Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

Hey Tom, aardig opgeschoten zie ik! Dat is toch al een hele verandering na alleen de rails van een tijdje terug. Nette kast met stopcontacten etc. ook! Heb je dat zo gekocht of zelf gemaakt? Er zitten ook twee hoofdschakelaars op zag ik, heb je er twee accu's in zitten? En welke draaddikte heb je gebruikt voor de aansluiting van je LED's?

Die lak viel me ook al op, inderdaad typisch om dat met een kwast te doen. Ik neem aan dat het dan ook geen autolak is ...

Bij ons loopt het gestaag, maar het vordert wel. We hebben nu een groot deel van het interieurframe klaar, alleen de bank nog. Verder moeten we nog wel de indeling van alle kasten doen. We hebben ook al een aantal dingen gekocht zoals de afvalwatertank, de buitengaskookstel, allemaal zaken die de indeling bepalen. Ook de hpl-platen (Abet) voor het interieur zijn besteld. Nu moeten we echt aan de slag met de elektra. Ik ga een dezer dagen al het e.e.a bestellen.

Zodra er wat zichtbare veranderingen zijn, dan zal ik eens weer wat foto's plaatsen!
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
mistertommo
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 15:14

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door mistertommo »

Hey Nick,

De kastjes en schakelpaneeltjes maak ik zelf. De stopcontacten is een bestaand blok dat ik heb ingekort. Er zij twee accu's. Een van de auto en een voor alle 12 Volt apparaten (en een omvormer naar 220 Volt voor laptop en laders). Er zijn twee hoofdschakelaars. Een om de laadstroom van de auto-accu naar de huishoud-accu te onderbreken en een hoofdschakelaar om de stroom van de huishoud-accu uit te kunnen zetten. De LED verlichting kan met dunne draadjes want ze gebruiken weinig stroom. Ik heb ze als hotelschakeling (met 3 draden) aangesloten zodat ik ze bij de lampjes zelf en bij een centraal schakelpaneeltje aan en uit kan zetten (hoef ik mijn bed niet uit als ik er een vergeten ben).

Groet,

Tom
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

Klinkt logisch allemaal. Die 2e massaschakelaar zit dus tussen de startaccu en relais begrijp ik? Die oplossing had ik nog niet gehoord in ieder geval.

Ik heb min of meer het definitieve schema klaar, maar zit wel nog wel met wat vragen. Ik twijfel nog over de twee massaschakelaars die ik in onderstaand schema heb verwerkt. Die voor de zekeringkast lijkt me ok, maar die tussen de omvormer en pluspool is mij nog niet helder of dat zin heeft. De amperes van de zekeringen en de draaddiktes heb ik nog niet verwerkt, maar in principe komt het voor de bedrading neer op 16mm2 na de zekeringkast en 35mm2 voor de zekeringkast. Met uitzondering van de koelbox, die krijgt via 35 mm2 12V aangeleverd. Ik heb ook geen GND aangegeven bij de apparaten. Men zegt dat je beter elke stroomtrekker kunt aarden. De vraag is; welke ik dan zou moeten doen en hoe?

Hoe dan ook, tips of opmerkingen zijn welkom.

Afbeelding
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mickel Moen »

Mitsu,

Een mooie tekening.
Ik heb een paar opmerkingen.

1. De plaatsing van de shunt ten behoeve van de BMV deugt niet. Je plaatst de shunt aan de ene kant direct op de min van de HH-accu. Aan de andere kant van de shunt komt vervolgens de min van alle verbruikers, de GND en de acculader. Zie mijn schema: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/s ... latie.html

2. De massaschakelaar tussen de HH-accu en de omvormer kan, maar is eigenlijk overbodig. Logischer is direct na de plus van de HH-accum de hoofdzekering en de massachakelaar en daarna alle verbruikers. De plus van de acculader kan wel direct op de HH-accu.

3. De kabeldikte naar de koelkast lijkt me iets te veel van het goede. Stel dat deze maximaal 46 Watt verbruikt dat is 46 Watt : 12 V = 3, 8 A dan volstaat een draaddikte van 2,5mm2 of 4 mm2

Afbeelding

4. Na de zekeringkast 16mm2 is voor de meeste verbruikers ook veel te zwaar. Zie schema. Ik zou de bedrading dus nog eens herberekenen. Maximale amperage per verbruiker of totaal bij meerdere uitrekenen en daar dan de kabel op afstemmen. Vervolgens stem je de zwaarte van de zekering weer af op de dikte van de draad. http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/stroom-dc.html

5. 35 mm2 is meer voor de kabels tussen de startaccu en de HH-accu. Eventueel ook tussen de HH-accu en de omvormer, afhankelijk van hoe zwaar die natuurlijk is. Verder tussen de HH-accu en de zekeringkast. En tot slot nog van de HH-accu naar de GND.

Veel succes.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
mistertommo
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 15:14

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door mistertommo »

Hey Nick,

Verhelderend zo’n schema. Toch heb ik nog een paar vragen en opmerkingen.
Ik zie dat je een soort kast hebt direct nadat de ‘walstroom’ binnenkomt. Is dat een stoppenkast? Die kan je kopen bij de betere kampeerwinkels (met aardlekschakelaar). Lijkt me belangrijk.
Van daaruit zie ik een verbinding naar de omvormer naar 220 Volt, die ook is aangesloten op de HH-accu. Er bestaan dit soort omvormers die automatisch omschakelen op walstroom als er 220 Volt binnenkomt en er zijn er ook die automatisch de accu gaan laden. Beetje googlen en je vind van alles. Ook hier lijkt te gelden: Sky is the limit. Ook voor je portomonee.
Als het niet zo’n speciaal apparaat is dan zou ik het 220 volt systeem van buitenaf helemaal gescheiden houden.
De schakelaar die jouw Cirix uit kan zetten is bij mij een hoofdschakelaar zodat het systeem van de auto niets met de rest te maken heeft.
Bij mij heeft de omvormer naar 220 Volt geen verbinding met het 220 Volt systeem (volgens mij lopen fases anders, kunnen spanningen verschillend zijn etc). Bij mij is het alleen maar om tijdens het rijden een laptop te kunnen gebruiken of batterijen te laden.
Een hoofdschakelaar voor de HH-accu lijkt me goed. Als je die uitzet dan weet je zeker dat de accu niet leegloopt en het is handig als je aan het systeem bezig bent. Ik zou er een hoofdzekering voorzetten.

Wellicht heb je er wat aan.

Groet,

Tom
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

Beiden erg bedankt voor de opmerkingen. Die neem ik er zeker in mee (plaats nog wel een definitieve versie).

De shunt is inderdaad verkeerd aangesloten, ik zal net als Mickelmoen gebruikmaken van een verdeelpunt. Wat betreft de draaddikten, dat was ook een beetje kort door de bocht. Ik zal hier deugdelijke berekeningen op loslaten.

Tom, ik ben het met je eens dat je beide circuits beter gescheiden moet houden. Enige nadeel is dat ik dan geen apparaten zoals een telefoon, tablet en camera accu kan laden op het 12v circuit. Dus alleen aan de paal of als je rijdt. Of kan ik dat anders oplossen zodat beide circuits toch gescheiden zijn?

De stoppenkast die je noemt bij de walstroominlet is een soort unit met ECC-aansluiting. Zie: http://www.outdoorwebshop.nl/tvwunit-ze ... p-526.html. Een soort alles-in-een unit dus. Verder heb ik gekozen voor veel losse oplossingen i.p.v. een omvormer met veel functies. Dit heeft ook te maken met de beperkingen van de Cyrix-i. Veel informatie heb ik van de blog van Mickelmoen (waarvoor dank!), zie de link bij zijn reactie. En dat verklaart dus sommige van mijn keuzes.
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

Ok, hieronder wat aanpassingen. Ik heb er in dit schema voor gekozen om geen omvormer binnen het systeem te gebruiken. We houden zo 12v en 230v gescheiden. We schaffen wel een omvormer aan, maar die is dan voor voorin de auto (tijdens het rijden). Wel heb ik een 12v connector toegevoegd zodat we via een 12v stekker apparaten kunnen laden als we stil staan. Is onderstaand schema enigszins haalbaar?

Afbeelding

Nog een vraagje: stel, we kopen een AGM 130 Ah, moet de cyrix hierop worden aangepast, dus type 200? Of volstaat een 120? Of hoef ik alleen te kijken naar de ampere van de startaccu en daar het type cyrix op aanpassen?

Bedankt weer!
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
mistertommo
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 15:14

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door mistertommo »

Ziet er al een stuk beter uit.
De omvormer van 12 Volt naar 220 Volt kan je natuurlijk zolang gebruiken tot je accu leeg is. Zelf heb ik zo'n ding waar ook een USB (lader) in zit.

Groet,

Tom
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mickel Moen »

Mitsu,

Prima schema.

Wat het relais betreft. De zwaarte hiervan stem je af op de dynamo van je bus. Bij de Stroomwinkel vind je een mooi overzicht van de verschillende relais.

http://www.stroomwinkel.nl/c-168-intell ... elais.aspx

Steeds wordt de maximale dynamo stroom aangegeven. Hoeveel dit in de praktijk is, is lastig te zeggen. Heeft te maken met de mate van ontlading van de accu en hoe snel/veel deze weer opneemt. Zo kunnen de Optima's van mij grote laadstromen aan. Lees op de site van de stoomwinkel vooral de extra info, waarin aangegeven wordt voor welke typen auto's een relais aanbevolen wordt.

Ik zou het relais nemen, dat het eerst boven het amperage van jouw dynamo ligt. Dus bij een 150A dynamo het 160A relais.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mickel Moen »

Mitsu,

Ineens valt mij nog een fout in het schema op:

Afbeelding


Je hebt de start assist in de min-leiding en de cyrix-off in de plus. Dit moet andersom.

Afbeelding

Met een schakelaar aan de start-assist laat je de Cyrix manueel sluiten. Dit is een dun kabeltje van de accu naar de Cyrix.

De voeding krijgt de Cyrix van de dikke plus kabel waarmee de Cyrix de startaccu en HH-accu verbindt. De massa is maar een dun kabeltje. Daarin zet je dus een schakelaar om de Cyrix manueel los te koppelen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

Bedankt weer jongens voor jullie opmerkingen en tips.
Geert, goed gezien. Dat moet ik hebben omgewisseld (tekstueel), want als ik één ding weet, dan is het dat de min de stroom onderbreekt.

Ik ga dit weekend al een groot gedeelte van de spullen halen.
Ik zal me verder nog eens wat meer verdiepen in het relaisverhaal. Ik weet dat de alternator 60, 65 of 70 amp levert. Je zou zeggen dat in elk geval een Cyrix-i 120 voldoende zou moeten zijn.
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

Mickel Moen, op je blog las ik dat je ook speakerkabels kunt gebruiken als 12V installatiedraad. Kun je dit echt zonder problemen gebruiken voor leds, pomp etc.?

Bedankt!
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mickel Moen »

Ja hoor, geen enkel probleem. koper is koper. Zolang je de diameter maar in de gaten houdt. Dikker dan vereist kan altijd. Ik heb ook wel restjes 220 snoer gebruikt. Zolang je maar onderscheid kunt maken in de polen. Het voordeel van speakersnoer is, dat de polen goed te onderscheiden zijn. Wees wel consequent in wat de plus en wat de min pool is. Bij kleuren rood = plus en zwart = min. Gemerkt = plus en niet gemerkt = min.

Bij bijvoorbeeld ribbels in het snoer: ribbels = plus en glad is min.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door de Jonckheer »

Mitsu schreef: Dan willen we voornamelijk Oost-Afrika (Mozambique, Kenia, Tanzania, Malawi, Oeganda etc.) aandoen, maar misschien ook een stukje van het westen.
Zou ik voor de zekerheid zoiets ook maar meenemen . . :lol: :lol: :lol:

Afbeelding
Plaats reactie