Een LPG tank in de plaats van de berglade

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
BKp
Berichten: 929
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 10:14
Locatie: Twente

Re: Een LPG tank in de plaats van de berglade



Bericht door BKp »

Arie55 schreef:de tank wordt rechtstreeks gevuld. Daarvoor is de skirt nu een draaibare klep geworden.
Hier een aanzicht vanaf achter naar voren, met erin getekende rode lijn wat de vultang voorsteld.

"wilde de garagist een vulopening elders aanbrengen. Aangezien de skirts maar van die flappies zijn waar niks aan kan, vond ik dat maar niks."
@Arie, ziet er perfect uit !!.
Tja, een filter toepassen, "baat het niet dan schaad het niet".
Ik heb géén filter toegepast, in al die jaren gebruik nog nooit problemen gehad.
Mijn advies is wel om een "buiten vuller" (vulopening) toe te passen.
Bij een tankstation is het wel een heel gedoe om steeds de klep te openen en de beschermkap te verwijderen,
om te kunnen (gas) tanken.
Er is altijd wel een plekje te vinden om de buiten vuller te plaatsen, de vul-slang kan altijd verlengd worden m.b.v. patent nippels,
een buiten vuller geeft veel comfort !
Ook prettig is een niveau aanwijzing in de camper, kom je niet voor een verrassing te staan.

Succes met je project.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Een LPG tank in de plaats van de berglade



Bericht door ducati 900 »

Arie55 schreef:
Afbeelding

Arie
Arie als je de linker tank andersom monteert en je zet er een andere 80% vuller in dan heb je hetzelfde resultaat.
Alleen staat dan de appendagekast onder een andere hoek, als je met een buitenvuller werkt dan zou dat geen bezwaar moeten zijn.

Overigens zie je op de eerste tekening duidelijk het opgelastte kruis dat in de midden hoort te zitten.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Een LPG tank in de plaats van de berglade



Bericht door Arie55 »

@BKp
ik vind het een beetje dubbel. De tank hangt buiten en waarom dan een (buiten) extra vulopening? Er kan ook zonder de beschermkap 'geleefd' worden. En een plekje vinden is m.i. niet zo makkelijk. De skirt is maar een randje, waar als je er een flinke trap tegen geeft, het er wel naast ligt. Met niks te vergelijken met jouw stevige klep. En het door de bodem naar binnen voeren is voor mij een no-no.

Een binnen niveau aanwijzing komt er ook. De opnemer wordt geplaatst en de meter plaatsen en draad trekken (hoe kan het anders) doe ik zelf. Heb wat ideeen om de bestaande spanningmeter van de Hymer zelf te gebruiken. Daar moet ik nog aan beginnen om dat uit te zoeken. Het idee is een een constante spanningsbron (5, 6, 8, 10 volt) d.m.v. zo'n driebenige spanningregelaar, daar een instelbare weerstand (om het af te regelen) dan de meter (dat waarschijnlijk een 100uA meter zal zijn) als meetkring te maken. En dan natuurlijk ergens daartussen de opnemer, naar het schijnt te veranderen in weerstandswaarde. Kortom, nu nog te veel open eindjes.

Wat heb jij met die 'badkuip' gedaan? Bij het grof vuil gebracht?


@ducati900
dat zal ongetwijfeld ook zo zijn. Het zou me niks verbazen dat degeen die de tank plaatst, die vulpijp op het laatst/zelf aanbrengt. Ik stond erbij toen hij de tank bestelde. En zover ik kan herinneren zei hij niks over die pijp.

Van je opmerking over dat kruis begrijp ik niks van. Wat is dat dan?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Een LPG tank in de plaats van de berglade



Bericht door ducati 900 »

Op de bovenste tekening zie je links een kruis, om de juiste stand van de tank te bepalen..
Om de buitenvuller te plaatsen kun je achter de skirt een metalen plaat ter versteviging maken, die je dan weer aan het chassis of een balk oid bevestigt.
Een niveaumeter is altijd heel erg onnauwkeurig, kan ik je vooruit vertellen, die moeite kun je jezelf besparen.
Af en toe de klep open en op het metertje kijken is verstandiger.
Wordt deze tank duur?

