Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Burro
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 20:52

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Burro »

Hoi Nick,

wij zijn net terug uit Marokko. het was erg gaaf om daar rond te reizen en we hebben ook best wel wat onverhard gereden. De bus heeft zich goed gehouden: 1 lekke band en 1 gebroken bladveer. Ik had al gelezen dat jij het onderstel al onder handen had genomen met oa. nieuwe versterkte bladveren. mag ik daar eens wat meer info over krijgen? want ik heb het idee dat 't wel wat steviger mag dan het origineel omdat we al reizend tegen de 2400 kg aan zitten.

groetjes kilian.
Mitsubishi L300 4x4
jan brabants
Berichten: 6
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 9:20

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door jan brabants »

Hey Nick

Ik ziet nu in Marokko met de bus. Ik heb er 4300km opzitten, verhard en onverhard en de bus doet het ongeloofelijk goed. Het enige is een beetje 'zweten' van de carter en kleine olielekjes, maar niets erg. Ga hier een oliewissel laten doen (met mijn eigen olie!) voor de verdere reis en terugreis. Ik geloof niet dat dit een rechte lijn gaat zijn naar huis, Spanje heeft ook nog iets mooi te bieden.
Wat heb ik geleerd uit deze trip is een koeling in de wagen door een open dak of raampje, of gewoon niet meer in de warmste periode rijden naar hier. 47° is echt wel warm. Ik rij vooral bij dageraad en terug in de vooravond. 's Nachts slapen in de bus gaat goed en is best te doen.
Met zo'n bus kennen ze je wel overal onmiddellijk, ook de politie! 5km/u te snel kost hier 30€, schurken. 4280km niets en 20km voor mijn bestemming had ik prijs. Soms lukt het met een praatje, maar deze keer niet, jammer.
Als je nog plannen hebt, laat maar weten.
Foto's plaatsen is niet erg gebruiksvriendelijk, dus als je een emailadres geeft, zal ik ze doorsturen.
De reservewielhouder komt er in het najaar op. Ik heb alles al liggen, nog wat laswerk en plaatsen. Het oorspronkelijke wiel blijf ik houden, kan nooit kwaad om er twee mee te nemen ;p
Greetz
Jan
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

Burro schreef:Hoi Nick,

wij zijn net terug uit Marokko. het was erg gaaf om daar rond te reizen en we hebben ook best wel wat onverhard gereden. De bus heeft zich goed gehouden: 1 lekke band en 1 gebroken bladveer. Ik had al gelezen dat jij het onderstel al onder handen had genomen met oa. nieuwe versterkte bladveren. mag ik daar eens wat meer info over krijgen? want ik heb het idee dat 't wel wat steviger mag dan het origineel omdat we al reizend tegen de 2400 kg aan zitten.

groetjes kilian.
He Kilian, ja ik las je verslag zojuist, supermooi!
Mijn setup op dit moment is achter extra dikke en zware bladveren. Die zijn zo dik, dat deze de auto gelijk met zeker 2 cm verhogen. Voor heb ik ojuist onder handen genomen, ik heb ball joint spacers besteld en gemonteerd die ook 2 cm verhogen. De voorkant is hiermee its omhoog gekomen. Binnenkort komen er nieuwe heavy duty schokbrekers op die zorgen voor extra stabiliteit voor (en het verhogingspakket hiermee ondersteunen). Wij rijden nu ook wel met 2400 kg rond en die bladveren zijn een goede uitkomst. Je merkt wel dat de auto aardig stuitert bij weinig bagage, maar dat s normaal bij een verhogingsset. Mocht je interesse hebben, laat het me weten, dan stuur ik je info waar ik alles heb besteld.

