ombouwen Peugeot Boxer
ombouwen Peugeot Boxer
Goedemiddag mede forumleden/-bezoekers
Afgelopen week hebben wij de knoop doorgehakt en hebben een Peugeot Boxer 2.2 (2004) dubbel cabine gekocht om om te bouwen tot camper. Allereerst een afspraak gemaakt om een verhoogd dak te laten plaatsen (een Reimo) door Atrion.
Inmiddels zijn wij begonnen met het verwijderen van de gehele binnenbekleding, dubbele cabine en het tussenschot.
Omdat wij twee grote honden meenemen is de keuze gevallen om een dwarsslaper te maken.
Wij hebben geen ervaring met het bouwen/verbouwen dus zijn alle tips welkom, met name met betrekking tot de isolatie.
Hier op het forum al gezocht naar oplossing maar het is ons nog niet helemaal duidelijk waarop en hoe de isolatie wordt aangebracht.
-Worden de isolatieplaten gelijmd op de dwars/verstevigingsbalken en daarop latten waar de
definitieve beplating wordt aangebracht?
-Worden deze latten dan ook enkel gelijmd of toch nog door de isolatie vastgezet in de
dwars/verstevigingsbalken?
Heeft iemand misschien duidelijk foto’s van een verbouwing van een bus tot camper. Wij hebben er al een paar via dit forum gevonden, maar zoeken met name naar goede foto’s omtrent bovenstaande (de wand isolatie)
alvast hartelijk bedankt de voor tips en trucs
Rob en Roos
Afgelopen week hebben wij de knoop doorgehakt en hebben een Peugeot Boxer 2.2 (2004) dubbel cabine gekocht om om te bouwen tot camper. Allereerst een afspraak gemaakt om een verhoogd dak te laten plaatsen (een Reimo) door Atrion.
Inmiddels zijn wij begonnen met het verwijderen van de gehele binnenbekleding, dubbele cabine en het tussenschot.
Omdat wij twee grote honden meenemen is de keuze gevallen om een dwarsslaper te maken.
Wij hebben geen ervaring met het bouwen/verbouwen dus zijn alle tips welkom, met name met betrekking tot de isolatie.
Hier op het forum al gezocht naar oplossing maar het is ons nog niet helemaal duidelijk waarop en hoe de isolatie wordt aangebracht.
-Worden de isolatieplaten gelijmd op de dwars/verstevigingsbalken en daarop latten waar de
definitieve beplating wordt aangebracht?
-Worden deze latten dan ook enkel gelijmd of toch nog door de isolatie vastgezet in de
dwars/verstevigingsbalken?
Heeft iemand misschien duidelijk foto’s van een verbouwing van een bus tot camper. Wij hebben er al een paar via dit forum gevonden, maar zoeken met name naar goede foto’s omtrent bovenstaande (de wand isolatie)
alvast hartelijk bedankt de voor tips en trucs
Rob en Roos
- Mickel Moen
- Berichten: 5261
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: ombouwen Peugeot Boxer
Hoi,
Veel succes met jullie project. Misschien heb je wat aan mijn project een ombouw van een VW T5.
Ik heb o.a.geïsoleerd met schapenwol en ben daar zeer tevreden over, hoewel de meningen daarover op dit forum verdeeld zijn.
Zie voor meer: de links hieronder.
Veel succes met jullie project. Misschien heb je wat aan mijn project een ombouw van een VW T5.
Ik heb o.a.geïsoleerd met schapenwol en ben daar zeer tevreden over, hoewel de meningen daarover op dit forum verdeeld zijn.
Zie voor meer: de links hieronder.
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: ombouwen Peugeot Boxer
Hallo Rob en Roos,
De optie die Mickel Moen aangeeft lijkt mij een hele mooie oplossing waar ik me een volgende keer zeker serieus in ga verdiepen.
Maar in de tijd dat ik bezig was had ik nog nooit van isoleren met schapenwol gehoord.
Ik heb onze bus ongeveer zo geïsoleerd en afgetimmerd zoals jij in jouw berichtje aangeeft en daar ben ik ook heel tevreden mee.
Ik heb de bus geïsoleerd met 30 mmX-treme, niet goedkoop, maar het werkt heel prettig omdat je het mooi in alle vormen kunt snijden en buigen en ik kon een mooie partij voor een dito prijs kopen.
En een ander voordeel............ het is dampdicht omdat het bestaat uit allemaal gesloten cellen!
Ik heb op mijn site behoorlijk uitvoerig weergegeven hoe ik de wanden en de bus heb geisoleerd en vervolgens heb afgetimmerd, je kunt 't vinden onder:
Plan van aanpak-binnenkant- isoleren en aftimmeren.
Voor vragen kan je me altijd mailen, maar pas op........ vanaf maandag ben ik vier weken op pad!
Toevallig heb ik onlangs de hand weten te leggen op 15 platen X-treme achtig isolatiemateriaal, met ietwat grotere (gesloten!) cellen dan X-treme en een dikte van 8 a 9 mm.
Mooi voor het plafond of de zijwanden, gewoon voldrukken achter de latten, dan hoef je 't niet eens te lijmen en daarna aftimmeren/lijmen met 3,6 mm bouwmarkt triplex a 11 euro per plaat.
Stuur me even een pb als je daar interesse voor hebt, ik woon in Zwolle.
Oh-ja, veel plezier met het bouwen van jullie eigen mobiele huis!!
Teake
De optie die Mickel Moen aangeeft lijkt mij een hele mooie oplossing waar ik me een volgende keer zeker serieus in ga verdiepen.
Maar in de tijd dat ik bezig was had ik nog nooit van isoleren met schapenwol gehoord.
Ik heb onze bus ongeveer zo geïsoleerd en afgetimmerd zoals jij in jouw berichtje aangeeft en daar ben ik ook heel tevreden mee.
Ik heb de bus geïsoleerd met 30 mmX-treme, niet goedkoop, maar het werkt heel prettig omdat je het mooi in alle vormen kunt snijden en buigen en ik kon een mooie partij voor een dito prijs kopen.
En een ander voordeel............ het is dampdicht omdat het bestaat uit allemaal gesloten cellen!
Ik heb op mijn site behoorlijk uitvoerig weergegeven hoe ik de wanden en de bus heb geisoleerd en vervolgens heb afgetimmerd, je kunt 't vinden onder:
Plan van aanpak-binnenkant- isoleren en aftimmeren.
Voor vragen kan je me altijd mailen, maar pas op........ vanaf maandag ben ik vier weken op pad!
Toevallig heb ik onlangs de hand weten te leggen op 15 platen X-treme achtig isolatiemateriaal, met ietwat grotere (gesloten!) cellen dan X-treme en een dikte van 8 a 9 mm.
Mooi voor het plafond of de zijwanden, gewoon voldrukken achter de latten, dan hoef je 't niet eens te lijmen en daarna aftimmeren/lijmen met 3,6 mm bouwmarkt triplex a 11 euro per plaat.
Stuur me even een pb als je daar interesse voor hebt, ik woon in Zwolle.
Oh-ja, veel plezier met het bouwen van jullie eigen mobiele huis!!
Teake
Laatst gewijzigd door VAN-tastique op ma 21 mei 2012, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
http://vantastique.bekijknu.nl/
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Re: ombouwen Peugeot Boxer
Hallo Rob en Roos,
Ik heb mijn Ducato geisoleerd met 2 cm Xtrem en op sommige plaatsen 3 cm. Deze zijn alleen gekleefd op de vlakken en niet op de kokers. Ik heb de kokers niet geisoleerd omdat dit een bijna onmogelijk werk is en bovedien de koudebrug niet kan uitsluiten.
De xtrem is, op aanraden van een laboverantwoordelijke van een lijmfabriek, gekleefd met PU constructielijm maar zou ook kunnen met goede contactlijm (Neoprene). De Pu constructielijm kleeft goed maar heeft als nadeel het traag drogen en zwellen en hiervoor is het aandrukken gedurenede enkele uren een must.
Hieronder enkele foto's waar je het aandrukken kan zien. De bovenste koker heb ik geisoleerd met smalle stroken en die aangedrukt met kleine latjes. De laatste foto is de volgende bewerking nl het plaatsen en kleven met polymeer van triplex latten waarop daarna de definitieve plafondplaten worden bevestigd. Voor die latten maakte ik gebruik van een aluminium profiel om eeperfect recht resultaat te krijgen.
Succes
BP 2
Ik heb mijn Ducato geisoleerd met 2 cm Xtrem en op sommige plaatsen 3 cm. Deze zijn alleen gekleefd op de vlakken en niet op de kokers. Ik heb de kokers niet geisoleerd omdat dit een bijna onmogelijk werk is en bovedien de koudebrug niet kan uitsluiten.
De xtrem is, op aanraden van een laboverantwoordelijke van een lijmfabriek, gekleefd met PU constructielijm maar zou ook kunnen met goede contactlijm (Neoprene). De Pu constructielijm kleeft goed maar heeft als nadeel het traag drogen en zwellen en hiervoor is het aandrukken gedurenede enkele uren een must.
Hieronder enkele foto's waar je het aandrukken kan zien. De bovenste koker heb ik geisoleerd met smalle stroken en die aangedrukt met kleine latjes. De laatste foto is de volgende bewerking nl het plaatsen en kleven met polymeer van triplex latten waarop daarna de definitieve plafondplaten worden bevestigd. Voor die latten maakte ik gebruik van een aluminium profiel om eeperfect recht resultaat te krijgen.
Succes
BP 2
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: ombouwen Peugeot Boxer
Ik zie dat lijmen van profielen vaker maar waarom schroeven jullie niet gewoon in de profielen van de bus?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: ombouwen Peugeot Boxer
Mijn advies:
Lijmen combineren met schroeven!
Rammelt nooit meer los, ook zullen naderhand irritante piepjes en kraakjes achterwege blijven!
Teake
Lijmen combineren met schroeven!
Rammelt nooit meer los, ook zullen naderhand irritante piepjes en kraakjes achterwege blijven!
Teake
Laatst gewijzigd door VAN-tastique op di 22 mei 2012, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
http://vantastique.bekijknu.nl/
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Re: ombouwen Peugeot Boxer
Heb je gemerkt dat de dakspantgen van deze bus (Sevel 1996- 2006) niet in hetzelfde vlak liggen? 't Scheelt bijna 1 cm.
Re: ombouwen Peugeot Boxer
Heb het gedaan zoals Teake al melde. En heb daarbij ook boorschroeven gebruikt. Zie link:
http://www.toolstation.nl/shop/Bevestig ... d90/sd3005
Daarmee zet je in één bewerking de houten delen vast op de metalen spanten van de bus.
http://www.toolstation.nl/shop/Bevestig ... d90/sd3005
Daarmee zet je in één bewerking de houten delen vast op de metalen spanten van de bus.
Groeten, Wim.
ombouwen Peugeot Boxer
Boorschroeven zijn inderdaad perfect hiervoor.
Merkte wel duidelijk het verschil tussen een zakje van de bouwmarkt (bot, ergernis) en die van een goede ijzerwinkel.
Merkte wel duidelijk het verschil tussen een zakje van de bouwmarkt (bot, ergernis) en die van een goede ijzerwinkel.
Re: ombouwen Peugeot Boxer
Ik ben zelf ook net begonnen om een busje om te bouwen en heb 1 cm dik X trem gebruikt. Alleen op de vlakken en niet de stijlen. Ik doe het niet voor koude of warmte, maar om de auto wat stiller te krijgen onder het rijden. Vrijdag gaat het busje weg voor montage van een hefdakje en ik verwacht dat als alles klaar is, de isolatie weinig nut heeft als het hefdak open staat. Ik heb nog stukjes X trem over, dus als je het eens wilt zien, stuur dan een PM
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: ombouwen Peugeot Boxer
Xtreme plakken met Bison Tix, een gelachtige lijm. Met de kwast opbrengen, even laten drogen, opplakken en het gaat niet meer los....
Re: ombouwen Peugeot Boxer
Het binnenwerk is er gesloopt en de Boxer is naar Atrion voor een verhoogd Reimo dak. Deze wordt als het goed is eind juni/begin juli geplaatst. Het is dus nu een beetje plannen verder uitwerken en alvast wat spullen gaan kopen voor straks. Zit nog met een klein probleem en dat is dat het een luxe uitvoering was met in de dubbele cabine nog extra verwarming/airco. Nu is de vraag of deze zondermeer afgekoppeld kunnen worden. (Daar heb ik nu net geen verstand van en overigens ook van meer dingen niet).
Re: ombouwen Peugeot Boxer
Ik zou de extra kachel en de airco zeker laten zitten, hier kun je nog veel profijt van hebben !
Het is een aparte bus, zo te zien is het een 9 persoons bus die is omgebouwd naar een dubbele cabine.
Wordt het een vast verhoogd dak of een hefdak ?
Het is een aparte bus, zo te zien is het een 9 persoons bus die is omgebouwd naar een dubbele cabine.
Wordt het een vast verhoogd dak of een hefdak ?
Re: ombouwen Peugeot Boxer
Er komt een vast hoog dak in.
De kachel/airco's zijn misschien wel lekker, maar werken enkel tijdens het rijden cq als de motor loopt. Daarnaast staan ze behoorlijk in de weg. De binnenruimte hebben we nodig omdat de honden (Golden Retr. en Bouvier) ook nog wat ruimte moeten hebben als we onderweg zijn en niet de bustent aan de camper hebben staan. Naast het bed (ong 130x180) en een keukenblokje (ong. 100x60) blijft er weinig vloerruimte over.
De kachel/airco's zijn misschien wel lekker, maar werken enkel tijdens het rijden cq als de motor loopt. Daarnaast staan ze behoorlijk in de weg. De binnenruimte hebben we nodig omdat de honden (Golden Retr. en Bouvier) ook nog wat ruimte moeten hebben als we onderweg zijn en niet de bustent aan de camper hebben staan. Naast het bed (ong 130x180) en een keukenblokje (ong. 100x60) blijft er weinig vloerruimte over.