Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)
Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)
Beste mensen,
Weet eigenlijk niet goed of dit nu hier of bij techniek moet.
ik heb op een autoveiling een ex-diefstal camper gekocht. Het is een Dethleffs intergraal uit 1994 met vastbed in de lengte achterin. Deze wagen is erg misbruikt, lijkt erop dat de boefjes deze wagen een tijd als woning gebruikt hebben. De stickers die erop zitten geven mij het idee dat de echte eigenaar hem als pits/trekwagen gebruikt heeft bij een autorace team. Mijn doel is om er weer een goed bruikbare camper er van te maken, die er zowel binnen als buiten er redelijk goed uitziet.
Ik heb de rotzooi er uitgegooid, wel eerst handschoenen aan gedaan en een knijper op mijn neus. Koelkast was groen beschimmeld die heb ik schoongemaakt. Op vakantie gegaan met mijn oude camper en deze 3 weken in een loods laten staan met alles open om de stank er een beetje uit te krijgen
De volgende zaken zal ik onderhanden moeten nemen:
Buiten
ontbreekt 1 dakluik, makkelijk gewoon een nieuwe erin
erg veel gaatjes in de buitenkant geboord zelfs met pluggen er in.
2 grote gaten in de L zijwand van een zeer ondeskundig geplaatste 220Volt boiler
is met de hand overgeschilderd, de zij-knipperlichten en de raamrubbers ook...
Binnen
erg veel boorgaatjes
verlichting doet het niet, 3e accu er bij geplaatst. Waarom?
is in gerookt, stinkt. iemand idee hoe je die stank eruit krijgt?
watervoorziening is aan gerommeld lijkt wel of de waterleiding er rechtstreeks op aangesloten geweest is
Nu mijn loods nog warm is begin ik met de buitenkant, het dichtmaken van alle boorgaten. En daar mee meteen een vraag, ik heb niet de illusie dat ik dat volledig onzichtbaar kan doen, wat is de best manier om tot een blijvend resultaat te komen?
De 2 grote gaten daar zet ik wel een afdekplaatje met daaroverheen een plastic ventilatie roostertje overheen en kit of pur ik dicht.
Aldoende zal ik nog wel meer rare zaken tegenkomen en mijn vragen hoop ik hier kwijt te kunnen.
kleine selectie vd boorgaatjes
aansluiting vd 220 volt boiler
de boiler, die heb ik al verwijderd
Weet eigenlijk niet goed of dit nu hier of bij techniek moet.
ik heb op een autoveiling een ex-diefstal camper gekocht. Het is een Dethleffs intergraal uit 1994 met vastbed in de lengte achterin. Deze wagen is erg misbruikt, lijkt erop dat de boefjes deze wagen een tijd als woning gebruikt hebben. De stickers die erop zitten geven mij het idee dat de echte eigenaar hem als pits/trekwagen gebruikt heeft bij een autorace team. Mijn doel is om er weer een goed bruikbare camper er van te maken, die er zowel binnen als buiten er redelijk goed uitziet.
Ik heb de rotzooi er uitgegooid, wel eerst handschoenen aan gedaan en een knijper op mijn neus. Koelkast was groen beschimmeld die heb ik schoongemaakt. Op vakantie gegaan met mijn oude camper en deze 3 weken in een loods laten staan met alles open om de stank er een beetje uit te krijgen
De volgende zaken zal ik onderhanden moeten nemen:
Buiten
ontbreekt 1 dakluik, makkelijk gewoon een nieuwe erin
erg veel gaatjes in de buitenkant geboord zelfs met pluggen er in.
2 grote gaten in de L zijwand van een zeer ondeskundig geplaatste 220Volt boiler
is met de hand overgeschilderd, de zij-knipperlichten en de raamrubbers ook...
Binnen
erg veel boorgaatjes
verlichting doet het niet, 3e accu er bij geplaatst. Waarom?
is in gerookt, stinkt. iemand idee hoe je die stank eruit krijgt?
watervoorziening is aan gerommeld lijkt wel of de waterleiding er rechtstreeks op aangesloten geweest is
Nu mijn loods nog warm is begin ik met de buitenkant, het dichtmaken van alle boorgaten. En daar mee meteen een vraag, ik heb niet de illusie dat ik dat volledig onzichtbaar kan doen, wat is de best manier om tot een blijvend resultaat te komen?
De 2 grote gaten daar zet ik wel een afdekplaatje met daaroverheen een plastic ventilatie roostertje overheen en kit of pur ik dicht.
