Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

Mickel Moen schreef:Ja hoor, geen enkel probleem. koper is koper. Zolang je de diameter maar in de gaten houdt. Dikker dan vereist kan altijd. Ik heb ook wel restjes 220 snoer gebruikt. Zolang je maar onderscheid kunt maken in de polen. Het voordeel van speakersnoer is, dat de polen goed te onderscheiden zijn. Wees wel consequent in wat de plus en wat de min pool is. Bij kleuren rood = plus en zwart = min. Gemerkt = plus en niet gemerkt = min.

Bij bijvoorbeeld ribbels in het snoer: ribbels = plus en glad is min.
Bedankt Geert, dat gaat goed komen. Ik heb mooie rollen gevonden met zwart en rood draad in de juiste dikten.
de Jonckheer schreef:
Mitsu schreef: Dan willen we voornamelijk Oost-Afrika (Mozambique, Kenia, Tanzania, Malawi, Oeganda etc.) aandoen, maar misschien ook een stukje van het westen.
Zou ik voor de zekerheid zoiets ook maar meenemen . . :lol: :lol: :lol:
Ja, dat zou ik zomaar kunnen proberen, alleen kom ik dan überhaupt niet in Afrika aan, maar mag ik gezellig bij de Marechaussee op bezoek. Als ik het daar koop en ik word gecontroleerd, dan heiligt het doel het middel niet. Geloof me. ;)
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

En weer een update. Het interieurframe is zo goed als af, alleen nog wat afwerking, plankjes etc. Ook aan de elektra zijn we begonnen (buizen voor bedrading doortrekken etc.) Hieronder wat foto's van het ladesysteem met portapotti en de buitenkeuken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Toedeledoki

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Toedeledoki »

Ziet er goed uit!

Weet niet of je de camper voor de belastingdienst ook als camper wilt hebben, want dan is dat keukentje niet voldoende. Moet van binnen uit te gebruiken zijn en 60 cm hoog.
mistertommo
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 15:14

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door mistertommo »

Hey Nick,

Ziet er goed uit.
Zou bij mij niet passen omdat ik een kort busje heb.
Maar veel dingen zijn vergelijkbaar.
Wij gaan binnenkort onze reis maken.
Zover als we zijn met het project. Ik ben trots op de zelfgemaakte kast voor de 'dwarsligger' boekjes en het kastje voor hangmatten etc. En de luifel die aan 2 kanten past.
Ik zou zeggen: ga zo door

en we houden elkaar op de hoogte,

groet,

Tom
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

Bedankt allebei!
Ja, het is mooi geworden. Zojuist zijn ook de hpl-platen (6 mm) binnengekomen, dus kunnen we beginnen met het afwerken van het frame!

@paul snip: klopt, dit is enkel de buitenkeuken, bovenop dit specifieke kastje komt een inbouw koop-spoelcombinatie - ca. 70 cm hoog - waarop we binnen kunnen koken.

@Tom: dit is ook inderdaad echt iets wat haalbaar is als je de lange versie hebt. Je verliest anders teveel ruimte, en dat is zonde. Nog pics van de nieuwste ontwikkelingen? We houden elkaar zeker op de hoogte!
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

Vraagje tussendoor aan cyrix-i (of vergelijkbaar) bezitters:
Ik heb een cyrix-i 200A/225 en vroeg me af welke draaddikte ik het best kan gebruiken voor de aansluiting van de startassist en de aan/uit-functie (van de cyrix naar de startaccu)?

Alvast dank!
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mickel Moen »

Mitsu,

Aangezien het hier om een "signaalkabeltje" gaat, kun je hier een kleine draaddikte gebruiken. Gewoon kijken wat je hebt liggen. Een ader van een 230V snoer voldoet. Ik weet niet waar je de Cyrix hebt staan, maar als je deze vlak bij de startaccu hebt, zou ik daar ook de schakelaar voor de startassist plaatsen. Dan heb je ook maar een kort kabeltje nodig.

