Zelfbouw Eco camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Mensen mensen, wat een drukte op "mijn" forum! Ik vind het prachtig, zoveel commentaar, feedback en tips. Ook kritiek, al is bij een enkeling de toon wat bokkig, ik neem het wel op.
Tijd om weer wat nieuws te spuien:
Assen: het gebeuren van de Kampeerauto club. Man man, wat een boel bakkies! Van Amerikaans formaat tot minibusjes, erg leuk.
En gelijk nog een halve beurs er bij.
We hadden maar een halve dag, dus alleen de krenten uit de brei proberen te pikken. Dat viel niet mee, er was eigenlijk geen overzicht of indeling. De hele Hymer hybride niet gezien, maar dat leek me ook niet interessant.
Wel een proefrit gemaakt met een VW California, dit zijn toch wel prachtig uitgedachte bouwsels, eigenlijk helemaal compleet (op douche/wc na) en prachtig compact. Veel kleiner kan ik hem ook niet bouwen...
Best kans dat we over een jaartje zoiets aanschaffen, om het 5jarenplan uit te zingen.... Tweedehandsje dan.
Vandaag net de offerte binnen van Jan Doets voor onze reisplannnen Colorado. 39 dagen om heel Colorado binnenstebuiten te keren, met een klein stukje Utah (Canyonlands).Geen hybride, wel een redelijk bescheiden C-19 (19 voets camper met bed boven de cabine, kleiner had gekund, een Eurotourer, een echt busje, maar weer niet handig ingericht, dus dan toch maar iets groter). Kunnen we gelijk de geneugten van een bovenslaper goed uitproberen..
Belangrijker (ik misbruik dit forum om mijn vakantieplannen te beschrijven. Gelukkig mag dat van Frits):
Rebbl! Rebbl is een bedrijfje in Aduard (fietsafstand van Groningen!!) dat gebruikte auto's ombouwt naar elektrisch. En ze hebben net een prototype van een elektrische T2 gemaakt en door de keuring gesleept! Een T2 is zo'n oud VW busje, de T1 heeft nog zo'n middenspijl in de voorruit, de T2 niet meer, maar verder zelfde model. Die krengen schijnen onverslijtbaar te zijn. Rebbl sloopt de motor er uit en zet daar een elektromotor voor in de plaats, zo op de versnellingsbak etc. Elektrisch rijden met versnelling, absurd. Maar dat betekent: wegrijden in zijn 3, doorgassen (gasloos!) in zijn vier. Oerkomisch. Maar het trekt weg als een sportauto.... lachen! Dus ook mijn elektrische maidenrit gemaakt. In een oldtimer..
Voor de leifhebber: http://www.rebbl.nl.
En het zotste van alles: omdat die gekke dingen zo'n korte cabine hebben (motor achterin), is er achter voldoende ruimte om wat leuks te bouwen. Ze zijn er ook als pickup uitvoering, als je de borden er af haalt hou je een vlakke vloer over van 70 a 80 cm. boven de weg. Kan ik dus mooi een meter opbouwen, met in het midden nog iets extra tot 2 meter totaal, precies wat ik als maximum in gedachten had. Als ik de precieze maten krijg kan ik kijken of ik de gewenste 3.20 m. achterbouw er op kan krijgen.
Bottleneck is natuurlijk het accupakket, qua ruimte gaat dat allemaal onder de laadvloer en daar kan ook nog wel een generator bij, maar de kilootjes. Het wordt spannend of er dan nog wel een opbouw op kan, qua maximum kilootjes.
Maar ik wordt wel heel enthousiast: als ik die pickup er onder uit rij, heb ik wel het meest minimale autootje om mee rond te rijden, lekker smal en licht, precies 2-persoons, totaal basic. Nou ja, ik wil er wel luxere stoeltjes in...
Alleen die elektrische wielen: dat doen ze dus niet. Als ik dat toch wil, moet ik ergens anders zijn. En dan moeten ze weer iets bus-achtigs hebben, en dat ben ik nog niet tegengekomen.
Rebbl werkt ook betaalbaar, als ik een busje heb (en die zijn nog goed te koop, wel best aan de prijs, 10 tot 20 mille), bouwen ze hem voor zeg 20 mille om, met een bescheiden accupakket: range 125km zonder generator. (als camper nog wat minder vrees ik...). Tja, het wegkomen uit Nederland wordt dan lastig, maar ter plekke rijden we zelden meer dan 100km per dag.
Nog gekker: die dingen bestaan ook in 4wd uitvoering schijnt het, al kan het zijn dat dat alleen een paar proefmodellen waren van VW, de Syncro. Dan ga ik helemaal uit mijn dak.
Al met al: alle opties liggen nog open, maar ik ben verbaasd dat ik na zo korte tijd al zoveel contacten en mogelijkheden opgedaan heb!
Als uitsmijter: ik heb naast mijn site ook een blog geopend, voor wie de ontwikkelingen wil volgen (op een blog kun je je abonneren, zodoende):
http://worldwonderonwheels.blogspot.com/ (Tja, bescheiden hè..)
Keep on trucking boys...
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

Ik verwacht zelf meer van de brandstofcel op waterstof die de energie voor de electromotor levert.