Aldoende zal ik nog wel meer rare zaken tegenkomen en mijn vragen hoop ik hier kwijt te kunnen.
kleine selectie vd boorgaatjes
aansluiting vd 220 volt boiler
de boiler, die heb ik al verwijderd
Eigenbouw Mitsubishi L200 DC 4x4 pop-up Camper.
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)
Je weet zeker dat die 'boorgaten' geen kogelgaten zijn?
Maar, dit terzijde.
Een manier om een auto weer fris te krijgen is de auto met dichte ramen in de zon zetten terwijl er een emmer mrt ammoniak in de auto staat. Daarnaast alles afnemen. Ik heb een keer een oude doorrookte Volvo 240 weer goed gekregen.
succes met je project!
Maar, dit terzijde.
Een manier om een auto weer fris te krijgen is de auto met dichte ramen in de zon zetten terwijl er een emmer mrt ammoniak in de auto staat. Daarnaast alles afnemen. Ik heb een keer een oude doorrookte Volvo 240 weer goed gekregen.
succes met je project!
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)
Bak met koffie dik een paar dagen in de camper zetten.
Alles soppen met water met flinke scheut azijn.
Alles soppen met water met flinke scheut azijn.
Pilote r450 1989
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010
Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010
Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)
Die koffie ..... dat helpt maar een heel klein beetje.Trudie67 schreef:Bak met koffie dik een paar dagen in de camper zetten.
Alles soppen met water met flinke scheut azijn.
Alles afsoppen, licht ammoniakmengsel, schoonmaakazijn, stoffen goed wassen, vloerbedekking, stoomreiniger die meteen de rommel weer opzuigt (zijn te huur)
Tot slot kan er ook stank in de verborgen ruimtes blijven. Ozonbehandeling bij autocleaningbedrijf laten doen of zo'n apparaat huren.
Héél veel succes!!
Gr. Daniël
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)
En als je de binnenkant moet schilderen.............
Verflucht ruikt ook anders dan rook hahaha
Verflucht ruikt ook anders dan rook hahaha
Pilote r450 1989
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010
Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010
Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)
Om heel goed te reinigen: wasbenzine.
Jan en Mariët
We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)
Dan zou er van binnen door de wand naar buiten geschoten zijn, nee. Er is iemand op hol geslagen met een boormachine. Als iemand advies heeft of ik dit moet kitten of beter plamuur kan gebruiken?annoh schreef:Je weet zeker dat die 'boorgaten' geen kogelgaten zijn?
Maar, dit terzijde.
Wat de stank betreft ik moet idd aan de gang gaan met een emmer sop, nw bekleding om de kussen (brandgaatjes) en dan indien nodig een ionisator.
Eigenbouw Mitsubishi L200 DC 4x4 pop-up Camper.
- vanHooltje
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)
Die gaatjes kan je het best dicht kitten met een lijmkit deze kan je in veel kleuren kopen bij een goede bouwzaak.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)
U kan tegen de stank na het zuiver schrobben Fabreze gebruiken,
Hans
Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)
Stom, heb ik helemaal niet aangedacht.. welke kit kan ik het best gebruiken? Ik veronderstel dat sommige lijmen de isolatie aan kunnen tasten.vanHooltje schreef:Die gaatjes kan je het best dicht kitten met een lijmkit deze kan je in veel kleuren kopen bij een goede bouwzaak.
Eigenbouw Mitsubishi L200 DC 4x4 pop-up Camper.
- vanHooltje
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)
Een lijmkit van simson tast de isolatie niet aan, is een niet agressieve lijmcaspervl schreef:Stom, heb ik helemaal niet aangedacht.. welke kit kan ik het best gebruiken? Ik veronderstel dat sommige lijmen de isolatie aan kunnen tasten.vanHooltje schreef:Die gaatjes kan je het best dicht kitten met een lijmkit deze kan je in veel kleuren kopen bij een goede bouwzaak.
En O ja als je een beetje creatief ben kan je het structuur (hobbeltjes plaat) er weer in terug brengen met deze lijm
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)
Gister avond even een avondje in de loods met mijn camper bezig geweest. Beetje schoonmaken en in de kastjes kijken, kortom even kijken wat ik nu eigenlijk gekocht heb.
Boordaccu neemt geen stroom meer op maar een aantal lampen branden wel als ik daar mijn universele lader op zet. Ik heb 220v op de stopcontacten en de airco doet het.
