Meningen gevraagd over isolatieplan camionet

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
toet
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 18:20

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door toet »

@ Lynn

Heb je ook nagedacht over de cabine? De cabine is natuurlijk niet zo gemakkelijk te isoleren en zit vol met koudebruggen. Ik ervaar zelf ook de meeste tocht en warmteverlies via de cabine.
Misschien dat met een dik gordijn van vloer tot plafond dat achter de stoelen langs dicht getrokken kan worden een hoop kou tegen gegaan kan worden...
La Strada leverd voor de Nova L een scherm waarmee je in de winter de hele cabine kunt afschermen, nadeel hiervan is dat het wel ten koste gaat van de leefruimte...

Succes met het project!

Jan.
Jan Vijn
Berichten: 217
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 9:51

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door Jan Vijn »

Mickel Moen schrijft: Wat ik al vreesde gebeurt hier weer. Een discussie over isolatiemateriaal. etc.etc.etc.
Beste Mickel,-
Vanwege een computerstoring kon ik eerder niet reageren op je laatste bericht,- de storing is inmiddels opgelost,- daarom nu dit bericht.
Op de eerste plaats wil ik aangeven dat mijn reactie bedoeld was en is als een advies,- en enkel bedoeld als positieve kritiek op enkele eerder gemaakte reacties.
Beste Mickel,- ik denk dat je enkel de regels leest die je wil lezen,- en dan ook nog heel onzorgvuldig.
Je hebt mij geen keuze zien maken in de soort isolatie "kunststof versus natuurlijk" volgens mij kunnen ze alle twee heel goed worden toegepast.
Of het gaat om het isoleren van een rijdende plastic Tupperware bak. Allemaal legitiem, allemaal "zogenaamd" deskundig. Het zal.

Waar slaat dit op,- ik zie geen verband met wat dan ook.
Wanneer je schrijft " Ga er niet in slapen en leven en je hebt nauwelijks een probleem" Heb ik getracht te adviseren in een richting zodat je er wel in kan slapen en leven zonder een probleem.
Je schrijft dat de benadering van isoleren van een stilstaand object anders is dan een rijdend object,- ik denk niet dat daar veel verschil in zit,- wel in het rendement wat dit oplevert. Dat zal bij een rijdend object zoals een camper veel minder zijn dan bij een stilstaand object zoals b.v. een gebouw. Dat is overigens lang niet bij alle bewegende objecten zo,- denk maar eens aan een vliegtuig.
Ik heb de term moordend nergens gebezigd,- zeker niet in het licht van een horrorfilm,- Als ik beweer dat condens/vocht wat zich verzameld,- meestal op een plek niet goed zichtbaar,- als een sluipmoordenaar zijn werk zal doen,- bedoel ik daar echt iets anders mee dan dat isoleren met schapenwol "moordend" zou zijn.

Je kan ook best met vlag en wimpel leven wanneer je een camper isoleert met schapenwol en wel een dampremmende laag toepast,- alleen als je alles mooi laat kieren en ademen,- gaat dit meestal ten koste van het rendement,- en gaan die vlag en wimpel wapperen binnen wat ik niet zou willen.
Nogmaals ik heb helemaal niks tegen het gebruik van schapenwol,- ik ben ook oprecht blij voor jou dat jij daar uitermate tevreden over bent,- ik zou dan alleen wel gebruik maken van een dampremmer.
Het isoleren van een camper is denk ik wel veel moeilijker dan het isoleren van een gebouw,- je krijgt n.l. te maken met bijna alle aspecten die bij het isoleren van een object om de hoek komen kijken,- en dat ook nog in een betrekkelijk kleine ruimte,- om nog maar niet te spreken over grote delen die niet geïsoleerd kunnen worden.

Met vriendelijke groet
Jan Vijn
Burstner Solano T710
lynn_vdb
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 26 okt 2012, 18:09
Locatie: Oost-vlaanderen (for now)

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door lynn_vdb »

toet schreef:@ Lynn

Heb je ook nagedacht over de cabine? De cabine is natuurlijk niet zo gemakkelijk te isoleren en zit vol met koudebruggen. Ik ervaar zelf ook de meeste tocht en warmteverlies via de cabine.
Misschien dat met een dik gordijn van vloer tot plafond dat achter de stoelen langs dicht getrokken kan worden een hoop kou tegen gegaan kan worden...
La Strada leverd voor de Nova L een scherm waarmee je in de winter de hele cabine kunt afschermen, nadeel hiervan is dat het wel ten koste gaat van de leefruimte...

Succes met het project!

Jan.
Ja, sowieso een dik gordijn om de cabine af te sluiten!
dankje!
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door jan- »

Ik heb boven de cabine een plank gemaakt. Als isolatie/privacy/verduistering van de cabine gebruik ik 3 stukken karton die ik aan beide kanten beplakt heb met radiator folie. Aan de bovenkant zitten ze achter een elastiek tegen de plank van de cabine. Tijdens het rijden leg ik die 3 platen op de plank boven de cabine. Zo heb ik ook drie plaatjes gemaakt die ik met kleine magneetjes in de ramen kan zetten.

