de bijrijderstoel is vrij gebruikelijk lees ik in meerdere topics dus ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie.

Hoor het graag!
Alvast dank.
Mvg, Michel
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Waar plaatsen: standkachel in Ducato/Jumper?



Bericht door DJSmiley »

Onder de passagiersstoel kan ie prima. Daar zit niets van de tank. Daar zat ie oorspronkelijk bij mijn bus ook.
Uit mn hoofd kun je bij het middenstuk van de stoel (dus het vierkant 'in' het frame van de stoel) zo doorboren en kom je onder uit, waar je dan de leidingen kwijt kunt.

Onder de bestuurdersstoel is lastiger.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Waar plaatsen: standkachel in Ducato/Jumper?



Bericht door henk en lila »

ngauruhoe schreef:
zo 12 dec 2021, 16:48
Niet makkelijk denk ik. Een foto van Eric zou fijn zijn.
Ik heb zelf geen slangen er aan zitten. Hij komt bij mij uit de linker (plastic) kant van het stoel frame met een draaibare 45' uitlaat. In koude winters laat ik hem rijdend wel eens naar voren blazen. Stilstaan naar achteren blaast hij precies onder de dinette/zithoek.
De cabine vloer is ca 12 cm hoger dan de woon-vloer. Onder de stoel naar beneden ben je meteen buiten (net als de kachel aansluitingen). Enige optie lijkt mij achterkant stoelframe naar achteren en dan meteen naar beneden en een soort koofje maken, Om richting linkerzijwand te gaan.
Maar in onze L2H2 mis ik echt niet dat we geen verdere verdeling hebben.
Beste Henk,
Ik doe ook een poging tot inbouw dieselkacheltje.

Je schrijft hierboven "Onder de stoel naar beneden ben je meteen buiten ". Ik heb vanochtend onder de bus (Jumper L3H2 2014) gelegen maar wat ik zie onder de locatie van de bestuurderstoel is nog een stukje dieseltank en dan de uitlaat(demper + katalysator) + wat kabels of leidingen (kon ik niet goed zien). Heb jij daar ruimte gemaakt om die obstakels te vermijden? De (chinese) standkachel die ik heb gaat met in/uitlaat een cm of 5 door de bodem en ik ben bang dat ik daar niet meer bij kom om de slangen aan te kunnen sluiten. De foto's die in deze topic staan zijn helaas niet meer zichtbaar.

Plaatsen onder de bijrijderstoel is vrij gebruikelijk lees ik in meerdere topics dus ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie.

Hoor het graag!
Alvast dank.
Misverstand. Bij mij zit hij ook onder de bijrijders stoel. Ik heb geen verdeel slangen. Vind ik overbodig in een L2 bus (ervaring). Die van ons is wel rondom met 5 cm dik geïsoleerd. Ik zou het met mijn winter ervaring ook niet in een L3 bus doen.

Zelf zou ik verdeelslangen zeker niet buiten om leggen. De eventuele route die ik beschrijf is binnen. Als je achter de hogere cabine vloer een koof maakt, kun je vanaf de achterkant van de bijrijdersstoel naar de woonvloer en dan naar de linkerkant van de bus (dus achter de chauffeurs stoel) en dan naar achteren.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Waar plaatsen: standkachel in Ducato/Jumper?



Bericht door ngauruhoe »

DJSmiley schreef:
zo 12 dec 2021, 17:16
Onder de passagiersstoel kan ie prima. Daar zit niets van de tank. Daar zat ie oorspronkelijk bij mijn bus ook.
Uit mn hoofd kun je bij het middenstuk van de stoel (dus het vierkant 'in' het frame van de stoel) zo doorboren en kom je onder uit, waar je dan de leidingen kwijt kunt.

Onder de bestuurdersstoel is lastiger.
Dank je wel, zal dan nog 's heel goed kijken onder de vloer van de passagiersstoel. De tank komt in ieder geval tot de rand van de stoel (heb het niet exact uitgemeten) want van binnen uit zit er tussen de stoelen de servicetoegang tot vlotterdeksel.
Op één van de foto's hier https://jantinascheltema.nl/standkachel ... er-bouwen/ zie je dat er vlak onder het uigezaagde gat onder de passagiersstoel zich 'iets' bevindt. Daar lijkt niet heel veel ruimte te zijn, toch? Van onder keek ik tegen de uitlaat aan. Zou dat het zijn? Is een ducato (=jumper).

Hoe kan ik trouwens direct een foto toevoegen? Of is alleen een link naar een externe file (dropbox oid) mogelijk?

Wederom dank.
Mvg, Michel
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Waar plaatsen: standkachel in Ducato/Jumper?



Bericht door ngauruhoe »

Excuus Henk, ik heb mijn vraag onduidelijk gesteld realiseer ik me. Ik bedoelde idd inbouwen onder passagiersstoel. Ik had niet moeten beginnen met wat ik onder de vloer van bestuurdersstoel zag. Was niet relevant. Mijn vraag is ook niet over de verdeelslangen maar over de luchtinlaat en uitlaat voor het verbrandingsproces. Ik dacht onder de vloer van de passagiersstoel busuitlaat en meer te zien. In ieder geval niet veel ruimte van onder dus bang om van boven te gaan boren/zagen en dan ergens anders ook doorheen te gaan. De vraag is dus of er genoeg ruimte onder de vloer is om daar die slangen nog gemonteerd te krijgen. Djsmiley zegt van wel lees ik net.

Dank.
Mvg, Michel
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Waar plaatsen: standkachel in Ducato/Jumper?



