Onderbouw watertank Fiat Ducato

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
vejego
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 14:57

Re: Onderbouw watertank Fiat Ducato



Bericht door vejego »

Heb je er al eens aan gedacht pvc pijpen te gebruiken. Bijv. 125 cm diameter. Goedkoop, zelf op elke lengte af te korten en er zijn koppel-en verloopstukken in alle maten, zodat je van meerdere buizen een reservoir kunt maken.
Is ook goed te bevestigen tussen de balken onder de bus, zoals de tank op een van de foto's hierboven.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Onderbouw watertank Fiat Ducato



Bericht door PaulBng »

Wij nemen gemakshalve maar aan dat je 12,5 cm bedoelt..
vejego
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 14:57

Re: Onderbouw watertank Fiat Ducato



Bericht door vejego »

natuurlijk
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Onderbouw watertank Fiat Ducato



Bericht door Hoofdnoorman »

vejego schreef:Heb je er al eens aan gedacht pvc pijpen te gebruiken. Bijv. 125 cm diameter. Goedkoop, zelf op elke lengte af te korten en er zijn koppel-en verloopstukken in alle maten, zodat je van meerdere buizen een reservoir kunt maken.
Is ook goed te bevestigen tussen de balken onder de bus, zoals de tank op een van de foto's hierboven.
Goede tip :thumbup:
Heb je over nagedacht denk ik. Ik zou er niet opgekomen zijn.
Maar wordt dan een tank niet erg duur met alle doppen en verbindingen?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Onderbouw watertank Fiat Ducato



Bericht door 't Busje »

Bij 12,5 cm diameter heb je een inhoud van ruim 12 liter per strekkende meter pijp. Je hebt dus flink wat meters pijp nodig.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
vejego
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 14:57

Re: Onderbouw watertank Fiat Ducato



Bericht door vejego »

het is ook meer een oplossing voor mensen die geen douche ingebouwd hebben. Voor een afwasje en zo is het ruim voldoende.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Onderbouw watertank Fiat Ducato



Bericht door 't Busje »

Desondanks geloof ik er niet zo in PVC buis als watertank. Niet zo zeer wat de hoeveelheid water betreft, maar wel wat betreft de benodigde ruimte.
In onze vorige buscamper hadden we twee jerrycans van circa 15 liter in het gootsteenkastje en daar deden we inderdaad dagen mee voor de koffie en het afwasje.
Ronde buizen maken niet erg efficiënt gebruik van de beschikbare ruimte: een rechthoekig blok van 12,5 x 12,5 x 100 cm neemt in principe net zo veel plaats in als een even lange buis van 12,5 cm diameter, maar heeft een inhoud van 15,6 liter, 25% meer. Verder lijkt het me lastig om een dompelpompje in een horizontaal liggende/hangende PVC buis te krijgen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
vejego
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 14:57

Re: Onderbouw watertank Fiat Ducato



Bericht door vejego »

ik bedoel het systeem als vuilwater tank. Voor schoon water heb ik 2 jerrycans in het keukenkastje.
Belgie_Luc
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 9:42

Re: Onderbouw watertank Fiat Ducato



Bericht door Belgie_Luc »

Hallo, ik heb totaal geen ervaring, maar het idee met die buizen lijkt me nog niet zo slecht. Zou je daarvoor eventueel ook platte dampkapafvoerbuis durven in aanmerking nemen?

https://www.google.be/search?q=dampkapa ... hsytaBM%3A

Groetjes.
Luc
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: Onderbouw watertank Fiat Ducato



Bericht door limos07 »

Ik denk niet dat PVC levensmiddelgeschikt is.
Polyvinylchloride is niet erg gezond voor je buikje :mrgreen:
Daarom zie je dit materiaal alleen als afvoerleiding.

Ik ben geen doktor, maar kijk eens om je heen en bekijk je eigen waterleidingen in de camper ook eens.
Gr Gerrit

Onderstaande wijsheid heb ik gepikt bij wikipedia
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Onderbouw watertank Fiat Ducato



Bericht door PaulBng »

Ging het niet om de grijswatertank?
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Onderbouw watertank Fiat Ducato



Bericht door ronron »

De tank komt inderdaad boven de achteras. Alhoewel BP 2 ook foto's laat zien dat hij net achter de dieseltank kan.

Gezien het gewicht verdient boven de achteras wellicht de voorkeur. Fantastisch bevestigd Campert 1punt0, complimenten!

Bij deze de link naar de watertank op Reimo: https://www.reimo.com/de/61054-wasserta ... ab_bj__06/

De tank wordt met helemaal niets geleverd. Aansluitingen, afvoer, montage, alles dien je zelf te bedenken en aan te sluiten. Duidelijke foto's in dit topiconderwerp en ook handig op https://sites.google.com/site/biancarv2/home/water

Vorig jaar had ik geen tijd meer om hem onder te bouwen. Na passen en uitvogelen waar hij komt, weer in de schuur gezet. Eerdaags is hij aan de beurt.. spannend! 88I
Laatst gewijzigd door ronron op vr 28 sep 2018, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Onderbouw watertank Fiat Ducato



Bericht door JTG »

Afgelopen weekend lopen vechten met de grijswatertank :bang: , meerdere forums bekeken maar ik geraak er niet aan uit wat nu de bedoelde plaats is voor deze EV2222 tank; Ik wil het eigenlijk doen zoals op deze foto waar het hoogste gedeelte (met de getapte uitstroomopening) over de achteras gaat
DSCI0181.JPG
DSCI0181.JPG (29.58 KiB) 825 keer bekeken
maar daar zitten de beugeltjes voor de handrem kabels dusdanig in de weg dat de tank niet over de achteras te schuiven valt. Vandaar dat degene die de foto heeft gemaakt bij zijn/haar bus de beugels weggebogen heeft.
Echter, het lijkt erop dat als die horde eenmaal genomen is de tank precies past en nog net niet tegen het achterwiel aankomt.