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op za 08 nov 2014, 9:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
BKp
Berichten: 929
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 10:14
Locatie: Twente

Re: Een LPG tank in de plaats van de berglade



Bericht door BKp »

Arie55 schreef: @BKp
De skirt is maar een randje, waar als je er een flinke trap tegen geeft, het er wel naast ligt.
Tja Hymer, ik heb een TecRotec hé :lol:

Wat heb jij met die 'badkuip' gedaan? Bij het grof vuil gebracht?
Aan de oud ijzer boer meegegeven (gegalvaniseerd plaatijzer)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een LPG tank in de plaats van de berglade



Bericht door Hoofdnoorman »

Arie.
Ik heb thuis een adres voor de inhoudsmeter op specificatie.
Je kunt dan dmv een drukknop, misschien is er op jouw paneel nog wel een plaats hiervoor, de originele tankmeter gebruiken. Dat is dan een alles in één oplossing.
Heb jij een drukschakelaar waarbij je beurtelings voor vers of afvalwater kan kiezen, dan kan zelfs de meter de gasvoorraad aangeven zonder dat je een knop in drukt. (dat neemt wel iets stroom)

Het punt is Arie dat ik niet op de naam kan komen van de firma in Emmen? Thuis heb ik in ieder geval de documentatie. Ik liet vroeger alle LPG installaties de tankinhoud weergeven via de originele benzinetankmeter. De prijs is ergens rond de 30 euro.

Overigens heb ik er ergens op dit forum reeds iets over geplaatst. Maar vinden hè? Dat is moeilijk.


EDIT: Toch gevonden!
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 0#p1069540
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Een LPG tank in de plaats van de berglade



Bericht door Arie55 »

@ducati900
de op maat gemaakte tank en het plaatsen ervan plus appendage spul, aansluiten: 1100 euro. Ja, dat is aan de prijs. Maar hee, als je iets goeds wil, heeft dat z'n prijs. A.s. 17 november wordt de tank geplaatst.

@Hoofdnoorman
Rudy, die schema's van de bijgaande meters zijn wel te vinden. Het zette mij juist op het idee om de bestaande meter van de hymer te gaan gebruiken. En omdat ik dat led dingetje oerlelijk vind. Het hele paneel gaat een keer op de schop en dan maak ik met het gratis programma van http://www.schaeffer-ag.de/en/ een paar nette front paneeltjes. Kost wat, maar dan heb je ook niks...
Het schema bij schramifa is wel erg simplistisch geschetst.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een LPG tank in de plaats van de berglade



Bericht door Hoofdnoorman »

Arie,

Het schema bij Schramifa kan wellicht simpel getekend zijn maar meer is ook niet nodig voor een kenner.
Wat mij verontrust is dat er op de site van Schramifa in Emmen geen informatie meer staat over het zelf configureren van de meetwaarden. Het ziet er naar uit dat ze deze service niet meer verlenen hoewel er ergens nog een kleine vermelding staat op de site.
Het gaat dan ook niet om het schema, maar om de weerstanden welke op het elementje/print worden gesoldeerd in de pickup die op de tank gemonteerd worden. En, je kunt wat dan ook doen, alles opnieuw willen ontwerpen, maar om één ding kun je niet heen. Dat is nu net dat inhoudsmeterelement. En dan is het handig te weten dat deze naar specificatie geleverd kunnen worden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Een LPG tank in de plaats van de berglade



Bericht door Arie55 »

oh? dan ben ik blijkbaar verder gegaan dan die 'kenner', want dit vond ik vanzelfsprekend schema. Het integreren met de merk eigen Hymer spul, kan een uitdaging vormen.

