Meningen gevraagd over isolatieplan camionet

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door Mickel Moen »

Wat de vloerverwarming betreft.

Op bovenstaande link van Heatnet kun je de prijzen vinden. Kijk bij recreatie. Ik heb de 220V versie en niet de 42V. De laatste maakt het met de trafo een stuk duurder en je kunt maar een klein stukje gebruiken. Bij mij is de opbouw: X-trem, hout, vinyl (wat ik als mal gebruikt heb voor de uiteindelijke rubberen toplaag) vloerverwarmingsfolie en rubberen vloerbedekking.

Voor meer: http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/vloer.html

Voor meer over het installeren van de vloerverwarming dit artikel:

http://www.caravanverwarming.nl/camperkriebels.pdf

Overigens. Wij vinden de vloerverwarming echt ideaal. 's Avonds lekkere warme voeten. 's Nachts is het een paar graden warmer in de bus. 's Ochtends bij het opstaan een stuk aangenamer.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door roma »

Ik heb een "wippertje" gemaakt om die lastige kunststofnoppen van de deurbekleding los te wippen. Die ruimte in de deuren (schuif- en achter) kan je ook behoorlijk isoleren met xtrem: vastlijmen op het metaal, de sluitstaafjes niet blokkeren. En ook noppenfolie op de binnenzijde van die deurafwerkboardplaten als extra.
Gebruikersavatar
Mini-Campertje
Berichten: 284
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 23:31
Locatie: Amsterdam

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door Mini-Campertje »

nog ff over het piepschuim, in de vorm van platen, door het vast te plakken met bv montage kit, met dotjes zit het vast op elke achter grond, de ruimte tussen de wand en het piepschuim mag gezien worden als een stilstaande laag, welke moeilijk kou of warmte kan verplaatsen, lucht wat niet in beweging kan zijn isoleerd, dit gebeurd ook binnen in de wol, echter neemt het piepschuim geen vocht op, en als er toch om welke reden dan ook vocht langs de wand kan komen, kan dit weg, door naar beneden te te druppelen, of als water damp er uit te dampen.

zorg er dan ook voor dat er ergens dit vocht kan weg lopen, door kleine gaatjes, maar deze mogen niet te groot zijn, anders gaat er trek ontstaan, en kan er echt condens vormen.
meestal zal er geen vocht kunnen ontstaan, omdat de piepschuim platen een temperatuur buffer zijn.
verder kun je onbereikbare plaatsen, met wat pur dicht schuimen, laat de balken leeg, het effect is te weinig, en zal eerder lastig zijn als het daar fout gaat, om alles er weer uit te halen.

kijk maar waarom er altijd piepschuim in koelboxen zit als isoleer wand, dit wordt niet met wol gedaan, ivm de opnamen van vocht.
oke het is mijn mening, en respecteer ook die andere.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door annoh »

@Roma,
Spediaal gereedschap is niet nodig en die kunstof pluggen zijn niet onhandig als je weet hoe het moet.

Lees hier de handleiding:
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 43#p276543
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door roma »

annoh schreef:@Roma,
Spediaal gereedschap is niet nodig en die kunstof pluggen zijn niet onhandig als je weet hoe het moet.

Lees hier de handleiding:
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 43#p276543
Met een parker is inderdaad gemakkelijk verwijderen, helaas heb ik pluggen waar zo'n parker niet in kan. De voorbeelden van opvullen van portieren zijn goed.
toet
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 18:20

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door toet »

Wat ik me afvraag is waarom de isolatie niet met PUR schuim kan? Lijkt me makkelijk verwerkbaar en neemt geen vocht op! Je zou daarmee gemakkelijk de stijlen kunnen vullen en daarna met triplex de betimmering uitvoeren. Vervolgens kun je door kleine gaatjes in de betimmering te boren de ruimte achter de betimmering ook met PUR schuim kunnen vullen. :idea:
woes
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 11:15
Locatie: Overijssel

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door woes »

PUR neemt juist vocht op.
toet
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 18:20

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door toet »

Pur schuim neemt na uitharding geen vocht meer op, vandaar de toepassingen zoals spouwmuurisolatie e.d.
Hier volgt de productspecificatie van de fabrikant:

Materiaal

Een ééncomponentig polyurethaanschuim
dat uithardt door vochtopname uit de lucht.

Producteigenschappen

- professionele kwaliteit
- hoge spuitsnelheid
- bestand tegen warmte, water en vele chemicaliën
- overschilderbaar en af te werken met pleister, niet UV-bestendig
Jan Vijn
Berichten: 217
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 9:51

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door Jan Vijn »

Mickel Moen schrijft; En wat die koudebruggen betreft, ik merk er niets van. Hoogstens staat er 's ochtends wat condens op.
Vanuit de theorie gezien doet het woord koudebrug menigeen "huiveren".
Nu praktisch gezien. Hoe erg zijn de ongeisoleerde metalen delen, de koudebruggen? Zoals ik al eerder zei, een bus is niet het meest ideale 'woongeval' om te isoleren. Denk alleen al aan de grote enkelglazige ramen. Heb je een hefdak dan wordt al helemaal feest! En toch.........
Beste Mickel wat zou je meer of anders kunnen verwachten van een koudebrug dan condens. Dit is toch de eigenschap,- en tevens het grootste probleem van een koudebrug. Wat je waarneemt op de enkelglazige ramen na een lekkere nachtrust (met misschien 3 of 4 personen) is dat het water van het glas zal aflopen,- nat dashboard etc. Dat is nou precies wat er gebeurd met een koudebrug,- meestal op een plek niet goed waarneembaar,- waardoor het als een sluipmoordenaar zijn werk zal doen,- maar ja jij merkt er niks van dus laten zo.

Ander maken op een aantal punten ook cruciale fouten en zetten daarmee de vragensteller op het verkeerde been,- iemand schrijft vol overtuiging dat er geïsoleerd moet worden met tempex omdat dit geen vocht zou opnemen. Nou dat is beslist niet waar,- tempex heeft een open celstructuur die wel degelijk water opnemen en waardoor dit materiaal een groot deel van zijn isolatiewaarde verliest. Terwijl een ander schrijft dat PUR (polyurethaan) water opneemt,- ook dat is niet waar,- polyurethaan heeft een gesloten celstructuur en neemt daardoor geen water op,- behoud daardoor ook zijn isolatiewaarde.

annoh maakt de opmerking bij het woord koudebruggen eerder te denken aan het weglekken van warmte. Dat is inderdaad het gevolg van een koudebrug maar dat heeft geen andere nadelige gevolgen dan dat dit iets meer energie vraagt om dat te compenseren. De andere gevolgen van koudebruggen kunnen veel groter zijn n.l. roest,- roest en nog eens roest,- dikwijls op plekken die je niet iedere dag ziet.

De topic starter stelt vragen over het isoleren van spanten. Ik ga er vanuit dat deze zijn vervaardigd in een vorm waarbij er een holle ruimte ontstaat tussen de buitenwand en het spant profiel. Alleen het volzetten van deze holle ruimte met isolatie materiaal en verder het spant profiel niet isoleren heeft geen effect m.b.t. de koudebrug,- je zal altijd de wandisolatie door moeten zetten,- laten doorlopen,- ook over de spant profielen om een koudebrug te voorkomen.
Een andere vraag was de plaatsing van een dampdichte laag,- Deze moet altijd zitten aan de warme kant van de isolatie,- dus gezien van bi naar bu,- binnenwandbekleding,- dampdichte laag,- isolatie,- oorspronkelijke buitenwand auto. Of je wel of niet een dampdichte laag moet toepassen hangt af van de toe te passen isolatie. Bij toepassing van de genoemde schapenwol adviseer ik wel een dampdichte laag aan te brengen,- en de naden daarvan zorgvuldig af te tapen. Als je "dampdichte" isolatie gebruikt kan je overwegen geen dampdichte laag aan te brengen.
met vriendelijke groet
Jan Vijn
Burstner Solano T710
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door pele »

Een interessante en geloofwaardige bijdrage van Jan Vijn!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door Mickel Moen »

Beste Jan Vijn,

Wat ik al vreesde gebeurt hier weer. Een discussie over isolatiemateriaal. Kunststof versus natuurlijk. Wel of niet dampdichte lagen enz. Deze discussies zijn hier al ettelijke keren gevoerd. Activeer de zoekfunctie en je hebt een paar avonden lezen. Kijk voor de lol ook nog even op het Belgische forum.

Vaak ook discussies alsof het over het isoleren van een huis, kantoor, gaat. Pardon........., vaak is de kennis daar ook op gestoeld. Isolatie benaderen vanuit het standpunt van een stilstaand object, met een gigantische inhoud, gemaakt van steen, gips, beton en hout.

Of het gaat om het isoleren van een rijdende plastic Tupperware bak. Allemaal legitiem, allemaal "zogenaamd" deskundig. Het zal.

Wat condens in een zo beperkte ruimte als een bus betreft. Ga er niet in slapen en leven en je hebt nauwelijks een probleem. Zoals je al aan geeft. De grote boosdoeners zijn de gebruikers zelf. Al die liters vocht die een mens op een dag verliest. De beste remedie is dan ook voldoende ventilatie.

Condens heb je in een vochtige nacht overal. Op het gras, op je luifel, op de bus, in de bus..... ga maar door.

Je gebruikt de term moordend. Alsof het over een horrorfilm gaat. Zelf meegemaakt? Ervaring? Vanuit de theorie kun je hier boeken over volschrijven.

Ik ben alleen ervaringsdeskundig wat het mijn eigen bus betreft. Mijn ervaringen met het isoleren van mijn huis zijn hier volstrekt niet relevant aangezien het om een totaal ander geïsoleerd object gaat.

En sorry, ik verdenk al die zogenaamde deskundigen er van , dat de beweringen gebaseerd zijn op niet relevante gegevens.

In al die jaren dat ik al met dit onderwerp bezig ben, ben ik nog nergens tegengekomen, dat het isoleren van een bus met schapenwol aangetoond "moordend" zou zijn.

Daarom houdt het simpel en leef met vlag en wimpel. Isoleer met schapenwol, niks geen dampremmende lagen e.d., laat alles mooi kieren en ademen. En voor alle critici: Ja ik spreek alleen vanuit ervaringen van het isoleren van mijn VW Transporter 5. Wat het isoleren van andere campers betreft, ik zou het niet weten, heb er geen onderzoek naar gedaan, is voor mij niet eens interessant. Het gaat om mijn bus. Naar het isoleren van een vergelijkbare bussen heb ik onderzoek gedaan en op basis daarvan ben ik uitgekomen op schapenwol zonder dampwerende laag. Iemand met een vergelijkbare bus heeft wellicht iets aan deze informatie.

Ik ben in ieder geval uitermate tevreden over het gebruik van schapenwol.

http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/z ... leren.html
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 01 nov 2012, 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door BP 2 »

Fredjem,
Zonder je nickname op campersite.be zijn je foto's niet te vinden.

BP 2
lynn_vdb
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 26 okt 2012, 18:09
Locatie: Oost-vlaanderen (for now)

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door lynn_vdb »

Als ik het hier dan allemaal even goed kan 'recapituleren'... Ben ik eigenlijk vrij goed bezig met dit plan.

- Ik isoleer de holle spanten met schapenwol (lekker erin proppen, het kan geen vocht opnemen want het zit dampdicht achter de alu-folie).
Zo worden de koudebruggen geëlimineerd.

- de ruimten tussen de spanten met Xtrem (1 of 2 cm, al te zien) bevestigd tegen het metaal van de bus met contactlijm.
Dit houdt de warmte binnen.
En 's zomers de hitte van de zon op het metaal tegen.

- Daarover plaats ik de aluminium noppenfolie, tape alles (inclusief de spanten) mooi dicht met aluminium tape.
Dit dient als dampdichte laag en gaat het roest tegen.

- Daartegen komt de schapenwol (die geen roest kan veroorzaken omdat ze niet in contact staat met metaal, en ook omdat schapenwol nooit vocht afgeeft in de vorm van condens). De schapenwol kan het overtollige vocht opnemen en weer afgeven naar behoren, met behulp van voldoende ventilatie. Ze kan ook warmte genereren bij het opslaan van vocht (één van de voordelen van schapenwol) die via de Xtrem en het alu dampscherm terug naar binnen wordt gereflecteerd, en niet verloren gaat.

- Daarover komt triplex of multiplex

- Daarover komt binnenbekleding.

M.a.w: een strak plan dus! 8-)

Dan wil ik zeker nog eens nadenken over die vloerverwarming en de regeling van de elektriciteit in zo'n bus.
Want van Electriciteit ken ik geen bal!

Bedankt al allemaal! :bow:
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door roma »

lynn_vdb schreef:....Dan wil ik zeker nog eens nadenken over die vloerverwarming....
Dat heb ik heel eenvoudig opgelost met een paar sloffen....scheelt ook een hoop werk.
Plaats reactie