Ik speel nu met het idee om de bus op te krikken in de hoop dat er net genoeg ruimte komt tussen vloer en achteras om de tank doorheen te duwen tot die op z'n plek zit. Heeft iemand hier ervaring mee? Of moet ik accepteren dat de tank wel zo bedoeld was maar niet (meer) zo te plaatsen is.
ronron
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 20:44

Re: Onderbouw watertank Fiat Ducato



Bericht door ronron »

Beste JTG,

De tank zit er bij mij onder met dankbare medewerking van de garage (i.v.m. tijdgebrek voor onze vakantie en het plaatsen van langere handremkabels en luchtvering)

De handrembeugels die op de foto zijn weggebogen heb je wél nodig.
Geen idee hoe diegene van de bekende foto dat vastgezet heeft. maar zonder deze beugels trekt je handrem volgens mij niet meer aan.

De beide flexibele handremleidingen die naar de wielen gaan heb ik moeten vervangen door de langere versie van de L3 (of L4, dat weet ik niet meer) De originele waren te kort en kwamen nét tegen de luchtbalgen aan (die ik gemonteerd had vanwege te weinig ruimte tussen as en tank, maar dat lees je verder hieronder) waardoor ze tegen de balgen zouden schuren en schade konden veroorzaken. De garage gaf daarbij aan dat ze hem de volgende keer daarop zouden afkeuren voor de apk.

Ik kan niet zeggen dat ik super positief ben over de positie boven de achteras i.c.m. een L2 zoals ik heb. Wellicht dat er bij de L3 wat meer ruimte is.

Bij de L2 dient sowieso de reserveband en de beugel en bediening die de band vasthoud, gedemonteerd worden. Bij mij ging het geheel naar de oudijzerboer. Wat moet je er immers nog mee?

De ruimte tussen tank en de onderliggende achteras was, na montage, slechts 3 cm. De dealer gaf me aan dat dit zeker 7 moet zijn. Standaard zal de ruimte tussen achterste spatborden en de band ca. 15cm moeten zijn volgens de dealer. Bij mij was dat 9cm, dus wellicht dat de enkele bladveer (zoals in mijn geval) wat moe was (wat overigens volgens de garage niet kan) Maar toch was het zo, dus ik een probleem van slechts een paar cm tussen de as en tank, met als gevolg dat je bij elke drempel de as tegen de tank hoort klappen. Niet te bedenken wat er kan gebeuren als je met 140km/h op een snelweg rijdt door een kuil of gat (in het zuiden van Europa soms niet ongekend)

Uiteindelijk opgelost door luchtvering te monteren. Hulpveren zouden volgens de diverse specialisten die ik raadpleegde niet voldoende zijn om de auto omhoog te krijgen en sterkere bladveren (de dubbele die er ook zijn voor Ducato) zijn duur en dan ook nog de vraag of de auto wel hoger komt, plus met luchtveren kan je altijd zelf nog de hoogte bepalen. (tip)
Ik heb vervolgens de VB-SemiAir-2-Kreis-Zusatzluftfeder Komfort Set Fiat Ducato 250 én de Al-Ko Air-Top in huis gehaald. De Alko Airtop viel al snel af. Het leek me niet sterk genoeg, zwakker materiaal en dunnere balgen, maar ik heb het niet gemonteerd anders kon het niet meer retour immers.
Die van VB-Airsuspension leken me een stuk beter. De Komfort set heeft tevens een compressor en een zeer fraai bedieningsdisplay voor links naast je stuur op het dashboard. Onderweg kan je dus handig controleren of alles weer goed omhoog staat. Bij parkeren voor de nacht liet ik namelijk de luchtbalgen leeglopen en stond mn camper een stuk horizontaler. Waardoor ik dit jaar zelfs diverse malen zónder de oprijblokken onder de voorwielen heb gecampert.

Maar goed.. lang verhaal. speciaal voor de DHZ-er die nét als ik, weinig kon vinden over de positie en de montagewijze van de EV2222 Abwassertank 93l für Kastenwagen.

Super tank trouwens. Lekker dikke wand waar je ook in kan schroeven Alleen de positie??
Zo boven de achteras hangt hij (bij mij i.i.g.) zo ver naar voren dat ik de camper voor hoger moet hebben dan achter om te kunnen lozen. Terwijl ik de tank aan de achterkant al iets lager heb door er een 18mm balkje tussen te zetten. Dit i.v.m. de tanksonde (voor aflezen hoe vol je tank zit) die anders niet voldoende ruimte heeft.

Ik zal eens kijken of ik foto's kan plaatsen.

Overigens kwam ik online ook foto's tegen dat deze tank net achter de brandstoftank gemonteerd was.

Oordeel: Ik zal deze tank niet weer monteren bij een volgend project. Ik zal dan liever een gewone rechthoekige tank áchter de achteras monteren. Behalve het probleem van te weinig ruimte tussen as en tank, en het probleem met de handremkabels, vind ik de uitstulpingen in de tank niet helemaal optimaal zitten (bij L2 tenminste)

Hopende je hiermee geholpen te hebben.
Plaats reactie