een groene Mitsubishi L300 4x4

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Burro
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 20:52

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Burro »

ja, dat zijn de waterkranen om voor tank 1 of 2 te kiezen. Het verschil tussen 80 en 100A is niet zo groot ja, maar zoals je al aangaf, laat ik ze nu lekker zitten.
Mitsubishi L300 4x4
Gebruikersavatar
Burro
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 20:52

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Burro »

Ik had in een ander topic beloofd wat foto's te maken van mijn gemonteerd flexibel zonnepaneel. bij deze dus. de sleuven onder het paneel zijn opgevuld met pur, het paneel is bevestigd met dubbelzijdige tape en automotive kit. deze kit kan ook wat hoogteverschil overbruggen, dat was bij mij aan de zijkant wel nodig.

Afbeelding

Afbeelding

en kabelgeleiding van poptop naar vast dak:

Afbeelding

groetjes.
Laatst gewijzigd door Burro op do 23 apr 2015, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Mitsubishi L300 4x4
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Mitsu »

Mooi opgelost! Heb je het al kunnen testen? Werkt het goed? Wij zijn ook van plan om in de toekomst een zonnepaneel te installeren.

Groet!
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
Burro
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 20:52

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Burro »

ja, het werkt goed. het paneel zit gekoppeld aan een MPPT-75 lader, die kan bulk- absorptie- of float laden. accu beheer heb ik uitgeschakeld, dat laat ik over aan de standaaard accu monitor die ik al in de bus heb. binnenkort komt de grote paraktijktest..
Mitsubishi L300 4x4
Gebruikersavatar
Burro
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 20:52

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Burro »

zo, terug uit Marokko, en ik kan zeggen dat een zonnecel op het dak geweldig is: geen enkel moment heb ik de accu-scheider "aan" gehad. elke dag was de accu rond het middaguur weer vol en we hebben niet elke dag alleen maar zon gehad. wel is er een bladveer gebroken, maar daarmee zijn we toch gewoon thuis gekomen. Zo kritisch was dat dus niet. De rest van onze inrichting en aanpassingen heeft goed gewerkt, al vind ik de bevestiging van de latten op het frame (Ikea) niet zo duurzaam op de manier zoals wij het gebruiken: de randen van het bed worden anders belast dan gewoon is in een bed. Dat had ikea natuurlijk ook niet kunnen bedenken, dus daar moet ik zelf nog iets op verzinnen.

wat plaatjes:
Afbeelding
Atlantische kust

Afbeelding
Hoge Atlas

Afbeelding
Koutoubia Moskee

Afbeelding
omgeving Ait Ben Haddou

Afbeelding
Erg Chebbi

Marokko in het kort:
het is duidelijk een ander werelddeel: je moet geen haast hebben, maar daarom ben je ook op vakantie. 8-) er is veel politie maar wij hebben er zeker geen last van gehad (wel 3 verkeers controles per dag..) het is hierdoor ook relatief veilig denk ik. aardige behulpzame mensen, ze spreken Frans en soms ook Engels. Marokkanen zijn altijd bereid om handel te drijven, dit is niet altijd fijn.. :( . Mooi land, maar zwerfafval is eigenlijk een probleem. Een 4x4 maakt dit land nog leuker om te bezoeken. :thumbup:
Mitsubishi L300 4x4
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Mitsu »

He Burro, te gek hoor! Als ik die foto's zo zie, sta ik echt te popelen om weer te gaan! :D
Mooie tocht lijkt me. Jammer van die bladveer, zeker origineel nog? Wel weer een reden om een hoger setje op te doen (als je dat uberhaupt zou willen natuurlijk). :wink:

Wat betreft die bashplate, is deze vrij makkelijk te reproduceren eigenlijk? Ik wil er ook een laten maken, maar het is onzin om het wiel weer opnieuw uit te vinden. Ik vroeg me trouwens ook af hoe het type snorkel op je L300 bevalt. Ik heb die destijds niet gekozen omdat ik bang was dat deze niet genoeg verse lucht zou aanzuigen.

Hoe dan ook, leuk verslag, zou Marokko ook graag binnenkort willen aandoen. :thumbup:
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
Burro
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 20:52

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Burro »

Hoi,

het voorste deel van de bashplate heb ik wel in CAD staan, ik zou alleen even moeten checken of dat ook de uiteidnelijke versie is. het tweede deel niet, maar dat is wel op te meten.

