UPDATE!!
, (fotoloos)
-
We kunnen, ongehoord en warm, volledig los gaan in de bus ehum, ik bedoel de dubbele isolatie nu compleet en afgetaped.
1 Laag 13mm Armaflex (verlijmd met Bison Tix), en afgetaped, daarop weer een laag dubbelzijdige alu noppenfolie met dubbelzijdige tape en daar ook weer alle naden afgetaped....(eigenlijk 3 dubbel, want daar overheen komt weer triplex met plafond bekleding). Resultaat: Ik voel nu al een behoorlijk verschil in temperatuur en de bus is een HEEEEL STUK
stiller
-
We kunnen, ongezien volledig los gaan in de bus ehum... ik bedoel dat het plakken van de raam isolatie / anti inkijk nu ook klaar is
!!
Voor mij de eerste keer, met 76cm breed blinderingsfolie met 35% lichtdoorlaat (dit is lichter kan je denkt!!). Een flinke klus, waarbij mijn geduld (en veelvuldig gebruik van een flaconnetje water een dubbel zeep) op de proef werd gesteld. De 2 achter zijramen gingen perfect, de iets bol lopende achterramen waren een regelrechte ramp en heb ik bijna een uur per raam nabewerkingen moeten doen met behulp van de verf föhn. Tijdens het plakken merkte ik al een aardig verschil in binnenkomende hitte voor/na het plaatsen van de folie. Met het eindresultaat ben ik (zeker gezien de investering van +- 30,=) erg tevreden!
-
We kunnen volledig los gaan in de bus én ááállll onze vloeistoffen lozen ...maw, het gat voor afvoer van het aanrechtje is gemaakt in de bodem van de bus. Bij ons op de zaak een gatenzaag v/d kolomboor geleend, die op mijn accutol gezet met behulp van een dopje maat 11 (anders paste het niet) en boren maar. Als afvoer-rozet heb ik een RVS tankdop van een boot gebruikt (had ik nog liggen), dit sluit perfect af en kun je dus zelf dichtdraaien als je weer gaat rijden. Het is de bedoeling dat er onder de bus een bak/tank komt te staan die het grijze water opvangt. Het gat en de afsluiting zijn goed behandeld tegen roest, ook is er een zwembad aan kit gebruikt
Voorbeeld:
-
En dan nu de tip v/d week: IKEA SKUBB opbergzakken....mét laadjes (link:
http://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=skubb )
Hiervan gebruik ik 4 stuks, kleur zwart 2x 34cm breed en 2x 22cm breed (waar laadjes in passen), om mijn (112cm brede en 90cm hoge) kast mee in te richten.
Voordelen: flexibel, zacht en geruisloos - AKA geen gerammel tijdens het rijden. Hier kunnen zowel kleding als hardere voorwerpen (keuken tools?) in.
Nadeel: (?)
Montage: in de boven en onderkant van de zakken schroef ik houten balkjes tegen zowel de onderkant van het werkblad (bovenkant kast) als onderkant kast (vloer) die het geheel "strak" moeten houden.
> Aankomend project: Het hemeltje van de cabine is eruit en deze wil ik (na een mislukte spuitbus spuitbeurt met allerlei vlekken erop
) gaan bekleden met (relatief dik 2,5mm) vinyl en Bison tix + Dubbelzijdig tape + nietjes bij de randen....hopelijk blijft dat op zijn plaats.
En nog een paar vragen aan jullie:
> Ventilatie: het naar buiten blazen van lucht uit de bus - op een hoge plek ivm warmte - paar gegevens:
- er is een dakraam (schuif kanteldak) op 12v vlak achter de voorstoelen, maar daar zit geen 'overkapping' op zodat de bus zou vol komen met water als het regent. Graag zou ik toch gebruik maken van dit raam voor ventilatie (zelfs als er dreiging is van regen 's nachts)
- ik wil niet nóg een dakraam/gat in dak/ventilatie rooster in het dak....dan liever iets hoog in de achterdeuren, het bed staat ook achterin de bus.
> Vraag: ik wil geen vochtproblemen in de bus en voldoende ventileren op een veilige manier (zeker als we slapen), daarvoor wil ik gerust met enkele 12v PC fans aan de slag gaan bijvoorbeeld. Wat is nu een slimme optie om hiermee om te gaan?? Wat zou je doen?
- toch een soort los plaatsbare overkapping maken voor over het schuif/kantel raam? maarja, als het regent, blaast de wind dan geen water in het raam?
- ventilatie roosters maken boven in de achterdeuren (de bus is H2 hoog) en daar 2/3/4 pc fans voorzetten per deur?
- ik wil sowieso hoog in de bus lucht weg-ventileren naar buiten (dit ivm afvoer vochtige/warme lucht die hoog in de bus 'hangt')
Daarnaast zoek ik nog een (goedkope) manier om het volledige reservewiel onder de bus te monteren. Naar mijn idee mag/kan dat best met gebruikmaking van de normale wielmoerbevestingsgaten (3x woordwaard) en een beugel/houder tegen de onderkant v/d bus. Dat ik er dan lastiger bij kom is geen probleem, als ik het wiel maar bij me heb.