Echter voor alle oplossingen is energie nodig die doorgaans in kolencentrales wordt opgewekt. Het is gewoon het verschuiven van het probleem.[/quote]


Ja Gino, de brandstofcel heeft de toekomst denk ik ook. Maar dan moet er eerst één groot probleem worden opgelost: de opslag van de waterstof. momenteel zijn de tanks nog niet sterk genoeg en moet de H2 heel sterk gekoeld worden. Geen punt, dat kan met dezelfde waterstof, alleen is dan na 2 weken stilstaan toch de tank leeg: puur om te koelen!
Ik was eerst ook voor waterstof: ik heb ooit een plan bedacht voor wegen voor schone auto's, zie:
http://www.debomenenhetbos.nl/fjvisser/GEFRA.htm, daar stelde ik H2 als ideale energiedrager voor, maar werd deskundig terecht gewezen en overtuigd.
Op korte termijn zal elektra de oplossing zijn.

Kolencentrales: Tja, daar wordt dus stevig tegen geprotesteerd rond de Eemshaven, het is ook bizar dat die gebouwd wordt. Er zijn talloze alternatieven, gas (erg schoon, matig veel CO2), biomassa: min of meer klimaatneutraal.
Boeiend: een Nederlandse ingenieur heeft laatst uitgerekend dat als je een gebied zo groot als Frankrijk met zonnecellen vol zet, dat je dan heel Europa het hele jaar door van ALLE energie kunt voorzien, stioken, transport, energie, noem maar op. Is natuurlijk waanzinnig, zo groot als Frankrijk, maar het is dus mogelijk, nu al. En de (cellen)techniek schrijdt voort.
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door de Jonckheer »

Boeiend: een Nederlandse ingenieur heeft laatst uitgerekend dat als je een gebied zo groot als Frankrijk met zonnecellen vol zet, dat je dan heel Europa het hele jaar door van ALLE energie kunt voorzien, stioken, transport, energie, noem maar op. Is natuurlijk waanzinnig, zo groot als Frankrijk, maar het is dus mogelijk, nu al. En de (cellen)techniek schrijdt voort.
En 's nachts gaan we met z'n allen aan het kaarslicht en de TV, die doet het niet zonder prik helaas :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
iTsMe(jan)

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door iTsMe(jan) »

de Jonckheer schreef:
Boeiend: een Nederlandse ingenieur heeft laatst uitgerekend dat als je een gebied zo groot als Frankrijk met zonnecellen vol zet, dat je dan heel Europa het hele jaar door van ALLE energie kunt voorzien, stioken, transport, energie, noem maar op. Is natuurlijk waanzinnig, zo groot als Frankrijk, maar het is dus mogelijk, nu al. En de (cellen)techniek schrijdt voort.
En 's nachts gaan we met z'n allen aan het kaarslicht en de TV, die doet het niet zonder prik helaas :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
NEE ,

Belgie wordt dan volgeplempt met gelaccu,s zodat onze gsm masten 24H blijven werken.
Vervolgens worden na 3 jaar al die accu,s met gemeenschapsgeld uit de eurounie milieutechnischverantwoordt? gerecyceld omdat er een foutje zat in de laadregelaars
:mrgreen:
Gebruikersavatar
ejgroene
Berichten: 100
Lid geworden op: di 06 sep 2011, 18:16
Locatie: Ede

Zelfbouw Eco camper



Bericht door ejgroene »

Er wordt bij energiebronnen als wind, water, getijde en zon vaak moeilijk gedaan over het feit dat die bronnen niet een constante stroom leveren. Bij alle genoemde energiesoorten kan je zelf wel bedenken wanneer er wel en niet energie geleverd kan worden. En dan weet je ook welke periodes zonder levering je ongeveer moet kunnen overbruggen.

Die periodes die je moet overbruggen meet je in uren (getijde), dagdelen (zon, wind), of seizoenen (water). Overbruggen van dergelijke periodes is echt ontzettend kinderspel vergeleken met de problemen die we hebben met de (zogenaamd constante) energiebron olie. Mini-probleempjes vergeleken met inmense, onoplosbare problemen zoals CO2 uitstoot en het uitputten van reserves. Als het op is kan je overbruggen wel vergeten.