Bericht door DJSmiley »

Kijk eens op Youtube

Genoeg filmpjes van ongeveer alles te vinden

https://youtu.be/GPfkhh-ffA8?t=783

https://www.youtube.com/watch?v=sKnDGHi4uOQ

Je hebt achter het hitteschild ruimte voor de leidingen om ze erlangs te leggen

Als je dingen zoekt: De Ducato en aanverwanten worden heel veel gebruikt. Onder verschillende namen, maar kwa chassis is het allemaal hetzelfde. Door ook in de UK / USA te kijken gaat er een wereld open aan opties

Ducato = Jumper = Boxer
Jumper = Relay in UK
En de hele X250 series wordt Promaster in de USA genoemd.

opm: als je quote (wat niet altijd nodig is, en zeker bij grote lappen tekst zelfs onhandig is), zet dan de tags goed. Nu leest het een beetje onrustig.

Je kan ook een eigen topic openen over jullie ombouw waar je specifieke vragen in stelt. Het voegt, naar mijn mening, weinig toe om telkens op hele oude topics te reageren. Als je pech hebt is de starter daarvan hier nieteens meer actief.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Waar plaatsen: standkachel in Ducato/Jumper?



Bericht door ngauruhoe »

Dank je wel djsmiley, díe filmpjes hebben me overtuigd dat de bijrijdersstoel toch de juiste plek is.

Zoeken doe ik avond aan avond...... gisteren heb ik me door een topic van 77 pages (!) proberen te worstelen, lees soms tegenstrijdige dingen en veel discussies. En tja, dan bedenk ik me op het eind dat ik toch nog niet echt een conclusie kan trekken en trek vervolgens toch de stoute schoenen maar aan en ga het vragen. Daar is zo'n mooi forum toch ook voor.

Dat van de Promaster was ik nog niet tegengekomen.

Van die quotes zal ik nog 's goed naar kijken. Volgens mij click ik gewoon op de dubbele quote (om de context van de vraag te verduidelijken) en dan krijg ik een standaard windowtje waar ik mijn vraag dan onder tik. Maar misschien doe ik wel iets verkeerd. Zal er op letten.
Mvg, Michel
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Waar plaatsen: standkachel in Ducato/Jumper?



Bericht door henk en lila »

Vooral het hitteschild van de auto uitlaat. Die los schroeven. Er is plaats genoeg voor de dunne verbrandingslucht in- en uitlaat. Die zijn ca 3 cm. De dikke 8? cm verwarmde lucht uitlaat ( en inlaat) zitten net als de kachel binnen, al of niet met verleng slangen erop.
Op de foto zie je de bijrijdersstoel in naar voren geschoven stand. De draaibare warme lucht uitlaat zie je links. Kan ook naar voren en dat is in de winter wel lekker onder het rijden want de autokachel is maar zozo.

Afbeelding

Groet, Henk
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Waar plaatsen: standkachel in Ducato/Jumper?



Bericht door henk en lila »

En nog een foto zonder stoel. Die haakse zwarte bocht voor de warme lucht heb ik een kwartslag gedraaid en door het zijpaneel geleid. Die draaibare rozet steek je er van buiten in.

Afbeelding

Groet, Henk
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Waar plaatsen: standkachel in Ducato/Jumper?



Bericht door kampo »

Als je nog nooit een diesel kachel gemonteerd hebt dan kan je best profi advies vragen. Al die "joepie het werkt" filmpjes zijn door debutanten en er staan te veel zaken in die fout of niet toegelaten zijn. In het beste geval posten ze achteraf over de problemen. Maar feedback over hoe slecht het afgelopen is krijg je zeker niet altijd.
Maak zelf misschien een lijstje van mogelijke inbouwposities in jou voertuig. Enkel de goede en de mogelijke. Vele andere posities vallen daarbij af.
Vervolgens de voor en nadelen afwegen.
De handleiding met inbouw voorschriften kan je maar beter een paar keer nalezen.
Mijn advies: hou je aan de regels en gebruik enkel kachels die toegelaten zijn voor gebruik in voertuigen.
Ik heb in het verleden al een aantal keren fotos met inbouwvoorbeelden gepost.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Waar plaatsen: standkachel in Ducato/Jumper?



Bericht door henk en lila »

Mee eens, daarom heb ik hem destijds ook laten inbouwen.

Groet, Henk



Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Waar plaatsen: standkachel in Ducato/Jumper?



Bericht door ngauruhoe »

Dank voor het advies en de verdere toelichting.

Over dat lijstje ben ik al weken aan het denken en is gereduceerd tot:
- onder bijrijdersstoel
- onder bankje dinette

En ik heb (denk ik) eigenlijk nog één advies nodig voor een besluit. Het stukje vloer onder de bijrijdersbank loopt niet helemaal waterpas. Sommigen lassen constructies om ervoor te zorgen dat de kachel wel 100% waterpas komt. Ik kan me er wel iets bij voorstellen maar een toelichting over het belang daarvan heb ik niet kunnen vinden. Ik heb nu een uur gezocht (ook in dit forum) maar op 'waterpas' vind ik helemaal niks en op 'horizontaal' vind ik antwoorden over filter en pompje. De stand daarvan is logisch en begrijp ik wel.

Is het noodzakelijk dat zo'n kacheltje zelf 100% waterpas staat? Of maakt een paar graden niet veel uit? Lassen moet ik weer gaan uitbesteden.

Wederom dank!
Mvg, Michel
Plaats reactie