Geluidsisolatie: welke?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
RvdP
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 23:09
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Geluidsisolatie: welke?



Bericht door RvdP »

Bedankt Jan !
Dat wordt prutsen met een veerklem :shock:

Ga er vanavond mee aan de slag, nu eerst met het "hele spul" naar paardrijden.
Gebruikersavatar
RvdP
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 23:09
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Geluidsisolatie: welke?



Bericht door RvdP »

In navolging van de motorkap en de goede resultaten vandaag verder gegaan met het rechterportier.
Na het nodige prutswerk om het veerklemmetje achter de raamslinger vandaan te krijgen kunnen starten met een kale deur, voorzien van het (hele dunne) originele folie.

Afbeelding

Daarna de dakbedekking aangebracht waar mogelijk, misschien was lager op de deur ook nog mogelijk geweest, maar het hierbij gelaten i.v.m. condens en vochtafvoer.

Afbeelding

Toen het volgende vraagstuk, hoe ga het noppenfolie zo erin krijgen dat het ook nog een beetje zijn werk doet ?
Onderkant (boven vrij gelaten i.v.m. raam) de stukken op maat geknipt en "los" in de gaten gedrukt.
Hierna het deurpaneel op zijn plek er tegenaan gedrukt waardoor het noppenfolie netjes bleef zitten op het deurpaneel, vervolgens alles aandrukken en klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat: het is nog stiller geworden achter het stuur :-B
Het hoge, schelle en metaalachtige geluid is weg, je hoort de motor zijn toeren maken maar op een véél acceptabeler geluidsniveau (veel lager/doffer).
Blijft nog over het linkerportier ... en daarna het dashboardklokje maar vervangen voor een digitale :wink:
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Geluidsisolatie: welke?



Bericht door Ruud Adam »

Ziet er mooi uit.
Maar zou het geen problemen kunnen gaan geven met water (regenwater dat langs het raam komt en condenswater) ?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
RvdP
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 06 mei 2012, 23:09
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Geluidsisolatie: welke?



Bericht door RvdP »

@Ruud; wat ik begrepen heb is dat raam en onderkant deur vrijgehouden moeten worden i.v.m. inderdaad water/condens.
In de deur loopt een slang van boven naar beneden (tot een cm of 20 boven de onderkant deur) die zal w.s. dienen om water vanaf het raam af te voeren naar beneden, die ligt nog gewoon vrij.
De onderkant van de deur zelf ook vrij gehouden i.v.m. eventuele condensvorming.

Het noppenschuim en dakbedekking kan wel wat water hebben, maar heb het om bovenstaande redenen bewust hoog in de deur gehouden.
Dat het qua geluidsisolatie geweldig werkt is in ieder geval zeker.
Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Re: Geluidsisolatie: welke?



Bericht door Ecleo »

Onderzijde kan ingesmeerd worden met een taai vet,
wat eerst opgewarmt dient te worden
(Mike Sanders Fett of bv kettingvet).
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Geluidsisolatie: welke?



Bericht door Transitje »

De onder/achterkant van het dashboard kun je ook nog voorzien van het eierdoppenschuim. Je kunt dan deels het schuim gebruiken die niet zelfklevend is. In kleine delen aanbrengen en ook dat helpt, maar wel even letten op het eventueel blokkeren van het ruitenwissermechaniek.
En de onderkant van de cabinevloer heb ik ook op wat plaatsen voorzien van dakleer, ook dat had effect.
Groeten

Klaas
basleijssenaar
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jun 2019, 0:45

Re: Geluidsisolatie: welke?



Bericht door basleijssenaar »

Wat tof dat het zo goed werkt! Als ik vragen mag, waarom breng je in de motor en deuren dakbedekking + noppenschuim aan? Wat voegt de dakbedekking toe? Is alleen noppenschuim niet voldoende?
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Geluidsisolatie: welke?



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Ook van dit forum: viewtopic.php?f=7&t=8428645&hilit=1984. Kun je nog best iets van gebruiken. Groet Eric
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Geluidsisolatie: welke?



Bericht door macfocus »

Mooi dat het werkt.
Ik zou van zijn leven geen noppenschuim in de carrosserie gebruiken.
Het houdt vocht vast en waar vocht is is of komt roest.
Ik gebruik zelf STP voor in de deuren van mijn Oldtimer en een dikker zelfklevend bitumen op de vloer.

In mijn Ducato zou ik het best willen hebben, maar te zwaar als je toch al overgewicht hebt.
Die 30 kg kan ik niet missen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

Re: Geluidsisolatie: welke?



Bericht door henk z »

Hallo RvP,
je hebt in 2012 het dakleer in je portier aangebracht, laat die bitumen niet los als de camper lang in de zon staat?
Afgelopen zomer was het wel heel warm en als ik zie hoe bitumen daken en ook het asfalt er op straat uitzag, kan ik me voorstellen dat ook in het portier een en ander los gaat en naar beneden zakt.
mvg, Henk
Plaats reactie