Heb je er wel eens bij stil gestaan dat al die natuurlijke energiebronnen zoals zon en wind eigenlijk de meest continue, en meest betrouwbare bronnen zijn? Ze leveren al 1000'en jaren energie, en blijven dat ook nog wel doen. Je kunt er van op aan, je kunt er op rekenen.

(En dan nog even dit: olie is bepaald geen continue energiebron. Daar hebben we ontiegelijk veel moeite en geld ingestoken om dat zo te krijgen. Er komen enorme vrachten in één keer, per boot, en dan weer een tijd niets. Zelfde op kleinere schaal bij een benzinestation. Zelfde op grotere schaal met complete oliebronnen. Daar hebben we toch ook een inmens complexe infrastructuur voor opgezet? Kunnen we voor duurzame bronnen ook!)
--
Erik
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door de Jonckheer »

Dat overbruggen wat volgens jou zo eenvoudig is wordt momenteel gedaan door, jawel, diesel backup generatoren die dag en nacht draaien om de fluctuaties in die geweldige windmolens op te vangen. Windmolens die niet op wind maar op subsidie draaien en het landschap totaal verpesten. Waar zeldzame materialen in verwerkt zitten die alleen door armzalige Chinese mijnwerkers worden gedolven. Fijn allemaal!
Ik heb de oplossing niet maar ik beweer dan ook niet dat het allemaal makkelijk is. Olie kun je immense voorraden van aanleggen, elektriciteit niet dus dat is een, met alle respect, domme vergelijking een ware geitenwollensok waardig. :bow: :mrgreen:
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door durisotti »

Deze auto lijkt mij handiger en goedkoper:

http://www.renault-ze.com/nl-nl/gamme-v ... 60276.html

Een zonnepaneel op het dak en je kunt iedere dag een eindje rijden, hoe verder naar het zuiden hoe sneller je gaat !
Gebruikersavatar
Eigen Hymer
Berichten: 405
Lid geworden op: vr 09 apr 2010, 12:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door Eigen Hymer »

de Jonckheer schreef:Dat overbruggen wat volgens jou zo eenvoudig is wordt momenteel gedaan door, jawel, diesel backup generatoren die dag en nacht draaien om de fluctuaties in die geweldige windmolens op te vangen. Windmolens die niet op wind maar op subsidie draaien en het landschap totaal verpesten. Waar zeldzame materialen in verwerkt zitten die alleen door armzalige Chinese mijnwerkers worden gedolven. Fijn allemaal!
Ik heb de oplossing niet maar ik beweer dan ook niet dat het allemaal makkelijk is. Olie kun je immense voorraden van aanleggen, elektriciteit niet dus dat is een, met alle respect, domme vergelijking een ware geitenwollensok waardig. :bow: :mrgreen:
Nou, nou,... met alle respect, domme vergelijking een ware geitenwollensok waardig. Ik vraag me af waar hier "alle respect" vandaan te halen is... :?:
GENIET VAN HET LEVEN, TENSLOTE WEET NIEMAND HOE LAAT HET IS....
Gebruikersavatar
ejgroene
Berichten: 100
Lid geworden op: di 06 sep 2011, 18:16
Locatie: Ede

Zelfbouw Eco camper



Bericht door ejgroene »

Ach, ik liet me even gaan, over duurzame energie enzo. Zullen we daar anders maar een nieuw topic over starten?

Gaan we hier weer verder over de eco-camper. Best een gewichtig topic vind ik, gezien de footprint die je er mee op aarde zet. http://www.footprintcalculator.org/.
--
Erik
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

durisotti schreef:Deze auto lijkt mij handiger en goedkoper:

http://www.renault-ze.com/nl-nl/gamme-v ... 60276.html

Een zonnepaneel op het dak en je kunt iedere dag een eindje rijden, hoe verder naar het zuiden hoe sneller je gaat !
Best interessant concept van Renault! Actieradius 170km, en dan de accu's huren voor een dikke 1000€ per jaar (incl. BTW), hoe doen ze dat? De ontwikkelingen gaan dus zeer snel!
O ja, zonnecellen op het dak: wil ik ook, maar qua rijden kom je daar nog niet ver mee, helaas. Is dan meer voor de computer en de (led) lampjes..
Laatst gewijzigd door fritsvisser op di 25 okt 2011, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

de Jonckheer schreef:Dat overbruggen wat volgens jou zo eenvoudig is wordt momenteel gedaan door, jawel, diesel backup generatoren die dag en nacht draaien om de fluctuaties in die geweldige windmolens op te vangen. Windmolens die niet op wind maar op subsidie draaien en het landschap totaal verpesten. Waar zeldzame materialen in verwerkt zitten die alleen door armzalige Chinese mijnwerkers worden gedolven. Fijn allemaal!
Ik heb de oplossing niet maar ik beweer dan ook niet dat het allemaal makkelijk is. Olie kun je immense voorraden van aanleggen, elektriciteit niet dus dat is een, met alle respect, domme vergelijking een ware geitenwollensok waardig. :bow: :mrgreen:

De opslag is inderdaad het grootste probleem van elektra op dit moment. Er zijn wel dingen te bedenken: Water splitsen in H2 en O2, en dan in verbrandingscellen weer samenbrengen. Heel behoorlijk rendement. Zit je wel weer met opslag van H2 gas. Lastig, maar kan wel.
En vliegtuigen kunnen zeer goed op H2 vliegen: ze worden enorm intensief gebruikt, dus het verdampingsprobleem (na 2 weken de tank leeg) is daar geen punt.
Anderzijds: helemaal op zonnecellen is ook niet nodig.
Als je er zo veel neerzet dat een flink deel van de behoefte gedekt wordt, kun je de rest en de nachten weer makkelijker opvangen met andere vormen van groene energie. (waterkracht, heel goed te doseren!) (helaas ook tamelijk erg, die stuwmeren), biomassa in talloze vormen, (windenergie ook liever niet, er staan nu al teveel van die lelijke masten). We hoeven iet voor 1 modus te kiezen, juist gebruik van talloze vormen naast elkaar maakt het allemaal een beetje leefbaar. Het is de totale afhankelijkheid van olie nu die de wereld serieus bedreigt.
Groet, Frits Visser
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door durisotti »

Op het autodak kun je 6 stuks 95 wattpiek zonnepanelen (120 bij 54 cm) kwijt.
Deze leveren onder ideale omstandigheden dus ongeveer 4 kw per dag, genoeg voor "slow camping" !
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 12:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door fritsvisser »

durisotti schreef:Op het autodak kun je 6 stuks 95 wattpiek zonnepanelen (120 bij 54 cm) kwijt.
Deze leveren onder ideale omstandigheden dus ongeveer 4 kw per dag, genoeg voor "slow camping" !
Tsja, volgens Rebbl brengt 56Kw.uur mij zo'n 230 km verder. dus 4 Kw.uur helpt dan een 16 kilometertjes. Alle beetjes helpen natuurlijk, maar dit is nog wel erg weinig. Nog even(?) wachten op meer rendement!
Groet, Frits Visser
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw Eco camper



Bericht door de Jonckheer »

Rendement van:
Windmolens: 1 op 4: teveel wind; geen wind; defect; genoeg wind en geen defect. Dus dat schiet niet echt op.
Zonnepanelen: 1 op 3: bewolkt; avond / nacht; onbewolkt overdag dus zon. Ook niet echt goed, zie afgelopen zomer.
Van beide zijn de onzekerheid factoren veel te groot om een serieuze opvolger van een centrale te zijn.
Wat dan?
Kolen centrale: daarbij moet je niet denken aan het eenvoudig verstoken van kolen. De kolen worden omgezet naar gas en dat wordt verstookt, wat na filtering een erg schoon proces is.
Atoomcentrale: heeft mijn persoonlijke voorkeur maar moet wel worden door ontwikkeld waardoor veel minder afval en minder kans op ongelukken. Moet uiteraard ook niet in een risico gebied worden gebouwd zoals in Japan is gebeurd. Kernfusie is het uiteindelijke ideaal.
Elektrisch rijden: vooralsnog een leuk verschijnsel wat (nog) niet serieus genomen kan worden. Accu's zijn veel te zwaar en kunnen te weinig energie bevatten om voor een serieuze actieradius te kunnen zorgen. Het ruilsysteem (Renault) zou hier verandering in kunnen brengen maar zorgt vooralsnog voor enorme logistieke problemen maar is op zich een goed idee.
Al die accu's moeten worden vervaardigd en worden opgeladen. Dat kost ook (veel) energie wat opgewekt moet worden. Door wat? Zie hierboven.
Het ideale voertuig zou zijn uitgerust met een mini kernfusie centrale die voor vrijwel ongelimiteerde energie zorgt. SF? Ja, nu nog wel maar zoals met alles wat ooit als onmogelijk werd bestempeld: wat vandaag onmogelijk is, is morgen gemeengoed!
Plaats reactie