De snorkel werkt goed. je kunt 'm wel horen maar ik heb niet het idee dat 'ie te weinig lucht aan zou zuigen. Veel vrachtwagens hebben een soortgelijke, parallel aan de rijrichting geplaatste inlaat aan de achterzijde van de cabine. Ik had ook wel gelezen over de snorkels met luchthappers dat die een "ram-air" effect hebben (Safari), dus bij hoge snelheid meer geforceerde lucht, maar ik betwijfel of dat veel effect heeft, er zit ook nog een turbo in het inlaat kanaal. extra voordeel van deze snorkel is dat 'ie niet veel uitsteekt, dus het zicht naar achteren blijft goed.

ja, misschien wil ik 'm wel iets hoger zetten nu ik toch aan de gang moet, maar dan wil ik zeker weten dat het aan de voorkant ook goed gaat.
Mitsubishi L300 4x4
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Mitsu »

Als je deze zou willen vrijgeven, graag natuurlijk! Wat ik me wel afvroeg, waarom heb je geen bescherming voor de stuurstang in het ontwerp meegenomen? Ik ben altijd bang dat die een opdonder krijgt...

Wat betreft de safarisnorkel, ja het is een mooi ding zo'n platte versie. Maar die happer misstaat ook niet. ;)
Maar je hebt gelijk, deze kan in de weg zitten, met name vanwege de roofrack.

Wat betreft het onderstel; helaas kun je geen officiële verhogingsbladveren meer krijgen. Maar met een heavy duty set bereik je wel hetzelfde. Deze hebben we er nu onder zitten: http://www.blattfeder-shop.de/Blattfede ... rkt-HD-XXL
Die liften de boel flink, maar je moet wel wat gewicht hebben achterin (interieurtechnisch), anders is het wel stuiteren. Voor hebben we ball-joint spacers laten monteren die een lift geven van 2 cm. Die kun je bijv. hier bestellen: http://www.delicashop.com/p/66/Top-ball ... -20mm.html

Tot nu toe bevalt deze setup ons goed en je hoeft verder niets aan de aandrijving te veranderen. Alleen moet je de auto uitlijnen wanneer je de spacers monteert.
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
Burro
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 20:52

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Burro »

Hoi nick,

ik had wel overwogen om het stuurhuis ook te beschermen, maar dat werd lastig omdat ik de skidplate alleen wilde zagen en zetten. zetten kon ik thuis niet, dus moest ik toch naar een bedrijfje. Het stuurhuis zit eigenlijk ook best wel hoog, als je en lijn trekt van bumper naar vooras, ligt het stuurhuis daar veilig achter. ik heb nog overwogen om er een kap voor te zetten, maar daar is het nog niet van gekomen. Als we ergens komen waar we wel een risico lopen, zal de bijrijder moeten gidsen..

Afbeelding
de skidplate aan de voorzijde. de achterste skidplate is nog net te zien..

de voorste skidplate:

https://www.dropbox.com/s/u1gq2te2wb0h3 ... 1.pdf?dl=0
https://www.dropbox.com/s/pot9ypxen34nl ... m.pdf?dl=0
https://www.dropbox.com/s/e8uwls1o38s4w ... t.dxf?dl=0
https://www.dropbox.com/s/rerub3o4r4vgq ... 0.pdf?dl=0

een tekening 1:1 is te gebruiken als mal, tekening A3 met bemating, een dxf, en een tekening A0 met "oren" aan de skidplate. daarmee wordt ie nog steviger maar moeilijker te maken en te monteren. ik zou sowieso eerst even 1:1 testen met een kartonnen mal.

de achterste skidplate volgt binnenkort.

groetjes, kilian.
Mitsubishi L300 4x4
Gebruikersavatar
Burro
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 20:52

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Burro »

nog een vraag over de bladveren: is het nu zo dat je voor en achter ongeveer 2 cm hoger staat of is het meer? ik wil de bus namelijk het liefst zo horizontaal mogelijk houden; achter gaat ie dus omhoog door de heavy duty bladveren.
dus de balljoint spacers zorgen ervoor dat ie voor ook ongeveer zoveel omhoog komt? of moet ik sowieso ook de torsiestaven iets verzetten?
En ik las ook dat je van plan was om de torsiestaven van een H100 te gebruiken. heb je dat uiteindelijk ook gedaan?
Mitsubishi L300 4x4
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Mitsu »

He Kilian, superbedankt voor de docs, ga ze snel downloaden en proberen! :)
Een kapje voor het stuurhuis is idd ook een goede optie. Ik heb nl al gezien dat die van ons al n keer een tikje heeft gehad, niets problematisch, maar toch.

