Geluidsisolatie: welke?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
RvdP
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 23:09
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Geluidsisolatie: welke?



Bericht door RvdP »

Hallo (nog net niet dove) medecamperaars.

Ik ben op zoek naar welk dakleer/bitumen dakbedekking ik het beste kan gebruiken om het motorgedeelte en deuren te isoleren.
Heb de zoekfunctie hier gebruikt maar specifieke merken/namen kom ik daar niet tegen ?

Dus google opgestart, maar daar raak ik lichtelijk de weg kwijt, zoveel aanbod en zoveel verschillende kenmerken !

Wie weet wat ik moet gaan halen bij de bouwmarkt ?
(of is het gewoon heel simpel de eerste de beste rol aanschaffen, op maat knippen, verhitten en er op plakken ?)

Afhankelijk van het resultaat hou ik graag de optie open om er eventueel later die G*mm* zelfklevende noppenplaten tegenaan te plakken.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Geluidsisolatie - welke ?



Bericht door Saviemeke »

Wat maakt het uit of we nog net niet doof zijn, we lezen hier alleen maar..
Je moet helemaal geen dakleer of bitumen gebruiken voor geluid isolatie, daar heb je speciaal materiaal voor.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Geluidsisolatie - welke ?



Bericht door de Jonckheer »

Dat noppenschuim van Gamma is goed voor geluidsisolatie, de bitumen voor dreunen en trillen van plaat. Dus dat kun je in je portieren en andere grote plaatoppervlakken gebruiken.
keesjose
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 01 sep 2008, 23:33
Contacteer:

Re: Geluidsisolatie - welke ?



Bericht door keesjose »

:idea: Ik heb voor isolatie Polypress gebruikt is prima te bewerken en met spuitlijm heel erg goed te monteren. Resultaat is verbluffend.
Je kan het in allerlei diktes krijgen en heel makkelijk te snijden en te bewerken
Heeft een hele hoge isolatie waarde, Google maar eens.
Lekker genieten van alles wat met camperen te maken heeft
Gebruikersavatar
RvdP
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 23:09
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Geluidsisolatie - welke ?



Bericht door RvdP »

Bedankt voor de reactie's tot nu toe.

Ook de andere mogelijkheden gezien/gelezen op het forum m.b.t. geluidsisolatie.
@de Jonckheer; die gedachte gaat inderdaad de werkwijze worden hier.

Maar heeft iemand een idee welk merk/soort of maakt dat weinig verschil (muv de dikte, aantal mm's) en geen grit er op aan de buitenkant ?
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Geluidsisolatie - welke ?



Bericht door Transitje »

Je kunt de goedkoopste nemen, als het maar een fatsoenlijke dikte heeft. Je snijdt het op maat en verwarmt het even flink buiten de auto en plakt het dan in de deur. Het beste doe je dat met meerder kleine stukken. Je hoeft ook niet naadloos de hele oppervlakte te doen. Het werkt uitstekend en dat voor een paar centen. Denk ook even aan de motorkap en de eventuele doorvoer van de versnellingspook door de vloer.
Ik heb gewoon bij de aannemer wat reststukken gehaald, kostte ook nog niets.
Als je dan ook nog van die noppenschuimplaten plakt let er dan even op dat het raam nog naar beneden kan.
Je kunt het beste de zelfklevende nemen, kost maar iets meer maar werkt vele malen plezieriger. En ook hier werk je het beste met kleine stukken.
Kijk dan meteen even onder je motorkap of er geen geluidslekken naar de cabine zijn, als het donker is een lamp in de cabine en dan kijken onder de motorkap of je ergens licht ziet, bij kabeldoorvoeren bijvoorbeeld.
Succes.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
RvdP
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 23:09
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Geluidsisolatie - welke ?



Bericht door RvdP »

Bedankt Klaas, gewoon de goedkoopste met fatsoenlijke dikte gaat het worden dan.
Daar overheen zelfklevend noppenschuim en op eventuele andere geluidslekken controleren en dichten ...

Ben heel benieuwd naar het resultaat :roll:
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Geluidsisolatie - welke ?



Bericht door Transitje »

RvdP schreef: Ben heel benieuwd naar het resultaat :roll:
Je zult niet weten wat je hoort, de deuren sluiten met het geluid van een kluisdeur (beetje overdreven, maar goed) en ook de vermindering van het geluid. Kijk gelijk maar naar een ander dashboardklokje want je zult merken dat die wel erg lawaaiig is. :lol:
Maar serieus, het zal echt schelen.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
RvdP
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 23:09
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Geluidsisolatie: welke?



Bericht door RvdP »

Je zult niet weten wat je hoort
... dat klopt !!

Vanmiddag aan de slag gegaan en na een paar uur de motorkap klaar.
Okee, die motorkap is ineens wat zwaarder nu maar klonk ook heel anders toen 'ie dicht ging, dat beloofd wat !
En inderdaad, motor gestart (dat gaat prima trouwens met toevoeging aceton) en jawel, héél erg duidelijk véél minder motorgeluid/lawaai.

Ik heb, zeg maar, de 4 grote egale vlakken (incl. de randen) van de motorklep dichtgeplakt met dakleer.
De "dwarsbalken" zijn nog open, dat laat ik zo daar komt geen dakleer overheen.
Morgen verder, dan noppenschuim over de gehele motorkap (gezien op een foto hier op het forum) en de wielkasten en de grotere kale vlakken motorruimte voorzien van dakleer en noppenschuim.
Ook de deuren moeten er dan aan geloven :D

Eenmaal klaar hiermee in het donker aan de slag op zoek naar "lekken" met een sterke lamp en die dichten.

Hoge verwachtingen van het noppenschuim en dat dashboardklokje mag ook gewoon digitaal, of uit ... hou niet van lawaai :shock:
Zal proberen of ik er wat foto's van kan maken.
Jvdberg

Re: Geluidsisolatie: welke?



Bericht door Jvdberg »

RvdP schreef: Morgen verder, dan noppenschuim over de gehele motorkap (gezien op een foto hier op het forum) en de wielkasten en de grotere kale vlakken motorruimte voorzien van dakleer en noppenschuim.
Dat dakleer in de wielkasten zal wel gaan, MAAR dat noppenschuim zal nat worden, dan zwaar en dan er uit pleuren.
Een forumlid heeft het geprobeerd aan de onderkant van zijn camper en is het ook kwijt.

Wat je bij je wielkasten wel kan doen is er aan de binnenkant een stuk vloerbedekking ( of beter droogloopmat want dat rafelt niet) er overheen, dit verlaagt het geluid ook erg goed.
Gebruikersavatar
RvdP
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 23:09
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Geluidsisolatie: welke?



Bericht door RvdP »

@Jan; de planning was ook om aan de binnenkant aan de slag te gaan, ik heb het niet helemaal duidelijk geschreven.
Waar vocht kan komen laat ik het voor wat het is.
Jvdberg

Re: Geluidsisolatie: welke?



Bericht door Jvdberg »

Nee dan is het duidelijk.
Was ff bang dat je die noppenschuim in de wielkasten (buitenzijde ) wilde doen, en dat gaat hem ws niet worden.
Maar aan de binnenkant geen probleem, en denk er over na om het af te werken met een stukje vloerbedekking od droogloopmat, staat ook nog netjes en geeft weer een beetje extra isolatie .
Gebruikersavatar
RvdP
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 23:09
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Geluidsisolatie: welke?



Bericht door RvdP »

Met wat kunst en vliegwerk de motorruimte voorzien van zelfklevend noppenschuim.
Héél tevreden met het resultaat !!

Een start gemaakt met de deurpanelen, maar ik krijg de raamslinger en deurhendel er niet af, iemand een idee ?
Wellicht moet het grof geweld, maar dat weet ik graag even zeker van te voren ...

Wat foto's, eerst de kap voorzien van dakbedekking en daarna het noppenschuim erover (plaat boven het reservewiel zit nu wel vast.

Heerlijk die rust :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Jvdberg

Re: Geluidsisolatie: welke?



Bericht door Jvdberg »

De raamslinger kan in het midden met een schroef zitten, als het middendopje er uit kan, anders is de kans groot dat er een veerklemmetje achter de slinger zit, deze moet je er uit drukken, dus zeg maar in de richting waar de slinger heen loopt, als die op de juiste manier zit.
Lastig uit te leggen.
Deurhendel blijft zitten, met het afnemen van het paneel, hendel naar open stand trekken en paneel er afschuiven.

Motorruimte ziet er goed uit :thumbup:
Plaats reactie