Laat ik nu net dat opengewerkte schrappie bewaard hebben (L7 onderdelen). Ik telde 21 aangesloten smd weerstanden. Veel eerder vond ik wat informatie over het variabele weerstandsgebied. Ik meen dat 0-90 ohm een vrij algemene waarde schijnt te zijn.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een LPG tank in de plaats van de berglade



Bericht door Hoofdnoorman »

Inderdaad, veelal is 0>90 goed.
Maar niet voor enkele Japanners. Daar loopt die van 105>0.
En, wat zo makkelijk is, je geeft even op hoe het moet worden en je krijgt het hele zaakje kant en klaar thuis.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Een LPG tank in de plaats van de berglade



Bericht door Arie55 »

De tank zit onder de camper. De mannen stonden wat te overleggen wat te doen, dus ging ik er maar bij staan. Ze wilden de tank aan de voormalige (roestige) beugels gaan hangen. Ik zei dat dit niet sterk genoeg is, daar de voormalige lade met 40kg beladen mocht worden. De tank zal pakweg als die vol is zo'n 100kg gaan wegen. De mannen stonden me wazig aan te kijken, nog steeds radeloos. Toen zei de een, laten we maar beginnen en dan zien we wel.

De fotocompilatie is wat verwarrend in elkaar gezet, zie ik

Afbeelding

+linksboven: naar achter gericht, originele situatie
+rechtsonder: naar voren gericht, originele situatie
+rechtsboven: naar voren gericht, plaat is weg en de driehoekige plaat van 2mm dik is zichtbaar. Deze is sterkgenoeg bevestigd aan het chasis om de tank te dragen. Nog net zichtbaar het piefje is de bout waarmee de roestige plaat vastzat. (weken ervoor een aantal keren met WD40 ingespoten) De mannen waren huiverig dat deze bouten niet los wilde gaan. Bij loshalen met de tol, ging die in 1 keer los. (beide bouten)
Aan dit piefje is het nieuwe frame ook weer bevestigd. De lul zat met de tol zo te draaien alsof het niks was. Die bout moet wel helemaal door het hout zijn getrokken. In die driehoekige plaat is later een gat geboord voor het frame.
+links onder boven het wiel de steun waar de vloer op rust. Een Z-profiel van 3mm dik. Hieraan is het andere eind bevestigd.

Hier nog een detailopname. Bij het draadje, daarachter komt de gasleiding door de bodem heen die vlak bij de kachel/boiler zit.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende foto laat de tank voor plaatsing zien. Bij A is in de skirt een buitenvuller gemaakt. Bij B is het gat te zien waar 1 van de twee bevestigings bouten zit. De omkasting van de appendages is hier al deels afgenomen. De onderrand is ook weggenomen. De klep kan net dicht, hoewel mijn brouwsel voor de vergrendeling los is gekomen. Dat moet ik weer vast zetten/wijzigen.

Afbeelding

Arie
Laatst gewijzigd door Arie55 op vr 21 nov 2014, 0:09, 1 keer totaal gewijzigd.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een LPG tank in de plaats van de berglade



Bericht door Kroppie »

als ik e.e.a. zo zie is roestverwijderen/preventie ook niet overbodig .
straks is alles klaar en is ie op cruciale punten verrot

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Een LPG tank in de plaats van de berglade



Bericht door Arie55 »

Het laten tectyleren van het chassis staat nu als 1 van de eerste agenda punten om te laten doen. Juist omdat ik al veel eerder gelezen had dat Mercedes chassis erg bevattelijk zijn voor roest. Ik laat het doen bij iemand die gespecialiseerd is voor het behandelen van oldtimers. De tekst van hun op de site geeft me een goed gevoel. Wat nu zichtbaar is met roestplekken is oppervlakkig. Daar heb ik bij de aankoop bij opgelet en gezien. Een specifiek punt is als je de motorkap open doet en dan net naast de radiateur kijkt. Dat is een plek waar veel rommel blijft liggen en daar blijft het dan extra lang nat. Deze plek heeft bij mij ook wat 'vlieg' roest, zoals ik dat noem.

Afbeelding

En hierna wordt het mechanische gedeelte onder handen genomen

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Een LPG tank in de plaats van de berglade



Bericht door Arie55 »

Het metertje voor de inhoudsaanduiding is wel heel erg klein: 4,4 x 3 cm

Afbeelding

Wel raar dat er twee LM3240 inzitten, terwijl er led drivers zijn met 1 chip. Niks bijzonders, een weerstanden reeks die vergeleken worden met comperatoren. Dit ga ik eens testen met een regelbare weerstan van 100 ohm. als dat werkt, kan er iets bedacht worden voor opnamen in de bestaande meters in het paneel.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie