Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
caspervl
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 22:58
Locatie: Diemen

Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)



Bericht door caspervl »

Beste mensen,

Weet eigenlijk niet goed of dit nu hier of bij techniek moet.

ik heb op een autoveiling een ex-diefstal camper gekocht. Het is een Dethleffs intergraal uit 1994 met vastbed in de lengte achterin. Deze wagen is erg misbruikt, lijkt erop dat de boefjes deze wagen een tijd als woning gebruikt hebben. De stickers die erop zitten geven mij het idee dat de echte eigenaar hem als pits/trekwagen gebruikt heeft bij een autorace team. Mijn doel is om er weer een goed bruikbare camper er van te maken, die er zowel binnen als buiten er redelijk goed uitziet.
Ik heb de rotzooi er uitgegooid, wel eerst handschoenen aan gedaan en een knijper op mijn neus. Koelkast was groen beschimmeld die heb ik schoongemaakt. Op vakantie gegaan met mijn oude camper en deze 3 weken in een loods laten staan met alles open om de stank er een beetje uit te krijgen

Afbeelding

De volgende zaken zal ik onderhanden moeten nemen:
Buiten
ontbreekt 1 dakluik, makkelijk gewoon een nieuwe erin
erg veel gaatjes in de buitenkant geboord zelfs met pluggen er in.
2 grote gaten in de L zijwand van een zeer ondeskundig geplaatste 220Volt boiler
is met de hand overgeschilderd, de zij-knipperlichten en de raamrubbers ook...

Binnen
erg veel boorgaatjes
verlichting doet het niet, 3e accu er bij geplaatst. Waarom?
is in gerookt, stinkt. iemand idee hoe je die stank eruit krijgt?
watervoorziening is aan gerommeld lijkt wel of de waterleiding er rechtstreeks op aangesloten geweest is

Nu mijn loods nog warm is begin ik met de buitenkant, het dichtmaken van alle boorgaten. En daar mee meteen een vraag, ik heb niet de illusie dat ik dat volledig onzichtbaar kan doen, wat is de best manier om tot een blijvend resultaat te komen?
De 2 grote gaten daar zet ik wel een afdekplaatje met daaroverheen een plastic ventilatie roostertje overheen en kit of pur ik dicht.
Aldoende zal ik nog wel meer rare zaken tegenkomen en mijn vragen hoop ik hier kwijt te kunnen.

Afbeelding
kleine selectie vd boorgaatjes

Afbeelding
aansluiting vd 220 volt boiler

Afbeelding
de boiler, die heb ik al verwijderd
Eigenbouw Mitsubishi L200 DC 4x4 pop-up Camper.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)



Bericht door annoh »

Je weet zeker dat die 'boorgaten' geen kogelgaten zijn?
Maar, dit terzijde.

Een manier om een auto weer fris te krijgen is de auto met dichte ramen in de zon zetten terwijl er een emmer mrt ammoniak in de auto staat. Daarnaast alles afnemen. Ik heb een keer een oude doorrookte Volvo 240 weer goed gekregen.

succes met je project!
Gebruikersavatar
Trudie67
Berichten: 3934
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 21:05
Locatie: Veluwe

Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)



Bericht door Trudie67 »

Bak met koffie dik een paar dagen in de camper zetten.


Alles soppen met water met flinke scheut azijn.
Pilote r450 1989
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010

Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
Handyman2
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)



Bericht door Handyman2 »

Trudie67 schreef:Bak met koffie dik een paar dagen in de camper zetten.
Alles soppen met water met flinke scheut azijn.
Die koffie ..... dat helpt maar een heel klein beetje.
Alles afsoppen, licht ammoniakmengsel, schoonmaakazijn, stoffen goed wassen, vloerbedekking, stoomreiniger die meteen de rommel weer opzuigt (zijn te huur)
Tot slot kan er ook stank in de verborgen ruimtes blijven. Ozonbehandeling bij autocleaningbedrijf laten doen of zo'n apparaat huren.
Héél veel succes!!

Gr. Daniël
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Gebruikersavatar
Trudie67
Berichten: 3934
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 21:05
Locatie: Veluwe

Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)



Bericht door Trudie67 »

En als je de binnenkant moet schilderen.............
Verflucht ruikt ook anders dan rook hahaha
Pilote r450 1989
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010

Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle

Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)



Bericht door mariët »

Om heel goed te reinigen: wasbenzine.
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
caspervl
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 22:58
Locatie: Diemen

Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)



Bericht door caspervl »

annoh schreef:Je weet zeker dat die 'boorgaten' geen kogelgaten zijn?
Maar, dit terzijde.
Dan zou er van binnen door de wand naar buiten geschoten zijn, nee. Er is iemand op hol geslagen met een boormachine. :shock: :-B Als iemand advies heeft of ik dit moet kitten of beter plamuur kan gebruiken?

