Eerste camper én zelfbouw: Renault Master L2/H2-project (2003)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door smitjr »

durisotti schreef:Tip

Koop een nieuwe trekhaak oude trekhaken zijn vaak grote roestbakken en bij een bestelauto is de kogel vaak versleten door intensief gebruik en het gebrek aan vet !
Als de kogel is versleten dan komt je bus niet meer door de APK !

Een nieuwe trekhaak kost namelijk niet veel, hier heb je een echte bosal ruim onder de 200 euro !:

http://www.winparts.nl/91/trekhaak/trek ... t?import=1

Zorg dat je de kookplaat vast gemonteerd hebt, anders kun je problemen krijgen bij een controle, het is namelijk geen camper zonder vast gemonteerde kookplaat !
Koop eventueel een extra kookplaatje, bij de ACTION kosten ze bijna niets en dan heb je meteen 2 pitten.
Goede tip, kookplaat zit ook met 2 bouten vast (*alles met een bout is na mijn idee makkelijk los te halen)

Hierbij meteen weer een update:
- vrijdagmiddag heb ik voor een leuk bedrag een nieuwe trekhaak kunnen scoren van een Opel Movano, welke moeiteloos op de Master past. Zaterdag meteen mijn handen (en haar, ogen, ellebogen, shirt onderbroek..je kent het wel) zwart gemaakt en die bonk ijzer eronder gesleuteld!!
Draden netjes trekken, beschermen en wegwerken. Die zit er nu keurig en muurvast op.

> Klustijd: IJzer monteren = max 2 uurtjes - alleen en onder de bus liggen op straat (incl. voorbereiden).
> Klustijd: Draden trekken = max 2/3 uurtjes - op je gemak alles checken en meten of je de juiste draden hebt, inclusief half uurtje zoeken omdat je een zekeringetje hebt gemoerd...


- Alles verder dubbel geïsoleerd, Armaflex + aftapen + dubbelzijdig alu noppen folie + aftapen
- Ook van het weekend nog even door geklust aan de kastjes, altijd leuk scharnieren plaatsen, uitlijnen en deurtjes hangen :think:
- En mijn nieuwe kentekenpapieren binnen gekregen, vanmiddag dus meteen de platen halen en het kwart-tarief aanvraag formulier opsturen voorzien van foto's. (Ik zal woensdag dan weer wat foto's van de vorderingen hier neerzetten).

Morgen eerst maar eens even met het bootje op pad en lekker van de dag genieten, heerlijk dagje vrij genomen :cheers:

Blijf vooral komen met tips/opmerkeningen en vragen, je hulp wordt enorm gewaardeerd!
Laatst gewijzigd door smitjr op wo 08 aug 2012, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Gebruikersavatar
jhelmers
Berichten: 389
Lid geworden op: do 17 jul 2003, 11:29
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door jhelmers »

smitjr schreef:...het kwart-tarief aanvraag formulier opsturen voorzien van foto's....
is dat nodig? je hebt toch een kenteken waar op staat dat een camper is?
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door durisotti »

Er werd bij mij ook naar foto's gevraagd, nadat ik ze had opgestuurd kreeg ik zelfs controle aan huis van de belastingdienst !
Bij het zoeken naar onderdelen kun je ook nog bij Nissan terecht !
Gebruikersavatar
jhelmers
Berichten: 389
Lid geworden op: do 17 jul 2003, 11:29
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door jhelmers »

Dan is dat kennelijk veranderd, in 2006 hoefde dat niet.
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door smitjr »

Foto update:

Kastdeurtjes moeten nog verstevigd worden, die staan een beetje "zwabber" (en rammelen :wtf: ).
Het begint er al op te lijken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door smitjr op wo 08 aug 2012, 10:04, 2 keer totaal gewijzigd.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
mich
Berichten: 46
Lid geworden op: di 26 jun 2007, 20:17

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door mich »

Prachtig :thumbup:
Geen wc ruimte?
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door VAN-tastique »

Hoi Knoestenzager,

Je schiet lekker op, ik heb trouwens nog geen enkele knoest gezien!
Één klein advies.............. Monteer de scharniertjes tussen zijwand en de achterste zijde van de kleppen, staat veel professioneler en het is 't behoud voor de bekleding van de kussens!
Tussen de latten nog even dwars 2 latten aan de achterzijde onder het gaatjesboard schroeven/lijmen, zodat je genoeg "vlees" hebt om de scharnieren in vast te zetten!

Veel plezier met de afbouw!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door smitjr »

mich schreef:Prachtig :thumbup:
Geen wc ruimte?
Dank u! :D
Er komt een porta potti WC onder de verhoogde vloer, die ik er middels een la/wieltjes oid onder vandaan kan trekken en zo dubbel afgesloten blijft.
De plaats van de koelkast moet ik nog wel bepalen, ik denk eveneens onder dezelfde vloer (compressor koelbox) of toch onder het keukenkastje (maar dan is de dubbele deur van dat kastje aan de buitenkant weer 'zinloos' gezien een koelkast aan 1 kant open gaat...
Tips blijven welkom
VAN-tastique schreef:Hoi Knoestenzager,

Je schiet lekker op, ik heb trouwens nog geen enkele knoest gezien!
Één klein advies.............. Monteer de scharniertjes tussen zijwand en de achterste zijde van de kleppen, staat veel professioneler en het is 't behoud voor de bekleding van de kussens!
Tussen de latten nog even dwars 2 latten aan de achterzijde onder het gaatjesboard schroeven/lijmen, zodat je genoeg "vlees" hebt om de scharnieren in vast te zetten!

Veel plezier met de afbouw!

Teake
Het begint er nu wel op te lijken. Die scharniertjes vind ik een goede tip en zet ik op mijn lijstje!! :thumbup:
Die dwarslatten ivm vlees voor de scharnieren zitten er al, de kleppen zijn erg stevig nu.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door smitjr »

UPDATE!! :D , (fotoloos)

- We kunnen, ongehoord en warm, volledig los gaan in de bus ehum, ik bedoel de dubbele isolatie nu compleet en afgetaped.
1 Laag 13mm Armaflex (verlijmd met Bison Tix), en afgetaped, daarop weer een laag dubbelzijdige alu noppenfolie met dubbelzijdige tape en daar ook weer alle naden afgetaped....(eigenlijk 3 dubbel, want daar overheen komt weer triplex met plafond bekleding). Resultaat: Ik voel nu al een behoorlijk verschil in temperatuur en de bus is een HEEEEL STUK stiller

- We kunnen, ongezien volledig los gaan in de bus ehum... ik bedoel dat het plakken van de raam isolatie / anti inkijk nu ook klaar is 8-) !!
Voor mij de eerste keer, met 76cm breed blinderingsfolie met 35% lichtdoorlaat (dit is lichter kan je denkt!!). Een flinke klus, waarbij mijn geduld (en veelvuldig gebruik van een flaconnetje water een dubbel zeep) op de proef werd gesteld. De 2 achter zijramen gingen perfect, de iets bol lopende achterramen waren een regelrechte ramp en heb ik bijna een uur per raam nabewerkingen moeten doen met behulp van de verf föhn. Tijdens het plakken merkte ik al een aardig verschil in binnenkomende hitte voor/na het plaatsen van de folie. Met het eindresultaat ben ik (zeker gezien de investering van +- 30,=) erg tevreden!

- We kunnen volledig los gaan in de bus én ááállll onze vloeistoffen lozen ...maw, het gat voor afvoer van het aanrechtje is gemaakt in de bodem van de bus. Bij ons op de zaak een gatenzaag v/d kolomboor geleend, die op mijn accutol gezet met behulp van een dopje maat 11 (anders paste het niet) en boren maar. Als afvoer-rozet heb ik een RVS tankdop van een boot gebruikt (had ik nog liggen), dit sluit perfect af en kun je dus zelf dichtdraaien als je weer gaat rijden. Het is de bedoeling dat er onder de bus een bak/tank komt te staan die het grijze water opvangt. Het gat en de afsluiting zijn goed behandeld tegen roest, ook is er een zwembad aan kit gebruikt
Voorbeeld:
Afbeelding


- En dan nu de tip v/d week: IKEA SKUBB opbergzakken....mét laadjes (link: http://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=skubb )
Hiervan gebruik ik 4 stuks, kleur zwart 2x 34cm breed en 2x 22cm breed (waar laadjes in passen), om mijn (112cm brede en 90cm hoge) kast mee in te richten.
Voordelen: flexibel, zacht en geruisloos - AKA geen gerammel tijdens het rijden. Hier kunnen zowel kleding als hardere voorwerpen (keuken tools?) in.
Nadeel: (?)
Montage: in de boven en onderkant van de zakken schroef ik houten balkjes tegen zowel de onderkant van het werkblad (bovenkant kast) als onderkant kast (vloer) die het geheel "strak" moeten houden.

> Aankomend project: Het hemeltje van de cabine is eruit en deze wil ik (na een mislukte spuitbus spuitbeurt met allerlei vlekken erop :thumbdown: ) gaan bekleden met (relatief dik 2,5mm) vinyl en Bison tix + Dubbelzijdig tape + nietjes bij de randen....hopelijk blijft dat op zijn plaats.


En nog een paar vragen aan jullie:
> Ventilatie: het naar buiten blazen van lucht uit de bus - op een hoge plek ivm warmte - paar gegevens:
- er is een dakraam (schuif kanteldak) op 12v vlak achter de voorstoelen, maar daar zit geen 'overkapping' op zodat de bus zou vol komen met water als het regent. Graag zou ik toch gebruik maken van dit raam voor ventilatie (zelfs als er dreiging is van regen 's nachts)
- ik wil niet nóg een dakraam/gat in dak/ventilatie rooster in het dak....dan liever iets hoog in de achterdeuren, het bed staat ook achterin de bus.

> Vraag: ik wil geen vochtproblemen in de bus en voldoende ventileren op een veilige manier (zeker als we slapen), daarvoor wil ik gerust met enkele 12v PC fans aan de slag gaan bijvoorbeeld. Wat is nu een slimme optie om hiermee om te gaan?? Wat zou je doen?
- toch een soort los plaatsbare overkapping maken voor over het schuif/kantel raam? maarja, als het regent, blaast de wind dan geen water in het raam?
- ventilatie roosters maken boven in de achterdeuren (de bus is H2 hoog) en daar 2/3/4 pc fans voorzetten per deur?
- ik wil sowieso hoog in de bus lucht weg-ventileren naar buiten (dit ivm afvoer vochtige/warme lucht die hoog in de bus 'hangt')

Daarnaast zoek ik nog een (goedkope) manier om het volledige reservewiel onder de bus te monteren. Naar mijn idee mag/kan dat best met gebruikmaking van de normale wielmoerbevestingsgaten (3x woordwaard) en een beugel/houder tegen de onderkant v/d bus. Dat ik er dan lastiger bij kom is geen probleem, als ik het wiel maar bij me heb.
Laatst gewijzigd door smitjr op wo 08 aug 2012, 10:01, 2 keer totaal gewijzigd.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door VAN-tastique »

Plannen genoeg!
Toch zou ik een dakluik plaatsen boven het bed, dat is veel minder gedoe dan werken met ventilatortjes en andere kunstgrepen rondom het schuif/kanteldak.
Wij hebben onze bus goed geïsoleerd, en hebben vier ramen die open kunnen én ook nog twee dakluiken van 40x40 cm en nog slapen we vaak met de schuifdeur open omdat we het te benauwd vinden, zeker als de avonden niet echt afkoelen.

Vergeet niet om het dak van de cabine te isoleren, anders loopt 't condenswater straks langs de raamstijlen naar beneden.
Heb je nog wel plaats onder de bus voor het reservewiel, hij zal toch strak tegen de vloer van de bus moeten liggen.
Waar koop je die antie inkijkfolie?


Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door durisotti »

Wat betreft de ventilatie:

Elektrische ventilatoren zijn niet nodig, je moet meer ventilatieopeningen hebben op diverse plaatsen en hoogten dan heb je natuurlijke circulatie.
Je kunt in de ramen van de voordeuren roosters plaatsen, reimo levert deze, maar voor zo ver ik weet niet voor de master, zelf maken is een optie.

http://www.reimo.com/nl/M46152-luchtroo ... urscabine/

Ik heb zelf windgeleiders aan de deuren zitten, dan kan het raam op een kier staan zonder dat het inregent.

http://www.reimo.com/nl/M36430-windbesc ... no_vivaro/

Je kunt ook ventilatie in de vloer aanbrengen:

http://www.otoparts.nl/index.php?item=v ... 74&lang=NL

Je zou op de sloop ook nog een schuifraam kunnen halen voor de deur en daar een reimo rooster in bevestigen.

Deze ventilatie klep past mogelijk op de achterdeuren maar kan ook in het dak of zijwand gemonteerd worden:

http://www.wifocarrshop.nl/a-20923276/v ... ve-dl-6235

Ik vraag mij af of er onder de bus ruimte is voor het reservewiel, zo ja dan zou je deze met slotbouten vast kunnen zetten.
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door smitjr »

VAN-tastique schreef:Plannen genoeg!
Toch zou ik een dakluik plaatsen boven het bed, dat is veel minder gedoe dan werken met ventilatortjes en andere kunstgrepen rondom het schuif/kanteldak.
Wij hebben onze bus goed geïsoleerd, en hebben vier ramen die open kunnen én ook nog twee dakluiken van 40x40 cm en nog slapen we vaak met de schuifdeur open omdat we het te benauwd vinden, zeker als de avonden niet echt afkoelen.

Vergeet niet om het dak van de cabine te isoleren, anders loopt 't condenswater straks langs de raamstijlen naar beneden.
Heb je nog wel plaats onder de bus voor het reservewiel, hij zal toch strak tegen de vloer van de bus moeten liggen.
Waar koop je die antie inkijkfolie?


Teake
Zeker genoeg plannen, dit is het bekende "topje van de...." :)
Hmm 4 ramen, 2 dakluiken en alsnog de schuifdeur open, dat geeft wel iets aan ja..
Cabine dak zit goed, deze is ook dubbel geïsoleerd. Wat betreft het reservewiel denk ik wel genoeg ruimte te hebben onder de bus, wellicht zelfs tussen de kokerbalken (ruimtewinst van al snel 15cm).

Die folie heb ik gekocht via Marktplaats, gewoon standaard spul ...ook voor 30 euro per rol van 76x300cm (35% licht doorlaat) te halen bij Halfords meen ik. Hoewel er bij mij wel "zonne folie" op staat, hetgeen doet vermoeden dat het ook enige UV/warmte tegen gaat.

durisotti schreef:Wat betreft de ventilatie:

Elektrische ventilatoren zijn niet nodig, je moet meer ventilatieopeningen hebben op diverse plaatsen en hoogten dan heb je natuurlijke circulatie.
Je kunt in de ramen van de voordeuren roosters plaatsen, reimo levert deze, maar voor zo ver ik weet niet voor de master, zelf maken is een optie.

http://www.reimo.com/nl/M46152-luchtroo ... urscabine/

Ik heb zelf windgeleiders aan de deuren zitten, dan kan het raam op een kier staan zonder dat het inregent.

http://www.reimo.com/nl/M36430-windbesc ... no_vivaro/

Je kunt ook ventilatie in de vloer aanbrengen:

http://www.otoparts.nl/index.php?item=v ... 74&lang=NL

Je zou op de sloop ook nog een schuifraam kunnen halen voor de deur en daar een reimo rooster in bevestigen.

Deze ventilatie klep past mogelijk op de achterdeuren maar kan ook in het dak of zijwand gemonteerd worden:

http://www.wifocarrshop.nl/a-20923276/v ... ve-dl-6235

Ik vraag mij af of er onder de bus ruimte is voor het reservewiel, zo ja dan zou je deze met slotbouten vast kunnen zetten.
Bedankt voor alle links, dat geeft zeker inspiratie! Iets met de voorramen en roosters is zeker een optie, eveneens de windgeleiders!
We gaan weer zoeken
Laatst gewijzigd door smitjr op wo 08 aug 2012, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door Transitje »

Een leuk project, maar vervelend met lezen al die smilies, voegen die iets toe misschien?
Jammer.
Groeten

Klaas
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Starter: 'Smitjr' en het 2003 Renault Master L2 H2 - pro



Bericht door VAN-tastique »

Helemaal met Klaas eens!
Probeer zaken met normale bewoording duidelijk te maken, in plaats van een bericht vol te zetten met van die irritante gele gezichtjes.

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Plaats reactie