Haal ik mijn universele lader vd boordaccu af dan heb ik geen 12v meer. Kennelijk functioneert de omvormer/lader niet.
Het stomme is dat ik de omvormer/lader niet kan vinden. Weet iemand waar Dethleffs ze verstopt?
Er is wel ongelooflijk gehobbyt met de bedrading. Veel loze draden, diverse zekeringkastjes zonder zekeringen, 2 dikke draden met accu polen er aan liggen los onder de zit bank, ze zitten niet op de huishoudaccu aangesloten maar er komt stroom op te staan als de motor loopt. Als ik de draden volg krijg ik het idee dat de vorige eigenaar daar een extra accu en een inverter ( van 12v naar 220v) had staan om de 220v dakairco ook onder het rijden te kunnen gebruiken. Op zich een aantrekkelijk idee maar dat mag dan wel behoorlijke inverter zijn denk ik. Voor dat ik al die draden er weer uitgooi, is dit een mogelijkheid, is dit al vaker gedaan? Een veeg teken was dat er ook een nieuwe dynamo daar onder de bank lag…
Er zit ook nog en kluis in waar ik geen sleutels bij heb en die op slot zit, ga ik zaterdag maar eens voorzichtig de slijptol in zetten. Je weet maar nooit he?
Boordaccu neemt geen stroom meer op maar een aantal lampen branden wel als ik daar mijn universele lader op zet. Ik heb 220v op de stopcontacten en de airco doet het.
Haal ik mijn universele lader vd boordaccu af dan heb ik geen 12v meer. Kennelijk functioneert de omvormer/lader niet.
Het stomme is dat ik de omvormer/lader niet kan vinden. Weet iemand waar Dethleffs ze verstopt?
Er is wel ongelooflijk gehobbyt met de bedrading. Veel loze draden, diverse zekeringkastjes zonder zekeringen, 2 dikke draden met accu polen er aan liggen los onder de zit bank, ze zitten niet op de huishoudaccu aangesloten maar er komt stroom op te staan als de motor loopt. Als ik de draden volg krijg ik het idee dat de vorige eigenaar daar een extra accu en een inverter ( van 12v naar 220v) had staan om de 220v dakairco ook onder het rijden te kunnen gebruiken. Op zich een aantrekkelijk idee maar dat mag dan wel behoorlijke inverter zijn denk ik. Voor dat ik al die draden er weer uitgooi, is dit een mogelijkheid, is dit al vaker gedaan? Een veeg teken was dat er ook een nieuwe dynamo daar onder de bank lag…
Er zit ook nog en kluis in waar ik geen sleutels bij heb en die op slot zit, ga ik zaterdag maar eens voorzichtig de slijptol in zetten. Je weet maar nooit he?
Eigenbouw Mitsubishi L200 DC 4x4 pop-up Camper.
- jaap en greet
- Berichten: 387
- Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 0:39
- Locatie: Rotterdam en omstreken
Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)
Ook ik was mijn omvormer ooit eens kwijt
Met de hulp van dit forum teruggevonden aan de bijrijders kant
onder het dashboard
Met de hulp van dit forum teruggevonden aan de bijrijders kant
onder het dashboard
Jaap.
Re: Restauratie ex-diefstal Dethleffs integraal (1994)
Steekje kop inderdaad eens aan de bijrijderskant onder het dashboard.
Dan zie je onder het handschoenenkastje waarschijnlijk een oranje Calira EVS electroblok zitten. Zo was het in ieder geval met de modellen op een Ducato 290 t.e.m. 1994.
Als je HH accu te weinig spanning geeft werkt je electroblok niet.
Nu is dat niet zo veel, want bij 1,2V moet het elektroblok al schakelen.
En controleer ook de zekeringen (3 stuks) van je HH accu naar de EVS eens.
Bij de alkoof modellen op een Ducato onderstel zitten die op het binnenspatbord net naast het reservewiel.
Dan zie je onder het handschoenenkastje waarschijnlijk een oranje Calira EVS electroblok zitten. Zo was het in ieder geval met de modellen op een Ducato 290 t.e.m. 1994.
Als je HH accu te weinig spanning geeft werkt je electroblok niet.
Nu is dat niet zo veel, want bij 1,2V moet het elektroblok al schakelen.
En controleer ook de zekeringen (3 stuks) van je HH accu naar de EVS eens.
Bij de alkoof modellen op een Ducato onderstel zitten die op het binnenspatbord net naast het reservewiel.