Hierbij een foto van mijn startassist.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

Helemaal duidelijk, bedankt!
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
prelyveld
Berichten: 107
Lid geworden op: di 27 mar 2007, 10:57
Locatie: Houten

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door prelyveld »

Hallo Mitsu,
mooi project ben je begonnen, goede degelijke aanpak.
Ik ga het wat sneller doen, ook ik heb een L300 4x4 maar de 8 persoons uitvoering.
En daarmee een belangrijk gevolg: hoogte vloer-dak is vanuit de fabriek op 1.25m gesteld en gemaakt.
Dit houdt in: alleen een camperkenteken wanneer het dak verhoogd is over een lengte van minimaal 2 meter.
Weet jij nog een adres waar ik zoiets kan vinden???

Een alternatief: grijs kenteken maken maar dat is veel meer werkt en dam mag er natuurlijk geen bed enz in.
Oftewel, waar en/of hoe krijg ik mijn dak op een redelijk eenvoudige manier 45 cm hoger over een lengte van 2m?

Alvast dank voor eventuele suggesties,

gr Peter
Gebruikersavatar
knuckle11
Berichten: 364
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 18:33
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door knuckle11 »

hoi mitsu,

ga jeje portapotti nog ondersteunen?
of zijn je geleiders stevig genoeg?
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

@Peter: bedankt! We zijn al een stuk verder dan de laatste foto's, ik zal binnenkort eens een aantal nieuwe plaatsen.
Tof dat je ook hebt gekozen voor een L300 4wd, het zijn sterke en mooie busjes.

Maar om op je vraag terug te komen, ik vermoed dat je de korte wielbasis hebt, die heeft geen verhoogd dak. Daar zit denk ik het verschil. Toch vraag ik me af of het een probleem wordt voor het camperkenteken, want ik ga er vanuit dat niet elke versie wordt gemeten en geregistreerd. Een dak vinden voor dit type busje is ook moeilijk, enige die het in NL kon is FSL. Ik heb het dus op maat (naar tevredenheid) kunnen laten doen bij FSL en anders moet je naar Duitsland voor het dubbele van de prijs. FSL is dus een goede optie, je kunt evt. even bij ze langs rijden en vragen wat de mogelijkheden zijn om jouw L300 op camperkenteken te krijgen. Ze weten er behoorlijk wat vanaf.

Dan is er nog het grijs kenteken, wat mij best een aantrekkelijk optie lijkt. Je krijgt immers meer korting op de wb dan met een camperregistratie. Ik zag dat Vitosurf op dit forum een goede oplossing heeft gevonden voor het bed (net als Tom trouwens, zie een paar post terug in deze thread). Succes en houd ons op de hoogte! Wat foto's zou ook leuk zijn. ;)


@knuckle11: ja de portapottiplank gaat onder nog uitklappootjes krijgen. De geleiders gaan tot 40 kg, dus met iemand er op is dat niet sterk genoeg.
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Mitsu »

Na een mooie en lange (5000+ km) testrit kan ik niet meer dan concluderen: onze camper voldoet ruimschoots aan de verwachtingen! De auto loopt fantastisch, de ruimte is perfect benut, ruim voldoende kastruimte en de kookindeling(en) is naar wens. En nog mooier, het elektrasysteem werkt super. De opstelling die we nu hebben is zelfs zo zuinig dat we een stroompaal niet nodig hebben gehad. Met een redelijk normaal verbruik konden we maximaal 5 dagen vrij staan.

Maar natuurlijk hebben we ook genoeg verbeterpunten/handigheidjes opgeschreven die je alleen ontdekt tijdens zo'n testvakantie. Nu volgt fase 2, waarbij we de auto gaan prepareren voor het groffere terrein.

Afbeelding
Vrij staan op Plage de Piemanson, Camargue Frankrijk
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Toedeledoki

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Toedeledoki »

Mooi ding geworden hoor! En die 4wd geeft je net dat beetje extra vrijheid.
Bart H
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 16:53
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouwproject Mitsubishi L300 4WD



Bericht door Bart H »

Ziet er heel gezellig uit ! Fijn dat hij goed bevallen is !
Minicamper-dromer :)
Plaats reactie