Groeten Nick!
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

jan brabants schreef:Hey Nick

Ik ziet nu in Marokko met de bus. Ik heb er 4300km opzitten, verhard en onverhard en de bus doet het ongeloofelijk goed. Het enige is een beetje 'zweten' van de carter en kleine olielekjes, maar niets erg. Ga hier een oliewissel laten doen (met mijn eigen olie!) voor de verdere reis en terugreis. Ik geloof niet dat dit een rechte lijn gaat zijn naar huis, Spanje heeft ook nog iets mooi te bieden.
Wat heb ik geleerd uit deze trip is een koeling in de wagen door een open dak of raampje, of gewoon niet meer in de warmste periode rijden naar hier. 47° is echt wel warm. Ik rij vooral bij dageraad en terug in de vooravond. 's Nachts slapen in de bus gaat goed en is best te doen.
Met zo'n bus kennen ze je wel overal onmiddellijk, ook de politie! 5km/u te snel kost hier 30€, schurken. 4280km niets en 20km voor mijn bestemming had ik prijs. Soms lukt het met een praatje, maar deze keer niet, jammer.
Als je nog plannen hebt, laat maar weten.
Foto's plaatsen is niet erg gebruiksvriendelijk, dus als je een emailadres geeft, zal ik ze doorsturen.
De reservewielhouder komt er in het najaar op. Ik heb alles al liggen, nog wat laswerk en plaatsen. Het oorspronkelijke wiel blijf ik houden, kan nooit kwaad om er twee mee te nemen ;p
Greetz
Jan
Ha Jan, leuk om te horen dat je ook Marokko hebt aangedaan! (Ik ga nog bijna denken om onze eerstvolgende bestemming te veranderen naar dit land ;)) Maar nog leuker: dat je op pad bent met je L400. Ik begrijp dat deze dus niet in Marokko zal worden achtergelaten. :wink: Dat van die boetes heb ik zeker vaker gehoord, nogal irritant, maar het is een potje waar je rekening mee moet houden... In zuidelijk en oostelijk Afrika heb ik ook vrij vaak 'boetes' moeten betalen.

Bizar warm daar trouwens, die temperaturen hebben we gelukkig nooit gehad...
Voor begin volgend jaar hebben we voorzichtige plannen om een groot gedeelte van de Zuid-Amerikaanse westkust te doen (Chili, Bolivia, Peru, Ecuador). Maar niks staat vast hoor, we denken er gewoon over.

Inmiddels zijn er trouwens zoveel Mitsubishi 4x4-busjes fans die rondreizen, het zou eigenlijk leuk zijn als we eens een meeting doen ergens. Ik zal je in ieder geval mijn e-mailadres pb'en, ben erg benieuwd naar de foto's!

Groeten, Nick.
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
Burro
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 20:52

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Burro »

Nick, ik zou graag de info ontvangen zodat ik het onderstel van mijn bus kan verbeteren. ik vind het ook wel een leuk idee om eens een keer een meeting te organiseren. lijkt mij ook wel leuk om anderen te zien en om ideeen/ervaringen uit te wisselen; met een 4x4 busje is dat toch anders dan bij de 4x2 campers..

@ Jan: het viel mij ook op dat er wel erg veel politie in Marokko is, ik denk dat wij ook wel gemiddeld 3 verkeerscontroles per dag hadden. gelukkig werden we elke keer doorgewuifd; we hoefden niet eens te stoppen! daarmee hadden we dus geluk, maar 1 keer moest ik wel stoppen: ik had te laat door dat er een controle was, en had vlak daarvoor net over een doorgetrokken streep ingehaald... mij werd vriendelijk verteld dat men in marokko niet over een dorrgetrokken streep mag.... ik verontschuldigde mij en mocht zo verder! Als ik dat zo van jou hoor heb ik wel geluk gehad!

groetjes!
Mitsubishi L300 4x4
jan brabants
Berichten: 6
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 9:20

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door jan brabants »

Die politiecontroles kennen we al langer. Deze houden meestal de Marokkanen zelf tegen, maar toeristen kunnen na een vriendelijke groet doorrijden. Deze staan meestal net voor een centrum van een dorp en staan er voor 'je zekerheid en veiligheid' zo wordt gezegd.
Het zijn die politiemannen in witte jas, die je soms achter of in een boom ziet met een speedgun. 300 diram boete met recu. Zonder recu betaal je 200 diram, nadien maken ze toch een recu op en eisen ze van jou 300 diram. Die 200 houden ze in hun zak en er wordt niet over gepraat. (verhaal van Franse camper)
Met die mannen valt niet te lachen, ze kunnen ook niet lachen.
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

Herkenbaar.
Denk dat het in veel Afrikaanse landen zo werkt. In Zimbabwe hebben we soms wel 5x per dag road blocks gehad. Maar altijd wel vriendelijke agenten die ons een goede reis wensten. Ze zijn met name nieuwsgierig naar het buitenlandse kenteken. Maar in Tanzania heb ik vaak mn twijfels gehad over de snelheidscontroles. Dan staan ze met een lasergun en dan schijn je zogenaamd te hard hebben gereden. Ze hebben dan altijd een snelheid op hun scherm, maar ja, je weet nooit of dat ook jouw werkelijke snelheid is geweest (weet eigenlijk zeker van niet). Onderhandelen dus maar. Vaak van $200 naar $10. ;) Gelukkig hebben we het maar een paar keer gehad.
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Plaats reactie