Eerste camper én zelfbouw: Renault Master L2/H2-project (2003)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Eerste camper én zelfbouw: Renault Master L2/H2-project (2003)



Bericht door smitjr »

Goede morgen allemaal,

Na wekenlang op het forum de voyeur te hebben uitgehangen, wil ik jullie in eerste instantie al hartelijk bedanken voor alle nuttige informatie die ik hier gevonden heb. :thumbup:

Mijn naam is Stephan en ik kom uit de omgeving van Rotterdam, 27 jaar en een kantoorbaan. Met 2 linker handen en goede hoop zijn de plintjes in huis zijn nog steeds (al 2,5 jaar) niet afgewerkt, maarrrrr al enkele maanden ben ik fanatiek opzoek naar een leuke buscamper om te starten.

Korte samenvatting van de zoektocht:
- 1e fase, oriëntatie camperbus: smitjr opent marktplaats.."camper bus" en schrikt zich een ongeluk van de prijzen
- 2e fase, op koopjesjacht naar oude diesel T4's: smitjr opent marktplaats..(en de rest van alle verkoopsites).."T4 tdi"..."T4 camper" en schrikt zich wederom een ongeluk van de prijzen en beperkte ruimte ....na enkele bezoeken van hevig vermoeide T4's met roest tot onder de oksels of andere muffe fout omgebouwde T4's besloten over te gaan tot fase 3.
- 3e fase, grote camperbus koopjes zoeken ...bekende verhaal met marktplaats...en een schitterende Mercedes Sprinter gevonden, camperklaar, goede km stand, perfect onderhoud (ik kon er alleen niet languit in staan met mijn 1.90m) en na een serieus bezoek een serieus bod gedaan > ennnn jahoorrrr, de bus ging naar een familie lid :DD (nadruk op lid)
- 4e fase, eerst maar eens op vakantie met de tent en daarna verder kijken....terug van vakantie besloten zelf te gaan bouwen...en binnen 4 dagen een hele leuke Renault Master gezien online, Lengte 2 Hoogte 2 (1.90 proof) en van particulier als 2e eigenaar, goede technische staat van onderhoud, optisch wat deukjes en al voorzien van een electrisch dakraam en draaistoel. Km stand net een ton gelopen, alle boekjes erbij. Ook nog eens een leuke prijs. Mijn motor of motorscooter zou erin kunnen, fietsen en kampeerinrichting!!!

Afbeelding
Shot at 2012-07-13


Dankzij jullie reacties en alle info op dit forum heb ik een aardige indeling voor de Master kunnen maken, materiaalkennis opgedaan, montage ideëen, overige constructie inspiratie opgedaan en vooral veel goede moed.

De basis:
- Renault Master 2003 2.2 DCI 90PK, (model 2002 meen ik) origineel Nederlands geleverd.
- Ik ben de 3e eigenaar, met 106.000 originele NAP KM's op de teller, 2e eigenaar heeft de bus gekocht bij 68.000km en was gepensioneerd particulier.
- Volledig dealer onderhouden en in goede technische staat. Geen trekthaak, en geen sporen dat die er ooit onder heeft gezeten!! (+1 voor de koppeling!! )

Camper inrichting/indeling:
- Treinzit achterin op een verhoogde vloer (= maximaal ruimte gebruik + goede wegligging met gewicht laag in de auto + ruimte tussen de banken in om een motor/scooter kwijt te kunnen :D ).
- Bed in de breedte (plaat tot plaat = 1.90) met een 160/165m breed bed in de breedte v/d bus (185/188 lang bed), met het idee om er ook een lengte bed van te kunnen maken dmv het gebruiken van de bovenkant van het lage kastblokje en keukenblokje :idea: .
- keukenblokje aan de schuifdeur kant (koken is dan makkelijk vanuit buiten + je komt makkelijk bij de kraan en kan er een douche op aansluiten om buiten af te spoelen na een strandbezoek oid).
- kastenblok aan de andere zijkant (kleding/handdoeken/toilettas), deze moet er nog in.
- WC = portapottie, moet er nog in
- koelkast moet er nog in

Afbeelding
Shot at 2012-07-13

Maarrr eerst de uitdaging:
Ivm een afspraak met de verzekering, (meteen als camper verzekerd met de belofte hem te keuren binnen 2/3 weken :DD ), moest ik binnen 2/3 weken de camper functioneel gekeurd krijgen bij de RDW en daarna uiteraard BPM afdragen en het kwart-tarief aanvragen.

