Mercedes Sprinter camper/motorhome [Update Pagina 3]

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Maikel644
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 12:16

Mercedes Sprinter camper/motorhome [Update Pagina 3]



Bericht door Maikel644 »

Hey allemaal,

Bij deze zal ik me even voorstellen en mijn projectje met jullie delen.
Ik ben Maikel, 26 Jaar oud, woonachtig in Lage Zwaluwe [NB] En fanatiek motorsporter.
Dat is ook de reden waarom ik deze bus aan het maken ben.

De basis is een Sprinter 316CDI van 2009. Lengte 3 Hoogte 2.
Bus is voorheen van een kennis geweest welke in de industriële beglazing zit (denk aan schepen, graafmachines etc.)

Eisen die we stellen:
- 4 Zitplaatsen incl. gordels
- Minimaal 2 vaste slaapplaatsen
- Kookgelegenheid
- Kachel/Ringverwarming
- WC
- Plaats voor 2 grote motoren
- 12-230V omvormer voor onderweg
- Aggregaat voor op bestemming

Met deze eisen in onze gedachten zijn we begonnen verzinnen en tekenen. Uiteindelijk kwamen daar 2 concepten uit:

Afbeelding
Uitvoering met 2 zits Mercedes bijrijdersbank

Afbeelding
Uitvoering met hoekbank

Uiteindelijk is er dus gekozen voor de uitvoering met de 2 Zits bijrijdersbank.

Dan nu de foto's vanaf het begin tot hoe ver we nu [22-9-2014] zijn:

Afbeelding
Lege bus, tussenschot en wandbekleding eruitgehaald

Afbeelding
Aluminium bedframe gemaakt en geplaatst, Tevens wat geisoleerd en bekleed.

Afbeelding
Tussenwanden geplaatst, komt straks onderin nog een deur tussen.

Afbeelding
Buitenkant van de bus, voorzien van koelkastrooster en kacheluitlaat.

Afbeelding
De 'garage' incl. 1 motor.

Afbeelding
Keuken (komt nog een RVS blad over de lelijke plaat) En al een heel eindje op weg met het bekleden van de inrichting.

Afbeelding
Trapje naar het bed, alleen het plafond dient nog bekleed en geisoleerd te worden.

Afbeelding
Draaiplateau's onder de voorstoelen gemaakt, en raamisolatie aangeschaft.

Afbeelding
'Zithoek' met Bank, tafel en 2 draaistoelen. Tevens de touch-dimmer voor de 4 ledspots.

Afbeelding
Bed, worden nog ventilatiegaten in de bodem gezaagd.

Afbeelding
De 'WC' ruimte.

Afbeelding
De 'garage' zoals deze momenteel is.

Momenteel wacht ik nog tot mijn oude bus verkocht is, en het kwarttarief van de belastingsdienst.
Zodra ik hem op kwarttarief kan rijden ga ik verder aan de garage, omdat ik de bus dan op mijn werk kan krijgen (Zit in de metaal, en wil alles netjes afwerken met traanplaat)

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!


Gr. Maikel
Laatst gewijzigd door Maikel644 op za 31 mar 2018, 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Mercedes Sprinter Camper/Motorhome



Bericht door KTManiac »

Ziet er goed uit, mooi projekt! :thumbup:

Je zegt dat je nog ventilatiegaten gaat maken in de bodem onder 't bed. Zit er nog een laag onder die de garage gasdicht afsluit van de woonruimte dan?
Neem aan dat in de garage ook de benzine voor de crossers komt te staan? Ik zou dan namelijk wel ventilatie willen van de garage, maar niet naar de woonruimte toe maar naar buiten.
Rolf t5
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 19:17
Locatie: Drenthe

Re: Mercedes Sprinter Camper/Motorhome



Bericht door Rolf t5 »

Maikel,

Ziet er mooi uit :thumbup:
Maar een kanttekening; ik zie /hoor niks over een rdw keuring... Alleen kwarttarief aanvragen is niet mogelijk bij een auto die nog op "Grijs" kenteken staat. Het lijkt me handig om voor het gewicht eerst met een "rdw" inrichting oftewel zo licht mogelijk naar de keuring te gaan. Ook dien je dan rest bpm af te tikken.
Suc6
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mercedes Sprinter Camper/Motorhome



Bericht door Aloys »

Doe je er helemaal geen ramen in? Bij de tafel leek me dat wel fijn, alsmede wat
extra ventilatie bij het bed. Ik vind dit wel een heel besloten ruimte. Met de zon
op de bus zal er weinig terechtkomen van uitslapen...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Mercedes Sprinter camper/motorhome



Bericht door Navigator »

Mooi project! Koelkastrooster achter een schuifdeur wil 's-zomers nog wel eens problemen opleveren zeker als de schuifdeur openstaat.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Mercedes Sprinter camper/motorhome



Bericht door annoh »

TS,
Mooi project.
Heb je van te voren overleg gehad met RDW over bankje met gordels?

Groet
Anno
Maikel644
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 12:16

Re: Mercedes Sprinter camper/motorhome



Bericht door Maikel644 »

@ KTManiac;
De garage ga ik geheel afwerken met traanplaat, dus ook onder de bedplank. Hierdoor blijft het leef/garagedeel wel gescheiden inderdaad! Ventilatie voor eventuele benzinedampen etc. is mogelijk via het aggregaat, die heeft nl. ook lucht/ventilatie nodig.

@Rolf T5;
Even vergeten erbij te vermelden, bus is al omgekeurd naar camper! Is dus een kampeerauto op kenteken. Dit is inderdaad gebeurd met een minimale inrichting. Bus woog op dat moment 2350kg.
Rest bpm etc. is ook allemaal geregeld, dus enkel nog wachten op het kwarttarief.

@Aloys;
Voorlopig nog even geen ramen nee, wel staat op de planning om inderdaad in de schuifdeur en bij de tafel een ruit te plaatsen. Het bed is even afwachten hoe dat uitpakt, maar alles is goed geisoleerd dus ik ben daar eerlijk gezegd niet zo heel bang voor. Mocht het nodig zijn kunnen we nog extra ventileren dmv. de 'ringverwarming'.

@Navigator;
Ook als de koelkast op 230v draait? Zal nagenoeg nooit op gas gaan werken bij ons, aangezien we vaak het aggregaat hebben draaien.

@Annoh;
Nee geen overleg gehad met de RDW mbt. het bankje. Echter toen we de bus kochten stonden er 3 zitplaatsen op kenteken, en maar 2 stoelen. Nu de bus gekeurd is hebben we die 3 zitplaatsen behouden, dus in princiepe kunnen we met 3 mensen meerijden volgens het boekje. Alleen die 4e, tsja dat zal altijd een gok blijven. Zelf weet ik dat de bank zeker zo degelijk geplaatst is als een standaard stoel, en wat gordels etc. betreft zit het ook wel goed. Het is alleen niet officieel dat er een 4e persoon mee mag rijden..
Gebruikersavatar
knuckle11
Berichten: 364
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 18:33
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Mercedes Sprinter camper/motorhome



Bericht door knuckle11 »

Mooie bus :-B

Maar wat ik me wel afvraag, hoeveel hoogte heb je tussen het plafond en het bed?
Want op de foto lijkt dat maar heel weinig
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Mercedes Sprinter camper/motorhome



Bericht door PaulBng »

Die drie zitplaatsen stammen waarschijnlijk nog uit de tijd dat er voor een bankje in zat.
Is bij onze bus ook zo.
Schijnbaar, als je een bus laat keuren als camper, wordt er alleen wat aan het aantal zitplaatsen gedaan als je daar om vraagt.
Maikel644
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 12:16

Re: Mercedes Sprinter camper/motorhome



Bericht door Maikel644 »

@Knuckle11;
Vanaf het bed tot het plafond is nu iets minder dan 70cm. Geen zee van ruimte, maar voor ons gebruik meer dan genoeg.
Er zijn bussen die bij professionele bedrijven vandaan komen waarbij de ruimte (zonder matras) minder is als 50cm. Dus wat dat betreft moet dit te doen zijn!

@Paulbng;
In deze bus heeft nooit een bankje gezeten.. Dat is nl. een hele andere steun etc. voorin, dit zou je altijd moeten blijven zien als ze dat eruit halen. Tevens zijn de boutgaten voor een bankje
niet aanwezig. Hoe ze bij de 3 zitplaatsen komen? Geen idee. De man van de RDW wist alleen te vertellen dat hij er geen 4 van mocht maken omdat ik niet aan kon tonen dat het bankje stevig genoeg vast zat. Dus ik heb het er maar bij gelaten..
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Mercedes Sprinter camper/motorhome



Bericht door PaulBng »

Apart.
Dus drie zitplaatsen op kenteken en twee goedgekeurde stoelen???

Het verhaal op mijn vragen aan rdw was dat het niet om het bankje ging maar om de bevestiging van de riemen. Die zouden aan af fabriek gemonteerde bevestigingspunten moeten. Die dus met botsproeven getest zijn.

Ik heb het dus ook maar zo gelaten.
Ik ga nog wel een keer zoeken of er zon bevestigingspunt zit want ik heb daar liever een driepuntsgordel dan een heupgordel.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Mercedes Sprinter camper/motorhome



Bericht door Navigator »

De warmte van je koelkast moet toch uit dat rooster kunnen, of je koelkast nu op gas of 220v draait. Met de schuifdeur er voor is dat minder effectief. Wellicht kan een 12v ventilator er toch voor zorgen dat er voldoende doorstroming is.
Forum verlaten.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Mercedes Sprinter camper/motorhome



Bericht door myway »

Ziet er goed uit, compliment.
De S kachel heb je aangesloten op een wand schoorsteen, volgens Truma mag dat alleen met een dakschoorsteen, mijn vraag werkt hij zo goed?
Ik neem aan dat hij aan de onderzijde door de bodem van de bus zit.
Maikel644
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 12:16

Re: Mercedes Sprinter camper/motorhome



Bericht door Maikel644 »

@PaulBng;
Jup, bus was voorzien van 2 stoelen en meer niet.
Als dat het geval is zit ik wel goed, gordelpunten zijn origineel Mercedes. Aan het bankje zit één driepuntsgordel en één heupgordel, daar waar normaal deze gordel aan de B Stijl van de cabine komt.
Ik ben voorlopig niet van plan er nog wat aan te veranderen.

@Navigator;
Dat klopt! Echter zal het niet zo zijn dat onze koelkast fulltime aan staat, laat staan dat dan continu de schuifdeur open is. Maar wellicht een idee inderdaad om er een ventilator tussen te knopen.
Nu kan ik er nog goed bij, en voorkomen is beter als straks alles eruit moeten slopen om te genezen..

@Myway;
Dankje!
Ik heb inderdaad de kachel aangesloten op een wandschoorsteen omdat ik dat persoonlijk mooier vond ogen dan zo'n ding op het dak. De winkel waar ik het uitlaatje/schoorsteentje gekocht heb
meldde mij ook al dat het onmogelijk was dat het ging werken. Echter zo eigenwijs als ik ben heb ik het toch meegenomen en geprobeerd.. En voila, het werkt gewoon.
Aan de onderzijde staat hij op de vloer, maar is er een beluchtingsrooster aangebracht inderdaad voor de aanvoer van frisse lucht.
Plaats reactie