Achter staat nu ietsje hoger, met de ball joints haal je die 20 mm in de praktijk niet helemaal, maar liften doen ze absoluut. Nu moet ik zeggen dat onze shocks versleten zijn, dus die zakken ook wel iets onder het gewicht. Binnenkort gaan er Koni's Heavy Tracks onder, die zorgen voor een stabieler geheel. Mocht de auto dan nog niet helemaal pas staan, dan draai ik de torsiebars wat mm's aan. Er is nog wat veilige marge. Die H100 bars heb ik (nog) niet besteld, ik wil goede aanwezige onderdelen niet demonteren. Maar als we weer wat maanden de bush in gaan, dan neem ik een H100 set mee als reserve. Als de huidige het begeven, dan heb je gelijk de goede klaar om te monteren. :D
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
mistertommo
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 15:14

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door mistertommo »

Hey Kilian,

Leuke berichten. We hadden elkaar tegen kunnen komen in Marokko. We waren zelf ook met onze L300 daar in dezelfde tijd. Lekker warm. Daar waar het wat ruiger werd kwamen we trouwens steeds minder andere auto's en 4WD's tegen behalve die van de locals. Ik zal even kijken hoe dat ook al weer gaat met die foto's en dan stuur ik wel wat plaatjes. We hadden een geweldige reis en geen enkel probleem met de auto (bijna 10.000 km).

groeten,

mistertommo
Gebruikersavatar
Burro
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 20:52

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Burro »

Hoi mistertommo,

leuk om te lezen! dat er nog meer L300 4x4-ders zijn. ik ben beniewd naar de foto's. Ik hield m'n ogen open naar ander L300's maar die zijn daar niet zo dik bezaaid. de L200 is dan weer mateloos populair maar met zo'n open bak is het ook veel makkelijker om spullen te vervoeren.

groetjes.
na dit weekend hoop ik de skidplate-deel2 na te meten en de tekening (of link) hier te plaatsen.
Mitsubishi L300 4x4
Gebruikersavatar
Burro
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 20:52

Re: een groene Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Burro »

't is weer even geleden, maar ik heb nog wat dingen gedaan, onder andere een betere ontluchting gemaakt op de vooras. daar zat gewoon een klein dopje op dat vanzelf dicht zou moeten gaan als het onder water gaat, maar als het wat ouder wordt is het de vraag of het nog zo werkt, dus ik heb er een slangetje op gezet dat tot aan de radiator dop reikt.
Afbeelding

en natuurlijk de bladveren, want er was er een gebroken:
Afbeelding

ik had dus een nieuw verenpakket besteld met twee extra bladen, maar ik heb besloten om er een uit te laten, met de gedachte dat ik 'm er later nog wel bij kan zetten als het nodig is. Mitsu gaf al aan dat 'ie met 5 bladveren wel stuiterde als de bus leeg is, dus 4 leek me wel een goede tussenweg.

het monteren ging wat moeizaam maar kostte niet meer dan een dag.
Afbeelding

de brandstoftank moest er wel onderuit om bij de hoofdbouten te komen, maar dat kwam goed uit omdat ik dan meteen de aanzuigleiding voor de standkachel kon monteren.

ik heb de standaard shackles gebruikt aan de achterzijde maar de bus is achter wel wat hoger gekomen. ik weet natuurlijk niet hoe hoog deze busjes stonden toen ze uit de fabriek kwamen, maar nu is er 50mm bij gekomen. eigenlijk meer dan nodig. men zegt dat het nog wel een beetje in zakt, maar tot nu toe is daar niets van de merken. in het voorjaar wil ik dat misschien compenseren met fuseekogel vulringen (balljoint spacers). heeft iemand daar ervaring mee? ik denk dat de voorwielen dan opnieuw uitgelijnd moeten worden?
Mitsubishi L300 4x4
Plaats reactie