In alle naïviteit "zou ik dat wel even doen in 2 weekenden en paar avondjes" . Maarrrr het is gelukt!! :lol3:
Aankoop camper op 23/6, bus leeghalen en beginnen met tekenen, materiaallijst opstellen, kopen/bestellen en bouwen:
- bus leeghalen
- 13mm armaflex isolatie + dubbelzijdig zilverfolie met noppen aanbrengen en aftapen (nu alleen het gedeelte nog achter de treinzit)
- houten platen er weer tegen aan
- dubbele bodem 18mm powerflex maken +hout constructie spullen halen (Hornbach: ik heb letterlijk heel de Hornbach op de foto gezet voor materialen die later/nu nodig heb :wtf: haha!)
- bodem extra stutten ivm gewicht 250km rijklare motor op 150kg rijklare scooter
- bed/banken maken, stukje verstek gezaagd ivm voetenruimte
- tafel met demontabele poten maken / keukenkastje maken/afwerken / kraan monteren/ wasbak / 12V drukpomp afvoer etc.

En gisteren 12/7 is de bus goedgekeurd door de RDW als camper!! (na 2 weekenden en 1 vrije dag + enkele avondjes alleen bouwen). BPM was nog wel even slikken +- € 1000,=.

Zie hieronder alvast enkele (simpele telefoon camera) foto's:
Afbeelding
Shot at 2012-07-13

Afbeelding
Laatst gewijzigd door smitjr op wo 08 aug 2012, 13:35, 3 keer totaal gewijzigd.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Starter> Smitjr en de 2003 Renault Master L2 H2 - projec



Bericht door smitjr »

Als je iets wilt weten (bijv. over verzekering/keuring/materialen/maten/indeling/zelfbouw) vraag het gerust, want ik ga jullie ook nog een hele hoop terugvragen :mrgreen:
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Starter> Smitjr en de 2003 Renault Master L2 H2 - projec



Bericht door paulus51 »

mooi hoor ben benieuwd wat je allemaal gaat doen :thumbup: :wave:
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Starter> Smitjr en de 2003 Renault Master L2 H2 - projec



Bericht door Zwerfleeuwen »

Leuk verhaal! Ziet er al best goed uit zeg! Ik neem mijn petje voor je af met dit project op jouw leeftijd! Ben heel benieuwd naar je vorderingen.

Hennie
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
jhelmers
Berichten: 389
Lid geworden op: do 17 jul 2003, 11:29
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Starter> Smitjr en de 2003 Renault Master L2 H2 - projec



Bericht door jhelmers »

Dat ziet er goed uit, je hebt 'de goede' ;;-) bus uitgekozen!
Wil je werkelijk een motor of scooter bovenop die dubbele bodem tussen de banken zetten?
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door durisotti »

Leuk project !
Ik zou in ieder geval de versnellingsbakolie even vervangen, de bakken zijn een zwak punt van deze bussen.
Het lijkt mij niet erg handig om een motor zo hoog in de bus te hebben, je hebt een meters lange goot nodig om de motor er in te krijgen !
Ook vraag ik mij af hoe je de motor vast wilt zetten aan de verhoogde vloer, bij een aanrijding of een noodstop heb je enorme krachten en dan heb je de motor in je nek !
Je kunt de motor het beste vast zetten aan de originele sjor haken in de bodem of aan gordel bevestigins punten als deze aanwezig zijn.
Aan het hout kun je de motor niet veilig vastzetten.

Mocht je deze bodem wel willen houden dan zou ik aanraden om een dik stuk multiplex rechtop naast de balkjes te zetten en deze goed vast te schroeven en te lijmen.
Je kunt dan draadeinden met oogbouten bevestigen die door de bodem van de bus gaan.
Onder de bodem van de bus een kokerprofiel/u profiel monteren zodat het draadeinde niet door de vloer naar boven trekt.
Laatst gewijzigd door durisotti op vr 13 jul 2012, 22:51, 2 keer totaal gewijzigd.
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door WhiteVanMen »

Leuke basis :thumbup:
Je zal ook wat minder snel de kop stoten als in een VW bussie ;;-)
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door VAN-tastique »

Hoi Stephan,

Mooie bus, weinig km's, daar is zeker iets moois van te maken!
Volgens mij vallen die linker handen van jou reuze mee en dat verhaal van die plintjes is héél herkenbaar!
Ook ik heb ook zo mijn twijfels over de motor/scooterstalling, dat wordt sowieso flink gassen om die zware jongen naar binnen te rijden, zet dan vooral je helm op!!
We hebben pas op het forum kunnen zien wat een ravage er ontstaat als een buscamper met een slakkengangetje op zijn kant terecht komt.
Moet er niet aan denken als je met een gangetje van 50 km per uur een aanrijding krijgt, dan helpt een airbag weinig met een motor in je nek.
Ik zou dan toch voor een aanhanger kiezen, kan je onderweg lekker snel je bed in duiken zonder eerst de motor/scooter buiten te moeten zetten.
Veel plezier met het uitdenken en met de bouw, je schrijft leuk!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
jhelmers
Berichten: 389
Lid geworden op: do 17 jul 2003, 11:29
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door jhelmers »

durisotti schreef:...Ik zou in ieder geval de versnellingsbakolie even vervangen, de bakken zijn een zwak punt van deze bussen.
...
Op tijd nieuwe olie is natuurlijk nooit verkeerd, maar die ervaring heb ik gelukkig niet.
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door smitjr »

trolletje schreef:Leuk verhaal! Ziet er al best goed uit zeg! Ik neem mijn petje voor je af met dit project op jouw leeftijd! Ben heel benieuwd naar je vorderingen.

Hennie
Bedankt! Het was al een aardige klus om het zover te krijgen, ik zal binnenkort eens wat nieuwe foto's maken en posten.
En met 27 is er op zich geen reden om niet fatsoenlijk met een accu tolletje, partijtje schroeven en een potloodje en meetlint te kunnen omgaan :lol3:
paulus51 schreef:mooi hoor ben benieuwd wat je allemaal gaat doen :thumbup: :wave:
:wtf: Wil je écht héél de lijst zien?
Samengevat: een compleet uitgeruste camperbus ervan maken, zodat de bestuurder en bijrijder dat ook worden.
jhelmers schreef:Dat ziet er goed uit, je hebt 'de goede' ;;-) bus uitgekozen!
Wil je werkelijk een motor of scooter bovenop die dubbele bodem tussen de banken zetten?
Dat is wel de bedoeling, het 'erin krijgen' is niet zozeer de uitdaging (ik heb eens crossertje gehad :) ).
Dat is redelijk te doen in zijn 1e versnelling en met de koppeling bij de hand, het scootertje is helemaal makkelijk.
durisotti schreef:Leuk project !
Ik zou in ieder geval de versnellingsbakolie even vervangen, de bakken zijn een zwak punt van deze bussen.
Het lijkt mij niet erg handig om een motor zo hoog in de bus te hebben, je hebt een meters lange goot nodig om de motor er in te krijgen !
Ook vraag ik mij af hoe je de motor vast wilt zetten aan de verhoogde vloer, bij een aanrijding of een noodstop heb je enorme krachten en dan heb je de motor in je nek !
Je kunt de motor het beste vast zetten aan de originele sjor haken in de bodem of aan gordel bevestigins punten als deze aanwezig zijn.
Aan het hout kun je de motor niet veilig vastzetten.

Mocht je deze bodem wel willen houden dan zou ik aanraden om een dik stuk multiplex rechtop naast de balkjes te zetten en deze goed vast te schroeven en te lijmen.
Je kunt dan draadeinden met oogbouten bevestigen die door de bodem van de bus gaan.
Onder de bodem van de bus een kokerprofiel/u profiel monteren zodat het draadeinde niet door de vloer naar boven trekt.
Ah interessante reply, kun je me wat meer vertellen over de bakken? Wat achtergrond info en welke type olie er dan (beter) werkt?
Inderdaad de bevestiging van de motor is de uitdaging, de voorkant gaat in een motorklem bevestigd aan de dubbele bodem en word strak getrokken met 2 sjorbanden aan het stuur en in de originele bodem aan sjor ogen. (die door de stalen bodem heen bevestigd worden).
Achterkant, het achterwiel komt vast op de dubbele bodem...die ik wellicht nog met wat extra stalen L verbindingen ga vast zetten.
WhiteVanMen schreef:Leuke basis :thumbup:
Je zal ook wat minder snel de kop stoten als in een VW bussie ;;-)
:bang: klopt
VAN-tastique schreef:Hoi Stephan,

Mooie bus, weinig km's, daar is zeker iets moois van te maken!
Volgens mij vallen die linker handen van jou reuze mee en dat verhaal van die plintjes is héél herkenbaar!
Ook ik heb ook zo mijn twijfels over de motor/scooterstalling, dat wordt sowieso flink gassen om die zware jongen naar binnen te rijden, zet dan vooral je helm op!!
We hebben pas op het forum kunnen zien wat een ravage er ontstaat als een buscamper met een slakkengangetje op zijn kant terecht komt.
Moet er niet aan denken als je met een gangetje van 50 km per uur een aanrijding krijgt, dan helpt een airbag weinig met een motor in je nek.
Ik zou dan toch voor een aanhanger kiezen, kan je onderweg lekker snel je bed in duiken zonder eerst de motor/scooter buiten te moeten zetten.
Veel plezier met het uitdenken en met de bouw, je schrijft leuk!

Teake
Precies, veiligheid staat wel voorop. Vandaar ook een dubbele bodem ipv kastjes die "hoog hangen"....je kun je zo op je ei krijgen als je abrupt stil staat.
Heb je een link/foto's van die buscamper op zijn kant? Dat geeft wellicht nog inspiratie voor verstevigingen her en der.
Aanhanger is geen optie, 1) ik heb nu niet eens een trekhaak en 2) ik rij niet graag met aanhanger, dan liever een vaste/stevige montage voor de motor aan/op/langs/onder :silent: de bus. Want dat moet gewoon mogelijk zijn. Ideeën hierover blijven echter welkom.
jhelmers schreef:
durisotti schreef:...Ik zou in ieder geval de versnellingsbakolie even vervangen, de bakken zijn een zwak punt van deze bussen.
...
Op tijd nieuwe olie is natuurlijk nooit verkeerd, maar die ervaring heb ik gelukkig niet.
Wel begreep ik van onze overbuurman/auto monteur dat het wisselen van de motor olie zeer nauw luistert, dit ivm de turbo die nog overgevoelig lijkt voor welke olie er gebruikt wordt. Hebben jullie hier al meer over gehoord?
Laatst gewijzigd door smitjr op wo 08 aug 2012, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door smitjr »

ah, leuk weetje wat betreft gewicht voor de liefhebber:

Mijn Master staat voor 1911kg ledig gewicht op het kenteken, en vóór inbouw heb ik de bus leeg op de weegbrug gezet bij de Waalhaven ( http://www.weegbrug.net/ ), wat gratis is als je niet een officiële uitdraai wilt en je op een rustig moment komt ('s avonds).

Wat denk je?
1920 kg (Lege bus, geen binnenplaten, zonder reservewiel en met ruim 75% tank inhoud die max 100 Liter zou zijn)

Weging bij de keuring na deze huidige beperkte inbouw: 2050 kg :wtf: dat loopt best hard op... (eveneens mét 75% tankinhoud = 70/75L )
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door durisotti »

De versnellingsbakken gaan vooral kapot bij de 1.9 motoren deze hebben een personenauto bak en deze is te licht.
Gelukkig heb je een 2.2 motor en deze hebben een andere versnellingsbak.
Ook deze wil wel eens stuk gaan, maar dan vooral bij zwaar gebruik, gezien de historie van jou bus en de tellerstand moet de bak dus voorlopig geen probleem zijn.
Ik zou wel de bakolie vervangen, de olie zit er waarschijnlijk al 10 jaar in en een paar liter olie kost je de kop niet.

Als motorolie kun je gewoon de voorgeschreven olie gebruiken, bijna alle diesels hebben tegenwoordig een turbo, dus dat is niet zo bijzonder meer.

Rest mij nog de vraag hoe je de motor in de bus wilt krijgen, ik zou dit eerst maar eens uit gaan proberen !
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door smitjr »

@ Durisotti, bak olie staat genoteerd, bedankt!

Dan nu een foto update 8-) en enkele vragen die mij wakker houden

1) Foto's van het keukentje, volledig zelfgemaakt, inclusief drukpomp, waterkraan met keramische schijven en simpel kookpitje (eenvoudig te verwijderen: we koken toch meeste buiten of vanaf buiten).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


2) Foto's van het eerste deel v/d isolatie, 13mm (lijkt dikker) Armaflex (gelijmd met armaflex lijm en ook zeer goed te doen met Bison Tix gel).
De randen gaan nog afgeplakt worden met tape, en daar overheen gaat nog een laag met dubbelzijdig aluminium folie met luchtbubbels ertussen.
Er gaat toch al gauw zo'n 16m2 aan basis isolatie in (2 rollen), ook moet ik de deuren nog doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vragen:
1) Zit de aansluiting voor de trekhaak (electrisch) al volledig voorbereid? Hoef ik dus alleen het staal te monteren en de stekkers aan te sluiten of moet ik nog een berg draden aan elkaar dropveteren?
- Wie heeft er een complete trekhaak liggen voor de Renault Master?? Liefst 2e hands ivm prijs

2) Wat voor zekering moet/kan ik gebruiken tussen de 230V "wal/paal" aansluiting vanaf buiten naar de 230V/12V voorrangsschakeling binnen (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/513186/)?
- En klopt het dan ook dat je een zekering bij binnenkomst van de 230V kabel moet hebben én vlak na de voorrangsschakeling naar het onboard 230V stroomnet? :eh:

3) ....hier komen nog de vragen die ik nu ben vergeten....omdat ik te lang heb wakker gelegen de scherpte nu even mis :lol3:
Laatst gewijzigd door smitjr op wo 08 aug 2012, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door durisotti »

Tip

Koop een nieuwe trekhaak oude trekhaken zijn vaak grote roestbakken en bij een bestelauto is de kogel vaak versleten door intensief gebruik en het gebrek aan vet !
Als de kogel is versleten dan komt je bus niet meer door de APK !

Een nieuwe trekhaak kost namelijk niet veel, hier heb je een echte bosal ruim onder de 200 euro !:

http://www.winparts.nl/91/trekhaak/trek ... t?import=1

Zorg dat je de kookplaat vast gemonteerd hebt, anders kun je problemen krijgen bij een controle, het is namelijk geen camper zonder vast gemonteerde kookplaat !
Koop eventueel een extra kookplaatje, bij de ACTION kosten ze bijna niets en dan heb je meteen 2 pitten.
Plaats reactie