Welk merk hefdak?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Welk merk hefdak?



Bericht door annoh »

Tip: gewoon om de botsingen heen rijden.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Welk merk hefdak?



Bericht door Mickel Moen »

Gobert schreef:Let er ook op dat je volgens mij (Mickel dit weet jij wellicht ??) tegenwoordig geen spanten meer mag verwijderen.

Dit is nieuw voor mij. Ik kan daar geen zeker antwoord op geven. Het zou kunnen, dat de regels aangescherpt zijn, of dat die aangescherpte regels gelden voor bussen vanaf een zeker bouwjaar. Zoals dit bijvoorbeeld is voor gordels en zitplaatsen.

Ik wil hier echter beslist geen verwarring scheppen.

Het lijkt mij sterk, want dan zouden de leveranciers die daken niet meer kunnen leveren en plaatsen. Mijn leverancier adverteert er gewoon mee: http://www.jwgcampers.nl/camperdaken.html


Wil je het zeker weten, dan moet je bij de RDW of een bedrijf dat hefdaken plaatst informeren.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Welk merk hefdak?



Bericht door Vertrokken2 »

Heeft alles te maken met sterkteberekeningen.

Zie onder andere dit topic, en wie kwam ik daar tegen....... Mickel :D :
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... =2&t=31569

Eea wordt er niet duidelijker op. Maar de dakleveranciers van de grotere dakmerken zullen wel weten wat ze aan het doen zijn.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Welk merk hefdak?



Bericht door Mickel Moen »

Verrek, je hebt gelijk. :thumbup:

Maar let wel, het gaat in dit topic om het verwijderen van spanten en in dat topic om de constructie van het hefdak.

Nogmaals ik weet niet precies hoe het zit.


Toen ik mijn bus ter keuring aanbood hoefde ik geen documenten van het hefdak te overleggen. De fabrikant had deze er overigens wel bijgeleverd. Het feit, dat het een SCA-dak is en dat het dak geplaatst is door JWG, een in de regio bekende camperbouwer, was blijkbaar voldoende.

Ik kan mij voorstellen, dat de RDW niet zomaar akkoord gaat met een zelf geknutseld dakje waarbij spanten verwijderd zijn.

Hoe het precies zit heb ik mij echter nooit in verdiept.!!!!!!

Overigens krijg je wel een geheel nieuw kenteken, aangezien de constructie van de bus dermate verandert is, dat er sprake is van een nieuw voertuig.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
HaPe
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 jul 2013, 14:07

Re: Welk merk hefdak?



Bericht door HaPe »

Toen ik vorige week vrijdag m'n bus om liet keuren naar camper is er niet eens naar het hefdak gekeken.
Heb het superplatte hefdak van Atrion zelf ingebouwd.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Welk merk hefdak?



Bericht door annoh »

Onlangs was ik op bezoek bij een groot camper inbouw bedrijf in Belgie. Wij, Hollanders, vinden dat de wet betreffende ombouw in Belgie erg ingewikkeld is. Mij werd daar verteld dat in de EU de wet wat dit betreft gelijk is maar dat het per land nog verschillend uitgelegd wordt. En op termijn gaat dat veranderen.

In Dld moet een verandering aan de auto, en een hefdak is daar een voorbeeld van, TUV gekeurd zijn. Er zijn in Nederland hefdaken te koop die niet bruikbaar zijn in Dld.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2636
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welk merk hefdak?



Bericht door jan- »

annoh schreef:.........en wanneer je bij Geert bent dan kun je, als je daar prijs op stelt, doorrijden om ons dakje te bekijken.
Afbeelding
Ik dacht dat het dak van hierboven het platte dak van Atrion was, maar dit heeft ribbels in de lengterichting. Ik heb ook een Atrion dak maar daar zitten enkele bredere ribbels in de dwarsrichting zoals op de link hieronder. Bestaan er verschillende platte daken van Atrion? Meestal worden ze zo gefotografeerd dat je het polyester dak van buiten net niet kan zien maar wel het doek.

Afbeelding
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Welk merk hefdak?



Bericht door annoh »

Meestal wordt er dan ook geen fotograaf ingehuurd om daken te fotograferen...............
muppetmayo
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 13:18

Re: Welk merk hefdak?



Bericht door muppetmayo »

Inmiddels heb ik een keuze gemaakt, en is mijn Atrion ultraplatte hefdak gemonteerd. Ik ben er erg blij mee! Het verbaast me hoe ontzettend veel extra ruimte dit hefdak geeft :)
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Welk merk hefdak?



Bericht door durisotti »

Fotootje ???
muppetmayo
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 13:18

Re: Welk merk hefdak?



Bericht door muppetmayo »

Ik hoop dat het lukt!
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2636
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welk merk hefdak?



Bericht door jan- »

Gelukt! Zitten bij jouw de ribbels in de dwarsrichting of net als bij annoh in de lengte richting?

@ annoh: zie j wel: 2 foto's en weer de ribbels niet te zien :)
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Welk merk hefdak?



Bericht door annoh »

Misschien is het heel moeilijk ribbels te fotograferen??
muppetmayo
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 13:18

Re: Welk merk hefdak?



Bericht door muppetmayo »

Mijn ribbels zitten andersom.. Maar wellicht is dat het verschil tussen een t4 en een t5 dak. De man van Atrion zei dat een t5 dak net wat anders is... Ik zal als het licht is eens een foto van de bovenkant maken.
Plaats reactie