Nadeel van het afsluiten van de cabine is dat die ruimte voor het wonen verloren gaat. Maar omdat ik geen draaistoelen heb is dat voor mij geen probleem.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
lynn_vdb
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 26 okt 2012, 18:09
Locatie: Oost-vlaanderen (for now)

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door lynn_vdb »

jan- schreef:
Nadeel van het afsluiten van de cabine is dat die ruimte voor het wonen verloren gaat. Maar omdat ik geen draaistoelen heb is dat voor mij geen probleem.
Dat gaat toch alleen verloren tijdens het slapen, als je de gordijnen sluit?
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door jan- »

Maar dan is het nadeel dat als je overdag de gordijnen open laat, je dus weer kou kan krijgen vanuit de cabine
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door Mickel Moen »

@ Jan Vijn,

Natuurlijk geloof ik in jouw oprechte bedoelingen, volgens mij zijn we het voor het grootste gedeelte ook wel eens, behalve wat het aanbrengen van een dampremmende laag betreft.

Over het algemeen bestaat een isolatie-constructie uit een buitenwand, de isolatie en de binnenwand. Afhankelijk van het gebruikte isolatiemateriaal zit er dan al dan niet nog een dampremmende laag tussen de isolatie en de binnenwand. De dampremmende laag wordt aangebracht ter bescherming van het isolatiemateriaal. Bij een huis is de buitenwaand in de regel van ademend materiaal, waardoor vocht, eventueel ook nog met een spouw, naar buiten kan verdwijnen.

En hier zit hem met het isoleren van een bus nu net de kneep. Die bus is van staal, een niet ademend en ook nog eens corrosiegevoelig materiaal. Om nog even op die koude brug terug te komen; in wezen is een bus één grote koudebrug. Zoals gebruikelijk in een bus (een auto) is dit dan afgedekt met wat plastic- of boardpanelen. Het blijft een grote koudebrug, waarbij terecht overal kieren en op diverse plaatsen afvoergaatjes zijn aangebracht.

Anekdote: Toen ik het isoleren aanpakte, meende ik, dat ik helemaal onderin de wand en deur geen schapenwol kon krijgen. In mijn overijverigheid en onvoldoende kennis van de constructie van de bus, had ik bij de bouwmarkt een zak van die piepschuimbolletjes gekocht. Daarmee liet ik de wand en de schuifdeur onderin vollopen. Wat schetst mijn verbazing, toen deze er aan de buitenkant bijna net zo hard weer uitliepen. Een feest van dansende bolletjes op de straat. Weer wat geleerd: Onderin de wanden zitten gaatjes ter afvoer van condenswater. Tot een jaar na de tijd kwamen er met het dichtslaan van de schuifdeur zo nu en dan nog bolletjes uit.

Terug naar het onderwerp. In een bus kan het water dus niet naar buiten door de wand en eventueel condensvocht moet dus of weer verdampen of loopt door de afvoergaatjes uit de bus.
Wat doe je nu als je een dampremmende laag aanbrengt. Je sluit het isolatiemateriaal op. Eventueel aanwezig vocht ook. Hoe je ook plakt, er zullen altijd plekken zijn, waar vocht in de constructie kan komen. Het komt er makkelijk in, maar gaat er moeilijk weer uit. Bij een huis kan het vocht altijd aan een kant weer verdwijnen. (Wellicht ken je de verhalen van mensen die een houten vloer, zowel aan de bovenkant als aan de onderkant dampdicht geïsoleerd hadden: Na een aantal jaren helemaal rot.)

Breng je een dampdichte laag in een bus aan, dan is dit volgens mij vragen om moeilijkheden. Vandaar, dat ik ook bij schapenwol uitgekomen ben. De fabrikant van Doschawol geeft ook nadrukkelijk aan, dat er GEEN dampremmende laag toegepast moet worden. Als je X-trem toepast, moet je zeer nauwkeurig volkomen aansluitend op het staal plakken. Is te doen hoor. Ook hier geen dampremmende lagen toepassen want dan gaat het vocht zich concentreren op de plekken waar geen X-trem geplakt is.

Het mag duidelijk zijn, ik ben van mening, dat jouw advies om een dampremmende laag aan te brengen, een volstrekt fout advies is.

@ De toppicstarter.
Ik vind je voorgestelde constructie veel te ingewikkeld. Het extra effect van deze ingewikkeldheid zal bij een dermate lastig te isoleren ding als een bus, nauwelijks merkbaar zijn, meerwaarde opleveren. Sterker nog, ik denk dat je de kans op corrosie van binnenuit aanzienlijk verhoogt.
Mijn advies: Isoleer simpel met schapenwol of X-trem, op de plekken waar je daarmee kunt isoleren. Geen dampremmende lagen bv in de vorm van noppenfolie aanbrengen. Zorg verder voor voldoende ventilatie als je in de bus leeft. Het effect van een hefdak of een dakluik eventueel in combinatie met een Airlock in de klep als, je een bus met een achterklep hebt, roosters in de ramen, of gewoon het raaam een beetje open, is vele malen groter op je binnenklimaat. Dek zowel bij grote wamte als koude je ramen, het liefst aan de buitenkant, af met een ioslatiescherm. (Silverscreen o.i.d)

Bij koud weer een een eenvoudig kacheltje inzetten, eventueel in combinatie met een stukje vloerverwarming, is vele malen effectiever dan al die ingewikkelde isolatie die jij wilt aanbrengen. De netto inhoud van de bus is daarvoor te beperkt. Het gaat maar om een paar m3 en die heb je zo warm.

Hierbij nog een verwijzing naar de site van de Nederlandse fabrikant van schapenwollen isolatiemateriaal met betrekking tot vochtgedrag: http://www.doscha.nl/hoofdmenu-eigensch ... ochtgedrag

Tot slot: Het lijkt wel of de mening is, dat schapenwol een nieuw product is en daarmee verdacht. Niets is minder waar. Schapenwol (vilt), wordt al decennia lang in de automotive- en maritieme-industrie gebruikt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie