Daf MB200 DKDL 564 (Update 05-05-2020)
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: di 13 mar 2012, 20:31
Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 7-3-2012)
Respect voor dit project! Wat wordt die bekleding ook geweldig! Compliment!
Ik ben nieuw hier en speciaal een account aangemaakt vanwege dit project.
De bus is inderdaad een voormalig streekbus, gebouwd in Woerden bij het toenmalige Den Oudsten.
Het is een z.g. Standaard streekbus.
Ik ben bushobbyist en heb vanaf 1988 een aantal jaren als bijbaantje naast mijn school in het openbaar vervoer als "wagenwasser" (eigenlijk: "servicemedewerker") gewerkt. Daar mocht ik behalve bussen rijklaar maken voor de volgende dag voor de Technische Dienst met mijn D-rijbewijs ook af en toe een bus ruilen tussen de standplaatsen.
De bus die jij met veel liefde behandelt is volgens mij de voormalige "9701" uit 1984 en was ooit in dienst van de GSM (Gelderse Streekvervoer Maatschappij). De 4-cijferige "ESO-nummering" was landelijk en werd verzorgd door de overkoepelende ESO.
De link: http://www.gelderschetramwegen.nl/g.s.m.%209701.html
Op een vraag in dit topic: De bus lijkt inderdaad te zijn uitgerust met een volautomatische versnellingsbak van het fabrikaat ZF.
Het type automaatbak dat in die tijden door ZF werd toegepast in streekbussen was de ZF 4HP500.
Je hebt geluk dat deze bus niet in de zoute kuststreek heeft rondgereden. Waar ik werkte (busmaatschappij FRAM te Friesland) kregen we bij de Technische Dienst bussen die seizoenen op de Waddeneilanden hadden gereden. Achter de polyester zijbeplating waren de stalen profielen in de onderhoeken gewoon weggecorodeerd door een zout/zandmengsel dat daar was achtergebleven.
Veel succes met je mooie project en in de toekomst veel kampeerplezier gewenst!
Met vriendelijke groet,
Robert
Ik ben nieuw hier en speciaal een account aangemaakt vanwege dit project.
De bus is inderdaad een voormalig streekbus, gebouwd in Woerden bij het toenmalige Den Oudsten.
Het is een z.g. Standaard streekbus.
Ik ben bushobbyist en heb vanaf 1988 een aantal jaren als bijbaantje naast mijn school in het openbaar vervoer als "wagenwasser" (eigenlijk: "servicemedewerker") gewerkt. Daar mocht ik behalve bussen rijklaar maken voor de volgende dag voor de Technische Dienst met mijn D-rijbewijs ook af en toe een bus ruilen tussen de standplaatsen.
De bus die jij met veel liefde behandelt is volgens mij de voormalige "9701" uit 1984 en was ooit in dienst van de GSM (Gelderse Streekvervoer Maatschappij). De 4-cijferige "ESO-nummering" was landelijk en werd verzorgd door de overkoepelende ESO.
De link: http://www.gelderschetramwegen.nl/g.s.m.%209701.html
Op een vraag in dit topic: De bus lijkt inderdaad te zijn uitgerust met een volautomatische versnellingsbak van het fabrikaat ZF.
Het type automaatbak dat in die tijden door ZF werd toegepast in streekbussen was de ZF 4HP500.
Je hebt geluk dat deze bus niet in de zoute kuststreek heeft rondgereden. Waar ik werkte (busmaatschappij FRAM te Friesland) kregen we bij de Technische Dienst bussen die seizoenen op de Waddeneilanden hadden gereden. Achter de polyester zijbeplating waren de stalen profielen in de onderhoeken gewoon weggecorodeerd door een zout/zandmengsel dat daar was achtergebleven.
Veel succes met je mooie project en in de toekomst veel kampeerplezier gewenst!
Met vriendelijke groet,
Robert
Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 7-3-2012)
Tijd voor een update. De wielbogen zitten erin en het laswerk benodigd voor de keuring is klaar!! Voor de keuring moet de vloer er nog compleet in en ook het tijdelijke interieur.
De reden dat de bus ineens redelijk snel voor de keuring op moet, is omdat oom agent op m'n stoep stond met het verzoek de bus van de openbare weg te halen omdat hij geschorst is. Ze toonde gelukkig veel begrip voor de situatie en deden verder niet moeilijk en gaven ook geen boete. Ook snapte ze dat zo'n groot object niet ineens ergens anders kan staan en gaven ze tot het einde van de maand om de bus te verplaatsen. Opzich moest dat geen probleem zijn omdat ik gelukkig al redelijk gevorderd was met de werkzaamheden.
Bij deze de foto's:
Op onderstaande foto is te zien dat de 3e en 4e plaat niet echt netjes aansluiten op de 1e en 2e. Dit kwam omdat de voorkant van de platen geen ondersteuning hadden omdat er op die plek geen dwarsbalk liep. Ik heb hier nog een verstevigde strip tussen gelast (soort t-profiel).
Tot zover weer even. Ik zal nog even een update plaatsen als hij klaar is voor de keuring, en ook als de keuring achter de rug is natuurlijk
Gr. Thierry
De reden dat de bus ineens redelijk snel voor de keuring op moet, is omdat oom agent op m'n stoep stond met het verzoek de bus van de openbare weg te halen omdat hij geschorst is. Ze toonde gelukkig veel begrip voor de situatie en deden verder niet moeilijk en gaven ook geen boete. Ook snapte ze dat zo'n groot object niet ineens ergens anders kan staan en gaven ze tot het einde van de maand om de bus te verplaatsen. Opzich moest dat geen probleem zijn omdat ik gelukkig al redelijk gevorderd was met de werkzaamheden.
Bij deze de foto's:
Op onderstaande foto is te zien dat de 3e en 4e plaat niet echt netjes aansluiten op de 1e en 2e. Dit kwam omdat de voorkant van de platen geen ondersteuning hadden omdat er op die plek geen dwarsbalk liep. Ik heb hier nog een verstevigde strip tussen gelast (soort t-profiel).
Tot zover weer even. Ik zal nog even een update plaatsen als hij klaar is voor de keuring, en ook als de keuring achter de rug is natuurlijk
Gr. Thierry
Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 14-4-2012)
Mooi project met veel foto´s,is altijd weer leuk om te zien en te lezen hoe een stukje jeugdsentiment weer in oude glorie word hersteld
Veel succes met de vorderingen van dit mooie project,groeten Chris
Veel succes met de vorderingen van dit mooie project,groeten Chris
http://www.nuesse-kabel.de
Wie een kuil graaft voor een ander....werkt in loondienst..
LMC Liberty 6400 Peugeot J5 2.5d 1991
Wie een kuil graaft voor een ander....werkt in loondienst..
LMC Liberty 6400 Peugeot J5 2.5d 1991
Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 14-4-2012)
Helaas, de bus staat nog steeds bij de garage. Niks ernstig gelukkig maar ik ken iemand die daar werkt en dus doen ze het tussendoor als ze tijd hebben. Kan dus zijn dat het druk is .
Maar komt voor mij ook niet heel erg slecht uit hoor. Ik heb net een huisje gekocht en moet daar nu even wat tijd in steken, dus wat timing betreft is het prima zo .
Gr, T-Jay
Maar komt voor mij ook niet heel erg slecht uit hoor. Ik heb net een huisje gekocht en moet daar nu even wat tijd in steken, dus wat timing betreft is het prima zo .
Gr, T-Jay
Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 17-3-2015)
Tijd om het stof maar weer is van dit project te blazen, althans het topic dan want er is in de tussentijd veel gebeurt!
Sinds mijn laatste berichtgeving anno 20-06-2012, stond mijn bus bij de garage te wachten op zijn APK. Ik kan jullie inmiddels mededelen dat de bus goedgekeurd is, en het daarop volgende jaar trouwens ook.
Vorig jaar had ik alleen het geluk dat een bladveer van de achteras t.p.v. de ophanging helaas gebroken was. Dit veroorzaakte speling en was APK afkeur. Gelukkig kon ik via wat connecties (die overigens onmisbaar zijn bij een dergelijk project), al snel een 2e hands exemplaar op de kop tikken. Dus eronder meubelen en gaan met die banaan.
Helaas kwam toen de overheid met nieuwe plannen om de oldtimers ook maar weer is MRB te gaan laten betalen. Omdat mijn bus als 'kampeervoertuig' op kenteken stond, ben je in essentie gewoon een personenauto. In mijn geval dus eentje van 10 ton die enkel vooruit te branden is op diesel; kostenplaatje €12.500,- per jaar meneer... Maar niet getreurd uw voertuig is een kampeerwagen en daarmee mag u gebruik maken van het kwarttarief, blijft er nog €3.125,- nog. Hetgeen wat voor mij deze hobby mogelijk maakte, was dat het met eigenlijk zeer weinig tot bijna niks zou kosten als ik ervoor zou kiezen om er niet aan te werken. Daar kwam nu dus abrupt een einde aan... Ik heb zelfs een punt bereikt waarbij hij zelfs even op marktplaats te bewonderen was puur omdat ik het gewoon niet meer zag zitten. Toch ondertussen verder uit blijven zoeken of er geen andere mogelijkheden waren, het project is me ondertussen eigenlijk toch wel dierbaar geworden. Na diverse ergerlijke telefoontjes met de belastingdienst -die mensen die daar werken hebben er zelf ook niet bepaald kaas van gegeten - kwam ik erachter dat vrachtwagens en bussen de enige voertuigen zijn welke zich op diesel voortbewegen waarvoor een overgangsregeling in het leven is geroepen. Wil je gebruik maken van de overgangsregeling betaal je max. €120,- in het jaar en wordt je verplicht in de maanden December, Januari en Februari niet op de openbare weg te komen, jammer van die wintermaanden maar die spreekwoordelijke brug steken we wel weer over als we er zijn. Het leek de enige uitweg want wie wil een oude bus kopen waarvoor hij straks €12.500,- aan alleen al wegenbelasting moet gaan betalen?... Juist niemand!
Als particulier krijg je een bus niet verzekerd dus de bus,.... ehh.... camper maar omgekeurd naar vrachtwagen. Zo gezegd zo gedaan. Ik met dat gele orgel wederom naar de RDW in Zwijndrecht, waarna ik gelukkig zonder hindernissen ineens in een vrachtwagen naar huis kon rijden (het reed ook ineens heel anders kan ik je vertellen ). Er zit inmiddels dus al een 3e setje kentekenplaten op de bus!!
Afgelopen December was het zover en moest dat ding op stal,... waar laat je zo'n ding?! Gelukkig heb ik met mijn andere hobby/werk autobekleden (ohwja dat deed hij ook nog!), iemand leren kennen waarvoor ik een stoel van een graafmachine en een stoel van een vrachtwagen opnieuw heb bekleed. Na het bekleden van die laatste liet hij mij een loods zien die hij nieuw had gebouwd voor al zijn vrachtwagens en graafmachines, het ding was zo immens groot dat je zijn spullen amper zag staan. Het lampje ging branden en ik heb maar voorzichtig is gevraagd of ik mijn bus niet uit het zicht naast of achter zijn loods zou mogen zetten? Zijn antwoord verheugde mij; "Zet dat ding snel binnen!". Zo had ik niet ineens alleen een stalling, maar ook nog is een sleutelruimte waar ik lekker droog en beschut aan mijn bus kan werken . Helaas is dat laatste er in die 3 maanden niet echt van gekomen omdat we thuis ook nog aan het verbouwen zijn...
Afgelopen zaterdag dan echter toch lekker aan de gang kunnen gaan en de achterkant volledig open getrokken. Voordat de bus namelijk op stalling is gegaan mocht ik weer voor een nieuwe APK, helaas had ik deze keer onderstaande puntjes af te kruisen:
- balken rond achterklep rot (slijp- en laswerk);
- gat in chassisbalk achter (slijp- en laswerk);
- scheurtje in uitlaat voor achterdemper (laswerk);
- balk onder instap rot (slijp- en laswerk);
- polyester beplating van achterdeur vastzetten;
- koplamp links goed monteren;
- knipperlichtglas links kapot.
De balkjes rond de achterklep zijn het meeste werk, dus daar zijn we afgelopen zaterdag maar mee begonnen. Omdat 1 foto meer kan zeggen dan 100 woorden heb ik onderstaand de foto's erop gezet:
De achterklep gedemonteerd
Hier is goed te zien dat de balkjes rond de achterklep aardig krokant zijn...
De eerste hoekkap kunnen overtuigen te scheiden met het frame...
Nu is ook goed te zien wat de tand des tijd met staal kan doen...
Beiden kappen losgepeuterd
En onderstaand de vorderingen tot dusver
Ik hoop zeer binnenkort weer verder verslag te doen van de voortgang.
Gr, Thierry
Sinds mijn laatste berichtgeving anno 20-06-2012, stond mijn bus bij de garage te wachten op zijn APK. Ik kan jullie inmiddels mededelen dat de bus goedgekeurd is, en het daarop volgende jaar trouwens ook.
Vorig jaar had ik alleen het geluk dat een bladveer van de achteras t.p.v. de ophanging helaas gebroken was. Dit veroorzaakte speling en was APK afkeur. Gelukkig kon ik via wat connecties (die overigens onmisbaar zijn bij een dergelijk project), al snel een 2e hands exemplaar op de kop tikken. Dus eronder meubelen en gaan met die banaan.
Helaas kwam toen de overheid met nieuwe plannen om de oldtimers ook maar weer is MRB te gaan laten betalen. Omdat mijn bus als 'kampeervoertuig' op kenteken stond, ben je in essentie gewoon een personenauto. In mijn geval dus eentje van 10 ton die enkel vooruit te branden is op diesel; kostenplaatje €12.500,- per jaar meneer... Maar niet getreurd uw voertuig is een kampeerwagen en daarmee mag u gebruik maken van het kwarttarief, blijft er nog €3.125,- nog. Hetgeen wat voor mij deze hobby mogelijk maakte, was dat het met eigenlijk zeer weinig tot bijna niks zou kosten als ik ervoor zou kiezen om er niet aan te werken. Daar kwam nu dus abrupt een einde aan... Ik heb zelfs een punt bereikt waarbij hij zelfs even op marktplaats te bewonderen was puur omdat ik het gewoon niet meer zag zitten. Toch ondertussen verder uit blijven zoeken of er geen andere mogelijkheden waren, het project is me ondertussen eigenlijk toch wel dierbaar geworden. Na diverse ergerlijke telefoontjes met de belastingdienst -die mensen die daar werken hebben er zelf ook niet bepaald kaas van gegeten - kwam ik erachter dat vrachtwagens en bussen de enige voertuigen zijn welke zich op diesel voortbewegen waarvoor een overgangsregeling in het leven is geroepen. Wil je gebruik maken van de overgangsregeling betaal je max. €120,- in het jaar en wordt je verplicht in de maanden December, Januari en Februari niet op de openbare weg te komen, jammer van die wintermaanden maar die spreekwoordelijke brug steken we wel weer over als we er zijn. Het leek de enige uitweg want wie wil een oude bus kopen waarvoor hij straks €12.500,- aan alleen al wegenbelasting moet gaan betalen?... Juist niemand!
Als particulier krijg je een bus niet verzekerd dus de bus,.... ehh.... camper maar omgekeurd naar vrachtwagen. Zo gezegd zo gedaan. Ik met dat gele orgel wederom naar de RDW in Zwijndrecht, waarna ik gelukkig zonder hindernissen ineens in een vrachtwagen naar huis kon rijden (het reed ook ineens heel anders kan ik je vertellen ). Er zit inmiddels dus al een 3e setje kentekenplaten op de bus!!
Afgelopen December was het zover en moest dat ding op stal,... waar laat je zo'n ding?! Gelukkig heb ik met mijn andere hobby/werk autobekleden (ohwja dat deed hij ook nog!), iemand leren kennen waarvoor ik een stoel van een graafmachine en een stoel van een vrachtwagen opnieuw heb bekleed. Na het bekleden van die laatste liet hij mij een loods zien die hij nieuw had gebouwd voor al zijn vrachtwagens en graafmachines, het ding was zo immens groot dat je zijn spullen amper zag staan. Het lampje ging branden en ik heb maar voorzichtig is gevraagd of ik mijn bus niet uit het zicht naast of achter zijn loods zou mogen zetten? Zijn antwoord verheugde mij; "Zet dat ding snel binnen!". Zo had ik niet ineens alleen een stalling, maar ook nog is een sleutelruimte waar ik lekker droog en beschut aan mijn bus kan werken . Helaas is dat laatste er in die 3 maanden niet echt van gekomen omdat we thuis ook nog aan het verbouwen zijn...
Afgelopen zaterdag dan echter toch lekker aan de gang kunnen gaan en de achterkant volledig open getrokken. Voordat de bus namelijk op stalling is gegaan mocht ik weer voor een nieuwe APK, helaas had ik deze keer onderstaande puntjes af te kruisen:
- balken rond achterklep rot (slijp- en laswerk);
- gat in chassisbalk achter (slijp- en laswerk);
- scheurtje in uitlaat voor achterdemper (laswerk);
- balk onder instap rot (slijp- en laswerk);
- polyester beplating van achterdeur vastzetten;
- koplamp links goed monteren;
- knipperlichtglas links kapot.
De balkjes rond de achterklep zijn het meeste werk, dus daar zijn we afgelopen zaterdag maar mee begonnen. Omdat 1 foto meer kan zeggen dan 100 woorden heb ik onderstaand de foto's erop gezet:
De achterklep gedemonteerd
Hier is goed te zien dat de balkjes rond de achterklep aardig krokant zijn...
De eerste hoekkap kunnen overtuigen te scheiden met het frame...
Nu is ook goed te zien wat de tand des tijd met staal kan doen...
Beiden kappen losgepeuterd
En onderstaand de vorderingen tot dusver
Ik hoop zeer binnenkort weer verder verslag te doen van de voortgang.
Gr, Thierry
Laatst gewijzigd door T-Jay op wo 18 mar 2015, 22:43, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
- Locatie: Tongeren Belgie
Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 17-3-2015)
Beste chapeau voor je project Maar even een vraagje is er op geen enkele keuring gevraagd naar een tachograaf ? Ik heb onlangs een topic gestart met vragen daarover. Na contact te hebben gehad met I L en T zeggen deze dat vanaf februarie 2014 de wetgeving in Europees verband dusdanig is gewijzigd dat elk voertuig (volgens hun ook camper) met een MTM van > 7500 kg verplicht is een tachograaf te gebruiken tijdens verplaatsingen en dat de tachograaf ook deugelijk moet zijn en periodiek gekeurd dient te worden. Vandaar de vraag of er op een van de keuringen hier iets over gezegd is.
All4dogs
Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 17-3-2015)
Beste Ellan,
Hier was ik bij het omkeuren naar vrachtwagen ook bang voor. Er zit wel een tachograaf in, maar die doet dus niks. Hier is echter nog op geen enkele keuring een opmerking over gekomen. Maar ik durf je er ook geen antwoord op te geven hoe het precies zit...
Hier was ik bij het omkeuren naar vrachtwagen ook bang voor. Er zit wel een tachograaf in, maar die doet dus niks. Hier is echter nog op geen enkele keuring een opmerking over gekomen. Maar ik durf je er ook geen antwoord op te geven hoe het precies zit...
-
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
- Locatie: Tongeren Belgie
Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 17-3-2015)
Tja T-jay neem maar eens een kijkje op de Touringcar camper groep op Face Book de menigen zijn erg verdeeld, maar I L en T blijft erbij dat het verplicht is bij > 7,5 ton, aangezien ik overweeg over te stappen naar een + 3,5 ton camper ben ik mij zo veel mogelijk aan het orienteren. Overigens heb ik toen ikzelf nog een een touringcar bedrijf had ook ooit eens een geledewagen van het openbaar vervoer omgebouwd naar rijdende demonstratie toonzaal.
All4dogs
-
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
- Locatie: Tongeren Belgie
Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 17-3-2015)
Dafluc schreef:Ha, we gaan weer verder met de Daf. Keep up the good work
All4dogs
Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 17-3-2015)
Je zit hier in een topic over de verbouwing van een Daf die 2 jaar heeft stilgelegen.
Dus als er dan na 2 jaar stilte weer iets gebeurt dan is mijn reactie denk ik niet zo vreemd.
Leuk dat er weer iets gedaan wordt aan de Daf. Keep up the good work. Snap je?
Was dus een reactie naar de topicstarter. Leuk dat het weer verder gaat.
Dus als er dan na 2 jaar stilte weer iets gebeurt dan is mijn reactie denk ik niet zo vreemd.
Leuk dat er weer iets gedaan wordt aan de Daf. Keep up the good work. Snap je?
Was dus een reactie naar de topicstarter. Leuk dat het weer verder gaat.
-
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
- Locatie: Tongeren Belgie
- wim en lidy
- Berichten: 2845
- Lid geworden op: do 09 jun 2005, 21:12
- Locatie: Waar de camper is
Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 17-3-2015)
ellan vannin schreef:Beste chapeau voor je project Maar even een vraagje is er op geen enkele keuring gevraagd naar een tachograaf ? Ik heb onlangs een topic gestart met vragen daarover. Na contact te hebben gehad met I L en T zeggen deze dat vanaf februarie 2014 de wetgeving in Europees verband dusdanig is gewijzigd dat elk voertuig (volgens hun ook camper) met een MTM van > 7500 kg verplicht is een tachograaf te gebruiken tijdens verplaatsingen en dat de tachograaf ook deugelijk moet zijn en periodiek gekeurd dient te worden. Vandaar de vraag of er op een van de keuringen hier iets over gezegd is.
Man wat blijf je doorvragen over die TACHOGRAAF ,stop daar mee , wat hij is niet nodig.
En we leven hier in Nederland, en daar is het anders dan in Belgie .
Groetjes Wim en Lidy