Alkoofrot en raam verwijderen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Alkoofrot en raam verwijderen



Bericht door Denja »

Wat je nu nog na een tijdje kan doen is het een beetje opruwen met schuursponsje en een laklaagje erop. Het schijnt met de jaren een beetje weersgevoelig te zijn en daarom even lakken om dit fenomeen te voorkomen.
Bij mij werd het verleden jaar erop gegoten en dit jaar heb ik het hele dak dus ook de opgegoten randjes voorzien van een nieuw spierwit laklaagje is dan in de zomer nog goed tegen de warmte ook :thumbup:
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Alkoofrot en raam verwijderen



Bericht door jepebe »

ik vraag me dan wel af waar je mee moet lakken. Dit spul is volgens mij blijvend flexibel en elastisch. Zou verf of lak daar goed op hechten en zou het niet gaan barsten bij krimp of uitzetting? ER zit nu een aardig vlies op, wonderspul hoor! Ik ben dr blij mee, ik zocht al lang naar zo'n soort oplossing!
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Alkoofrot en raam verwijderen



Bericht door Denja »

Sikaflex®-228 moet worden afgeschermd
tegen zonlicht (bijv. door overschilderen,
het aanbrengen van afdekstrips
etc.).

Bron:
pdf bestand sikaflex228

a.u.b. :thumbup:
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
AmberdeLima
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 22 jun 2018, 15:12

Re: Alkoofrot en raam verwijderen



Bericht door AmberdeLima »

Hi Denja,

Omdat er bij mij ook sprake is van schimmel en lekkage kwam ik op dit forum terecht.
Ik ben benieuwd hoe je het aan hebt gepakt met de schimmel, was deze ook te vinden rond om het raam?
Heb je dat oppervlakte schoongemaakt, opgeschuurd en bewerkt en is de schimmel daarna volledig weggebleven?
Of was er alleen sprake van schimmel en vocht op de vloer van de alkoof.

Mooi werk verricht,

Groet, Amber

Afbeelding
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Alkoofrot en raam verwijderen



Bericht door Denja »

Het beschimmeld hout zoveel mogelijk verwijderen daarna eenmaal als alles hersteld is en er geen vocht meer aan kan zal je hier geen last meer van hebben.
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
AmberdeLima
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 22 jun 2018, 15:12

Re: Alkoofrot en raam verwijderen



Bericht door AmberdeLima »

Hi Denja,
Dank voor de reactie.
Op de eerste foto's waar er bij geschreven wordt dat je het hout hebt bewerkt tegen houtrot en de wand hebt ingesmeerd,
heb je daarvan nog enig idee welke producten je hebt gebruikt tegen het de houtrot?
Betreft de rode kleur op de foto de Hammerite of is dat het product wat is gebruikt tegen de houtrot?
Bedankt alvast,

Groet Amber
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Alkoofrot en raam verwijderen



Bericht door Denja »

De hammerit was een overschotje die ik op het alluminium heb gesmeerd dat was geoxideerd.Of dit veel resultaat geeft weet ik niet.Het houtrot heb ik opgelost door de aangetaste delen hout te vervangen door nieuw hout.
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
AmberdeLima
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 22 jun 2018, 15:12

Re: Alkoofrot en raam verwijderen



Bericht door AmberdeLima »

Dag allen,

Ik ben bezig met het verwijderen en dichten van het voorste raam in de alkoof.
Nu heb ik online veel gelezen en raden veel mensen aan om een plaat aluminium van de buitenkant met rondom
5 cm extra te gebruiken.
Ik heb nu een plek waar ik een aluminium plaat kan bestellen voor niet te veel geld, alleen zal deze plaat dan niet
5 cm langs de lengte extra zijn, maar 3,2 cm.
Heeft iemand enig idee of dat kwaad kan en of ik dan beter overal 3,2 cm rond om kan laten om het gewicht evenveel
te verdelen, of juist niet?
Ook lees ik dat sommige mensen een plaat een de binnenzijde en de buitenzijde hebben geplaatst.
Voor nu had ik bedacht om een plaat aan de buitenzijde te plaatsen, een raster te maken van binnen, volledige te isoleren,
en daarna met buigbaar triplex af te dekken.
Heeft iemand enig tips voor mij wat het meest aan te raden is?

groeten,
Amber

Afbeelding
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Alkoofrot en raam verwijderen



Bericht door henk en lila »

Als die rondom op voldoende stevig hout ligt, zou ik van die 1,8 cm minder niet wakker liggen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Alkoofrot en raam verwijderen



Bericht door Metor »

Heb dit precies zo ook ooit gedaan om een alkoofraam te verwijderen en af te dichten.
Is die aluminiumplaat onbehandeld?
Had ik toen ook, toen die plaat geprimerd en vervolgens met lijmkit verlijmd op het dak.
De primer van het kale aluminium liet los door thermische spanningen en had weer lekkage.
Zou het nu doen met een voorbehandelde alu plaat doen (noemen ze dat eloxeren?) met een goed hechtende anti corrosielaag erop die niet los kan laten. De lijmkit is geen probleem, die laat echt niet los.
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Alkoofrot en raam verwijderen



Bericht door Denja »

Net om die problemen te voorkomen dat de lak zou loskomen heb ik een polyester plaat geplaatst.
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Alkoofrot en raam verwijderen



Bericht door Hoofdnoorman »

Oei, nu gieren bij alle forummers, die hun zonpanelen en schotels gewoon op het aluminium dak hebben geplakt, de zenuwen door de keel.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie