Chevrolet G30 met Edson opbouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Chevrolet G30 met Edson opbouw



Bericht door Willem 310 »

Navigator: de super 7 kit kost bij http://www.werkenmetmerken.nl € 7.80 incl btw en boven de € 50.00 gratis verzenden, dit misschien voor de toekomst.
Overigens zijn zij redelijk goedkoop volgens mij met alle merken.

Over de kit van de Action, bij googelen op het adres van de fabrikant dat op de tube staat kom ik uit bij het welbekende merk Soudal, deze maken veel polymeerkitten / lijmen dus het is zeer waarschijnlijk een polymeer van Soudal, enfin we gaan het proberen.

Willem
peerke35
Berichten: 107
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 22:12

Re: Chevrolet G30 met Edson opbouw



Bericht door peerke35 »

Laatst heb ik een aantal balken aan elkaar geplakt met deze kit en vervolgens op lengte gezaagd. Had een klein stukje, wat over was, apart gelegd en goed laten drogen. Vervolgens met een beitel de twee helften weer van elkaar getikt. Het deel waar de kit op zat nam houtvezels mee van de andere kant, lijkt mij in ieder geval dat de kit stevig genoeg moet zijn voor veel klussen.

Ik heb daarbij wel gemerkt dat het belangrijk is om de kit goed te laten drogen, bij voorkeur 24uur of meer om de maximale stevigheid te krijgen.
peerke35
Berichten: 107
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 22:12

Re: Chevrolet G30 met Edson opbouw



Bericht door peerke35 »

Zo, maar weer eens een update plaatsen.
Afgelopen weken aan het dak bezig geweest en details aan het afwerken gegaan.
Allereerst het dak, dat is helaas nog niet helemaal klaar. Er is wat tegenslag geweest aangezien de bestelling van de metalen strips die ik wilde gebruiken mis was gegaan. Dat gaf ruim een week vertraging, ik heb ze vandaag pas binnen gekregen. Ik hoop dan ook dat ik komend weekend kan melden dat het dak af is.

Bij de contructie van het dak heb ik toch besloten om twee lange liggers te maken die rusten op de zijwanden. Hier heb ik vervolgens de ruimtes voor de dwarsbalken uit gefreesd. De lange liggers heb ik gebruikt omdat ik hoop dat daarmee het dak rechter lijkt. Het dak is al een beetje krom (op de foto is te zien dat ik gebruik gemaakt heb van een spie in de hoek rechts achter om het geheel weer wat rechter te maken. Korte stukjes gebruiken op de zijkant gaat naar mijn idee eventueel overgebleven ongelijkheden benadrukken.

Om het freezen wat gemakkelijker te maken heb ik hiervoor een mal gemaakt
Afbeelding

Het blokje wat aan de voorkant ligt, waar de happen uit zijn gehaald, spande ik mee op om te voorkomen dat de balk zou splinteren.
Het aantal dwarsbalken wat ik gebruikt heb, heb ik afgestemd op wat er origineel op lag en met in mijn achterhoofd de opmerking om de tussenruimte vooral niet te groot te maken.

Afbeelding
Afbeelding

De balken die origineel dubbel uitgevoerd waren heb ik ook dubbel uitgevoerd. Zij het met een balk van vier en een balk van drie centimeter dik. Origineel waren ze beiden vier centimeter. Dit was wel zo praktisch aangezien de bouwmarkten in de buurt niet voldoende rechte balken hadden van vier dik.

Ook hebben we bij het bouwen rekening gehouden met de uiteindelijke plaatsing van de dakramen. Het geheel ziet er dan nu ook zo uit:
Afbeelding
Iedere balk krijgt uiteindelijk ook minimaal één langsverbinding. Dat dit bij een aantal balken op de foto nog niet gebeurd is, is omdat hier ook nog metalen strips tussen gaan komen.

We hebben al wel een aantal dakplaten er voorlopig opgelegd. Als het namelijk gaat regenen zouden er zich zakken kunnen vormen in het zeil wat we gebruiken en een klein gaatje kan dan zorgen voor een zwembad aan de binnenkant van de camper. De platen zijn maar op een paar plekken vast geschroefd en gaan er dus nog af zodat we de dakspanten af kunnen maken.
Hier in ieder geval een idee hoe het gaat worden:
Afbeelding

Origineel liggen er aan de achterkant ook wat dikkere platen en dat doen wij nu dus ook, zorgt er ook voor dat het dak achter wat zwaarder belast kan worden mocht dat nodig zijn.

Hier nog eentje van de binnenkant:
Afbeelding
peerke35
Berichten: 107
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 22:12

Re: Chevrolet G30 met Edson opbouw



Bericht door peerke35 »

Buiten het dak ben ik ook nog behoorlijk wat tijd kwijt geweest met het maken van het opstapje.
Als eerste heb ik een viertal ribben aangebracht die als framewerk dienen om de platen op vast te maken. Voordeel is ook dat ik hier tussen straks isolatie kan bevestigen. Dit ging nog relatief snel....

Afbeelding

Vervolgens moesten de plaatjes allemaal op maat worden gezaagd. Aangezien ik steeds het hout weg had gezaagd tot ik geen rot meer tegen kwam gaf dit een 'grillig' geheel. Ik heb dan ook maar van ieder plaatje een mal gemaakt zodat ik met zagen zo min mogelijk nutteloos afval kreeg. Het was dus malletje knippen, plaatje zagen, plaatje aanpassen en vervolgens plaatje monteren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het monteren heb ik gedaan met de beroemde action kit en schroeven. Op sommige plaatsen kon ik niet weg met schroeven en daar moet de kit voldoende zijn. Aan de buitenzijde heb ik rvs schroeven gebruikt. Deze heb ik met kit verschroefd. Dit is kit die elastisch blijft en ook gebruikt kan worden om naden af te kitten. Daar heb ik hem dus ook voor gebruikt. Vervolgens over de kop van de schroeven ook nog wat kit gesmeerd om te voorkomen dat ook daarlangs het water naar binnen kan glippen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De binnenzijde van het opstapje ga ik pas afwerken op het moment dat de deur er in staat.

Vandaag ook wat vorderingen gemaakt met de bak aan de voorkant van de opbouw. Hier zaten nog wat oude balken op gemonteerd. Deze heb ik eraf gehaald. Vervolgens bleek toch nog een randje van de plaat rot te zijn. Ik heb een randje van vier centimeter verwijderd, voldoende om weer op het gezonde hout te zitten. Dat hout heb ik ingesmeerd met triplex seeler, een goedje dat zorgt voor een waterdichte afdichting van de randen van platen zodat ze niet op zetten wanneer er water tegenaan komt. Volgende stap gaat zijn de bergruimte weer op nieuw aftimmeren en te zorgen dat er een nieuw luik in past. Hiervoor gaan we de welkbekende luiken van thetford gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als laatste vandaag nog wat vorderingen gemaakt met de accubak. Deze zit aan de voorkant van de opbouw boven de opbergruimte. De bak is, op zijn Amerikaans, niet gemaakt met in het achterhoofd een economische toepassing van de ruimte. (dit is echt een enorm understatement). Hij neemt dan ook veel opbergruimte weg onder de bank, maar laat wel aan beide zijden een ruimte van ongeveer 10cm over, waar je ook weer geen klap aan hebt.
Vervolgens ben ik gaan meten of er mogelijk ook twee batterijen gingen passen in de bak en dat bleek ook niet het geval te zijn.
Weg met de bak dus!!!
Deze gesloopt, hetgeen en voldoening en ruimte gaf. Ik weet nog niet zeker of ik wel twee batterijen ga gebruiken, maar daar is in ieder geval nu plek voor. Daarnaast wil ik ook een paneel maken van waaruit de stroom verdeeld wordt, dat staat in ieder geval wat netter dan bussels draden op de accupolen.
Ook voor dit compartiment komt een nieuw luik.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door peerke35 op wo 05 sep 2012, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Chevrolet G30 met Edson opbouw



Bericht door Navigator »

Qua constructie weinig op aan te merken volgens mij: stevig en solide!

Peter
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Chevrolet G30 met Edson opbouw



Bericht door paulus51 »

ik sluit me aan bij navigator : ziet er goed en sterk uit. :thumbup:
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
wim en lidy
Berichten: 2845
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 21:12
Locatie: Waar de camper is

Re: Chevrolet G30 met Edson opbouw



Bericht door wim en lidy »

Dat ziet er top uit Peter.
Bel me even voor het panne bier,als het dak klaar is en de vlag er op staat :lol3: :cheers: :cheers:
Groetjes Wim en Lidy
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Chevrolet G30 met Edson opbouw



Bericht door de Jonckheer »

Ziet er stevig genoeg uit om ook een dakterrasje op te bouwen :lol: :cheers:
peerke35
Berichten: 107
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 22:12

Re: Chevrolet G30 met Edson opbouw



Bericht door peerke35 »

Thanks mannen!!!
Het is inderdaad stevig genoeg, misschien straks nog een bovenverdieping op bouwen, mocht blijken dat we niet genoeg ruimte hebben. :cheers:
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Chevrolet G30 met Edson opbouw



Bericht door VAN-tastique »

Hallo Peerke,

Ik heb met plezier de vorderingen bekeken, je bent volgens mij een hele goede houtbouwer!
Dat wordt een mooie strakke opbouw met een prachtige dansvloer (op 't dak!).
Het bloembakje aan de achterkant vind ik trouwens ook ook heel rustiek staan!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Chevrolet G30 met Edson opbouw



Bericht door paulus51 »

wat je ook nog kan doen op je dak is dit :


in plaats van deze luxe auto denk je camper eronder :
meer slaap plaatsen !!!

Afbeelding

en zo dan :

Afbeelding

kijk hier eens naar wat instructie filmpjes : klik hier op

:lol3: :lol3: :cheers:
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
peerke35
Berichten: 107
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 22:12

Re: Chevrolet G30 met Edson opbouw



Bericht door peerke35 »

VAN-tastique schreef: Het bloembakje aan de achterkant vind ik trouwens ook ook heel rustiek staan!

Teake
hahaha, ja, denk dat ik die aan het achterraam ga monteren, gewoon voor de gezelligheid :P :lol:
paulus51 schreef:wat je ook nog kan doen op je dak is dit :


in plaats van deze luxe auto denk je camper eronder :
meer slaap plaatsen !!!

Afbeelding

en zo dan :

Afbeelding

kijk hier eens naar wat instructie filmpjes : klik hier op

:lol3: :lol3: :cheers:
Dat lijkt mij ook een goed idee, is een mooie slaapplek voor de hond. Ben alleen wel benieuwd hoe lang de tent heel gaat blijven. ;;-) :-B
Laatst gewijzigd door peerke35 op do 06 sep 2012, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
djee
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 17:34

Re: Chevrolet G30 met Edson opbouw



Bericht door djee »

peerke35 schreef:Dat lijkt mij ook een goed idee, is een mooie slaapplek voor de hond. Ben alleen wel benieuwd hoe lang de tent heel gaat blijven.
Kwestie van opvoeden africhten, zou me eerder zorgen maken over hoe je je hond daar veilig/makkelijk kan krijgen, want voor een kleine hond is overal wel plek.
peerke35
Berichten: 107
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 22:12

Re: Chevrolet G30 met Edson opbouw



Bericht door peerke35 »

djee schreef:
peerke35 schreef:Dat lijkt mij ook een goed idee, is een mooie slaapplek voor de hond. Ben alleen wel benieuwd hoe lang de tent heel gaat blijven.
Kwestie van opvoeden africhten, zou me eerder zorgen maken over hoe je je hond daar veilig/makkelijk kan krijgen, want voor een kleine hond is overal wel plek.

Oeps even wat leestekens vergeten. De opmerking was niet serieus bedoeld, de hond slaapt straks gewoon binnen hoor!!!
Plaats reactie