Wat de stank betreft ik moet idd aan de gang gaan met een emmer sop, nw bekleding om de kussen (brandgaatjes) en dan indien nodig een ionisator.
Eigenbouw Mitsubishi L200 DC 4x4 pop-up Camper.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)



Bericht door vanHooltje »

Die gaatjes kan je het best dicht kitten met een lijmkit deze kan je in veel kleuren kopen bij een goede bouwzaak.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)



Bericht door hathi »

U kan tegen de stank na het zuiver schrobben Fabreze gebruiken,
Hans
caspervl
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 22:58
Locatie: Diemen

Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)



Bericht door caspervl »

vanHooltje schreef:Die gaatjes kan je het best dicht kitten met een lijmkit deze kan je in veel kleuren kopen bij een goede bouwzaak.
Stom, heb ik helemaal niet aangedacht.. welke kit kan ik het best gebruiken? Ik veronderstel dat sommige lijmen de isolatie aan kunnen tasten.
Eigenbouw Mitsubishi L200 DC 4x4 pop-up Camper.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)



Bericht door vanHooltje »

caspervl schreef:
vanHooltje schreef:Die gaatjes kan je het best dicht kitten met een lijmkit deze kan je in veel kleuren kopen bij een goede bouwzaak.
Stom, heb ik helemaal niet aangedacht.. welke kit kan ik het best gebruiken? Ik veronderstel dat sommige lijmen de isolatie aan kunnen tasten.
Een lijmkit van simson tast de isolatie niet aan, is een niet agressieve lijm :-B
En O ja als je een beetje creatief ben kan je het structuur (hobbeltjes plaat) er weer in terug brengen met deze lijm :thumbup:
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
caspervl
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 22:58
Locatie: Diemen

Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)



Bericht door caspervl »

Gister avond even een avondje in de loods met mijn camper bezig geweest. Beetje schoonmaken en in de kastjes kijken, kortom even kijken wat ik nu eigenlijk gekocht heb.
Boordaccu neemt geen stroom meer op maar een aantal lampen branden wel als ik daar mijn universele lader op zet. Ik heb 220v op de stopcontacten en de airco doet het.
Haal ik mijn universele lader vd boordaccu af dan heb ik geen 12v meer. Kennelijk functioneert de omvormer/lader niet.

Het stomme is dat ik de omvormer/lader niet kan vinden. Weet iemand waar Dethleffs ze verstopt?

Er is wel ongelooflijk gehobbyt met de bedrading. Veel loze draden, diverse zekeringkastjes zonder zekeringen, 2 dikke draden met accu polen er aan liggen los onder de zit bank, ze zitten niet op de huishoudaccu aangesloten maar er komt stroom op te staan als de motor loopt. Als ik de draden volg krijg ik het idee dat de vorige eigenaar daar een extra accu en een inverter ( van 12v naar 220v) had staan om de 220v dakairco ook onder het rijden te kunnen gebruiken. Op zich een aantrekkelijk idee maar dat mag dan wel behoorlijke inverter zijn denk ik. Voor dat ik al die draden er weer uitgooi, is dit een mogelijkheid, is dit al vaker gedaan? Een veeg teken was dat er ook een nieuwe dynamo daar onder de bank lag…

Er zit ook nog en kluis in waar ik geen sleutels bij heb en die op slot zit, ga ik zaterdag maar eens voorzichtig de slijptol in zetten. Je weet maar nooit he? :-B
Eigenbouw Mitsubishi L200 DC 4x4 pop-up Camper.
Gebruikersavatar
jaap en greet
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 0:39
Locatie: Rotterdam en omstreken

Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)



Bericht door jaap en greet »

Ook ik was mijn omvormer ooit eens kwijt :D

Met de hulp van dit forum teruggevonden aan de bijrijders kant

onder het dashboard :thumbup:
Jaap.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)



Bericht door javanes »

Steekje kop inderdaad eens aan de bijrijderskant onder het dashboard.
Dan zie je onder het handschoenenkastje waarschijnlijk een oranje Calira EVS electroblok zitten. Zo was het in ieder geval met de modellen op een Ducato 290 t.e.m. 1994.

Als je HH accu te weinig spanning geeft werkt je electroblok niet.
Nu is dat niet zo veel, want bij 1,2V moet het elektroblok al schakelen.

En controleer ook de zekeringen (3 stuks) van je HH accu naar de EVS eens.
Bij de alkoof modellen op een Ducato onderstel zitten die op het binnenspatbord net naast het reservewiel.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie